Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela bredband stationär till bärbar

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funkar detta på något sätt, dvs att dela med sig av bredbandet som jag har på min stationära dator till min bärbara?

Jaop.

Bara bocka för Internetdelning i systeminställningar > delning.

Ok där fanns lite inställningar
Funkar det med trådlös delning och vad behöver man i så fall?

Om du har Wifi i din stationärburk och i din bärbara, men kan ta in uppkopplingen via ethernet till din stationära kan du låta den stationära vara basstation för ett wifi-nätverk, som din bärbara ansluter till.

Sen delar du ut internet från ethernet till wifi.

Kan man koppla ipod med usb-kabel till stationärt modem

Har köpt en ipod (32 GB 3G) till sonen, men vi har inget trådlöst modem hemma. Kan jag koppla ipoden med kabel till det vanliga modemet?
Har noll koll på sånt här och hittar inga råd. Och vad är ethernet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-22 21:22
Ursprungligen av louise99:

Har köpt en ipod (32 GB 3G) till sonen, men vi har inget trådlöst modem hemma. Kan jag koppla ipoden med kabel till det vanliga modemet?
Har noll koll på sånt här och hittar inga råd. Och vad är ethernet?

Du kan göra som det står högre upp i tråden, om du har en dator med trådlöst nätverkskort inbyggt, att du skapar ett eget trådlöst nätverk och delar ut din Internetanslutning till det. Då kan du ansluta med iPhonen.

Hur vet man det?

Har en G4 från 2004 - kan den ha trådlöst nätverk?
Sonen har ju en ny PC också i och för sig men det kanske man ska tala tyst om här?
Hur hittar man info om trådlösa nätverket på dessa?

Ursprungligen av louise99:

Har en G4 från 2004 - kan den ha trådlöst nätverk?

Leta med fördel upp ett Airport Extreme-kort på begagnatmarknaden.
Berätta gärna vilken modell det är. G4 säger inte särskilt mycket.

  • Medlem
  • 2010-02-23 08:40
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Leta med fördel upp ett Airport Extreme-kort på begagnatmarknaden.
Berätta gärna vilken modell det är. G4 säger inte särskilt mycket.

Det finns andra bättre (billigare!) alternativ till G4, men det beror som sagt på vilken modell du har. Om det är en PowerMac eller Powerbook så kan du hitta alternativ, är det t ex en iMac får du nog nöja dig med Airport Extreme.

Eller köper du en trådlös router!

Det är en PoweMac G4 1.25 GHz 1MBL3/768MB/80GB/COMBO/Radeon 9000 sk mirror doors tror jag det heter. Den är alltså gammal och kanske snart skrotfärdig .
Tittade på blocket men hittade inget sånt kort - på någon sida skrev någon också att det inte var helt lätt att koppla in ett sådant kort (för en okunnig). Jag funderade och letade lite till på nätet - kan jag inte köpa en router typ som den beskrivningen jag bifogar som enligt Komplett ska kunna kopplas till mitt fasta modem och ge ut trådlös bredband? Det är ju bara för ipoden jag behöver trådlöst. Eller tänker jag helt fel?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-23 09:49
Ursprungligen av louise99:

Det är en PoweMac G4 1.25 GHz 1MBL3/768MB/80GB/COMBO/Radeon 9000 sk mirror doors tror jag det heter. Den är alltså gammal och kanske snart skrotfärdig .
Tittade på blocket men hittade inget sånt kort - på någon sida skrev någon också att det inte var helt lätt att koppla in ett sådant kort (för en okunnig). Jag funderade och letade lite till på nätet - kan jag inte köpa en router typ som den beskrivningen jag bifogar som enligt Komplett ska kunna kopplas till mitt fasta modem och ge ut trådlös bredband? Det är ju bara för ipoden jag behöver trådlöst. Eller tänker jag helt fel?

Du tänker helt rätt. Hur ser din Internetanslutning ut idag, ADSL med modem, router, fiber etc?
Hur har du kopplat in din G4?

Telias fasta bredband - alltså adsl modem tror jag - genom telejacket.
Macen kopplas till modemet med usb-kabel.

  • Medlem
  • 2010-02-23 10:59
Ursprungligen av louise99:

Telias fasta bredband - alltså adsl modem tror jag - genom telejacket.
Macen kopplas till modemet med usb-kabel.

Klart som f-n att du ska ha router. Det har alla vettiga människor...

Tack alla ni kunniga som hjälpt mig! Det blir en router då för det är egentligen bara sonen som behöver trådlöst till sin nyinköpta ipod!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-23 15:11
Ursprungligen av louise99:

Telias fasta bredband - alltså adsl modem tror jag - genom telejacket.
Macen kopplas till modemet med usb-kabel.

Är du säker på att det bara är ett modem, och inte en router? I det senare fallet är det en accesspunkt du ska ha...
Kolla på baksidan hur många nätverksuttag du har; bara ett till Macen, eller fyra (varav tre lediga då).

EDIT: Med USB-kabel??? Det var länge sedan jag såg... vad finns det mer för uttag på baksidan av "modemet" då? Vad heter det, modell?

Nu sitter jag här med en lånad router (speed touch 585(i) v6 men ipoden frågar hela tiden efter WiFi-lösenord ( för "SpeedTouch.....", är det ett lösenord till att jag har Telias bredband? Får man alltid ett lösenord när man kopplar upp sig till sin bredbandsleverantör? Slarviga jag hittar inget papper om det i alla fall... Eller är det ett lösenord man bara får om man betalar för ett extra trådlöst abonnemang? Jag har ju Telias fasta bredband.
Eller är det något lösenord som hör till routern?
Hjälp!!!!!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-02 08:16
Ursprungligen av louise99:

Nu sitter jag här med en lånad router (speed touch 585(i) v6 men ipoden frågar hela tiden efter WiFi-lösenord ( för "SpeedTouch.....", är det ett lösenord till att jag har Telias bredband? Får man alltid ett lösenord när man kopplar upp sig till sin bredbandsleverantör? Slarviga jag hittar inget papper om det i alla fall... Eller är det ett lösenord man bara får om man betalar för ett extra trådlöst abonnemang? Jag har ju Telias fasta bredband.
Eller är det något lösenord som hör till routern?
Hjälp!!!!!!!

Det sista är det riktiga, det hör till den trådlösa delen av din router (kopplar du in datorn via kabel behövs inget lösenord). Det är ju för att t ex din granne inte ska kunna komma åt ditt nätverk
Beroende på var du har fått routern ifrån, så kan det stå på en etikett på undersidan. Heter ofta WEP eller WPA.
Hittar du inget där måste du in i routern och leta (inte fysiskt, utan surfa till den), och då behöver du nog ta hjälp av den du har lånat den av. Skulle du råka ändra på fel ställe kan du får mer problem

Tack, nu kom jag ett steg längre - hittade koden och slog in den, och den godtog koden, men jag kommer inte in på nätet - får medelande om INVALID ARGUMENT?
Vad betyder det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-02 14:32
Ursprungligen av louise99:

Tack, nu kom jag ett steg längre - hittade koden och slog in den, och den godtog koden, men jag kommer inte in på nätet - får medelande om INVALID ARGUMENT?
Vad betyder det?

När får du det, vilket program ger dej felmeddelandet (vad försöker du göra när det händer)?
Och det duger inte med "försöker komma ut på Nätet".... med vilket program? Safari, Skype, iTunes....?
Ju mer info du kan lämna desto lättare är det att hitta felet.

Jag hittade åtgärden på nätet precis nu! "Förnya tilldelning" i inställningar gjorde susen!
Tydligen var det nåt med ip-adressen om jag förstod det rätt!
Tack ändå - såg precis nu svaret!

Kom på en sak till: min dator (mac) och sonens (pc) är ju kopplade via till fast bredband, men så har jag ju nu också trådlöst till ipoden - hur blir det med säkerheten då? Om jag har brandvägg på det fasta - funkar det på det trådlösa också?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-03 12:44
Ursprungligen av louise99:

Kom på en sak till: min dator (mac) och sonens (pc) är ju kopplade via till fast bredband, men så har jag ju nu också trådlöst till ipoden - hur blir det med säkerheten då? Om jag har brandvägg på det fasta - funkar det på det trådlösa också?

Japp, den ligger "bakom" brandväggen, så i den bemärkelsen har du samma skydd. Du har bara ersatt nätverkskabeln med en trådlös sådan.
Däremot kan det finnas viss risk att någon annan kan ansluta direkt till ditt trådlösa nätverk (inte så lätt för någon annan att ansluta sej med en kabel ). Det är därför du fick knappa in lösenordet för att få det att funka. Vill du veta mer om säkerhet får du googla....

Ursprungligen av louise99:

Det är en PoweMac G4 1.25 GHz 1MBL3/768MB/80GB/COMBO/Radeon 9000 sk mirror doors tror jag det heter. Den är alltså gammal och kanske snart skrotfärdig .

Är den från 2004 ska du ha det gamla vanliga Airport-kortet. Omöjligt att få tag på till vettigt pris.
Som någon redan skrev finns det ju lite andra nätverkskort som du kan pröva.

Men ska du bara ha trådlöst till iPoden finns det ingen anledning att sätta in airport i powermacen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-23 08:12
Ursprungligen av louise99:

Har en G4 från 2004 - kan den ha trådlöst nätverk?
Sonen har ju en ny PC också i och för sig men det kanske man ska tala tyst om här?
Hur hittar man info om trådlösa nätverket på dessa?

Menar du om du kan använda trådlöst nätverk, eller om du redan har det inbyggt?
Manualerna borde vara till hjälp. Vad gäller PC så har de flesta bärbara trådlöst inbyggt, de flesta stationära har inte det. Men det går att köpa till, till båda maskinerna.

Nej. Går inte. iPod har ingen Ethernet, vilket är nätverk via sladd.

Hej igen
Har själv en Macpro Quad-Core Intel Xeon 2,8 GHz men hur kollar man att man har ett nätverkskort? Vad skall man ha för något och är det svårt att installera?

I systeminformationen får jag upp detta på Nätverk-AirPort

Programversioner:
Menytillbehör: 6.2 (620.24)
configd-insticksfil: 6.2 (620.15.1)
Systeminformation: 6.0 (600.9)
Nätverksinställningar: 6.2 (620.24)
AirPort-verktyg: 5.4.2 (542.23)
IO80211-familj: 3.1 (310.6)

1
Bevaka tråden