Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till Mac Mini (media center)

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-24 10:49

Hallå,

Nu har jag äntligen börjat planera inför mitt media center projekt (Mac Mini +TV +Plex) men då själva inköpen av de produkterna får vänta tills en hemflytt i Sverige så jag slipper kostnaden för att skeppa dem över så ska jag ändå börja med det lite mer tråkiga jobbet.

Dvs, börja kopiera hela min DVD samling till hårddisk. Självklart kommer inte mina ca 300 filmer samt tv-serier få plats på en liten Mac Mini så därför kommer jag behöva någon form av extern lagring.

Vad jag behöver är en riktigt bra lagringslösning som både rymmer mycket, snabb överföring och gärna ser snygg ut då den lär får stå i närheten av Mac Minin.

Tror en NAS känns som bästa alternativet då den kan utnyttjas av flera användare samtidigt samt kan utnyttjas i väldigt höga hastigheter. Förslag på en bra NAS med mycket utrymme, gärna med en raid funktion också så man samtidigt kan ha en backup av allt rippat material?

Hur har ni andra som kör media center löst problemet med lagring?

Jag har bara en Iomega Prestige Desktop på 1,5 TB inkopplad via USB till min mini. Den ser rätt fin ut, men det är klart att det finns chassin som matchar bättre. Sen har jag också en liten extern 2,5"-disk inkopplad som fungerar som Time Machine-backup mot min MacBook över nätverket.

Kör på en Drobo. Finns med 4, 5 eller 8 diskar som du kan RAIDA som du vill för säkerhet eller snabbhet. Finns dessutom en docka som du kan använda så att det blir en NAS av den.
Annars är ju FiWi 800 att föredra.

- Slice -

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-24 12:33

Jag håller på att digitalisera mina filmer just nu och kommer framöver att köpa en Mac Mini för att användas som mediacenter. För extern lagring kommer jag använda inWarehouse.se - Seagate FreeAgent? Desk 500GB som är utrustad med både FW 800, FW 400 samt USB 2.0. Fördelen är att man enkelt seriekopplar flera av dessa diskan med FW 800 och då enkelt kan bygga upp lagringen.

Estetiskt sätt tycker jag den är väldigt snygg och i exakt samma gråmatta färg som Apple använder. Se denna tråden, http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/273600-julklappstips-billig-harddisk-hos-inwarehouse.html, för fler nöjda användares åsikter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-24 12:53
Ursprungligen av zinned:

För extern lagring kommer jag använda inWarehouse.se - Seagate FreeAgent? Desk 500GB som är utrustad med både FW 800, FW 400 samt USB 2.0. Fördelen är att man enkelt seriekopplar flera av dessa diskan med FW 800 och då enkelt kan bygga upp lagringen.

zinned,

Disken har väl bara en (1) FW 800-port…så isåfall, hur hade du tänkt dig med seriekopplingen…?

- Torkel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-24 14:25
Ursprungligen av Torkel:

zinned,

Disken har väl bara en (1) FW 800-port…så isåfall, hur hade du tänkt dig med seriekopplingen…?

- Torkel

Kanske lite klantigt uttryckt av mig men disken har två FW 800-portar (för 9-pins kabel) och med disken levereras kablar för de tre olika interfacen. Seriekoppling är alltså inga problem utan du kopplar från ena disken, in i andra, ut från andra, in i tredje osv. Detta görs då givetvis med medföljande FW 800-kabel (9-pins).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-24 14:38

Ah…!!

Jag trodde att den bara hade en (1) FW800-port…därav min förundran…!

- Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-24 15:04

@Slice Är inte de lite väl dyra, vad gav du för din?
@zinned Det där låter ju rätt så intressant, hur blir det med prestanda vid större seriekopplingar, har du testat det? Sen kan man ju inte heller dela materialet med resten av burkarna i nätverket utan att gå via Mac Minin vilket känns som en flaskhals.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-25 15:08

@zazor

Nej, det har jag inte prövat ännu. Jag kommer endast att använda dem för lagring av min "digitala dvd-hylla" och då lär de inte belastas speciellt hårt antar jag.

@torkel

No worries

Jag har ingen Drobo själv, men det är lite av en våt dröm.
De kostar en del som du nämner, men du kan använda vilka diskar du vill oavsett storlek och tillverkare. Det skulle vara kanon för mig som har ett tiotal diskar liggandes.

Det jag däremot HAR gjort hemma är att jag satt upp min mini, PS3 och DVD till min förstärkare. Sen går det en HDMI-kabel till TV'n därifrån. Allt ljud går via förstärkaren. Jag väljer källa med fjärren till förstärkaren och styr minin med min iPhone (som styrplatta). Jag har även ett tangentbord (Apples ultrasnygga BT-modell) när jag kör Plex och Voddler.
Till minin har jag kopplat en Icy dock ( http://www.deltaco.se/support/images2/mb-559ueb-1s/mb-559ueb-1s.jpg ) med en tyst 1 TB-disk via FiWi800.

Där ligger all media och detta upplägg funkar sååååå fint.

- Slice -

Kan varmt rekommendera dessa diskar inWarehouse.se - Western Digital Elements 1,5TB
Köpte själv 4 st till min Mini, du har ju 5 USB på en ny Mac Mini. Finns ingen anledning att använda FW 800 och betalar betydligt mer för dessa diskar.
Diskarna är så tysta att du måste lägga örat intill för höra om de är igång. Sedan är de WD Green diskar i som spar ström vilket är bra i dessa tider.

Diskarna är 7200 rpm och finns för under tusingen på Dustin.

nackdelen med flera diskar och 300 filmer t.ex är ju att du inte får plats med alla filmer på en disk, i Plex blir det ju inte så kul då man får lägga till varje disk som en källa.
Det man kan göra då är att man gör alias av alla filmer och lägger dessa på den interna Mac Minins film mapp t.ex då kommer alla filmer hamna i rätt ordning och man har allt under en och samma mappnamn.

USB räcker och blir över, inga hack och filmerna startar på sekunden, jag har 1080P filmer i MKV som är ca 20GB / st samt hela mitt filmbibliotek på ca 350 st som är .img sedan en hel drös med andra format, AVI, DIVX, MPEG4 osv osv.

Kör även en ReadyNas Netgear Pro med 6st 1,5TB diskar i Xraid, men kommer nog gå helt över till Minins ext USB diskar och ha Nasen som backup endast.
Skall du köra via NAS server kan jag rekommendera NetGear ReadyNas NVX inte den minsta modellen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-02 11:05

Jag säger som Zimmerman - USB har man till klen kringutrustning som möss, t-bord, webbkamera etc. Det är FW man använder då det gäller, som med externa diskar t ex.

Dessutom finns det många diskar med multipla FW-interface, vilket gör att du kan enkelt seriekoppla dem. Kanon.

USB är tillräckligt bra som externa diskar, du skyfflar ju inte data fram och tillbaka för backup av filmer, du lägger dem på disken sedan ligger dem där arkiverade!
Visst får man snabbare överföring med FW 800 men varför skall man ha det då man ändå inte nyttjar det, vid filmvisning så räcker USB
Sedan finns inga FW800 diskar som enligt mig personligen ser bra ut att ha i en TV bänk. Där är WD perfekt utan massa dioder och annan skit som lyser!

btw.. jag har även WD Studio FW800 diskar till min iMac och Nej det finns ingen som helst anledning till att köpa diskar för 700-1000 kr extra för att använda FW 800 till arkivering av sitt filmbibliotek.

Men klart att verkligheten ser lite annorlunda ut för de som verkligen har och provat ett dussintal lösningar, förstår att det är lätt och sitta och tycka massa utan egen erfarenhet!

Ursprungligen av - Slice -:

Jag har ingen Drobo själv, men det är lite av en våt dröm.
De kostar en del som du nämner, men du kan använda vilka diskar du vill oavsett storlek och tillverkare. Det skulle vara kanon för mig som har ett tiotal diskar liggandes.

Det jag däremot HAR gjort hemma är att jag satt upp min mini, PS3 och DVD till min förstärkare. Sen går det en HDMI-kabel till TV'n därifrån. Allt ljud går via förstärkaren. Jag väljer källa med fjärren till förstärkaren och styr minin med min iPhone (som styrplatta). Jag har även ett tangentbord (Apples ultrasnygga BT-modell) när jag kör Plex och Voddler.
Till minin har jag kopplat en Icy dock ( http://www.deltaco.se/support/images2/mb-559ueb-1s/mb-559ueb-1s.jpg ) med en tyst 1 TB-disk via FiWi800.

Där ligger all media och detta upplägg funkar sååååå fint.

- Slice -

Låter ändå som en hel del prylar ?
Jag styr Bluray spelare, DVD, Plex, Mac Minin, Tvn och alla lampor med endast en fjärr Harmony 1100 utan behöva ta till iPhonen eller BT bordet
Remote Helper med Remotebuddy löser allt detta.

Ursprungligen av zinned:

Seagate FreeAgent? Desk 500GB[/url] Se denna tråden, [ för fler nöjda användares åsikter.

Lite kul där dock då min polare har just dessa diskar 2 st, han påpekade just att de är otroligt sega ?
Googlade själv föra att se lite tester, hittade en dock som också påstod att den inte alls är snabb, så man kanske inte skall bara stirra sig blind på ett gränssnitt det betyder inte alltid att det blir snabbare

Senast redigerat 2010-03-02 11:23
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-02 11:34
Ursprungligen av @ndreas:

Sedan finns inga FW800 diskar som enligt mig personligen ser bra ut att ha i en TV bänk. Där är WD perfekt utan massa dioder och annan skit som lyser!

Vem har sådant framme? Det vill man inte ha, sådant gömmer man undan.

Ursprungligen av @ndreas:

btw.. jag har även WD Studio FW800 diskar till min iMac och Nej det finns ingen som helst anledning till att köpa diskar för 700-1000 kr extra för att använda FW 800 till arkivering av sitt filmbibliotek.

700-1000 kr extra? Då betalar du överpris så det heter duga.

Ursprungligen av @ndreas:

Men klart att verkligheten ser lite annorlunda ut för de som verkligen har och provat ett dussintal lösningar, förstår att det är lätt och sitta och tycka massa utan egen erfarenhet!
Lite kul där dock då min polare har just dessa diskar 2 st, han påpekade just att de är otroligt sega ?
Googlade själv föra att se lite tester, hittade en dock som också påstod att den inte alls är snabb, så man kanske inte skall bara stirra sig blind på ett gränssnitt det betyder inte alltid att det blir snabbare

Det är inte min erfarenhet av just dessa diskar. Jag har inga som helst problem med överföringshastigheten, jag skyfflar undan i ca 600+ Mbit/s.

Ursprungligen av zinned:

Vem har sådant framme? Det vill man inte ha, sådant gömmer man undan.

700-1000 kr extra? Då betalar du överpris så det heter duga.

Det är inte min erfarenhet av just dessa diskar. Jag har inga som helst problem med överföringshastigheten, jag skyfflar undan i ca 600+ Mbit/s.

Du säger ju själv att de estetiskt Matchar så fint Mac Minin vad spelar det då för roll när den står bakom dörr ?
Du får en WD 1,5 TB för 900 kr, 500 GB kommer man inte långt med !!

Sedan kanske man skall tänka på att Seagate kanske inte marknadens mest pålitliga märke heller Men har man rippat 300 filmer till hårddisk kanske man inte bryr sig om de försvinner för det är ganska kul att rippa.. NOT

Jag kör med billigaste möjliga hårddisk från LaCie. Tror jag köpte dem för 800 kr/st och de är på 1 TB var.

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Jag kör med billigaste möjliga hårddisk från LaCie. Tror jag köpte dem för 800 kr/st och de är på 1 TB var.

En som fattat grejen
Och visst fungerar de ypperligt ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-02 12:41

Jag är inte ute efter att du ska ändra ditt val av hårdvara, det får du göra precis hur du vill med, men jag anser definitivt inte att USB är ett interface som är fördelaktigt här det gäller denna typ av hårdvara utan det är något som möss och annat tjafs kan ha. Dessutom kan man seriekoppla FW-diskarna vilket du inte gör med USB och det är klart fördelaktigt att ha en kabel in i datorn istället för ett helt råttbo.

Vilket märke som är pålitligt varierar ju med folks erfarenheter. Jag har bra tilltro till Seagate men WD skulle jag inte ens använda om jag fick dem gratis.

Ursprungligen av zinned:

Jag är inte ute efter att du ska ändra ditt val av hårdvara, det får du göra precis hur du vill med, men jag anser definitivt inte att USB är ett interface som är fördelaktigt här det gäller denna typ av hårdvara utan det är något som möss och annat tjafs kan ha. Dessutom kan man seriekoppla FW-diskarna vilket du inte gör med USB och det är klart fördelaktigt att ha en kabel in i datorn istället för ett helt råttbo.

Vilket märke som är pålitligt varierar ju med folks erfarenheter. Jag har bra tilltro till Seagate men WD skulle jag inte ens använda om jag fick dem gratis.

Lol ...

Jag skulle lätt välja FireWire framför USB, och ännu lättare Seagate framför WD. WD har jag inga bra erfarenheter av, men Seagate brukar fungera kanonbra.

Dock är det sällan värt den extra prislappen för att få FireWire, men det är klart mycket trevligare än USB.

Senast redigerat 2010-03-03 00:38

Jag har både Seagate diskar 6st samt WD.
Aldrig fått några fel av mina WD varken USB eller mina FW 800 diskar.

Däremot mina nyinköpta Seagate 1,5TB som är 6 st har jag fått fel på 3st av dessa sedan de var nya och detta under en månads tid.
jag räknar kallt med att få byta ut dessa flera ggr under deras garantitid om man nu tycker det är kul att byta diskar under 5 år och hålla på med support hit och dit så kan jag rekommendera Seagate inte annars.

kolla själv upp Seagate vad folk säger om dessa och inte fan är det mkt positivt, varför jag köpte dessa framför dyra WD RE4 som ligger på 3000 stycket var just för att de var billigare, vilket jag ångrar idag!

Smaken är som baken. Jag väljer lätt Seagate framför WD.

Det är okej att tycka olika, du vet.

Ursprungligen av Capeman:

Smaken är som baken. Jag väljer lätt Seagate framför WD.

Det är okej att tycka olika, du vet.

Jo men du skall ju alltid vara tvärtemot vad man säger så det spelar ju ingen roll, hade jag sagt Seagate är bäst så hade du sagt att de är sämst!

Jag pratar av erfarenhet, vet inte vad du tar din erfarenhet av men jag vill nog påminna mig om att du skriver för skapa irritation.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-02 23:29
Ursprungligen av @ndreas:

Lol ...

Ursprungligen av @ndreas:

Jo men du skall ju alltid vara tvärtemot vad man säger så det spelar ju ingen roll, hade jag sagt Seagate är bäst så hade du sagt att de är sämst!

Jag pratar av erfarenhet, vet inte vad du tar din erfarenhet av men jag vill nog påminna mig om att du skriver för skapa irritation.

Ja, du verkar ju stabil

Jag förutsätter att du inte ens har läst varken mitt eller Capemans inlägg ordentligt, vi båda yttrar vår åsikt likväl som du yttrar din. Det är fine att vi har olika åsikter, det är tillåtet Du däremot verkar inte tycka det utan tar det personligt när man uttrycker en åsikt som inte överensstämmer med din egen.

Jag har redan sagt att du får köpa vilka diskar du vill, det är helt ok. Jag håller mig till Seagate, iaf framför WD-skräpet, och definitivt till FW framför USB. Det är ett väldigt enkelt val för mig när det gäller hårdvara man ska kunna lita på och som ska kunna leverera prestanda.

Hahaha va? Varför blir du så lätt irriterad när någon inte har samma åsikt som du har? Ge mig gärna exempel på att jag bara skriver för att skapa irritation! Men skicka det till mig via PM för det har inte med tråden att göra.

Jag bygger min erfarenhet på att ha bytt hundratals och åter hundratals hårddiskar genom åren, där WD var ganska väl representerade bland de trassliga (tillsammans med IBM, men de gör ju inga längre). Seagate strulade oftast minst. Men självklart går inget märke fritt från trasiga hårddiskar. Farsan har för övrigt en WD som funkar fint.

Får lägga till lite angående min post om FW vs USB. Jag har externa hårddiskar av båda varianterna, men om inte det hade varit så himla stor prisskillnad mellan USB och FW hade jag tagit FW vilken dag som helst i veckan. Har alltid fungerat oerhört mycket mer stabilt för mig. Hade jag jobbat med film hade jag valt FW och när jag höll på med musik använde jag FW både till hårddisk och ljudkort. Problemet är bara att vill man ha tag på stor lagringskapacitet till ett lågt pris, och bara till slask, som i mitt fall, är det svårt att motivera prisskillnaden. I alla fall för mig. Tyvärr.

Till musik är en sak skulle inte heller köra USB.
Till lagring av film där man för över 1 gång och sedan har allt på disken för endast avspelning till sin Mac Mini förstår jag inte vad FireWire skulle vara bättre förutom att man tjänar in några timmar första gången man för över sina filmer.
Så jag har fortfarande inte fått höra varför FW skulle vara bättre på lagra sitt filmbibliotek på.. särskilt om det handlar om 300 filmer.. Betala ca 2000 kr extra för att det går fortare att föra över dem första gången tycker jag låter som idioti

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-03 10:17
Ursprungligen av @ndreas:

Till musik är en sak skulle inte heller köra USB.
Till lagring av film där man för över 1 gång och sedan har allt på disken för endast avspelning till sin Mac Mini förstår jag inte vad FireWire skulle vara bättre förutom att man tjänar in några timmar första gången man för över sina filmer.
Så jag har fortfarande inte fått höra varför FW skulle vara bättre på lagra sitt filmbibliotek på.. särskilt om det handlar om 300 filmer.. Betala ca 2000 kr extra för att det går fortare att föra över dem första gången tycker jag låter som idioti

Suck...nu måste jag fråga, är du inte läskunnig?

Jag har ju skrivit flera gånger att det inte handlar om att "övertala" någon om att det ena interfacet är bättre än det andra, jag bara uttrycker min åsikt. Du får använda USB precis hur mycket du vill och det är fine.

Dessutom så fortsätter du tjata om pengarna för FW, du betalar inte 2000 kr extra för FW...det är ett direkt påhitt från din sida, en lögn. Sedan, om du tycker det är idioti att använda FW så är det din åsikt och det är också ok att du har den. Jag och många andra har inte den åsikten, vilket också är helt ok.

Är du med nu?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-03 10:18
Ursprungligen av @ndreas:

Till musik är en sak skulle inte heller köra USB.
Till lagring av film där man för över 1 gång och sedan har allt på disken för endast avspelning till sin Mac Mini förstår jag inte vad FireWire skulle vara bättre förutom att man tjänar in några timmar första gången man för över sina filmer.
Så jag har fortfarande inte fått höra varför FW skulle vara bättre på lagra sitt filmbibliotek på.. särskilt om det handlar om 300 filmer.. Betala ca 2000 kr extra för att det går fortare att föra över dem första gången tycker jag låter som idioti

Jag tror inte Capeman menar för att lagra film. Utan en del jobbar med film, redigerar filmer.... då är FW överlägsen.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte Capeman menar för att lagra film. Utan en del jobbar med film, redigerar filmer.... då är FW överlägsen.

Exakt så.

Och @ndreas... Du måste inte övertala oss; inte heller försöker vi övertala dig. Vi bara nämner varför vi föredrar vissa interface/märken/etc framför andra. Hoppas det är okej med dig? Det är ju trots allt en av anledningarna till att vi har forum, att få lite olika idéer och inputs. Tänk vad tråkigt det hade varit om alla hade tyckt som dig... Eller mig.

Bevaka tråden