Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera nytt system.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal G5 PPC 1,8 Single med OS 10.5.8. Det var 5 år sen jag installerade operativet och sen dess har man fyllt på med en oherrans massa skit. Så ny tänkte jag vårstäda genom att helt enkelt spara över alla egna filer till en annan disk, blåsa ren skivan totalt och installera om systemet, program och lägga tillbaka mina filer.

Men icke.

Först vägrade den acceptera (original)skivan med 10.5 oavsett vad jag gjorde för att få den att starta från skivan (start med C nedtryckt, start med alt nedtryckt, välja startdisk i systeminställningar osv). OK, det ÄR en liten repa på disken, så jag antog att det var den som gjorde att skivan spottades ut (men den monterades på skrivbordet och öppnade mappen utan problem).

Då tänkte jag installera 10.4 istället. Försökte med den (original)skivan också, med exakt samma resultat. Och den skivan finns det inte minsta märke i.

Vad kan detta bero på, och hur löser jag det? Tips, någon?

Argh... Jag hittade nyss dettea supportdokument: Troubleshooting Mac OS X installation from CD or DVD

Där står det:

Ursprungligen av Apple Support:

Is this this original optical drive? If you have issues, make sure you're using the original Apple optical drive that was included with your computer (CD-ROM, DVD-ROM, DVD-RAM, CD-RW, Combo drive or Super Drive). This is only a concern in three scenarios: if you have replaced your original Apple drive with a non-Apple drive, if you have added a non-Apple drive to the second bay of a Power Mac G4 model with two drive bays, or if you are attempting to install from an external drive.

Nej, jag bytte ut dvd-läsaren för några år sen eftersom originalläsaren var slut. Innebär det verkligen att man inte kan installera ett operativsystem på en Mac? Eller att man måste köpa en ny (original)läsare? Det är ju fullständigt sjukt i så fall!!!! :mad::mad::mad: Eller finns det sätt att gå runt detta?

Senast redigerat 2010-02-28 16:00
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-28 14:52

Pioneers brännare brukar fungera fint, sitter väl ofta som orginal. Matshita-brännare brukade det väl också vara i äldre macar. Om just din funkar fullt ut eller inte kan du kolla här:
Accelerate Your Mac! Mac Drive Upgrades/Compatibility Database

Visst går det att komma runt problemet att inte ha en DVD-läasre. Du kan klona orginal-dvd:n till en intern eller extern hårddisk. På en G5:a kan du bara boota från extern FireWire, inte USB. Var noga att partitionera disken disken rätt innan du klonar med Skivverktyg eller CarbonCopyCloner.

Läs mer här:
Installera OSX utan CD/DVD spelare - 99.se

Ursprungligen av IngoX:

Pioneers brännare brukar fungera fint, sitter väl ofta som orginal. Matshita-brännare brukade det väl också vara i äldre macar. Om just din funkar fullt ut eller inte kan du kolla här:
Accelerate Your Mac! Mac Drive Upgrades/Compatibility Database

Visst går det att komma runt problemet att inte ha en DVD-läasre. Du kan klona orginal-dvd:n till en intern eller extern hårddisk. På en G5:a kan du bara boota från extern FireWire, inte USB. Var noga att partitionera disken disken rätt innan du klonar med Skivverktyg eller CarbonCopyCloner.

Läs mer här:
Installera OSX utan CD/DVD spelare - 99.se

Tack f svar.

Jo, jag har en disk till som jag väl måste använda mig av. Det skojiga (inte) är att jag var tvungen att blåsa ren den (och bl.a. ta bort systemet) för att lagra mina egna filer medan jag skulle installera om Leopard på "ordinarie" disken.

Eftersom jag antagligen måste ha ett system på den andra disken (som jag alltså tog bort nyss) för att klara detta så är jag tillbaka på ruta 1.

Frågan således: Måste jag ha ett system installerat på den andra disken?

Men allvarligt: Är det verkligen så att Apple lagt in en spärr så att man inte kan installera ett OS om man inte har originalbrännaren så är det det sjukaste, girigaste och mest arroganta jag över huvud taget stött på när det gäller äckliga knep för att tvinga köpare/användare kvar vid ett visst varumärke. Detta är ju hundrafalt vidrigare än alla trick som MS kört med under åren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-28 18:05
Ursprungligen av Falutjorven:

Frågan således: Måste jag ha ett system installerat på den andra disken?

Alltså, installations-DVDn innehåller ju ett basalt OSX som datorn bootar ifrån när du installerar. Om du ska installera från en hårddisk behöver du klona över hela installations-DVDns innehåll till en tom partition på en hårddisk.

Har du kvar Leopard på den ordinarie disken så behöver du bara starta från den och använda Skivverktyg eller installera CCC, men du kanske behöver en skaffa en tredje hårddisk (dom går alltid åt) men det räcker ju också att du hittar en gammal 10-gigs hårddisk som du tillfälligt kan klona över installationsskivan på! Om du har raderat OSX från båda diskarna blir det värre, du kommer behöva en dator till och ansluta din egen G5 i FireWire Target mode, eller få tag på en fungerande installationsskiva/DVD-läsare.

Ursprungligen av Falutjorven:

Men allvarligt: Är det verkligen så att Apple lagt in en spärr

Det har inget med inlagda spärrar att göra, utan handlar enbart om drivrutiner. Det basala OSX som installations-DVDn startar ifrån har drivrutiner för de DVD-läsare som Apple brukar använda sig av. Problemet är att du inte kan lägga till drivrutiner för andra DVD-spelare på själva installations-DVDn, bara på en färdig systeminstallation (jo det går, men är krångligt och är just sådant drivrutins-meckande som avancerade Windows-hackare är duktiga på ).

OS X 10.5 funkar med de flesta nya dvd-brännare. Tidigare kunde man behöva använda sig av programmet Patchburn för att få full funktonalitet i 10.4 och tidigare. Det kan ju vara därför din Tiger-installationsskiva inte fungerar. Och Leopard-skivan var eventuelt skrapad?

Kolla i Systeminformation vad din dvd-läsare heter och se om någon har rapporterat problem med den på xlr8yourmac-sidan. Det kan också hända att dvd-läsarens firmware kan/behöver uppgraderas.

Ursprungligen av IngoX:

Alltså, installations-DVDn innehåller ju ett basalt OSX som datorn bootar ifrån när du installerar. (...)

Jo, alltså. Du har säkert rätt. Men jag har trots det svårt att tro att det stämmer. DVD-brännaren funkar ju med samma installationsskivor (dvs läser dom utan problem), så jag begriper inte varför det plötsligt inte ska gå när det ska bootas från samma skivor med samma brännare.

Men som sagt, du har säkert rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-01 20:35

Skönt att det löste sig!

Det är alltid en känsligare process att boota från än att bara läsa innehållet på en DVD. När du bootar måste G5:ans Open Firmware prata obehindrat med dvd-läsarens firmware. Och som du har upptäckt, Apple bygger inte sina datorer för att funka med all världens enheter. Men numera med intelbaserade datorer är detta ett mindre problem än det var förr.
En enhet kan funka att läsa/bränna ifrån men inte starta ifrån. Dessutom när du redan bootat datorn i 10.5 funkar läsa/bränna skivor med en del enheter som inte fungerade så bra i 10.3 och 10.4 utan patch.

Ursprungligen av IngoX:

Skönt att det löste sig!

Det är alltid en känsligare process att boota från än att bara läsa innehållet på en DVD. När du bootar måste G5:ans Open Firmware prata obehindrat med dvd-läsarens firmware. Och som du har upptäckt, Apple bygger inte sina datorer för att funka med all världens enheter. Men numera med intelbaserade datorer är detta ett mindre problem än det var förr.
En enhet kan funka att läsa/bränna ifrån men inte starta ifrån. Dessutom när du redan bootat datorn i 10.5 funkar läsa/bränna skivor med en del enheter som inte fungerade så bra i 10.3 och 10.4 utan patch.

Kollade nyss "Om denna datorn" och info om brännaren:

Citat:

PIONEER DVD-RW DVR-112:

Revision av fast programvara: 1.21
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (enheten levereras av Apple)
Cache: 2000 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -R DL, -RAM, -RW, +R, +R DL, +RW
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO
Medier: Mata in medium och uppdatera så visas tillgängliga brännhastigheter

Kolla särskilt "enheten levereras av Apple".

Pioneer-brännare ska absolut inte vara något problem.

Kan det kanske vara så att den är fel inkopplad på något sätt? Hur är den byglad? Master, slave eller Cable select?

Fick det till slut att funka enligt tipsen på http://www.99.se/mac-os-x/257910-installera-osx-utan-cd-dvd-spelare.html

Det som ställde till det var att någon hade skrivit i tråden att man ska "mounta" en dmg och använda den som källa (source). Jag kanske har fått det om bakfoten, men när man säger "mounta en dmg" så betyder det för mig att man "öppnar" dmg:n så att man får en "hårddisk-ikon" plus ett öppet fönster med innehållet. Då gick det inte alls att använda den som source. Den var tvungen att vara o-mountad (för att använda min egen terminologi).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-01 21:01

Alltså det är inte ovanligt att om man byter ut DVD spelaren att den inte går att starta från. Den innehåller fel firmware eller stöds inte till 100% på Macen. Det står i Apple System Profiler om en DVD spelare är 100% stöds utav systemet.

Ett annat alternativ är att köpa en 8GB USB stick. Göra en kopia från DVD skivan på USB disken och starta från den.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 14:58

Just det, DVDn måste vara master men inte cable select eller slave har jag för mig.

//Rob

1
Bevaka tråden