Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur virusscannar jag min Mac mot internet?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2010-01-20 23:10

Jag vet att man kan scanna en pc på virus utan att ladda hem ngt tungt antivirusprogram. En sådan tjänst finns på housecall.com för pc men finns det ngt sånt för mac? Jag är en relativt ny mac- ägare. Hjälp mig!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-20 23:11

Finns inga virus till Mac OS X. En eller två trojaner det är allt.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2010-01-21 00:40

Virus på mac.

Min dator låter som en syrsa. Saker och ting hackar. jag kan inte logga ut ur hotmail....mina mail försvinner. vissa hemsidor fuckar och min lilla mac mår inte bra...jag vill bara scanna den och se om den mår bra utan att ladda ner ett antivirusprogram....hjälp mig ngn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-21 00:47
Ursprungligen av SooS:

Min dator låter som en syrsa. Saker och ting hackar. jag kan inte logga ut ur hotmail....mina mail försvinner. vissa hemsidor fuckar och min lilla mac mår inte bra...jag vill bara scanna den och se om den mår bra utan att ladda ner ett antivirusprogram....hjälp mig ngn.

Hur vill du scanna din dator utan att ladda ner något program?

Plocka ner Clamxav och låt den gå genom datorn. Med 99% säkerhet hittar den inget virus. Förmodligen något som kör i bakgrunden.

Hämta onyx och kör automatiska skriptet.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 19:30
Ursprungligen av SooS:

Min dator låter som en syrsa. Saker och ting hackar. jag kan inte logga ut ur hotmail....mina mail försvinner. vissa hemsidor fuckar och min lilla mac mår inte bra...jag vill bara scanna den och se om den mår bra utan att ladda ner ett antivirusprogram....hjälp mig ngn.

Om det kommer konstiga ljud ur datorn och allt fuckar upp sig är det oftast hårddisken som är trasig. Scanna den med t.ex. det inbyggda verktygsprogrammet Skivverktyg. Antagligen är det inget som går att reparera utan det är bara att byta hårddisk.

  • Medlem
  • 2010-01-21 01:23

Soos: Du kanske har för lite minne och för många program igång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 02:00

kan vara extremt lite plats kvar på Hårddisken, då kan det uppstå en massa knas.
informera mera, så är det enklare för oss att ge dig rätt råd.

Virus eller inte i min mac...

Vad säger man, var inne å kollade en rockgrupps hemsida (opet) när detta dök upp.
Jag tog en avbild, vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 19:26
Ursprungligen av tankekorp:

Vad säger man, var inne å kollade en rockgrupps hemsida (opet) när detta dök upp.
Jag tog en avbild, vad tror ni?

Hela webbsidan du visar är en enda fejkad bild från ett Windows-system som inte är ditt. Man ser sånt rätt ofta. Inte konstigare än alla fejkade "DU ÄR BESÖKARE 1000000!!!". Bara att behandla som vilken annan popupruta som helst - stäng och ignorera.

Eftersom det är Windows-fönster inuti din Safari så är det förmodligen nån som försöker lura dig, dom låtsas scanna din dator och säger att dom hittar massa virus, man får sen ett val att ladda ner antivirus, vilket i själva verket är själva viruset

Skall dock påpekas att även om du laddar ner det dom erbjuder så kan du ändå inte bli smittad eftersom du kör Mac.

iAntiVirus - Free AntiVirus for Mac finns ju också.... plockar inga windows virus som ClamAVx dock..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 22:21

Det finns en varning från MS att man inte ska trycka på F1 i IE när det kommer en dialogruta som säger att man ska trycka på F1. Det är för XP har ett säkerhets lucka som är öppen. När man trycker på F1 startar man ett virus eller trojan som installeras då på dator. Det kan vara något liknande.

//Rob

Housecall.com går till ngt medicinbolag... inte til ngt antiscan-ställe (som alltid är båg)

Hur TS får ner sina indianer i kanoten är för mig en gåta.

Ursprungligen av Goflorp:

Housecall.com går till ngt medicinbolag... inte til ngt antiscan-ställe (som alltid är båg)

Hur TS får ner sina indianer i kanoten är för mig en gåta.

Hehehe, elakt men sant...

SooS och tankekorp: Släpp det där med virus. Har ni problem med era datorer har det med något annat att göra. Alltid.

Ursprungligen av Capeman:

Hehehe, elakt men sant...

SooS och tankekorp: Släpp det där med virus. Har ni problem med era datorer har det med något annat att göra. Alltid.

Jag menade ungefär "hur han får ihop det", inget elakt.

Ursprungligen av Goflorp:

Housecall.com går till ngt medicinbolag... inte til ngt antiscan-ställe (som alltid är båg)

Hur TS får ner sina indianer i kanoten är för mig en gåta.

Visst har många en online scan genom internetläsaren som säljargument för sina egna antiviruspaket. Det trådskaparen tänker på är Trendmicros Housecall. Panda och Symantec har oxå virussök i läsare, vissa kan till och med rensa upp skräpet oxå. Men som vanligt är dessa för Windows och inte osx. Det fria antivirusalternativ som finns för vårt osx måste laddas ner till hårddisk för att söka skräp. Men det trådskaparen såg på skärmen är bara ett sätt att få besökare att ladda ner skadlig programvara så att datorn kan användas att skicka skräppost tex.

Senast redigerat 2010-03-03 23:07

Jag kör Smart Surfing For Mac från trendmicro.com det fungerar smidigt. OSX 10.6.4 använder jag.

Det handlar inte bara om att själv bli smittad utan att hjälpa till att kunder eller vänner inte blir smittade. Sedan använder jag samma program på mina barns datorer eftersom där finns en del funktioner som minskar risken för att de ska komma in på skadliga sidor.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-24 10:17
Ursprungligen av schröder:

Sedan använder jag samma program på mina barns datorer eftersom där finns en del funktioner som minskar risken för att de ska komma in på skadliga sidor.

Från Mac OS X 10.4 Tiger finns Parental Control (Föräldrakontroll på svenska?) redan med som standard. Hur står sig det tillägget mot ett extra program om man ser till funktionallitet och användbarhet?

1
Bevaka tråden