Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac Mini på gång?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt denna artikel på Appleinsider jobbar Apple med en prototyp av Minin som kan få HDMI istället för DVI. Det finns tom bild på prototypen: http://images.appleinsider.com/macmini-100227-2.png

I dessa tider med oroväckande nyhetstorka måste man säga att detta låter intressant...

Kan avsluta med att det inte är det enklaste att posta ett sånt här inlägg från en iPod Touch...krävet lite planering

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 19:35
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Enligt denna artikel på Appleinsider jobbar Apple med en prototyp av Minin som kan få HDMI istället för DVI. Det finns tom bild på prototypen: http://images.appleinsider.com/macmini-100227-2.png

I dessa tider med oroväckande nyhetstorka måste man säga att detta låter intressant...

Kan avsluta med att det inte är det enklaste att posta ett sånt här inlägg från en iPod Touch...krävet lite planering

Om det stämmer. Äntligen!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-03-01 19:40

Jag tror HDMI-bilden är en bluff, det syns tydligt att HDMI-uttaget är inklippt om man tittar närmre och justerar nivåerna lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 20:16
Ursprungligen av Mija:

Jag tror HDMI-bilden är en bluff, det syns tydligt att HDMI-uttaget är inklippt om man tittar närmre och justerar nivåerna lite.

Uppfattade det hela tiden som att alla "visste" att det är en photoshoppad bild. Hur skulle Appleinsider får tag på en pressbild av en Mac mini med HDMI tänker jag?

Vore det inte bättre med Display Port ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 20:21
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vore det inte bättre med Display Port ?

En till?

Tillägg: Eller menar du en i vanlig storlek? Då är det väl bättre att ge mDP stöd för ljud och behålla DVI?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-01 20:43

Jag tror personligen att Apple kommer att lägga till stöd för ljud i DP innan de lägger in HDMI eller en annan port.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 21:06
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror personligen att Apple kommer att lägga till stöd för ljud i DP innan de lägger in HDMI eller en annan port.

//Rob

På bärbara datorer tror jag det med. Men kanske HDMI letar sig in på åtminstone Mac mini.

Ursprungligen av acke:

På bärbara datorer tror jag det med. Men kanske HDMI letar sig in på åtminstone Mac mini.

Minin är en storsäljare, AppleTV(har väl hdmi eller...?) säljer nästan enbart i länder med fullt medieutbud på iTunes Store. Stoppa in HDMI i Minin o Apple kan räkna med än större försäljning av den samtidigt som man kan förpassa ATV till historien

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 21:33
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

samtidigt som man kan förpassa ATV till historien

Hoppas jag inte på. ATV har en plats i sortimentet med ett par förbättringar. Men du kanske menar för din egen del?

Ursprungligen av acke:

Hoppas jag inte på. ATV har en plats i sortimentet med ett par förbättringar. Men du kanske menar för din egen del?

Jag har inte nån av dem så mig gör det detsamma men jag skulle inte ha något emot att ha en Mini o hade den HDMI vore det än roligare

HMDI i Mac mini vore intressant för det skulle i så fall visa att Apple aktivt stödjer att använda Mac mini som en mediabox till tv:n, något som Mac mini hittills inte haft som inriktning (även om många använt den till det ändå).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 13:15
Ursprungligen av Adrian B:

HMDI i Mac mini vore intressant för det skulle i så fall visa att Apple aktivt stödjer att använda Mac mini som en mediabox till tv:n, något som Mac mini hittills inte haft som inriktning (även om många använt den till det ändå).

På det Special Event där Mac mini Intel presenterades, pratates det faktiskt mycket om hur de upptäckt att folk använder Mac mini som mediadator och att de därför försett den med IR för Apple Remote. Jobs demonstrerade också hur praktiskt det var att koppla in och köra Front Row på sin TV den vägen. Därför kan man tycka det är lite konstigt att de inte redan då försåg den med HDMI (och ett användbart mediagränssnitt ...).

Å andra sidan har jag aldrig förstått vad som skulle vara problemet med att använda Mini DVI till DVI-adapter och sedan DVI till HDMI-kabel, kombinerat med 3,5 mm till Toslink-kabel eller 3,5 mm till 3,5 mm-kabel. Eller ännu hellre - köra med VGA för bilden, vilket på alla TV-skärmar jag testat betydligt enklare fixar en 100 % korrekt bild utan overscan eller andra konstigheter. Skulle det inte vara mer praktiskt om man hade två Mini DisplayPort, så att man kunde ha två Apple-skärmar? Den ena Mini DisplayPorten skulle kunna ha ljud lika gärna, då standarden stödjer det, och så skulle man kunna köpa en adapter direkt till HDMI med inkluderat ljud om man nu föredrog HDMI framför VGA.

Ursprungligen av Rajje:

Å andra sidan har jag aldrig förstått vad som skulle vara problemet med att använda Mini DVI till DVI-adapter och sedan DVI till HDMI-kabel, kombinerat med 3,5 mm till Toslink-kabel eller 3,5 mm till 3,5 mm-kabel. Eller ännu hellre - köra med VGA för bilden, vilket på alla TV-skärmar jag testat betydligt enklare fixar en 100 % korrekt bild utan overscan eller andra konstigheter. Skulle det inte vara mer praktiskt om man hade två Mini DisplayPort, så att man kunde ha två Apple-skärmar? Den ena Mini DisplayPorten skulle kunna ha ljud lika gärna, då standarden stödjer det, och så skulle man kunna köpa en adapter direkt till HDMI med inkluderat ljud om man nu föredrog HDMI framför VGA.

Förutom en kabelhärva utan dess like. Själv har jag ingen Mini, inte ens en dator alls för stunden, men när jag köpt min iMac så kommer jag att ha en smärre bunt av kontakter bakom datorn bestående av en Mini Displayport->DVI som sitter ihop med en DVI->2xDVI som i sin tur sitter ihop med en DVI-kabel som går till en sekundär skärm på skrivbordet samt med en DVI->S-video från vilken det går en S-videokabel till min tjocktv.

OM Apple släppte en Mini med HDMI skulle jag efter inköp av en sådan, samt en platt-TV kunna förpassa alla dessa adaptrar till en byrålåda. Jag antar också att det sker en smärre signalförsämring vid varje kabelkonvertering/förgrening o det vill man väl helst undvika...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 21:13
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Förutom en kabelhärva utan dess like. Själv har jag ingen Mini, inte ens en dator alls för stunden, men när jag köpt min iMac så kommer jag att ha en smärre bunt av kontakter bakom datorn bestående av en Mini Displayport->DVI som sitter ihop med en DVI->2xDVI som i sin tur sitter ihop med en DVI-kabel som går till en sekundär skärm på skrivbordet samt med en DVI->S-video från vilken det går en S-videokabel till min tjocktv.

OM Apple släppte en Mini med HDMI skulle jag efter inköp av en sådan, samt en platt-TV kunna förpassa alla dessa adaptrar till en byrålåda. Jag antar också att det sker en smärre signalförsämring vid varje kabelkonvertering/förgrening o det vill man väl helst undvika...?

Inga konverteringar eller liknande sker med DVI-HDMI eftersom det är exakt samma bildsignal egentligen. Man behöver bara en kabel med två olika formfaktorer på kontakterna i varje ända. Därav min och många andras oförståelse till varför alla kräver inbyggd HDMI.

Du är väl förresten medveten om att S-Video inte kommer att fungera rakt av på en ny iMac? Grafikkorten skickar inte ut den signalen, även om det går att fysiskt konvertera kontakten till en S-Video-kontakt med rätt kabel, så du behöver i så fall en aktiv adapter. Och jag är tveksam till om någon aktiv adapter för DVI till S-Video finns, utan du behöver nog börja med en Mini DisplayPort till VGA-adapter då.

Ursprungligen av Rajje:

Och jag är tveksam till om någon aktiv adapter för DVI till S-Video finns, utan du behöver nog börja med en Mini DisplayPort till VGA-adapter då.

Apple sålde en sådan adapter förr, jag hade en DVI-till-S-video/komposit-adapter mellan min Mac mini och en tjock-TV för hundra år sedan. Att S-video däremot är skräp år 2010 är en annan sak...

Ursprungligen av Capeman:

Apple sålde en sådan adapter förr, jag hade en DVI-till-S-video/komposit-adapter mellan min Mac mini och en tjock-TV för hundra år sedan. Att S-video däremot är skräp år 2010 är en annan sak...

Det är en sådan jag har. Att s-video är skräp 2010 är jag medveten om men det är iaf bättre än komposit o med en vanlig tjocktv är det det enda alternativet för att få ut video till tvn från datorn.

Hälsningar från 1910 :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 01:10
Ursprungligen av Capeman:

Apple sålde en sådan adapter förr, jag hade en DVI-till-S-video/komposit-adapter mellan min Mac mini och en tjock-TV för hundra år sedan. Att S-video däremot är skräp år 2010 är en annan sak...

Den adaptern fungerade enbart med vissa datormodeller som såldes med inbyggd DVI just då, tack vare att de ur DVI-porten inte bara sände ut DVI-D-signal (som dagens DVI-adaptrar) utan även kunde sända ut VGA, S-Video och Komposit. Att få ut S-Video-signal ur en DVI-port är egentligen inget normalt (fungerar sällan på en godtycklig PC) utan något som Apple implementerade som en slags smart lösning på vissa modeller. Ska man få ut S-Video ur en Mac som är köpt i dag räcker det inte med denna enkla adapter utan då behöver man en aktiv pryl som konverterar om en VGA-signal till S-Video.

Men för att återgå till ämnet: Onödigt eller ej med HDMI hoppas jag på nya Mac mini-modeller. Har alltid gillat den produktlinjen och tyckt det är dåligt att den fått så lite uppmärksamhet av Apple. Får den HDMI inbyggt blir det ju trots allt nog många fler där ute i butikerna som börjar se den som en smart TV-pryl och så Macifierar de sina mediahem ... Och Mac minis existens säkras.

PS. Jag är definitivt ingen tjock-TV-hatare. Lågupplöst och sammanflätat PAL-material ser bäst ut på en stor bredbilds CRT-skärm med plant bildrör.

Ursprungligen av Rajje:

Inga konverteringar eller liknande sker med DVI-HDMI eftersom det är exakt samma bildsignal egentligen. Man behöver bara en kabel med två olika formfaktorer på kontakterna i varje ända. Därav min och många andras oförståelse till varför alla kräver inbyggd HDMI.

Du är väl förresten medveten om att S-Video inte kommer att fungera rakt av på en ny iMac? Grafikkorten skickar inte ut den signalen, även om det går att fysiskt konvertera kontakten till en S-Video-kontakt med rätt kabel, så du behöver i så fall en aktiv adapter. Och jag är tveksam till om någon aktiv adapter för DVI till S-Video finns, utan du behöver nog börja med en Mini DisplayPort till VGA-adapter då.

Det vaerkar som om jag får köpa på mig en hel bunt kontakter på Kjell o company o testa mig fram o skulle det vara så att det inte funkar så får jag väl sitta framför iMacen då jag ska se sparade avsnitt av Stargate o 2 1/2 Män. I alla fall tills jag skramlat ihop till en Mini o en platt-tv (...blir lite ot det här men som trådstartare har jag inget emot det).

Edit: har fått bekräftelse utan att behöva testa själv. Snackade med teknikern på lokala Grafit butiken o fick det förklarat för mig. Får inrikta mig på att skaffa en bättre tv.

Senast redigerat 2010-03-03 15:16
Ursprungligen av Rajje:

På det Special Event där Mac mini Intel presenterades, pratates det faktiskt mycket om hur de upptäckt att folk använder Mac mini som mediadator och att de därför försett den med IR för Apple Remote. Jobs demonstrerade också hur praktiskt det var att koppla in och köra Front Row på sin TV den vägen. Därför kan man tycka det är lite konstigt att de inte redan då försåg den med HDMI (och ett användbart mediagränssnitt ...).

Sant, hade glömt bort att Jobs faktiskt lyft fram den biten.

Ursprungligen av Rajje:

Å andra sidan har jag aldrig förstått vad som skulle vara problemet med att använda Mini DVI till DVI-adapter och sedan DVI till HDMI-kabel, kombinerat med 3,5 mm till Toslink-kabel eller 3,5 mm till 3,5 mm-kabel.

När du beskriver det sådär är det ganska uppenbart varför folk hellre vill ha HDMI och ersätta allt detta med en enda kabel.

Det går ju inte att komma ifrån att HDMI regerar på tv-sidan och att det är ytterst smidigt att bara dra en enda kabel.

Ursprungligen av Rajje:

Skulle det inte vara mer praktiskt om man hade två Mini DisplayPort, så att man kunde ha två Apple-skärmar?

Frågan är väl vilket som är troligare, att en kund vill koppla in sin Mac mini till en tv/projektor med HDMI eller köra den med dubbla skärmar? Jag skulle gissa att det förra är vanligare.

Man tager vad man haver. Hoppas det kommer att fungera bra!

Rajje, du har så klart rätt. Tänkte inte så långt. Eller jo, jag tänkte nog på det från början, ville mest bara poängtera att det funnits en sådan adapter, men det är klart, det är ju en "moot point" eftersom det ju ändå inte var en DVI-signal som konverterades i den.

Återstår att se om det funkar. Jag lär återkomma med resultat

Mac mini

När tror ni det släpps en uppgradering?
Det var väl inte så länge sen de uppdaterades, men det var väl ganska marginellt.

HDMI med ljud hade varit bra. Min hembioförstärkare har många HDMI-ingångar men endast två S/PDIF-ingångar. Just nu fungerar det bra med DVI + Toslink.

Det hade varit kanonfint för mig. Min Mac mini är snart fyra år gammal och börjar kännas lite trött. En mini med HDMI hade passat finfint att ta över manteln som HTPC.

Jag har för mig att DisplayPort går att kedja ihop skärmen: Första skärmen kopplas till datorn, övriga skärmar kopplas till föregående skärm, likt FireWire. Skärmarna får då sammanlag yta, dvs ingen bilddubblering. Då behöver man bara 1 DisplayPort.

Då är HDMI en bra lösning om man vill använda den som HTPC.

Personligen tycker jag att det är viktigare att få ljudet att fungera i mDP än HDMI. Fixar Apple ljudet i mDP och en HDMI port med stöd för ljud, är jag mycket nöjd.

Senast redigerat 2010-03-05 08:29
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-05 08:13

För att Mini skall bli bli ett mediacenter som är värd namnet krävs nog också möjlighet att spela upp blu-ray skivor i den, på samma sätt som den idag kan spela vanliga DVD. Annars är man väl begränsad till det material som finns att köpa från iTunes Store ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-05 12:00
Ursprungligen av ThomasW:

För att Mini skall bli bli ett mediacenter som är värd namnet krävs nog också möjlighet att spela upp blu-ray skivor i den, på samma sätt som den idag kan spela vanliga DVD. Annars är man väl begränsad till det material som finns att köpa från iTunes Store ?

Väldigt många, inklusive mig själv när jag väl har köpt Minin, använder den för att spela upp hårddisklagrat material så som filmer, musik och bilder. Det handlar ofta om att man lägger in de filmer man har på fysiskt lagringsmedium som DVD på disken för att enkelt kunna bläddra och välja istället för att ha massa skivor liggandes, detta görs då genom en XBMC-klient som t ex Plex.

Mac Mini agerar definitivt ett mediacenter värt namnet idag, BD eller ej.

  • Medlem
  • 2011-03-03 15:44

Om man tittar på hur länge sedan det var nuvarande mini kom ut så börjar det bli dags för en refresh...

Vad hoppas vi på?

Personligen ser jag gärna specar i stil med nya MBP 15". Jag kommer skrika högljutt om en kissar på sig genom att använda det där för¤%¤&&de intel-kortet som de har i MBP 13".

LP vore kanske inte heller otippat om det hittar sig in men inte nödvändigt som jag ser det.

Dvs:
Nya 4-kärniga Core i7
Nya AMD grafiken (snälla, inte intel varianten)
LP, kanske men inget måste
SSD tillval

/hpe

Bevaka tråden