Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Leopard på en Imac G4 utan skiva.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-28 16:38

Här har ni något att bita i. Har suttit i timmar och sökt och försökt.

Jag försöker installera Leopard på en gammal Imac g4, 700mhz (Ja jag vet, det kan tänkas bli slött, men snart har alla utvecklare droppat stödet för tiger, så jag måste byta)
Grejen är den att imacens dvd-läsare inte klarar av tvålagers dvd-skivor. Fine, jag matar in skivan i min gamla ibook och kör target mode.
Det funkar utmärkt att starta installationen fram tills den märker att datorn inte uppfyller minimum kraven för leopard (867mhz typ).
Enkel googling ger mig tipset att från open firmware konsollen ändra lite variabler i pramen enligt följande:

dev /cpus/PowerPC,G4@0
d# 867000000 encode-int " clock-frequency" property
boot cd:,\\:tbxi

Men då dyker ju direkt dvd-problemet upp igen!

Det jag försöker/vill göra är att istället för att boota från dvd-läsaren vill jag gå direkt till target mode och välja skiva där alt. boota direkt från open firmware till targetmode-disken.
Jag kan istället för att skriva boot cd..... köra en vanlig mac-boot men då hamnar jag direkt i netboot-mode som jag har ställt in tidigare.

Det känns som att i alla försök att göra det så enkelt och smidigt med mac så har man någonstans missat att dokumentera dom lite mer avancerade sakerna så att vi hobby hackare har något att götta oss med.

Det vore topnice om det fanns någon of-guru som kunde fördöma eller hjälpa i detta något onödiga läge..

Så du ändrar klockfrekvenstalet i PRAM, då borde det väl gå att starta om, starta från target mode och installera?

Alltså, efter du fipplar PRAM ska du kunna starta om datorn och ha kvar inställningarna, men den här gången starta från iBooken i target mode.

Edit: aha, inser nu att inställningen inte ligger kvar efter omstart.

Har du kolla inställnignarna på Tiger-installtionen? Om den är inställd på nätverksstart kan du väl byta till att starta från något annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-28 17:02

Inställningen för startskiva (Märkligt ord) ger mig endast alternativen att start från cd-skivan eller nätverket då jag i stridens hetta formaterade bort min installation av tiger.

Jag har hittat ett märkligt alias i of som heter "last-boot" och den är satt till /pci@40000000/ethernet@f
Då tänker jag mig att detta är ethernet över firewire vilket jag likställer med target-mode.
Men försöker jag start detta alias får jag felmeddelanden som refererar till avsaknad av ip-adress.

Installerade Leopard på en iMac 700mHz från extern FW-hårddisk där jag hade en modifierad Leopard installerare som struntade i 867mHz-begränsningen.
Att installera fungerade utmärkt, att använda datorn var dock inte lika kul, Klart långsammare än med Tiger, skulle kanske blivit bättre med mer än de 768Mb RAM som jag hade. Dessutom fick man inte låta datorn gå i vila, när man försökte väcka den så fick man bara vit skärm och det enda som hjälpte var omstart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-28 18:38

Här finns instruktioner för ovanstående, du behöver ändra i filen /System/Installation/Packages/OSInstall.mpkg
Guide: Install Leopard on unsupported Macs - Mac Forums

Varför skulle du fördömas för att du gör något onödigt men roligt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-28 19:50

Hehe, trevligt.
Måste ta mig mod och prova denna metod istället.. Jag provade just att installera en ny dvd-läsare i imacen men den vägrar boota från någon skiva med den nya läsaren. Atapi-command not found. Targetmode och hackad install låter enklare i nuläget.

Tack för länken IngoX.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-28 22:27

Tiger på en iBook G3?

eller skall jag försöka mig på någon annan variant av OSX? Råd tack

1
Bevaka tråden