Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight indexerar i flera timmar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-03 22:26

Hej!

Utan att jag gjort något särskilt så har Spotlight fått spader och står och indexerar i flera timmar utan att det egentligen verkar hända något. Den liksom stannar kvar på "Beräknar indexeringstid" och har stått så i 3-4 timmar. Vad är det som händer?

Tacksam för lite tips
Svante

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 23:13

Exakt samma sak hände mig igår, efter en brutal omstart (dvs med powerknappen).

Löste det genom att gå in i systeminställningar -> spotlight och lägga hela min hårddisk i "privacy-listan" tills det att jag jobbat klart.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-04 05:51

Hmm, problemet är bara att jag inte jobbar på min dator, den står ändå fast i indexeringen. Jag har inte lagt till några stora filer eller gjort något särskilt i övrigt.
Har provat att starta om ett par ggr.
Mvh
Svante

Ursprungligen av kodiak:

Hmm, problemet är bara att jag inte jobbar på min dator, den står ändå fast i indexeringen. Jag har inte lagt till några stora filer eller gjort något särskilt i övrigt.
Har provat att starta om ett par ggr.
Mvh
Svante

Han menade nog att han valde att "pausa" indexeringen så han kunde jobba med datorn, sen satte han igång det igen och lät den stå och indexera klart.

Eller menar du att du låtit den stå och indexera för sig själv i "evigheter" och den blir ändå aldrig klar?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-04 17:15
Ursprungligen av Capeman:

Han menade nog att han valde att "pausa" indexeringen så han kunde jobba med datorn, sen satte han igång det igen och lät den stå och indexera klart.

Eller menar du att du låtit den stå och indexera för sig själv i "evigheter" och den blir ändå aldrig klar?

Aha det var så han menade men min Spotlight står och indexerar i evigheter, lämnade den på igår när jag gick till sängs och imorse var det samma sak.

mvh
Svante

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-04 20:21
Ursprungligen av snigel1:

Exakt samma sak hände mig igår, efter en brutal omstart (dvs med powerknappen).

Löste det genom att gå in i systeminställningar -> spotlight och lägga hela min hårddisk i "privacy-listan" tills det att jag jobbat klart.

Tack för ditt tips det fungerade, men jag måste gjort nåt annat fel första gången jag testade det för nu fungerade det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 06:39

Spotlight anropar olika plugins för att hitta indexord i olika filtyper. En del plugins kan vara mindre effektiva och ta en hel del tid på sig.

För att se om det "hängt sig" eller om datorn jobbar bör man använda Aktivitetskontroll. Sker det hårddiskaktivitet är det ett gott tecken.

Se till att visa "alla processer".

Är man nyfiken på vilken fil processen pysslar med kan man markera processen (mdworker?) och "Visa info". I fliken "Öppna filer och portar" ser man processens alla öppna filer. De första 30-talet är bibliotek, etc, som man struntar i. På slutet någonstans brukar aktuell fil synas (man får gissa lite).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-04 10:59
Ursprungligen av pesc:

Är man nyfiken på vilken fil processen pysslar med kan man markera processen (mdworker?) och "Visa info". I fliken "Öppna filer och portar" ser man processens alla öppna filer. De första 30-talet är bibliotek, etc, som man struntar i. På slutet någonstans brukar aktuell fil synas (man får gissa lite).

Men man kan inte se vilken plugin som körs alltså?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-04 17:23

Tror att du kan få bukt med det om du går in i ditt bibliotek -> Preferences och raderar com.apple.spotlight.plist

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-04 19:35

Nej tyvärr verkar det inte som det hjälpte...
Ååååh jag börjar bli frustrerad, använder ju spotlight hela tiden så jag känner ju mig vingklippt, allt blir ju så mycket omständigare...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-04 20:16

Jippi, jag gjorde så att jag via Systeminställningar -> Spotlight -> Integritetsskydd la till hela min hårddisk och sen plockade bort den och så började spotlight indexera på normalt sätt. Första gången helt från början på ca 20 minuter och nu fungerar det klockrent igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-05 10:50
Ursprungligen av Konrad:

Tror att du kan få bukt med det om du går in i ditt bibliotek -> Preferences och raderar com.apple.spotlight.plist

Eller så kan man använda Spotlight:s eget gränssnitt:

mdutil(1)                 BSD General Commands Manual                mdutil(1)

NAME
     mdutil -- manage the metadata stores used by Spotlight

SYNOPSIS
     mdutil [-pEsav] [-i on | off] mountPoint ...

DESCRIPTION
     The mdutil command is useful for managing the metadata stores for mounted
     volumes.

     The following options are available:

     -p  Spotlight caches indexes of some network devices locally.  This
         option requests that a local caches be flushed to the appropriate
         network device.

     -E  This flag will cause each local store for the volumes indicated to be
         erased.  The stores will be rebuilt if appropriate.

Tänker i synnerhet på -E.

1
Bevaka tråden