Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xlog för Linux i OS X - Hur?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett loggprogram för amatörradio jag måste få till att kunna köra i datorn. Programmet sparar ned loggen i edi-format och hittills har jag inte hittat något program för OS X som hanterar det formatet. Närmast till hands är ett program för Linux som heter XLog. Program för Windows är fullständigt kört. Datorerna jag har är PB G4 och PM G5, inga Intel-processorer här inte. Jag har hämtat hem Fink men hur kan jag själv lägga till ett program i Fink eller hur kan jag lättast köra detta Linux-program i OS X?

nä - man kan inte installera linuxprogram på macen.
fink 'hjälper bara till' att installera program, men någon måste skriva om dem för mac os x först.
(de 'linuxprogram' man kan installera mha fink är således alla egentligen macprogram, med ursprung från något annat OS.)

hittar du inget alternativ på http://www.machamradio.com/ ?

Senast redigerat 2010-03-05 17:06
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-05 13:48

Inget förbjuder sig att ladda hem källkoden och kompilera för G4/G5... Du kommer förmodligen att behöva göra några ändringar i några anrop som skiljer sig mellan Linux och BSD-världen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-05 13:56

Eller skapa en liten partition på hårddisken och installera Linux. Då ligger den inte under OS X men i alla fall på omstartsavstånd på Macen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-05 16:48

Istället för att ha ett program som stödjer EDI-formatet, native
~du kan kanske hitta\söka upp en format-konverterare istället som kanske funkar (¿)

EDI → ???-format → öppna en viewer i OSX

\\ som allt annat funkar, om man stöter på patrull med att inte kunna viewa vissa format-filer \\

Kan vara något men jag måste spara ned i edi-format för att kunna skicka in min logg till tävlingsledaren. Han godkänner inga andra format och jag tycker det är synd och märkligt att man låser sig fast vid ett enda format. I slutändan innebär det att icke M$-användare blir utestängda. Programering i allmänhet är inte min starka sida. Eftersom jag inte vet vad och var jag ska ändra parametrar, avstår jag helst.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-06 11:39

Som jag fattar det så borde tävlingsledaren klara av att konvertera mellan EDI och ADIF. Och det verkar finnas åtminstone ett schysst (och nyskrivet) ADIF-program till Mac OS X. Däremot så verkar det ju svämma över med Windows-program som gör både det ena och det andra när det gäller loghantering för DX/Ham.

Jag tycker också det. Jag har ett program som sparar ned i ADIF-format RUMLog, utvecklat av en tysk radioamatör. Jag har skrivit till tävlingsledaren men inte fått ett endaste svar tillbaka
Alternativet är att jag skiter i att köra test och skicka in logg i framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-15 13:41

ja eller jag menade att du konverterar till ett format som tavlingsLedaren kan köra \ öppna lätt i andra format .. så kanske det går upp ett ljus (?) eller sätta han\hon ner och berätta hur ni kan samarbeta lättare .. på bästa sätt

1
Bevaka tråden