Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken ADSL-leverantör rekommenderas?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Ska beställa ett nytt ADSL-abonnemang, någon som har tips på vilken leverantör jag bör välja (eller hålla mig ifrån)? Stabilitet är viktigare än ett lågt pris, men kan man få båda är det givetvis kanon. Abonnemanget ska in i en villa med telejack, alltså är Com Hem inget alternativ.

Tacksam för tips!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-05 12:21

ComHem är ALDRIG ett alternativ, oavsett situation. Så mycket är klart

Jag hade satsat på Bredbandsbolaget om jag hade varit dig, jag har mycket god erfarenhet av dem och deras tjänst håller mycket hög klass.

Välj Telia så får du även gratis Spotify Premium under ett tag framöver. Flest nöjda kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex borde borga för hög kvalitet på tjänsten.

Gå in i en Teliabutik och se vad de kan erbjuda dig.

  • Oregistrerad
  • 2010-03-07 17:15
Ursprungligen av zinned:

ComHem är ALDRIG ett alternativ, oavsett situation. Så mycket är klart

Ok det finns många som spytt galla på Comhem länge men jag har faktiskt inte haft några som helst problem med mitt XXL 100M abb, det fungerar hur bra som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 17:18
Ursprungligen av studiox:

Ok det finns många som spytt galla på Comhem länge men jag har faktiskt inte haft några som helst problem med mitt XXL 100M abb, det fungerar hur bra som helst.

Instämmer! Jag har kört deras bredband i snart 5 år och haft kanske 3-4 driftstopp och då har det varit korta stunder. Alltid haft hastighet som utlovat och nu kör jag XXL här och ligger runt 90-120 MB/S ner samt alltid runt 10 upp. Helt klart nöjd!

  • Oregistrerad
  • 2010-03-07 18:46
Ursprungligen av 20hz:

Instämmer! Jag har kört deras bredband i snart 5 år och haft kanske 3-4 driftstopp och då har det varit korta stunder. Alltid haft hastighet som utlovat och nu kör jag XXL här och ligger runt 90-120 MB/S ner samt alltid runt 10 upp. Helt klart nöjd!

Med 120 Mbyte / sekund skulle jag med vara nöjd, 800 Mbit/s är ju inte fel....

Kommer du upp i 120? Skulle vilja se TPTest på det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 18:53
Ursprungligen av studiox:

Med 120 Mbyte / sekund skulle jag med vara nöjd, 800 Mbit/s är ju inte fel....

Kommer du upp i 120? Skulle vilja se TPTest på det

Mbit/s even.
Kan köra ett test någon natt. Nu låg jag endast på 90 då det är rätt mkt folk som surfar just nu skulle jag gissa.

Tack för tipsen! Telia eller Bredbandsbolaget får det bli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 23:44
Ursprungligen av studiox:

Med 120 Mbyte / sekund skulle jag med vara nöjd, 800 Mbit/s är ju inte fel....

Kommer du upp i 120? Skulle vilja se TPTest på det

Btw: http://img115.yfrog.com/img115/6448/434.png

Är hel-/guldkund hos Telia. Supernöjd med mitt val. Så Telia är mitt tips.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-05 12:48

Via Bredbandsbolaget får du 50% rabatt i fyra månader samt att du får tillgång till Voddler. Jag betalar själv bara 69 kr/mån för Spotify Premium, endast för att jag är kund hos Bredbandsbolaget.

Ursprungligen av zinned:

Via Bredbandsbolaget får du 50% rabatt i fyra månader samt att du får tillgång till Voddler. Jag betalar själv bara 69 kr/mån för Spotify Premium, endast för att jag är kund hos Bredbandsbolaget.

Hmm, jag är också kund. Varför betalar jag då 99 kr/mån?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-05 13:44

Jag har en AllTele och en Telia.
Telia går ner korta stunder emellanåt, flera gånger i veckan. Någon gång per månad även längre stunder.
AllTele har gått ner två gånger under de åren jag har haft dem, då pga avgrävda kablar.

Jag kör Telia. Väldigt stabilt, har varit nere 2-3 ggr under två år, och då väldigt korta perioder (och jag är osäker på om det var pga telia eller om min rooter spökade eller liknande). Däremot får jag inte den bästa hastigheten. Jag har 24Mbit, med kör även Telias kabeltv, vilket ska begränsa adsl:et till ca 14Mbit.. men av dom 14 får jag max 7 i verklig hastighet, vilket är lite sämre än man borde få tycker jag. Kan vara dåliga ledningar / långt till telestationen dock. I övrigt har det funkat kanon.

Ursprungligen av Kermit:

Jag kör Telia. Väldigt stabilt, har varit nere 2-3 ggr under två år, och då väldigt korta perioder (och jag är osäker på om det var pga telia eller om min rooter spökade eller liknande). Däremot får jag inte den bästa hastigheten. Jag har 24Mbit, med kör även Telias kabeltv, vilket ska begränsa adsl:et till ca 14Mbit.. men av dom 14 får jag max 7 i verklig hastighet, vilket är lite sämre än man borde få tycker jag. Kan vara dåliga ledningar / långt till telestationen dock. I övrigt har det funkat kanon.

Du borde byta bandbredd till 8Mbit istället. 24Mbit (eller 14Mbit). Ledningslängd och ledningskvalitet spelar roll för din upplevda bandbredd.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-06 12:05

En liten not om Telia. Nu kan detta vara en engångsföreteelse, men det har gjort att jag aldrig mer kommer att välja Telia. Telia lyckades koppla fel vår telefon och ADSL och kunde inte koppla in det igen. Kändes rätt lågt med tanke på att vi varit Telia kunder i 10 år eller mer. Vårt nummer gick till en helt annan person och det enda de kunde göra var att göra en vidarekoppling av vårt nummer. Vårt telia bredband kunde de inte göra något åt...

När vi sedan ville säga upp vårt abonnemang efter att de inte kunnat fixa det efter 6 veckor, så ansåg de att det var 3 månaders uppsägningstid. Det tog en hel del argumenterande bara att få abonnemanget uppsagt omedelbart. Sedan kom självklart en slutfaktura som inkluderade den 3 månaders uppsägningen. Ringde självklart upp deras kundtjänst och lät nog allt annat än glad. Fick löfte om att jag kunde riva räkningen. Gjorde så, och självklart dyker det upp en påminnelse ett tag senare...

Jag har kört Universal Telecom i 3 år och deras upptid är otrolig - inte ett avbrott under den tiden.

Och bra pris.......

http://www.uvtc.com/sweden/

Jag har haft bredbandsbolaget nu i flera flera år (först fiber och senare ADSL). Kan inte minnas att det strulat för mig någon gång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-07 17:00
Ursprungligen av sirsnurre:

Jag har haft bredbandsbolaget nu i flera flera år (först fiber och senare ADSL). Kan inte minnas att det strulat för mig någon gång.

Samma här, jag kan inte minnas att det har legat nere alls.

  • Oregistrerad
  • 2010-03-07 17:17

Oavsett vilken leverantör av ADSL du väljer så kommer du få lika lite eller mycket problem då detta i 99.8% av fallen hänger på dina kopparkablar till villan.

Vill du ha lite trevliga tjänster så skulle jag rekommendera Bredbandsbolaget, dom är inte billigast men du får ju spotify och voddler vilket kanske är trevligt?

Vill du ha TV, DigitalTV, Bredband i samma paket så är Telia oslagbart just nu, bäst pris.

Är du snål ska du skaffa Tele2 eller Glocalnet, samma tjänster med du sparar några Kr om året.

  • Medlem
  • 2010-03-08 10:59

Även jag rekommenderar Telia. Jag har haft Bostream, Bredbandsbolaget/Telenor(Hata!) och någon till men alla har varit mycket sämre än Telia - inte minst då något strular eller man undrar över något och behöver support. Telias support har varit överlägsen, särskilt avseende tillgänglighet - inga timslånga telefonköer där inte.

Dåligt med Telia är det något högre priset, deras TV genom bredbandet som strulade varje dag under de första månaderna (å andra sidan var det gratis så jag kunde inte gnälla alltför mycket och andra halvåret funkade det utmärkt) samt deras butiker som har väntetider som är helt makalösa. Boka inte in ett besök under en lunchrast, boka in en förmiddag är tipset...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-08 11:32

Vilket erfarenhet man har av de olika bolagens kundservice varierar nog kraftigt, inte minst då det kan bero på mindre saker så som vilket medarbetare man hamnar hos när man ringer etc. Personligen har jag varit i kontakt med Telias kundservice och support några gånger, deras kompetensnivå ligger INTE högt enligt mig...de håller verkligen basicnivå, som om de gjorde uppslag i produktens manual samtidigt som de talade med dig.

  • Oregistrerad
  • 2010-03-08 23:12
Ursprungligen av zinned:

Vilket erfarenhet man har av de olika bolagens kundservice varierar nog kraftigt, inte minst då det kan bero på mindre saker så som vilket medarbetare man hamnar hos när man ringer etc. Personligen har jag varit i kontakt med Telias kundservice och support några gånger, deras kompetensnivå ligger INTE högt enligt mig...de håller verkligen basicnivå, som om de gjorde uppslag i produktens manual samtidigt som de talade med dig.

Bolagens kvalité på kundtjänsten beror på vilken månfas man finner sig i, helt ärligt... Jag har jobbat i telecom dom senaste 10 åren och något universalt är att oavsett vilket bolag du väljer så kommer du ändå till samma kundtjänst då alla outsourcat detta. Comhem tog priset för några veckor sedan - killen jag snackade med var full, förmodligen hade han fått sparken och gjorde sin sista dag.. Alla har kundtjänsten i haparanda eller liknande där du kan välja på att jobba på ICA eller på kundtjänstföretag, alla är inte kvalificerade för att få jobba på ICA...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-08 12:51

Ta AllTele - de är suveräna.
Jag har haft en mängd adsl leverantörer och AllTele har
helt klart varit bäst för mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-09 01:25

Ja, det var väl lite åt det hållet jag syftade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-06 09:46

Trevligt

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-07 18:53

113.51Mbit / 8 = 14.18 Mbyte/s

Det går 8 bitar på 1 byte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 20:19
Ursprungligen av Csoft:

113.51Mbit / 8 = 14.18 Mbyte/s

Det går 8 bitar på 1 byte.

Eh, ja?

Ursprungligen av 20hz:

Eh, ja?

Ja, det är ju snabbt! Vrroooommm!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 21:45
Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, det är ju snabbt! Vrroooommm!

Haha, ja! Det kommer jag sakna när jag flyttat

Bevaka tråden