Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knackande ljud och hackande film från Seagate-disk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-04 13:11

I december så köpte jag en Seagate Extern Desktop 3,5 tum 1 TB. Den fungerar fint förutom att när man kollar på film ifrån den så hackar filmerna till ibland. Detta sker i samband med ett "knackande" ljud som kan hålla på mellan 1-10 sekunder (under den tiden står filmen helt stilla).
Jag köpte den hos Siba. Jag har pratat med dom, men dom kan själva inte bedöma vad det beror på - utan jag måste lämna in den på service. Om dom sedan bedömer att det är handhavande fel så måste jag står för reparationskostnaderna.. Om jag visste att det inte täcks av garantin så skulle jag inte lämna in den - det kostar förmodligen mer än att köpa en ny.. men eftersom dom inte kan bedöma det innan dom "tagit in den" så vet man ju inte.. Vad tror ni? Någon som känner igen symptomen?
Jag har börjat göra backup på disken och har därför inte lika mycket på den längre. Jag upplever att knackljudet och hackandet minskat radikalt sedan dess.. kan det vara så?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-04 14:03
Ursprungligen av Hallon:

I december så köpte jag en Seagate Extern Desktop 3,5 tum 1 TB. Den fungerar fint förutom att när man kollar på film ifrån den så hackar filmerna till ibland. Detta sker i samband med ett "knackande" ljud som kan hålla på mellan 1-10 sekunder (under den tiden står filmen helt stilla).
Jag köpte den hos Siba. Jag har pratat med dom, men dom kan själva inte bedöma vad det beror på - utan jag måste lämna in den på service. Om dom sedan bedömer att det är handhavande fel så måste jag står för reparationskostnaderna.. Om jag visste att det inte täcks av garantin så skulle jag inte lämna in den - det kostar förmodligen mer än att köpa en ny.. men eftersom dom inte kan bedöma det innan dom "tagit in den" så vet man ju inte.. Vad tror ni? Någon som känner igen symptomen?
Jag har börjat göra backup på disken och har därför inte lika mycket på den längre. Jag upplever att knackljudet och hackandet minskat radikalt sedan dess.. kan det vara så?

Det låter helt klart som att den skulle vara trasig (läsproblem när det "klickar").
Det finns en del hårddisktestprogram du kan använda, helst ett som skriver över hela disken. Tar lång tid och du borde tömma den först, så programmet har full tillgång till hela disken.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-04 14:49
Ursprungligen av kenjon:

Det låter helt klart som att den skulle vara trasig (läsproblem när det "klickar").
Det finns en del hårddisktestprogram du kan använda, helst ett som skriver över hela disken. Tar lång tid och du borde tömma den först, så programmet har full tillgång till hela disken.

Ok. Men hur bedömer dom om det är självförvållat eller inte? Känns som dom enkelt kan dra till med det.. vad har man att säga emot liksom?

Jag har en extern 1,5 TB Seagate-disk. Den förra knackade/klickade som tusan, så jag skickade in den till Radars (ingår i Siba-koncernen) och fick en ny, blixtsnabbt utan tjafs. Problemet är att den nya låter också. Jag har kollat den med Skivverktyg och den tycks vara okej, men det är irriterande och lite nervöst. Kanske packar den ihop när jag minst anar det? Eller också är det en feature hos Seagate-diskar? "Så länge den klickar, funkar den." Eller nå't.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-04 18:02

Du är inte ensam om problemet. Jag köpte en 1,5 TB extern seagate som knackade som tusan och hackade vid filmuppspelning. Vid test med skivverktyg så var där fel som inte gick att reparera. Jag gick tillbaka med eländet och bytte mot en 2TB som spelar film utan att knacka och går igenom skivverktyg.

Hur skulle det kunna vara handhavandefel förresten? Så länge du inte slänger disken i golvet eller kopplar in fel strömadapter så kan man ju liksom inte ställa till med så mycket Stå på dig och få den utbytt mot en ny. Det är inget kul att ha en disk man inte kan lita på!

Vad är det för chassi den sitter i ?

Vissa chassin är bättre ljudisolerade än andra och vissa diskar låter mer än andra.

Svart plast ? Grå tunnplåt med massor av hål i gavlarna eller ?...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-04 18:08
Ursprungligen av LCR:

Vad är det för chassi den sitter i ?

Vissa chassin är bättre ljudisolerade än andra och vissa diskar låter mer än andra.

Svart plast ? Grå tunnplåt med massor av hål i gavlarna eller ?...

LCR

Om han har samma ljudfenomen som jag hade så tror jag inte att chassit (svart plast) har så mkt med saken att göra (jag förstår att du är ute efter att ljudet förstärks av chassit). Det är ett metalliskt hårt knackande ljud som låter som att läsarmen slår fram och tillbaka och försöker spåra något. I samband med detta så stannar även dataöverföringen från disken upp så något galet är det.

Ursprungligen av rhesus:

Om han har samma ljudfenomen så tror jag inte att chassit (svart plast) har så mkt med saken att göra (jag förstår att du är ute efter att ljudet förstärks av chassit). Det är ett metalliskt hårt knackande ljud som låter som att läsarmen slår fram och tillbaka och försöker spåra något. I samband med detta så stannar även dataöverföringen från disken upp så något galet är det.

Ok, jag hade inte forstatt använda en sådan disk.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-04 18:16
Ursprungligen av LCR:

Ok, jag hade inte forstatt använda en sådan disk.

LCR

Amen

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-05 10:18

Tack! Nu känns det glasklart att jag skall lämna in den. Måste bara lyckas backa upp den först..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-24 11:19

Nu har även min utbytes-seagate börjat klicka. Den klickade så högt att jag vaknade av ljudet. Tack och hej Seagate

http://www.pcpro.co.uk/news/352816/seagate-hard-disks-suffer-from-click-of-death

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-24 19:06

Seagate har haft jätteproblem med hela deras 7200.11 serie. noll driftsäkerhet på dessa tyvärr. Just 1 Tb:s modellerna ligger högst upp i problemlistan.

1
Bevaka tråden