Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla Med Erfarenhet Av Emac Titta Hit!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-18 17:46

Nu är det dags! Jag har beslutat att införskaffa en eMac snarast möjligt och jag vill att alla som har någon erfarenhet av denna datorn delar med sig och berättar dess positiva och dess negativa sidor. Spelar ingen roll vad det är ni har att berätta så finner jag det intressant!

*skärmflimmer
*minne (hur mycket ska man ha till grafisk design)
*ljudnivå
*storlek
*ALLT


Rekommenderar du den eller gör du det inte?

Hittills ser det ut som att en övervägande majoritet rekomenderar denna underbara lilla apparat
den är snygg, liten och trevlig. jag älskar den.
nackdelar är väl att den flimrar lite vid högsta upplösningen som är 1280 x 960, 72 Hz
den låter en del, men det stör inte jag mig på. Fortfarande mindre än en normal pece.
Annars tror jag inte det är några jättastora nackdelar… köp en!

eMac-en är en väldigt trevlig arbetsmaskin. Jag köpte 16 st till en avdelning på jobbet för ett år sedan (utbildning, grafisk design) och de har funkat i stort sett ofelbart.
Den första utgåvan hade problem med skärmarna, det blev nån sorts interferens med nätaggregatet, med en massa flimmer och svartskärm som resultat, men vad jag förstått så har det åtgärdats numera.
RAM-en beror ju på vad du gör, grafisk design kan ju variera mellan 24k-flash-grejjer och hundratals MB psd-filer... sätt i så mycket du har råd med, är nog det enda man kan säga.
Den är VÄLDIGT tyst... behagligt stilla väsande...
Jag har bara erfarenhet av G3-processorvarianten, det är ju möjligt att den nya är annorlunda.
Den är tung förstås... det är ju knappast en maskin man flyttar omkring alltför ofta, i o m att skärm o cpu utgör en enhet. Men den SER väldigt nätt och elegant ut, våra besökare brukar stanna och titta lite extra:-)
Var försiktig när du packar upp den bara, sliter man bort skyddstapen framför högtalarna alltför ivrigt, så följer högtalargallren med...;)

Jag fick mina högtalargaller i en liten påse bredvid. De är nog i huvudsak till för klåfingriga ungar som kan peta in pennor och annat i de ömtåliga högtalarna om man inte har de där, men den blir bra mycket snyggare utan och jag har aldrig haft en tanke på att sätta i dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-19 01:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
eMac-en är en väldigt trevlig arbetsmaskin. Jag köpte 16 st till en avdelning på jobbet för ett år sedan (utbildning, grafisk design) och de har funkat i stort sett ofelbart.
Den första utgåvan hade problem med skärmarna, det blev nån sorts interferens med nätaggregatet, med en massa flimmer och svartskärm som resultat, men vad jag förstått så har det åtgärdats numera.
RAM-en beror ju på vad du gör, grafisk design kan ju variera mellan 24k-flash-grejjer och hundratals MB psd-filer... sätt i så mycket du har råd med, är nog det enda man kan säga.
Den är VÄLDIGT tyst... behagligt stilla väsande...
Jag har bara erfarenhet av G3-processorvarianten, det är ju möjligt att den nya är annorlunda.
Den är tung förstås... det är ju knappast en maskin man flyttar omkring alltför ofta, i o m att skärm o cpu utgör en enhet. Men den SER väldigt nätt och elegant ut, våra besökare brukar stanna och titta lite extra:-)
Var försiktig när du packar upp den bara, sliter man bort skyddstapen framför högtalarna alltför ivrigt, så följer högtalargallren med...;)

G3-processorvarianten??

hm. hela prylen med eMac är ju att det är en 'iMac' med 17" skärm och g4-processor...

bortsett från det så har den sina fördelar. den är billig, snygg, lätt att använda (duh?) och jag gillar crt-skärm.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-05-19 07:19

Kan varmt rekommendera eMac.Men köp med foten.Den behövs verkligen och borde ingå vid köp.

Är inte helt säker på att jag håller med om det. IOFS tycker jag det är lite svinigt att sälja den som extra tillbehör för 700 spänn, men jag klarar mig utmärkt utan den. Köper man en eMac har man liksom redan valt bort att ha en ordentligt vridbar skärm. Det går hur som helst att leva utan den om man bara hittar nåt bra ställe att ha burken på som känns bekvämt att sitta och arbeta vid.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-05-19 08:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Är inte helt säker på att jag håller med om det. IOFS tycker jag det är lite svinigt att sälja den som extra tillbehör för 700 spänn, men jag klarar mig utmärkt utan den. Köper man en eMac har man liksom redan valt bort att ha en ordentligt vridbar skärm. Det går hur som helst att leva utan den om man bara hittar nåt bra ställe att ha burken på som känns bekvämt att sitta och arbeta vid.

Smaken är som baken.Jag valde eMac med vridbar skärm och vill inte vara utan foten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-05-19 08:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Theo
*skärmflimmer
*minne (hur mycket ska man ha till grafisk design)
*ljudnivå
*storlek
*ALLT


Rekommenderar du den eller gör du det inte?

Om dina frågor

*Använder 1152 x 864. Inga problem,skarp och fin
*Så mycket som möjligt.Jag har 640mb
*Kunde vara lägre
*Beror på utrymmet,men den tar mindre plats en en "vanlig" burk.Om man räknar burk+skärm
*Billig,snygg,enkel,minimalt med sladdar,Minimalt med uppgraderingsmöjligheter,hyfsade högtalare,ljud in

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
G3-processorvarianten??

Nä, det blev ju fel förstås...

Menade 700 MHz-dito.
Faktum är dock att redan den hastigheten känns helt OK, antagligen är upplevelsen med 1GHz-aren läcker!

Senast redigerat 2003-05-21 15:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 11:08

Vad gäller minne - köp så mycket du har råd med. Minst 512MB skulle jag rekommendera. Kör du lite större program som Photoshop och Illustrator samtidigt så är det bra att ha mycket minne.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Nä, det blev ju fel förstås...

Menade 700 GHz-dito.
Faktum är dock att redan den hastigheten känns helt OK, antagligen är upplevelsen med 1GHz-aren läcker!

Jävlar! 700 GHz? Jag förstår att hastigheten känns ok!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 11:19

Lite OT: Alla verkar tycka eMacen är snygg, jag tycker den är skitful, är jag ensam om det?

  • Medlem
  • 2003-05-21 11:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Lite OT: Alla verkar tycka eMacen är snygg, jag tycker den är skitful, är jag ensam om det?

Absolut inte

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Jävlar! 700 GHz? Jag förstår att hastigheten känns ok!

Faaaaaaaann.....:D

eMacen är ju apsnygg ju!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-21 22:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
eMacen är ju apsnygg ju!

Jag håller med! Den är faktiskt snygg. Och jag tycker att den blir ännu snyggare med foten. Jag gillade gamla imac G3 också.

1
Bevaka tråden