Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer min dator få spel när Voddler körs med Adobe Flash?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken låter, kommer min vita macbook bli överhettad och fläktarna köra för fullt nu när voddler blir flash-baserat? Det är ju inte helt trevligt att gå in på aftonbladet med all flash som finns där...

httower

Japp, sätt dig på Youtube och kör klipp i ett par timmar så får du väl liknande effekt...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-02 14:47

Eller ladda hem den senaste betan från Adobe (utvecklings)lab.

Ursprungligen av frazze:

Eller ladda hem den senaste betan från Adobe (utvecklings)lab.

Du menar att den skulle förändra lasten högst markant, till det bättre?

Tillåt mig vara lätt skeptisk.

Ursprungligen av Goflorp:

Du menar att den skulle förändra lasten högst markant, till det bättre?

Tillåt mig vara lätt skeptisk.

Du kan vara så skeptisk du vill. Så fort du läser på, antingen om Benchmarks, eller om tekniken bakom den kommande versionen så kommer du att ändra dig, eller för den delen när du börjar använda 10.1

Flash Player 10.1 Benchmarks and Beta 2 Release | RIA Zone
http://www.99.se/adobe-macromedia/275225-hur-flash-player-faktiskt-funkar-laesvaert-foer-skitsnackare.html

Nu brukar du ju inte bry dig om detaljer som fakta etc. men du kanske skulle prova, bara som omväxling och för att veta hur det känns?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du kan vara så skeptisk du vill. Så fort du läser på, antingen om Benchmarks, eller om tekniken bakom den kommande versionen så kommer du att ändra dig, eller för den delen när du börjar använda 10.1

Flash Player 10.1 Benchmarks and Beta 2 Release | RIA Zone
http://www.99.se/adobe-macromedia/275225-hur-flash-player-faktiskt-funkar-laesvaert-foer-skitsnackare.html

Nu brukar du ju inte bry dig om detaljer som fakta etc. men du kanske skulle prova, bara som omväxling och för att veta hur det känns?

Droppa sarkasmerna är du snäll.

Skall fan sitta här och ta skit från ngn som har titeln "seniormoderator"

Tyvärr stödjer inte Flash 10.1 H264 acceleration på mac. Det är synd. Har testat betan och jag tyckte väl inte att det var ett superlyft. Kanske lite bättre men får nog räkna med att datorn kommer att jobba rätt hårt fortfarande. Vems fel det är att inte Flash 10.1 inte är lika bra som på Windows vet jag inte. Verkar vara lite olika beroende på vem man frågar.

  • Medlem
  • 2010-03-03 23:19

Notera: ";)"

Ursprungligen av Baron:

Notera: ";)"

Så man kan bli beskylld för att vara en nolla, en idiot och allmänt dum och sedan polera till det med en smiley?

Bestämmer mig för att vara väldigt snäll och raderar en massa elaka rader här.

  • Medlem
  • 2010-03-03 23:30

Spänn av, du överreagerar.
Nog om detta.

Admin

Tänker ladda ner den där betan imorrn och prova.

Skall bli kul då slippa höra fläkten på 6200 varv.

Problemet med nuvarande flash är att belastningen blir hög även vid till synes rätt banala grejer.
Men när man tittar på strömmande video i fullskärmsläge tycker jag att fläkten går på högvarv efter ett tag, oavsett om det är baserat på flash eller något annat. Så jag tror inte att det blir så mycket värre om Voddler nyttjar flash.

Även om man överför beräkningar från CPU till GPU som planeras för Flash 10.1 kommer det att alstras värme. Fördelen är att processorn kan användas till annat. Men om vi snackar film i fullskärm sitter man väl sällan och jobbar med annat samtidigt.

  • Medlem
  • 2010-03-04 11:37

SVTPlay drar runt 50 % cpu på min MBP. Datorn låter som en hårtork.

Att spela högupplöst video ÄR extremt prestandakrävande oavsett mjukvaran som gör det, och inte kommer 10.1 innebära att det blir ett slut på allt fläktsus, men en hyfsat stor förbättring blir det iaf.

Hårvaruacceleration för H264 stöds inte på Mac, eftersom Apple inte har något publikt API för det. Alltså blir just den delen inte lika snabb som Windows, men för "vanlig" film och vektorgrafik blir skillnaden till det bättre iaf klart märkbar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-04 13:51
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hårvaruacceleration för H264 stöds inte på Mac, eftersom Apple inte har något publikt API för det. Alltså blir just den delen inte lika snabb som Windows, men för "vanlig" film och vektorgrafik blir skillnaden till det bättre iaf klart märkbar.

Så H264 är än så länge bara Apple-only? Finns det någon konkurrens-anledning till att Apple inte släpper API (till bla Microsoft)?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-04 22:00
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hårvaruacceleration för H264 stöds inte på Mac, eftersom Apple inte har något publikt API för det. Alltså blir just den delen inte lika snabb som Windows, men för "vanlig" film och vektorgrafik blir skillnaden till det bättre iaf klart märkbar.

Vad menar du med publikt API? Hårdvaruacceleration finns för H.264 på Mac i Quicktime:

Apple - Mac OS X Snow Leopard - Technical specifications"QuickTime H.264 hardware acceleration requires a Mac with an NVIDIA 9400M graphics processor."

Ursprungligen av Jetwash:

Vad menar du med publikt API? Hårdvaruacceleration finns för H.264 på Mac i Quicktime:

Apple - Mac OS X Snow Leopard - Technical specifications"QuickTime H.264 hardware acceleration requires a Mac with an NVIDIA 9400M graphics processor."

Dvs. i en helt annan plugin. Det är inte något som Adobe (eller någon annan utvecklare) har möjlighet att använda i SINA plugins. För övrigt är det en sanning med extremt stor modifikation att Apple själva stödjer det. ETT av deras grafikkort stödjer det medan ALLA andra modeller får klara sig utan hårdvaruacceleration

Apple - Mac OS X Snow Leopard - Technical specifications

Det som hade behövts är att det är exponerat via Safaris API, vilket det alltså inte är.

Har nu provat den nya varianten av voddler, först med gamla flashspelaren och sedan med den nya som nu finns tillgänglig

Med den gamla rusade temperaturen upp 80-85 grader!!!!!!!!! (Fläkten gick på max)

Med den nya rusade temperaturen upp till 80-85 grader!!!!!!!!!!!!!!! (Fläkten gick på max)

Jag avbröt filmvisningen båda gångerna redan under reklamen då jag inte vill utsätta min kära dator för tortyr...

Är det så här voddler kommer vara i framtiden? Även en pc lär väl få panik av detta?

httower

Jag förstår inte frågan: Apple har inte öppnat för andra utvecklare att använda hårdvaruacceleration, det gör de facto Mac OS till en sämre kandidat för visning av H264.

Vad det beror på är det nog ingen utanför Apple som vet. Antingen har de inte hunnit med/prioriterat att skapa/exponera ett publikt API, eller så tror de att kanske att det ska påverka försäljningen i iTunesStore. God knows.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-12 18:11

Nån mer än jag som har problem att installera nya Voddler? Får meddelandet "Installation misslyckades. Kontaka programtillverkaren."

1
Bevaka tråden