Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filöverföring, alternativ till Skype och Adium

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-28 21:37

Vet någon ett bra alternativ till Skype och Adium för filöverföring? Det går så fruktansvärt långsamt med dessa program, vilket jag antar beror på att överföringen går över en "tredje" server. Ett alternativ är ju att maila filen, men det jag söker är alltså ett program som skickar filen från mig till mottagaren, så snabbt som möjligt.

Tacksam för svar!

Tomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-28 23:24

Skulle rekommendera papaya, göra public links i dropbox, eller dela genom google docs. Men om det måste vara via IM så funkar ju ichat med aimkonto snabbt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-28 23:26

Slår ett slag för Dropbox.

Jag har skaffat ett sånt konto som jag nyttjar tillsammans med min pappa. Klockrent..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-28 23:32

Slår ett slag för papaya, underbart program och svenskutvecklat.

Lighthead - Papaya

Det beror lite på hur du vill ha över den

Är det till personer du ofta delar filer med så håller jag med om att Dropbox är ett snabbt sätt
Här finns även Sugarsync som alternativ

(använder du ref länk får du mer på ditt gratiskonto - sök i forumet, det finns poster med sådana så slipper vi spamma här)

Vill du ge dem en länk där de själv kan ladda ner så funkar Dropbox och Sugarsync men då finns det även fler alternativ - både gratis- och betalalternativ

Ni som använder Papaya ge mig anledningar varför man ska använda de programmet framför Dropbox?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-01 22:02
Ursprungligen av iPoduser:

Ni som använder Papaya ge mig anledningar varför man ska använda de programmet framför Dropbox?

De skriver det bäst själva på sin sida tycker jag:

"Files of any size and kind are served directly from your own Mac, so there's no need to wait for the file to upload somewhere. Your stuff is instantly available to anyone with a regular web browser."

Lighthead - Papaya

Egen Web/WebDAV-server e bäst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 22:27

Jag har alltid undrat hur man får till det med de inbyggda funktionerna i OS X. "File Sharing" är bara i det lokala nätverket eller? Kan man inte ställa in så att man kan göra samma grej över nätet via ip, som med TC/APEBS?

Jo visst...men många ISP har stängt den möjligheten - framför allt för afp (Apples protokoll). Tyvärr. Hade inte denna sjukdom härjat på t.ex. Comhem - så hade jag kunnat ha kompisens hårddisk (utdelad mapp) monterad på mitt eget skrivbord - och tvärtom.

Ursprungligen av sodemus:

Jag har alltid undrat hur man får till det med de inbyggda funktionerna i OS X. "File Sharing" är bara i det lokala nätverket eller? Kan man inte ställa in så att man kan göra samma grej över nätet via ip, som med TC/APEBS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 13:16
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo visst...men många ISP har stängt den möjligheten - framför allt för afp (Apples protokoll). Tyvärr. Hade inte denna sjukdom härjat på t.ex. Comhem - så hade jag kunnat ha kompisens hårddisk (utdelad mapp) monterad på mitt eget skrivbord - och tvärtom.

Min Airdisk kommer jag inte åt från brorsan som har comhem men annars så har jag inte märkt något problem med den... så hur gör man om man inte har problem med ISPar?

  • Medlem
  • 2010-03-02 10:34

Är det stora filer som ska skickas en enda gång (upp till 2 GB) brukar jag "sprenda" dem:

Sprend

Fungerar utmärkt.

Aha...en svensk YouSendIt (klassikern). Kanske snabbare då - ska testa. Hoppas dom finns kvar i morgon också (olika namn på tjänsten och domänen - illavarslande) YouSendIt är ju annars en gamma trotjänare - har varit med läääänge.

Ursprungligen av MfAP:

Är det stora filer som ska skickas en enda gång (upp till 2 GB) brukar jag "sprenda" dem:

Sprend

Fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-03-02 11:13

Jag använder papaya.
Enkelt och snabbt

Om man INTE har problem med ISP som stängt av AFP:

Menyn Gå i Finder.
Anslut till server.
Skriv in adressen (afp://xxxxxxxxxxxxxx) - om adressaten inte har fast IP kan man ordna en lösning med DynDNS.
Adressatens utdelade mapp kommer att monteras på skrivbordet som vilken annan disk som helst.

Fördjupning erbjuds inte - har ej tid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-02 16:47

Papaya ska jag testa, just nu får jag inte igång det men det kan ju bero på att universitetet har någon spärr. Tack för tipsen!

Papaya

Hej jag får det inte heller att fungera med PAPAYA, sitter inte bakom brandvägg
har testat att skicka till mig själv
står bara och tuggar får sen ett felmeddelande
har letat bland inställningar och på nätet

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-02 23:13

Vad får du för felmeddelande?
OSX version?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-09-03 00:32
1
Bevaka tråden