Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tilldela minne OS X 10.5.8?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter med en MacPro 2x3.2 GHz med 14gig RAMminne, jobbade just med bilder i Photoshop cs4 och fick plötsligt upp en ruta där det stod att jag inte hade tillräckligt med RAMminne och sen stängdes programmet ner... Har nån koll på vad detta beror på och vad jag kan göra åt saken?
Bilden vägde högst 80 Mb och två andra program var öppna, men inga andra processer var igång etc...

Lite hjälp tack!

Mac OS X sköter tilldelningen av minne helt automatiskt, förutsatt att programmet anropar systemet på rätt sätt. Photoshop har egen minneshantering sedan version 1.0. Kanske du kan tilldela mer minne via Photoshops inställnings dialogruta.

För lite plats kvar på hårddisken?

Ursäkta sent svar här, mycket att göra, men svaret är nope - 160 gig ledigt på systemdisken och över 700 gig kvar på disken jag jobbade mot.... och så var det ju den där dialogrutan som sa att jag inte hade tillräckligt med RAM...

  • Medlem
  • 2010-02-26 12:55

Det finns inställningar i PS för det. Har du kollat där att du har tillräckligt mycket inställt?

Var det inte det jag skrev i mitt första inlägg?

  • Medlem
  • 2010-02-26 16:52
Ursprungligen av The Real Viking:

Var det inte det jag skrev i mitt första inlägg?

Jo, det var det förstås. Svarade för snabbt.

PhotoShop mår bäst om man gör en egen partition för det virtuella minnet. Du har väl inte stängt av det virtuella minnet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-26 23:12
Ursprungligen av Martinell:

PhotoShop mår bäst om man gör en egen partition för det virtuella minnet. Du har väl inte stängt av det virtuella minnet?

Har du någon länk där man kan läsa om detta? Hur stänger man av det virtuella minnet?

Öppna PhotoShop, i menyn PhotoShop/Inställningar/Prestanda/
Här hittar du minnesåtgång, Händelse och Cash samt Virtuellt minne. Min rekommendation är att ha Virtuellt minne aktiverat, om du har en extern hårddik eller en partition som du kan rensa och inte ha något annat än PhotoShops virtuella minne på den partitionen/hårddisken.
Du kan även fundera på hur många händelselägen du vill ha, jag har satt min på 20. Jag har givit min PhotoShop 70% av internminnet.

1
Bevaka tråden