Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Timemachine hittar inte backup efter reparation

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha lämnat in min MBP på reparation för trasigt grafikkort så hittar inte Timemachine sina tidigare backups. När jag valde den externa hårddisken igen i inställningarna för Timemachine så skapar den en ny version med tillägget 2 på disken. Egentligen inget större problem då allt funkar på datorn så jag skulle kunna slänga den gamla backupen. Störigt dock att sitta och vänta på att 120gb ska kopieras igen och att all historik försvinner.

Har det att göra med att datorn fått något nytt maskin id? Fick installera om några plugin för att de inte kände igen datorns id.

Någon som varit med om något liknande?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-02 23:56

Det har att göra med att du fått ett nytt logikkort i din dator, och därmed en ny MAC-adress för din ethernetkoppling. Time Machine använder sig av denna för att identifera de olika backuperna.
Du kan alltid prova att hålla nere ALT-knappen när du klickar på Time Machineikonen i menyn längst upp. Du skall då få alternativet att bläddra efter andra Time Machinediskar, där bör din föregående backup dyka upp. Annars finns det sätt att ändra så att Time Machine backar upp mot din gamla fil trots att du bytt MAC-adress.

Mer info: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20080128003716101

Tack!!

Testade ditt tips men det verkar bara göra så att man kan bläddra i gamla backup:ar. När den börjar backup:a så blir det en ny version av allt.

Googlade och hittade en lösning:

Mac 301: Time Machine backups after your Mac's brain surgery

Eftersom jag inte på långa vägar känner mig bekväm med att göra operationer i terminalen tror jag att jag satsar på deras första tips och helt enkelt göra en ny TM-backup. Får stå och gotta sig i natt.

1
Bevaka tråden