Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X2000 med dator ingen bra idé

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu rest ända från Holland med tåg, på god väg till Stockholm. Jag har rest med lokaltåg i Holland, Citynightline till Köpenhamn (av öststats-modell) samt buss och lokaltåg mellan någon by och Köpenhamn på grund av bombhot mot Roskildes station. Detta har, om man bortser från störande med-passagerare, ett el-avbrott och ehm..bombhot, gått väldigt bra.
Jag åkte även ner samma vända och det gick helt över förväntan.

Men något blir som omöjligt att bortse från, det skakar i Sverige. Jag har (med min underbara nyyyya mbp) suttit och sett två filmer på Citynightline utan några problem. Jag vågade sätta datorn på sätet mitt emot och titta! Med ett par in-ear-lurar så kunde man verkligen sjunka in i filmen. Jag skulle faktiskt kunna skriva en text på datorn på bussen förbi Roskildes station utan problem! Men jag vågar inte ha datorn på bordet i stolsryggen framför mig på X2000. Jag har internet inkluderat i min förstaklass-biljett och jag orkar knappt läsa rubrikerna på Aftonbladet för det skakar så mycket..

Jag gick till Bistron. Mellan vagnarna, gick dörrarna diagonalt. Jag var orolig att landa på någons e-pc.. eller vad de nu heter.. för att inte säga en killes 17" MBP..

Jag frågade konduktören och hon sa att det var grus, is o gudvetvad på rälsen men att det inte är någon fara för säkerheten.. min dators då? Eller mig? Jag mår illa...... tänk om jag spyr?

Jo jag vet, jag ska vara glad att det åtminstone rör sig framåt..

X2000 har också ett stabiliseringssystem som gör sjukt mycket för komforten. Jag har åkt någon gång där det varit ur drift, och då kastas man runt som i en boskapsvagn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 08:06
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

X2000 har också ett stabiliseringssystem som gör sjukt mycket för komforten...

...och som får mig att må illa.

Ursprungligen av sodemus:

...och som får mig att må illa.

Det kan jag säkert tro, men utan det är det 10 gånger värre. Det är verkligen absurt stor skillnad (till det bättre) när det funkar som det ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 18:46
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det kan jag säkert tro, men utan det är det 10 gånger värre. Det är verkligen absurt stor skillnad (till det bättre) när det funkar som det ska.

Nja, min erfarenhet är nog den motsatta. Nu kör väl tågen med lägre hastighet när lutningsfunktionen inte används så det är kanske inte helt entydigt vad som påverkar mest men jag tycker resan känns väldigt onaturlig när den är i funktion. Fungerar inte så (bra?) att tyngdriktningen är konstant.

Jag kan inte använda dator på X2000. Då blir jag åksjuk. På regionaltågen går det fint.

Ett tips mot allmän åksjuka på X2000: sitt med ryggen mot färdriktningen, då verkar landskapet utanför passera mycket långsammare o det är lättare att låsa blickenpå något. Balanssystemet är en sak, en annan är att hastigheten, samt ett konstant vinande gör att det blir tryckförändringar i kupen när tåget passerar genom tunnlar. Eftersom hörseln har en stor roll i balansen så undrar jag om det inte kunde vara en ide att prova med öronproppar då man ska gå genom tåget. Själv är jag döv på ett öra så jag är van vid att ständigt vara aningen ur balans. Vid sjögång och vid vandring genom ett vaggande X2000 har jag märkt att jag inte påverkas så mycket av det. Däremot gör tryckförändringarna det lite jobbigt.

Jag har en känsla av att den här gången var det en blandning av grus på spåret och det där stabiliserings-grejen..de rekommenderade bubbligt vatten med citron. Jag fällde ihop datorn istället..

Ursprungligen av klarabara:

Jag har en känsla av att den här gången var det en blandning av grus på spåret och det där stabiliserings-grejen..de rekommenderade bubbligt vatten med citron. Jag fällde ihop datorn istället..

Bubbligt vatten med citron kan aldrig vara bra för datorn

Enda gången jag har kunnat åka X2000 utan munnen full av åksjuketuggummi och utan att prata med Ulrik i den stora vita brustelefonen är när den där så kallade komfortfjädringen var ur funktion. En gång skulle jag åka 45 minuter tåg i Schweiz, och jag säger er, hade det varit 1 meter längre till toaletten eller om det hade varit upptaget hade de fått skicka en patrull med moppar. Då var det ett sånt där dubbeldäckartåg. Kanske förstärks effekten av den däringa komforten när man sitter högre upp?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 23:29
Ursprungligen av pmarriott:

Kanske förstärks effekten av den däringa komforten när man sitter högre upp?

Ju längre du sitter från tyngdpunkten (nere vid hjulen) ju mer rör det på sig, stabiliseringssystem eller ej.

OT: Det är en av anledningarna till att man inte bygger bredare flygplan (läs: mer miljövänliga), folk hade blivit åksjuka

1
Bevaka tråden