Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur ser era setups ut hemma? era mac nördar :)

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet inte riktigt var denna tråd skulle hamna.
Flytta tråden den som vill eller kan!

Jag är som alla andra geekar på detta forum såld och mindre religös till min mac.

hemma har jag två tv apparater som jag inom en väldigt snar framtid (så fort den enligt rykten nya uppdateringen på mini mac har kommit) har vars en mini mac som dvd/media spelare. Som vanlig dator kör jag en bärbar mac. Till min airport extreme har jag extern 1tb usb lagring som jag streamar alla min filmer, musik och bilder ifrån. Tanken är väl att mina mini macar till mina tv apparater ska kunna spela från musik filmer osv.
Inte att förglömma den lilla airtunes prylen som ska köra min musik till det nyrenoverade badrummet så fort jag får tummarna ur att koppla in högtalarna i taket.

Hur ser de ut hemma hos er?

Hur har ni andra byggt upp era hem och media lösningar?
För visst är det roligt med mac prylar!

Vi har en Mac Mini 1.83 GHz 2 GB RAM, kopplad till TV:n som media center. På den kör jag OSXBMC som har blivit mycket bra! Absolut bästa mediacentermjukvaran som jag vet (personlig åsikt).

Jag har en server i garderoben som kör FreeBSD (på inrådan av andra i forumet) och den fungerar kanon som central enhet i nätverket. I detta sammanhang så är den viktigaste funktionen att den håller en del mediafiler. Så snart jag har pengar skall jag köpa mer disk och rycka ur den störande externa hårddisken till mediamacen.

Vi har två svarta MacBook i vårt hem. Och det är dem vi använder till allt vardagligt. Vi använder Screen Sharing flitigt för att styra mediamacen, men efter ett lyckat försök att jailbreaka min iPod Touch så använder jag "Touchpad"-appen som fjärr.

Mitt mål är att allt skall utgå från FreeBSD-servern i garderoben. Men det kommer nog att dröja.

En Mac mini (2 GHz Intel CD med 1 GB RAM) fungerar som mediaserver med Twonky vision (TwonkyMedia 4.4). Minin har tillgång till en diskpool med ca 8 TB utrymme.

Minin och diskarna (och andra apparater) står i garderoben så de inte hörs något ut i övriga hemmet. Den är kopplad till en plasma (Pioneer PDP-4280XD). Använder Front Row och väntar på att Apple TV Take 2 ska gå att installera på Leopard.

I sovrummet har vi en Samsung 28" LCD som är kopplad till en Netgear EVA media receiver. (Hatar det gränssnittet och ska byta bort den burken antingen mot en TV eller en Popcorn eller dylikt.)

Håller på att bygga upp en hierarki med mappar och alias så det går att hitta filmer efter alla möjliga kriterier. Det tar lite tid, men verkar bli fin fint.

Nätverket är en salig blandning av ethernet, via el-nätet och Wi-fi.

>Pierre
Vilka högtalare har du kopplat ihop hur med Wi-Fi i badrummet?

Ursprungligen av thevil:

>Pierre
Vilka högtalare har du kopplat ihop hur med Wi-Fi i badrummet?

Enkelt! kör ett par högtalare som tåler fukt (marina tillbehör tillhandahåller dessa i en uppsjö) under badrummsrenoveringen drog jag högtalarkabel från badrummets tak till vardagsrummet där jag kopplar högtalarna till en airport express.

thevil: Hur har du gjort med Twonky och Front Row? Kan du berätta lite mer detaljerat? Kör du dem på samma burk? Jag testade twonky och använde ps3 som renderingsmaskin, men det fungerade väldigt dåligt.

BeoSystem 3 som centralenhet som hanterar en 50" Panasonic pro-plasma i 1080p, HDR2 (hårddiskvideo), dubbla Viasat-boxar, SkyHD-box, Playstation 3 (för Blue-ray) och Mac mini med egen NAS på 4 TB X-Raid. Allt länkat till en BeoSound 4 för radio, CD och MP3 samt iPod/iPhone plus länk till BeoVision 8 som sovrums-TV med egen Viasat-box och egen DVD1. Dessutom sex par dolda men linkade högtalare i övriga rum, inklusive två badrum, plus ett par utomhus. Allt styrs med en fjärrkontroll (inklusive PS3 med IR-converter, iPod och Mac mini) och matas av dubbla Airport Extreme plus en Time Capsule 1 TB. I hushållet finns en MacBook Pro och en MacBook Air. Ingen Pese.

Och inte en enda synlig sladd.

Allt fungerar fantastiskt bra. Jag är utfattig men nöjd.

Tillägg: TV utbytt till 50" BeoVision 4 full HD.

Senast redigerat 2008-05-17 22:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 12:43
Ursprungligen av Claes Magnusson:

BeoSystem 3 som centralenhet som hanterar en 50" Panasonic pro-plasma i 1080p, HDR2 (hårddiskvideo), dubbla Viasat-boxar, SkyHD-box, Playstation 3 (för Blue-ray) och Mac mini med egen NAS på 4 TB X-Raid. Allt länkat till en BeoSound 4 för radio, CD och MP3 samt iPod/iPhone plus länk till BeoVision 8 som sovrums-TV med egen Viasat-box och egen DVD1. Dessutom sex par dolda men linkade högtalare i övriga rum, inklusive två badrum, plus ett par utomhus. Allt styrs med en fjärrkontroll (inklusive PS3 med IR-converter, iPod och Mac mini) och matas av dubbla Airport Extreme plus en Time Capsule 1 TB. I hushållet finns en MacBook Pro och en MacBook Air. Ingen Pese.

Och inte en enda synlig sladd.

Allt fungerar fantastiskt bra. Jag är utfattig men nöjd.

Dregglar......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 14:16

mitt är lite rörigt bara

Kör en central filserver som streamar musik och film via en airport extreme till två tvrum och diverse bärbara datorer. Till Airporten är även en cat-6 kabel dragen tvärs över gatan till grannen så man kan ta del av hans utbud också. Var lite trixigt att få datorerna i de olika nätverken att förstå vilken internetlina de skulle använda sig av men annars funkar systemet riktigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 15:40

De som löst högtalare i badrummet är jag väldigt nyfiken på hur ni gjort, jag är i startgropen för att göra en total makeover på badrummet och där skall det in ljud men har inte bestämt mig hur ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 15:41

Annars har jag själv i dagsläget endast en Macbook, Xbox360 och ett surroundpaket som lirar ihop.

Men så har vi precis flyttat till större så mycket är i görningen.

Jag ställer frågan här, för den är ganska relevant.

Jag tänkte använda en Mac Mini till all media när de nya släpps. Tänkte ha musik, film och dylikt på den, kopplat till en full HD-tv och en stereo. Men det uppstår några frågor:

1. Om jag sitter i köket med min macbook och vill byta låt inne i vardagsrummet (på minin) - hur gör jag? Kan jag styra iTunes på Minin med hjälp av min MacBook? Eller kan jag dela ut iTunes-biblioteket på Minin så att MacBooken kommer åt det trådlöst, utan att det ligger på MacBookens hårddisk?

2. Jag tänkte satsa på snabbhet istället för utrymme på Minin och har hellre 120gb 7200 rpm än 250 gb 5400 rpm om man säger så. Hellre en rapp dator. Kan därför tänka mig att ha film och musik på extern disk. Men jag har aldrig testat detta förr: Kan man ha iTunesbiblioteket på extern disk?

Sammanfattning: Kan man ha iTunesbiblioteket på extern hårddisk och kan man dela ut det så att alla datorer (en mac mini och två macbooks) kommer åt biblioteket trådlöst?

Kan tillägga att jag har en AirPort Express med AirTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-01 23:58

Henkebarn,

1. Kolla in netTunes för styrning av iTunes på Minin med hjälp av din MacBook. Fungerar dock i dagsläget inte med Leopard

2. Visst kan du ha iTunes-biblioteket på en extern disk!!

  • Kopiera över det aktuella iTunes-biblioteket på den externa disken…

  • Skapa ett alias av iTunes-mappen på den externa disken …

  • Placera/ersätt iTunes-mappen i aktuellt användarkonto med detta alias…
    (Spara orginalmappen tills du sett/testat att iTunes hittar musiken på den externa disken…)

3. Ställer du in iTunes på Minin att dela ut sin musik på ditt nätverk, ja då ger du möjlighet för dina övriga datorer i nätverket att spela musiken från Minin i sina egna högtalare…

Sammanfattning: Visst kan man ha iTunesbiblioteket på extern hårddisk och visst kan man dela ut det så att alla datorer (en mac mini och två macbooks) kommer åt biblioteket trådlöst?

Din AirPort Express placerar du med ett par högtalare där du vill kunna lyssna på musik utan dator…å vill du utöka det ytterligare, så komplettera med fler AirPort Express, så kan du spela samma musik på ännu fler platser i hemmet…

Lycka till,

- Torkel

Tack för svar, Torkel!

Ursprungligen av Torkel:

Henkebarn,

1. Kolla in netTunes för styrning av iTunes på Minin med hjälp av din MacBook. Fungerar dock i dagsläget inte med Leopard

Okej, men om man ändå kan dela ut över nätverket behövs ju inte detta.

Citat:

2. Visst kan du ha iTunes-biblioteket på en extern disk!!

  • Kopiera över det aktuella iTunes-biblioteket på den externa disken…

  • Skapa ett alias av iTunes-mappen på den externa disken …

  • Placera/ersätt iTunes-mappen i aktuellt användarkonto med detta alias…
    (Spara orginalmappen tills du sett/testat att iTunes hittar musiken på den externa disken…)

Toppen. Thanks!

Citat:

3. Ställer du in iTunes på Minin att dela ut sin musik på ditt nätverk, ja då ger du möjlighet för dina övriga datorer i nätverket att spela musiken från Minin i sina egna högtalare…

Men om jag delar ut filerna på minin och spelar upp dem via min macbook, kan jag inte spela upp dem genom airtunes då?

Ursprungligen av henkebarn:

Jag ställer frågan här, för den är ganska relevant.

Jag tänkte använda en Mac Mini till all media när de nya släpps. Tänkte ha musik, film och dylikt på den, kopplat till en full HD-tv och en stereo. Men det uppstår några frågor:

1. Om jag sitter i köket med min macbook och vill byta låt inne i vardagsrummet (på minin) - hur gör jag? Kan jag styra iTunes på Minin med hjälp av min MacBook? Eller kan jag dela ut iTunes-biblioteket på Minin så att MacBooken kommer åt det trådlöst, utan att det ligger på MacBookens hårddisk?

2. Jag tänkte satsa på snabbhet istället för utrymme på Minin och har hellre 120gb 7200 rpm än 250 gb 5400 rpm om man säger så. Hellre en rapp dator. Kan därför tänka mig att ha film och musik på extern disk. Men jag har aldrig testat detta förr: Kan man ha iTunesbiblioteket på extern disk?

Sammanfattning: Kan man ha iTunesbiblioteket på extern hårddisk och kan man dela ut det så att alla datorer (en mac mini och två macbooks) kommer åt biblioteket trådlöst?

Kan tillägga att jag har en AirPort Express med AirTunes.

1. Går ju säkert att styra minin från en MB på något (flera) sätt. tex vnc...
Men annars är det ju enkelt att dela ut iTunes-biblioteket på minin och spela musiken i din MB som du kopplar till din AP-express trådlöst.

2. Menar du själva biblioteket eller låtarna? Att ha alla musikfilerna på en extern disk som är kopplad till din mini är inget problem. Det går även att ha själva biblioteket på en extern disk, men bara en dator åt gången kan ha tillgång till det. Så om minin ändå ska stå på så är det väl lika bra att (som i svar på 1) ha låtarna på externa disken och komma åt musiken genom ett utdelat bibliotek på minin...

Sen funderar jag på varför det är så viktigt med 7200rpm om du ändå ska använda en extern disk... På vilket sätt kommer du då märka av att datorn är snabbare?

[edit]
Var för slö...
[/edit]

Ursprungligen av Archangel:

2. Menar du själva biblioteket eller låtarna? Att ha alla musikfilerna på en extern disk som är kopplad till din mini är inget problem. Det går även att ha själva biblioteket på en extern disk, men bara en dator åt gången kan ha tillgång till det. Så om minin ändå ska stå på så är det väl lika bra att (som i svar på 1) ha låtarna på externa disken och komma åt musiken genom ett utdelat bibliotek på minin...

Vad jag vill nå är att inte ta upp utrymme på den interna disken. Sen vill jag ju gärna ha åtkomst från alla datorerna. Film kommer ju ses på minin, men musiken kommer vilja spelas upp i olika rum, genom olika högtalare.

Citat:

Sen funderar jag på varför det är så viktigt med 7200rpm om du ändå ska använda en extern disk... På vilket sätt kommer du då märka av att datorn är snabbare?

Well, jätteviktigt är det kanske inte, men jag skulle vilja ha ett snabbt system och dessutom kommer jag nog att spela en del. Men som du säger, det är ju faktiskt inte jätteviktigt.

Hur styr ni alla era mac mini media lösningar?
Jag skulle helst vilja undvika tangentbord och bara köra via fjärren, men funkar det med osxbmc?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-02 12:46

Har en Mac som server och en PC med MediaPortal.
Jag installerade Ushare på macen, den streamar ju ljud/bild över upnp. Men har inte hittat något bra sätt att ta emot streamen på PCn..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 13:51

Vet inte om det jag har hemma kan kallas en lösning, rätt ful faktiskt

Har en Windows dator som snurrar som fil/mediaserver som är kopplad till TV:n i vardagsrummet och sovrummet, ljudet är kopplat till receivern. Har en PC som används till dagligt bruk som hämtar musiken och annat joxx från filservern. Jag vet, windows, men ni har kanske läst att jag ska köpa mig en iMac så fort den uppgraderade versionen kommer

Till tv:n och receivern är det även kopplat ett PS2, Wii och en XBOX360. Har även en DVD samt VHS, och inte att förglömma LP-SPELARE!! Samtliga kopplade till receivern

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-18 11:22

Jag har byggt upp ett nätverk med en AirPort Extreme, en Airport Express, en AppeTV, 4 st PC och 2 st Mac samt en iPod touch. Eftersom vår lägenhet är uppdelad på två våningsplan så har jag min AirPort Extreme på nedre våningsplan och min Airport Express på övre. De är ihoplänkade med hjälp av WDS. Det innebär att jag kan använda både trådbundet och trådlöst nätverk på båda våningsplan.

Vi har 3 st olika TV-apparater med Humax-boxar för Comhem, varav 2 st med HD-kapacitet. En PC med Windows 7 kompletterar min AppleTV i vardagsrummet. Jag använder den för se på olika playkanaler genom Windows Media Centret. Det går även att se på SVT Play Prima om man tar det via någon webläsare.

Min iPod touch kan styra min AppleTV med Remote. Jag kan välja med iPod:en om jag vill spela musik på nedre eller övre våningsplan, eftersom min AirPort Express givetvis fungerar som fjärrhögtalare till AppleTV:n.

Min gamla PM G5 fungerar som filmarkiv. Jag kan strömma film från den till AppleTV:n.
3 st datorer är kopplade via trådlöst nät och 3 st via trådbundet.

Mitt enda problem är att jag saknar en HDMI-ingång på TV:n. Det har jag löst med en billig HDMI-switch. Ibland vill inte TV:n byta till rätt upplösning när jag byter bildkälla. Nu senast så bytte AppleTV:n till samma upplösning som PC:n, efter att den hade varit inkopplad. Det verkar som om AppleTV:n känner av vilken upplösning TV:n är inställd på och väljer att byta själv istället för att tvinga TV:n att byta. Troligtvis är det HDMI-switchen som är boven i dramat. PC:n vill helst köra på 1280x768. Om jag tvingar den att köra 720p eller 1080iså hamnar en del av bildytan utanför skärmen. Jag har en lite äldre HD-ready TV. Den har faktiskt högre upplösning än 1366x768, men inte så att det räcker till full-HD. En lösning vore att skaffa en nyare TV.

Har en Mac mini som är kopplad till TVn med HDMI och optiskt till förstärkaren. I dagsläget har den 2 st 1 TB diskar via FW800 med film och TV-serier, som mediaspelare använder jag Plex som jag är mycket nöjd med. Jag tittar på olika bättre disk-lösningar, typ en Drobo eller en NAS.
I hallen har jag min vanliga dator, en iMac 24", som oftast har iTunes igång och som spelar upp via AirPort Express kopplad till ett par Edirol-högtalare som står ovanpå köksskåpen.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2010-03-05 11:03
Ursprungligen av Magnus Krantz:

I hallen har jag min vanliga dator, en iMac 24", som oftast har iTunes igång och som spelar upp via AirPort Express kopplad till ett par Edirol-högtalare som står ovanpå köksskåpen.

Lyfter en gammal tråd eftersom jag inte hittar en vattentät och tillräckligt macig lösning här på forumet.

Krantz, Måste du sätta på högtalarna i köket när du skall lyssna på musik eller står de i standby hela tiden?

Jag söker en lösning där jag kan välja att spela upp musik i köket eller i vardagsrummet helst bara genom att fippla med min ipod och helst så att min dotter kan välja musiken i vardagsrummet med sin Ipod och jag välja musik i köket med min eller vice vresa.

Sen vill jag att min tv går igång när jag fipplar med min ipod eller med apple Remoten som ligger vid tv,n och att ljudet drar igång samtidigt.

Går detta??!!

Annars kommer jag nog att köpa en Mac mini server som jobbar tvåskift, Servra på dagen och medla media på kvällarna.

Slutligen vill jag att alla buggar avskaffas...

...och nu skall jag sluta drömma ocn börja jobba det är fredag.

Du har inte en iPhone? Jag använder Remote-appen i iPhone för att byta mellan vilka rum itunes-musiken ska spelas i. Den kanske funkar i en iPod Touch också? Jag har en Express kopplad till fyra olika rum på tre våningsplan, även när jag spelar alla samtidigt så ligger det helt i synk. Otroligt allt folk fortfarande satsar så mycket pengar på trådlösa system när man får exakt samma funktionalitet och möjligheter med en Express för varje rum + en iPhone.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2010-03-05 13:28
Ursprungligen av Stinky:

Du har inte en iPhone? Jag använder Remote-appen i iPhone för att byta mellan vilka rum itunes-musiken ska spelas i. Den kanske funkar i en iPod Touch också? Jag har en Express kopplad till fyra olika rum på tre våningsplan, även när jag spelar alla samtidigt så ligger det helt i synk. Otroligt allt folk fortfarande satsar så mycket pengar på trådlösa system när man får exakt samma funktionalitet och möjligheter med en Express för varje rum + en iPhone.

Iphone appar funkar i de flesta fall fint på Ipod Touch.

Stinky,
Kan du köra spotify i sovrummet och itunes i köket?

Finns det idag aktiva högtalarsystem som går i energieffektiv standby när de är tysta?

Många frågor blir det men skall det bli macigt enligt mitt sätt att se så får det inte finnas kompromisser.

Jag vill ha ett system som självaste Steve Jobs skulle gilla.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-06 07:14
Ursprungligen av Stinky:

Du har inte en iPhone? Jag använder Remote-appen i iPhone för att byta mellan vilka rum itunes-musiken ska spelas i. Den kanske funkar i en iPod Touch också? Jag har en Express kopplad till fyra olika rum på tre våningsplan, även när jag spelar alla samtidigt så ligger det helt i synk. Otroligt allt folk fortfarande satsar så mycket pengar på trådlösa system när man får exakt samma funktionalitet och möjligheter med en Express för varje rum + en iPhone.

Jag håller med. Otroligt att folk slänger ut pengar i onödan.

Och jag kan bekräfta att Remote även funkar med iPod touch.

Ursprungligen av magric:

Krantz, Måste du sätta på högtalarna i köket när du skall lyssna på musik eller står de i standby hela tiden?

Jag skulle kunna välja att aldrig stänga av högtalarna, men jag gör det ändå för att spara ström, så jag får slå på dom varje gång jag ska lyssna ja. Men det är inte så jobbigt, de står ju lätt tillgängliga på köksskåpen ovanför diskbänken, jag når dem lätt.

Så här ser min setup ut idag.

iMac I7 som stationärt den är själva styrkan och hjärnan i hemmet.
Den har jag i sovrummet och agerar även som sovrumstv med elgato hybridsticka.

I vardagsrummet har jagen Mac Mini kopplad till Tvn som jag styr med en Logitech 1100 fjärr samt styr den via iMacen för att konfiguera Plex osv, då Minin endast används med Plex till TVn.
Mina filer ligger på en NAS server som är kopplad med Gigabit Ethernet till Airport Express.
Mac Mini samt iMacen körs trådade till Airporten för att få maximal överföringshastighet.

PS3 används endast som spelmaskin och den körs trådlöst med 802.11g
Macbook Pro 13" agerar slösurfdator och körs med Wifi 802.11n
iPhone 3GS agerar toasurf i bästa fall om man inte är utanför hemmet

2st FireWire 800 diskar är kopplade till min iMac för Backup Timemachine på den ena samt Clone på den andra.
Sedan har jag 4 st USB diskar 1,5TB som är backup av de viktigaste från min NAS server som har 6 * 1,5TB diskar varav 1 fungerar som Redundans vilket ger en lagring på 7,5 TB till filmer och musik.

Hela mitt filmbibliotek på ca: 400 originalrippar ligger på servern samt en hel del HD material 720/1080p
För bioljud och visning kör jag en Pioneer Plasma Kuro 60" med Telia Digital TV med alla filmpaket. Kommer dock ta bort dessa då jag märkt att jag inte kollar mer än 1 film varannan månad.
Bioljudet kommer från Pioneer SC LX 81 förstärkaren som får HDMI signal från alla källor och ger mig DTS HD i 7.1 ljud ut ur mina Canton setup.
Som BluRay spelare kör jag Pioneers BD spelare SCLX 71 och kan se en viss bättre bild och ljudskillnad mot PS3:ans BD spelare.
DVD spelaren Pioneer LX51 är såld då allt numera ligger digitalt förpackat på datorn
iPad blir väl det som står näst på tur.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-05 13:24

magric, självklart kan jag det, vi är flera i hushållet med olika smak och önskemål… då kör man spotify via Airfoil och itunes via den inbyggda "sök högtalare"-funktionen.

Bevaka tråden