Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig bild på extern skärm till MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har precis köpt en Samsung syncmaster xl2370 som jag har kopplat in till min macbook pro. Bilden är dessvärre inte som jag förväntat mig. Undrar vad jag kan göra för att på något sätt justera bilden, när jag ej kan använda drivrutinerna som bara är till windows. Det största problemet är att typsnittet som detta ser för jävligt ut. Ser ut att vara i värdelös upplösning samt urklippta ur ett vitt papper. (Använder hdmi)

Vet någon vad som kan göras, tacksam för svar!

Se till att datorn använder en upplösning som är optimal för bildskärmen. Det ska nog vara 1920x1080.
Vi har en Samsungskärm som fungerar bra men användaren vill gärna ha en lite för låg upplösning och då syns det på kvalitén.

Mac Book Pro vs LG-skärm

Jag har samma problem med en ny LG-skärm. Text är heltaskig och bilder är inte heller särskilt bra. Inställningarna är som de ska vara, har försökt ändra inställningarna i både skärmens menyer och i Mac'en men utan resultat.

Behöver tips och råd, tack på förhand

Ursprungligen av Glödhäck:

Jag har samma problem med en ny LG-skärm...

Börja med att lämna lite mer information...

Vilken skärmmodell är det?
Vilken datormodell är det?
Hur är skärmen kopplad till datorn (kablar, kontakter, adapters)?
Vilken upplösning har du ställt in?
Vilka andra inställningar har du gjort?

Citat:

Jag har samma problem med en ny LG-skärm. Text är heltaskig och bilder är inte heller särskilt bra. Inställningarna är som de ska vara, har försökt ändra inställningarna i både skärmens menyer och i Mac'en men utan resultat.

Behöver tips och råd, tack på förhand

Kontrollera att du inte har ökat kontrasten. Syns under Systeminställningar > Hjälpmedel > Syn. Kolla att Förbättra kontrast står på Normal.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-24 10:39
Ursprungligen av Glödhäck:

Jag har samma problem med en ny LG-skärm. Text är heltaskig och bilder är inte heller särskilt bra. Inställningarna är som de ska vara, har försökt ändra inställningarna i både skärmens menyer och i Mac'en men utan resultat.

Behöver tips och råd, tack på förhand

Du menar att du har försökt kalibrera skärmen?
(Displays -> Color -> Calibrate)

Skärmen: LG W2363V
Macen: Mac Book Pro 5.5, Intel Core 2 Duo, 2,26 GHz,
Kopplad via adapter Mini DVI/VGA men också mini DVI/DVI (Apples egna)
Max upplösning 1920x1080

Ja har provat ändra via Macens inställningsmöjligheter och även skärmens men det finns inget jag hittat som förbättrar bilden.

Japp, dels manuellt men också via auto.
Jag har också testat med en Philips 190 CW som är ansluten till en stationär Dell. Samma sak, det känns som att det är drivrutiner som inte är anpassade för Mac ?
LG-n har jag vunnit och inte kunnat testa i butik innan köp. Har sökt på deras hemsida men ser bara driv för Windows.

Ursprungligen av Glödhäck:

...det känns som att det är drivrutiner som inte är anpassade för Mac...

Det behövs inga drivrutiner för skärmar. Möjligtvis att det kan finnas programvara för Windows för att kunna göra "djupare inställningar", och att motsvarande programvara saknas för Mac. Men något drivrutinsproblem är det inte.

Har du möjlighet att prova på en annan Mac? Det kan ju vara fel på din dator...

När du provade skärmen på PCn, var det samma kabel? Om inte, prova skärmen med annan kabel i Macen.

Nu har jag också provat att ansluta till D-sub på skärmen men det är lika. Jag har nyss testat LG-n på Dellen med kanonbild !

Jag har testat med två olika kablar både Mac och Dell. Samma utfall.

Jag har inte testat på en annan Mac. Får nog gå till någon butik och jämföra min mot en lika där.

Tack ändå för biståndet.

AHA !

Kan det vara så enkelt att jag köpt fel adaptrar ? Följde rådet i butiken. När jag tittar på Apples utbud så finns en adapter avsedd för LCD med VGA-anslutning, det är inte den jag har utan den enklare där enbart VGA nämns.

Mini DisplayPort till VGA-adaptern ger dig möjlighet att ansluta en analog standardbildskärm, projektor eller LCD-skärm som använder en VGA-kontakt eller -kabel till en Mac med Mini DisplayPort.

Kanske är det här vi har felet ?

Ursprungligen av Glödhäck:

...Kopplad via adapter Mini DVI/VGA men också mini DVI/DVI (Apples egna)...

Tidigare pratade du om Mini DVI (inlägg #5). Nu är det helt plötsligt MiniDisplayport (inlägg #119.

Ursprungligen av Glödhäck:

Kan det vara så enkelt att jag köpt fel adaptrar ? Följde rådet i butiken. När jag tittar på Apples utbud så finns en adapter avsedd för LCD med VGA-anslutning, det är inte den jag har utan den enklare där enbart VGA nämns.

Apple har bara en Minidisplayport-till-VGA-adapter. Vilken adapter menar du när du säger "den enklare"?

Varför kör du VGA? Det blir alltid bättre bild via DVI än VGA, speciellt vid så höga upplösningar.

På inrådan hos Media Markt har jag först köpt:

Apples mini-DVI-till-VGA-adapter
Mini-DVI-till-VGA-adaptern är avsedd för iMac (Intel Core Duo), MacBook och 12-tums PowerBook G4 och gör det möjligt att ansluta till en extern VGA-skärm eller projektor.

När det inte blev bra köpte jag istället:

Apples mini-DVI-till-DVI-adapter
Mini-DVI-till-DVI-adaptern är avsedd för iMac (Intel Core Duo), MacBook och 12-tums PowerBook G4 - och gör det möjligt att ansluta till en extern DVI-skärm. Den kan också användas tillsammans med Apple DVI-till-ADC-adapter för att ansluta en äldre modell av Apples platta Studio eller Cinema Display.

Vad jag vet så finns det bara en anslutning på Macen för bildskärm, den minsta rektangulära porten.

Ursprungligen av Glödhäck:

På inrådan hos Media Markt har jag först köpt:
Apples mini-DVI-till-VGA-adapter...

När det inte blev bra köpte jag istället:
Apples mini-DVI-till-DVI-adapter...

Båda köpen är fel.

För om din dator verkligen är en MacBook Pro 5,5 som du skrev tidigare, så har den ingen MiniDVI. Den har en MiniDisplayport.

Men du har ju uppenbarligen lyckats trycka in adaptern i porten på datorn.

Så det är något i dina uppgifter som inte stämmer. Antingen datormodellen, eller adaptermodellerna.

Ja, att det är fel är jag klar över

Uppgifterna om datorn har jag kopierat direkt från Systeminformation>Maskinvaruöversikt.

Kontakterna passar perfekt i porten. De går dessutom inte att vända fel väg.

Ursprungligen av Glödhäck:

Ja, att det är fel är jag klar över

Uppgifterna om datorn har jag kopierat direkt från Systeminformation>Maskinvaruöversikt.

Kontakterna passar perfekt i porten. De går dessutom inte att vända fel väg.

Ok, om datormodellen är rätt, så är det adaptermodellerna som du har blandat ihop.

Det är nog inga MiniDVI-adapters du har köpt, utan MiniDisplayport.

Ja, så kan det vara. Jag ska ta mig till en 'riktig' Applebutik istället, där bör man veta exakt vad jag behöver.

Hälsningar/Mats H

Ursprungligen av Glödhäck:

Ja, så kan det vara. Jag ska ta mig till en 'riktig' Applebutik istället, där bör man veta exakt vad jag behöver.

Ja, men om du redan har köpt Apples egna (villket du påstår), och de passar i din dator (vilket du påstår), så finns det inga andra att välja på. Det är ju samma som säljs i en "riktig" Applebutik.

Jag har bara försökt få dig att få koll på vad du egentligen har köpt, och få dig att skriva rätt beteckningar här i dina inlägg.

OK, om vi börjar om från början, så att vi reder ut alla begreppen:

- Du har en MacBook Pro 5,5?

- Du har köpt Apples egen MiniDisplayport-till-VGA-adapter?

- Du har köpt Apples egen MiniDisplayport-till-DVI-adapter?

- Du har provat med olika VGA- och DVI-kablar mellan adapter och skärm?

- Du har provat med en annan skärm på samma dator, med samma adapters, och samma kablar, och fått samma dåliga resultat?

- Du har provat skärmen på en annan dator, med samma kablar, och fått bättre resultat?

Stämmer alla dessa påståenden till 100%?

1: MacBook Pro 5,5 står det i uppgifterna i 'Den här datorn>Systeminformation>Maskinvaruöversikt

2: Mini DisplayPort till DVI-adapter, pris 279 kr enl Apple, (texten hämtad från Apples hemsida)
Mini DisplayPort till DVI-adapter - Apple Store (Sverige)

3: Mini DisplayPort till VGA-adapter, pris 279 kr enl Apple, (texten hämtad från Apples hemsida)
Mini DisplayPort till VGA-adapter - Apple Store (Sverige)

4: Har provat på två andra LCD-skärmar med de olika adaptrarna, med samma dåliga resultat.

5: Har provat den nya skärmen (LG) på en Dell stationär med perfekt resultat.

Jag är ny användare av Mac och begreppen sitter inte riktigt än, hoppas du förstår

Ursprungligen av Glödhäck:

5: Har provat den nya skärmen (LG) på en Dell stationär med perfekt resultat.

Var detta med samma kabel?

Om du bara svarar på "halva" frågor, så orkar jag snart inte mer...

Japp, samma kabel dvs den som följde med skärmen

Ja, om du är säker på att inställningarna i Macen (och på själva skärmen) är rätt, så återstår väl nästan bara att prova med samma skärm och adapters på en annan Mac.

Jag besökte en Åf för Apple igår och enl honom är det rätt adaptrar jag köpt. Han är säker på att det är skärmen det hänger på. Format 16:9, upplösning 1920x1080, frekvens 60. LCD. Han menar att det är dessa faktorer som orsakar problemet, inte adaptrarna som ska vara rätt modell.

Jag har kollat kontrasten och den är på Normal, har även testat alla varianter av inställningar på skärmmenyn.

Det är nog bara att sälja skärmen som inte tycks vara optimal för Mac däremot fin för PC.

Ursprungligen av Glödhäck:

Han är säker på att det är skärmen det hänger på. Format 16:9, upplösning 1920x1080, frekvens 60. LCD. Han menar att det är dessa faktorer som orsakar problemet

Hur skulle de faktorerna kunna påverka? Bland de faktorerna finns ingenting som skiljer sig från de flesta skärmar som säljs idag.

Löjliga argument från honom, förmodligen bara för att han ville sälja en ny skärm till dig.

Har idag tittat på de andra adapatrarna med Mini DVI, de är ju betydligt större så att 'lyckas få in dem' är bara att glömma. Jag har mao rätt adaptrar trots allt.

Med risk för att verka tjatig så har jag kopierat in uppgifterna från Systeminformation>Grafik/Bildskärmar ang skärmarna.

Bifogar också en länk som visar hur min Mac ser ut (för att undanröja ev missförstånd)

http://images.apple.com/se/macbookpro/images/features_io13_20090608.jpg

NVIDIA GeForce 9400M:

Styrkretsmodell: NVIDIA GeForce 9400M
Typ: Grafikprocessor
Buss: PCI
VRAM (totalt): 256 MB
Tillverkare: NVIDIA (0x10de)
Enhets-ID: 0x0863
Revisions-ID: 0x00b1
ROM-revision: 3427
Bildskärmar:
Färg-LCD:
Upplösning: 1280 x 800
Bildpunktsdjup: 32 bitars färg (ARGB8888)
Spegel: På
Spegelstatus: Maskinvaruspegel
Uppkopplad: Ja
Inbyggd: Ja
W2363:
Upplösning: 1920 x 1080 @ 60 Hz
Bildpunktsdjup: 32 bitars färg (ARGB8888)
Huvudbildskärm: Ja
Spegel: På
Spegelstatus: Huvudspegel
Uppkopplad: Ja
Rotation: Stöds

1
Bevaka tråden