Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med - fel 13014, statiska ikoner, kopiering, spotlight mm...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-28 21:15

Jag vet faktiskt inte hur jag skall beskriva mitt problem så det fick bli en listning av av alltihop. Låt mig förklara vad som hänt eller snarare hur min dator beter sig.

- iTunes fungerar inte utan ger mig fel 13014 när jag startar det.
- Spotlight uppe i höger hörn är försvunnet.
- Alla ikoner på datorn är statiska. Klickbara men omöjliga att flytta.
- Copy/paste fungerar inte.
- Det går inte att dra/eller spara bilder til datorn från t.ex. Safari.
- Min HD säger "Zero KB available". Den externa disken anger ett värde som normalt.

Jag sitter med version 10.5.8 och jag har misstankar att detta har uppstått i samband med den senaste uppdateringen. Jag märkte först iTunes-problemet men det andra kan mycket väl uppstått samtidigt fastän jag inte märkt det för jag inte använt dessa funktioner under perioden (denna helg).

Jag har grävt lite på Google och det verkar som det existerar någon Terminal-lösning men beskrivningarna är så vaga så jag förstår inte vad jag skall göra för jag är en fullständig Terminal-n00b.
Omstarter och Time Machine hjälper inte. Felet verkar ligga i att bl.a. Spotlight-mappen i "System/Library" inte finns i min ordinarie Library-mapp. Något om en saknad tmp-fil. Som sagt, jag är inget geni inom sånt här så det är därför jag vänder mig hit.

Följande länk är det närmaste jag kommit en lösning på egen hand men jag förstår som sagt inte instruktionerna. Dels för jag inte är hemma i Terminal och dels för att jag är sjukt osäker om skribenten anger versala eller gemena bokstäver. Vill inte göra något fel och göra saker värre liksom.

F**k! Jag kan inte kopiera in länken.... det blir att skriva den manuellt.

Spotlight Icon Disappeared in Leopard - Mac Forums

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Ursprungligen av Dogma:

...har misstankar att detta har uppstått i samband med den senaste uppdateringen...

Och vad var det som du installerade när du gjorde "senaste uppdateringen"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-28 21:32

Ja, jag önskade jag visste det för jag kan inte minnas att jag installerat den senaste uppdateringen. I slutet av veckan (före helgen) fick jag en förfrågan om jag ville uppdatera men då gjorde jag aldrig det. Jag bara fick en tanke att datorn kanske installerade det senaste när den blev omstartad eller något åt det hållet. Jag kollade ju nämligen efter nya uppdateringar när jag fann iTunes-felet i tron om att den nya uppdateringen kanske kunde fixa det men då fick jag istället beskedet att jag redan hade den senaste uppdateringen...

Ursprungligen av Dogma:

Ja, jag önskade jag visste det för jag kan inte minnas att jag installerat den senaste uppdateringen...

Om du inte ens vet vad du har installerat i din dator, hur ska vi kunna komma med förslag på "motåtgärder"?

Men här är ett par saker du kan göra:

Kör Skivverktyg
- Kontrollera och reparera behörigheter
- Kontrollera och reparera skiva

Kör Apple Hardware Test
- Finns på installations-DVDn som medföljde datorn

Rapportera resultaten här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-28 22:15

Jahapp, det här blev drygt. Datorn hänger sig när den försöker kontrollera disken. Jag har tvingats starta om datorn två gånger till följd av att allt hänger sig efter badbollen gått besärk p.g.a. Skivverktyget.

Jag får även passa på att fråga om du kollat i länken jag stoppade in i mitt första inlägg. Problemet som beskrivs i den tråden verkar nämligen vara så gott som identiskt med mitt.

Som svar på det du citera av mig så har jag inget bättre svar än att jag förmodlingen installerat Apples senaste uppdatering. Vad den innehöll har jag dock inte en aning om. Jag brukar inte i detalj i läsa vad uppdateringarna gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-28 22:24

Bootar du från installations cdn och kör skivverktyg därifrån? Om inte, pröva det.

Mac os error 13014 ger för övrigt:

Mac OS error -13014 (kProcessorTempRoutineRequiresMPLib2): kProcessorTempRoutineRequiresMPLib2

Inte för att det gör mig så mycket klokare men men.

Om det verkligen är så att du har fullsmock på hårddisken, "Zero KB available" så kan de bli en hel del mysko fel. Ta bort saker så du har några GB ledigt åtminstone (ifall de nu inte är nåt som visar fel?).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-28 22:25

Jag mistänker att den visar fel men jag skall se om det finns något som kan offras på hårddisken som kan ge mig nog med utrymme att det borde vara klart om jag har platsbrist.

Precis, ta bort nån dålig film eller två ska den ju visa ledigt sen om den nu inte är trasig

Ursprungligen av Dogma:

Jag kollade in länken och det verkar vara rätt ofarligt att testa den lösningen som föreslås. För att kolla att mappen Spotlight finns i System/Bibliotek resp. din användares bibliotek krävs inte terminalen utan det är bara att bläddra i Finder. Däremot den sympoliska länken tmp@ är osynlig och dess existens kollas alltså lättast med terminalen.

Öppna terminalen och skriv
cd /
Tryck retur (tar dig högst upp i hiararkin) och skriv in
ls -lF
Tryck retur (litet L på båda ställena, f eller F är valfritt. f ger mer info) och du får en lista över alla filer i den mappen. De kommer i bokstavs ordning. Kolla att tmp@ (med stort f) eller tmp -> private/tmp (litet F) finns med i listan. Om inte, kan det vara orsaken till dina problem, och du kan använda terminalen för att ska denna symboliska länk (jag har inte provat eftersom den finns i listan hos mig).
Kör nedanstående kommandon med retur efter varje (efter sudo kommer du sannolikt avkrävas ett admin-lösenord, ln med litet L) för att skapa tmp@. Stäng terminalen.

sudo su
cd /
ln -s /private/tmp ./tmp

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-28 22:39

private/tmp finns i listan så med andra finns det inget mer jag kan göra här? Såvitt jag förstod skulle Spotlight finnas i både System/Library och i User/Library men i min dator finns den mappen just nu bara i System/Library.

Jag tror inte att Spotlight-mappen i ditt användarbibliotek är nödvändig, men du kan ju testa att skapa en mapp i Finder och döpa till Spotlight.

Vad gäller iTunes-problemet kan du prova att kasta/flytta filerna
Music/iTunes/iTunes Library Genius.itdb
Music/iTunes/iTunes Library Genius.itdb-journal

Om inte förslagen ovan om att skapa utrymme, reparera rättigheter, etc. ger något lutar det åt att installera om Leopard. Går oftast snabbare än att felsöka när det handlar om sådana här kryptiska fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-28 22:58

Nu har jag rensat min disk så jag har i alla fall tre GB med data tillgängligt. Skall göra en diskkontroll nu och hoppas dator vill jobba med mig. Vad gäller ditt förslag om att kasta om filer så lär inte det gå eftersom ett av de största problemen jag har är att jag inte kan varken kopiera/klistra eller dra runt filer/ikoner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-28 23:13

Hmm.... allt hängde sig igen MEN när datorn startade om på nytt märkte jag något som hände, nämligen att min Mail plötsligt började uppdatera sig. Och när jag såg det såg jag även att Spotlight återvänt och sen testa jag dra i en ikon och då fungerade det! Allt verkar haft att göra med hur mycket (eller lite) utrymme jag hade kvar på hårddisken. Förmodligen därför den vägrat flytta eller lägga till data. Nu skall jag sätta mig och flytta iTunes-biblioteket till den extrerna hårdisken (ca 12 GB) så det här slipper hända igen.

Allt verkar lugnt för stunden, iTunes kör igång också. Tack för er hjälp.

1
Bevaka tråden