Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmdelning vs. Fjärrhantering?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En riktig blåbärsfråga.

Vad är skillnaden på Skärmdelning och Fjärrhantering/Fjärrhanterare under Delningsmenyn i Systeminställningar?

Dessa två är ju väldigt snarlika. De torde ju rimligen ha olika syften?

Skärmdelning startar en vnc-server som ger användare möjlighet att på distans ta över bildskärmen och styra allt precis som om man satt vid den fysiska datorn. Inga begränsningar alltså.

Fjärrhanterare möjliggör att man med programmet Remote Desktop kan fjärrhantera datorer i ett nätverk och bl.a. installera program och uppdatera systemet med. En administratör kan med Remote Desktop hantera flera datorer samtidigt och slipper på så sätt springa benen av sig. I Remote Desktop finns också en funktion för att ta över enskilda datorers bildskärm.

OK. Jag tror att jag förstår, hmm. Fjärrhanterare ska alltså aktiveras när datorn/datorerna ska administreras. Skärmdelning ska bara användas för enskilt fluktande då? Men om man vill administrera sitt nätverk hemma räcker väl Skärmdelning? Eller?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Men om man vill administrera sitt nätverk hemma räcker väl Skärmdelning? Eller?

Ja det gör det.

HEJ HEJ.

Detta verkade ju kul så jag ville testa det nu när jag har uppgraderat till snow leopard.
Har en mac mini och en iMac... har aktiverat skärmdelning i båda datorerna. När jag ska starta det så frågar den efter ett lösenord, vilket är det? Har testat med huvudlösenordet men den säger att det e fel...??

Hjälp

Ursprungligen av Piggelin:

HEJ HEJ.

Detta verkade ju kul så jag ville testa det nu när jag har uppgraderat till snow leopard.
Har en mac mini och en iMac... har aktiverat skärmdelning i båda datorerna. När jag ska starta det så frågar den efter ett lösenord, vilket är det? Har testat med huvudlösenordet men den säger att det e fel...??

Hjälp

Det är lösenordet till den dator du vill fjärrstyra. I övrigt behöver du inte aktivera skärmdelning på den dator du ska fjärrstyra ifrån - om du inte vill kunna fjärrstyra även den från en annan dator, vill säga.

Ursprungligen av Capeman:

Det är lösenordet till den dator du vill fjärrstyra.

Men det är ett annat lösenord som man måste sätta i Systeminställningar > Delning > Skrämdelning > "Computer settings".

Menar ni att det är huvudlösenordet till den dator jag vill styra?

Eller e det det lösenordet jag skriver som Marcus beskriver här ovan? I så fall vad är användarnamnet?

Har testat huvudlösenordet, men det funkar ej, är dock osäker på namnet?

Får det att funka om jag skickar en begäran som jag sedan godkänner på den datorn som jag ska fjärrstyra... MEN ORKA ATT GÖRA SÅ HELA TIDEN

Vill ju bara kunna logga på och köra... I-lands probs.. jag vet

Ursprungligen av Piggelin:

Eller e det det lösenordet jag skriver som Marcus beskriver här ovan? I så fall vad är användarnamnet?

Det finns en accesslista, som har alla administratörer i sig från början.

Så alla användare som är admin kan logga in med det lösenord du anger i inställningarna för skärmdelning.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det finns en accesslista, som har alla administratörer i sig från början.

Så alla användare som är admin kan logga in med det lösenord du anger i inställningarna för skärmdelning.

Hehe, snabb du är. Tänkte precis posta samma skärmdump.

Ursprungligen av Capeman:

Hehe, snabb du är. Tänkte precis posta samma skärmdump.

Haha! När jag postar skärmdumpar står Fantomen stilla! O:-)

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Haha! När jag postar skärmdumpar står Fantomen stilla! O:-)

I sanning!

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Men det är ett annat lösenord som man måste sätta i Systeminställningar > Delning > Skrämdelning > "Computer settings".

Jaså, var det så? Kanske blandade ihop det med utdelning av enheter och att jag antagligen har samma lösenord där. Hursomhelst, då borde ju Piggelin känna till det. Han/hon kanske inte satte ett lösenord alls och i så fall skall han/hon inte skriva något heller vid anslutning.

Testade nu... funkar inte... Ställde in samma lösenord på båda burkarna... då jag vill komma åt dom åt båda hållen... Men den säger bara tt det e fel lösen eller användarnamn...BLÄ!

Ursprungligen av Piggelin:

Testade nu... funkar inte... Ställde in samma lösenord på båda burkarna... då jag vill komma åt dom åt båda hållen... Men den säger bara tt det e fel lösen eller användarnamn...BLÄ!

Beskriv lite mer. Hur går du tillväga när du skall påbörja en skärmdelningssession?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-03 23:24
Ursprungligen av Piggelin:

Testade nu... funkar inte... Ställde in samma lösenord på båda burkarna... då jag vill komma åt dom åt båda hållen... Men den säger bara tt det e fel lösen eller användarnamn...BLÄ!

Det låter som du behöver tips på nåt som verkligen fungerar:
https://secure.logmein.com/US/products/free/

Du kommer inte bli besviken igen!

Once upon a time in sunkiga gråa j-la göteborg...

Så öppnar jag min "HD", klickar på "delat" i vänsterkolumnen, där ligger min andra dator som jag vill styra... klickar på "dela bildskärm"... då står det "ansluter till dator"... sedan poppar det upp en ruta som säger "ange namn och lösenord om du vill dela skärmen som tillhör Per Alexanderssons dator...

Har angivet ett lösenord som ni tidigare har sagt, testar med det men det funkar inte... kan det vara namnet som skall fyllas i på nåt mysko sätt?

Känner mig apdum här

Ursprungligen av Piggelin:

Once upon a time in sunkiga gråa j-la göteborg...

Så öppnar jag min "HD", klickar på "delat" i vänsterkolumnen, där ligger min andra dator som jag vill styra... klickar på "dela bildskärm"... då står det "ansluter till dator"... sedan poppar det upp en ruta som säger "ange namn och lösenord om du vill dela skärmen som tillhör Per Alexanderssons dator...

Har angivet ett lösenord som ni tidigare har sagt, testar med det men det funkar inte... kan det vara namnet som skall fyllas i på nåt mysko sätt?

Känner mig apdum här

Jag får aldrig upp den rutan, men så konfigurerade jag ju Skärmdelning första gången för hundra år sedan så jag kanske inte kommer ihåg så väl hur det var då. Har du provat att skriva in användarnamn och lösenord på ett administratörskonto som existerar på den dator du försöker ansluta till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 23:18

Alltså, normalt sett ansluter man med det vanliga användarnamnet och lösenordet till ett konto på måldatorn. Använder du användarnamn "Styrbjörn" och lösenord "1234" för att logga in, installera program etc på dator 1, är det "Styrbjörn" och "1234" du ska skriva in när du vill se dator 1:s skärm via skärmdelning från en annan dator.

Huvudlösenordet är något helt annat. Det använder man för att kunna byta lösenord man har tappat bort till ett konto som är krypterat med FileVault.

AHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag flippar va lätt det va!!!!! ÅÅÅÅååå... *slår mig själv i huvudet*

Jag hade matat in namnet fel... HAHA! Va tvunget å stå precis som kontot heter dvs: Per Alexandersson ... inte peralexandersson, peralexanderssons dator osv... HAHA!

Nu ska jag bara pilla in en snus å komma på hur jag kan komma åt datorerna uteifrån med en pc som kör WIN 7 .. å hur jag kommer runt routern som står ivägen... HAHA! Kommer bli en lång natt detta

Så härligt med folk som dig/er som tar en för laget (i detta fall en okunning gbg:are)
ETT STORT TACK!!!!

Hahaha skönt att det löste sig!

För att komma åt den utifrån från en Windowsburk måste du öppna rätt port i din router och göra en forwarding av den porten till Macen som du vill komma åt och sedan ansluta med en VNC-klient. Porten som VNC använder som standard är 5700, men vill du komma åt båda två lär du får konfigurera om den ena VNC-servern att använda en annan port.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-04 10:00

Använd Jetwash förslag med LogMeIn, det är gratis. Du behöver installera ett litet program i de datorer du vill styra, som startas automatiskt sedan. Inget öppnande av portar, du styr datorerna med Safri/Firefox. Funkar snabbare än Apples ScreenSharing/BackToMyMac. Klockrent helt enkelt
Även till Windows (och Linux tror jag).

Ursprungligen av kenjon:

Använd Jetwash förslag med LogMeIn, det är gratis. Du behöver installera ett litet program i de datorer du vill styra, som startas automatiskt sedan. Inget öppnande av portar, du styr datorerna med Safri/Firefox. Funkar snabbare än Apples ScreenSharing/BackToMyMac. Klockrent helt enkelt
Även till Windows (och Linux tror jag).

LogMeIn är trevligt på så sätt att det tar sig igenom brandväggar väldigt effektivt och det är lättillgängligt tack vare webbgränssnittet.
Däremot är LogMeIn markant mycket långsammare än Skärmdelning.app.

När jag exempelvis från jobbet via Skärmdelning styr min hemdator, är det snudd på lika snabbt som när jag sitter hemma och styr datorn. När jag kör LogMeIn får man någon sekunds fördröjning, ibland mer, som gör användarupplevelsen rätt trist.

Varje Mac-användare borde därför köra Skärmdelning i första hand.

Själv har jag plitat ihop ett AppleScript som automatiskt ansluter mig till datorn hemma. Ett knapptryck så är jag inne.

AppleScript för att automatiskt ansluta och fjärrstyra annan dator med Skärmdelning

Jag är absolut ingen expert på AppleScript, så det är sannolikt så att någon annan kan skapa ett bättre skript än det jag postar här. Det fungerar dock.

1. Starta programmet AppleScript-redigerare i /Program/Verktygsprogram
2. Kopiera och klistra in skriptet nedan, byt ut texten så att det är ditt eget ip-nummer och eget användarnamn och lösenord.
3. Välj att spara som ett program

Sedan är det bara att köra "programmet" du just gjort så kommer du automatiskt ansluta till vald datorn via Skärmdelning.

tell application "Screen Sharing"
	activate
	tell application "System Events"
		delay 1
		keystroke "ip-numret till din dator"
		keystroke return
		delay 5
		keystroke tab
		keystroke "användarnamnet på datorn du ska styra"
		delay 1
		keystroke tab
		delay 1
		keystroke "lösenordet på datorn du ska styra"
		delay 1
		keystroke return
	end tell
end tell

Klicka här för att ladda hem och redigera skriptet istället.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2010-12-16 12:42

Jag har nu, efter att ha läst den här tråden 1000 gånger, svalt min stolthet och blottar min dumhet genom att säga att jag har samma problem som Piggelin, dock med den väsentliga skillnaden att jag inte kommer på vilket användarnamn och lösenord jag ska använda (tycker inte att det finns så många alternativ).

Tycker att jag har provat alla möjliga varianter. Var går jag in för att se vilket användarnamn och lösenord som jag behöver? Har en MacMini och en MacBook Pro som jag vill ska kunna styra varandra.

1
Bevaka tråden