Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ersätter kraschad hårddisk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag väckte min dator ur vilan möttes jag av den roterande symbolen som kan liknas med en klocka. Hela skärmbilden hade frusit och jag fick tvinga datorn att stänga av med startknappen.

När jag försöker starta dator kommer det vanliga startljudet. Sedan händer det inget. Efter ett tag visas en mapp med ett frågetecken. Lägger jag huvudet mot datorn så kan jag inte höra att hårddisken låter som vanligt utan det är ett klick - rassel - tyst, klick - rassel tyst.

Jag har satt in installationsskivan för Snow Leopard och startat skivverktyget. Endast DVD-enheten kan hittas. När jag går in och kollas i Systeminformation och Serial-ATA står det "Ett fel uppstod vid sökning efter Serial-ATA-enheter."

Datorn är en MacBook Pro 4,1 Intel Core 2 Duo 2,4 GHz. Jag tror det är den sista modellen innan Unibody.

Den första frågan jag ställer mig; är det hårddisken som har gått sönder eller är det någonting på modermodemet. Borde det inte visas något mer än bara DVD-enheten i Skivverktyg?

Den andra frågan är; vad ersätter man en slö 5400 rpm-hårddisk med 2010?

Det jag skulle göra i ditt fall är att skruva isär datamaskinen och se så att kontakter sitter som dom ska osv.

Gjorde du hardware-testet på skivan?

Det går inte att göra något test i Skivverktyg eftersom något annat än DVD-enheten inte dyker upp. Verkar inte finnas något annat kontrollprogram på SL-skivan.

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Det går inte att göra något test i Skivverktyg eftersom något annat än DVD-enheten inte dyker upp. Verkar inte finnas något annat kontrollprogram på SL-skivan.

Apple Hardware Test kör du från installationsskiva 1 som kom med datorn. Håll nere "D" när du startar datorn för att boota AHT från skivan.

Hårddisken kände stressen och fick för sig att börja fungera igen. Det innebär att mina drömmar om en SSD flyttas framåt i tiden. Kanske får den för sig att sluta fungera igen. Då åker jag och köper en Intel G2 och hoppas att 160 GB kostar lite mindre än 4200 kr.

Du har fått en varning från ovan.

Säkerhetskopiera så fort som. Byt hårddisken.

Första åtgärden blir att radera allt strunt som samlas på en allt för stor hårddisk. Jag misstänker att det blir problem att återställa från Time Machine ifall den nya hårddisken är mindre än den gamla.

Att inte säkerhetskopiera är dumt. När det gäller det så kör jag både med hängslen och bälte. Nu får jag hoppas att den strular en gång till så jag får åka och köpa en SSD.

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Första åtgärden blir att radera allt strunt som samlas på en allt för stor hårddisk. Jag misstänker att det blir problem att återställa från Time Machine ifall den nya hårddisken är mindre än den gamla.

Att inte säkerhetskopiera är dumt. När det gäller det så kör jag både med hängslen och bälte. Nu får jag hoppas att den strular en gång till så jag får åka och köpa en SSD.

Jag skulle köra hardware testet iaf (d-knappen med skivan i vid uppstart) för att se. Den kanske hittar fel på hårddisken, trots att den funkar för stunden.

  • Medlem
  • 2010-03-04 22:31

Precis sådär lät min gamla MacMini och strax därefter min gamla PowerBook när deras respektive hårddiskar packade ihop. Skivverktyg hittade ingen hårddisk när jag startade från DVD. Lyckades köra tester med både Apple Hardware Test och TechTool Pro, men det enda som det gav var att de efter en evinnerlig tid (och en fruktansvärd massa klick-rassel-tyst) konstaterade att hårddisken inte verkade fungera... Döh!

Ny hårddisk gjorde susen i båda två. Jag tycker det verkar som att du har en tillräckligt bra anledning till att åka och handla.

1
Bevaka tråden