Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta filer automatiskt...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...eller på något annat smidigt sätt..

Så lyder "problemet":

Jag har en downloadmapp där allt möjligt hamnar som ni förstår.
Från den mappen vill jag smidigt och enkelt tex. flytta *.avi till min mapp Filmer, helst automatiskt.

Jag har googlat runt, prövat applescript, kikat på quicksilver men jag tror begränsningarna sitter hos mig och inte i dessa komponenter.

Alla hjälp är välkommen.

Mvh Andreas

Följande kan du lägga som Shell Script i ett Automator-flow, som du sparar som en Folder action på mappen Downloads.

mv -n ~/Downloads/*.avi ~/Movies
mv -n ~/Downloads/*.m4a ~/Music

Flaggan -n på mv gör att existerande filer inte ersätts.

Detta skriptet flyttar alltså alla AVI-filer till Movies, och alla M4A-filer till Music.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Följande kan du lägga som Shell Script i ett Automator-flow, som du sparar som en Folder action på mappen Downloads.

mv -n ~/Downloads/*.avi ~/Movies
mv -n ~/Downloads/*.m4a ~/Music

Flaggan -n på mv gör att existerande filer inte ersätts.

Detta skriptet flyttar alltså alla AVI-filer till Movies, och alla M4A-filer till Music.

Men se här! Me like already! Ska pröva när jag kommer hem. Tack som tusan, om det funkar

Taz_1999:
Tror jag missa den eller så blev jag walltext-hittad och tröttna men jag ska se över det än en gång. Som sagt sitter begränsningen hos mig. Dock verkar ovanstående inte så advanced att styra upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-09 15:13

Nedan finner du ett AppleScript jag nyligen fann, som med lite ändringar bör göra det du efterfrågar. Fördelen är att skriptet kollar att filen är helt hämtad innan det flyttar det till därför avsedd mapp.

on adding folder items to this_folder after receiving these_items
    tell application "Finder"
        repeat with added_file in these_items
            if name of added_file ends with ".torrent" then
                set Size_1 to 0
                set Size_2 to 1
                repeat while Size_2 ≠ Size_1
                    set Size_1 to Size_2
                    delay 3
                    set Size_2 to size of (info for added_file)
                end repeat
                move added_file to folder "win:Hot Folder:"
                delete added_file
            end if
        end repeat
    end tell
end adding folder items to

Lycka till,

- Torkel

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-02-27 15:48

Hej, Willhaven, lyckades du. ?
Jag är helt färsk på automator och försöker lära mig just för att jag vill kunna flytta filerna från downloads automatiskt. bra guidetips?

Intressant ämne men går inte alla operativsystem och användande av dessa bort från kopiering till bestämd mapp till att lösa detta med smart indexering och sökning av filer? För mig själv är det lättare att ladda ner direkt till rätt mapp eller använda snabbsökning med hjälp av indexering.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-02-27 18:12
Ursprungligen av pepparkaka:

Intressant ämne men går inte alla operativsystem och användande av dessa bort från kopiering till bestämd mapp till att lösa detta med smart indexering och sökning av filer? För mig själv är det lättare att ladda ner direkt till rätt mapp eller använda snabbsökning med hjälp av indexering.

Jo, men fortfarande är det inget os som flörtar med torrenter tycker jag.
Jag vill ha mapp systemet då det mer än oftast ska in någon sub som ska ändras för att heta lika.
indexering och taggning i all ära men det kräver att man vet vad man har från början.

hos skulle det inte fungera då vi har en mac mini som mediacenter och vill tillbringa så lite tid som möjligt med att söka och indexera eller ladda till rätt mapp.
helst ska vi aldrig behöva gå ur plex

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-02-28 01:55

bytte från utorrent till transmission, upptäckte att transmission har denna funktion inbygd, bara att ställa in sina kriterier så hamnar filerna där man vill direkt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-28 11:05
Ursprungligen av thor:

bytte från utorrent till transmission, upptäckte att transmission har denna funktion inbygd, bara att ställa in sina kriterier så hamnar filerna där man vill direkt.

Hur gör man det? Jag har letat igenom alla menyalternativ men inte hittat något vettigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-28 05:48

Annars finns ju Hazel.

Noodlesoft: Hazel

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-28 06:18

Eller Vuze
Vuze: The most powerful bittorrent client in the world.

Den kan du även styra remote....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-28 11:06
Ursprungligen av kenjon:

Eller Vuze

Den kan du även styra remote....

Det kan du göra med Transmission också.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-02-28 12:20

transmission

jepp, fungerar fin fint att styra transmission remote. även att lägga till torrents när man är på "resande fot" (nu behövs bara att fler sidor iphoneanpassas där man hämtar torrents ifrån)
under groups väljer du, sen arbetar den hierarkiskt, den söker av kriterierna för varje grupp man skapar uppifrån,
filmer är lätt, sätt bara kriteriet
"all" of the following are true
"name" "contains" DVD

tv serier kan bli svårare, beroende på hur du själv sorterar.
jag vill ha allt sorterat i vilken tvserie, sen under mapp för vilken säsong, då får jag också lägga en ny grupp för varje säsong.

Exempel: a Vampire diaries season 01 :
"all" of the following are true
"name" "contains" Vampire
"name" "contains" S01

Musik är satt till "ends with" .mp3
sen är det bara att på varje grupp man skapat under "Custom location" berätta var filen ska hamna

ps
Mitt användarnamn och lösen är inte det som syns på bilden
ds

Senast redigerat 2010-02-28 12:57
  • Administratör
  • Lund
  • 2010-02-28 13:01

och glöm inte...

glöm inte att kryssa ur display "adding transfer" options window annars blir som hela idéen med att det automatiskt ska lägga sig där man vill meningslös.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-28 13:04

Jag har inget val "Groups" under inställningar i Transmission. Kan det eventuellt bero på att jag har en Mini G4 1,5 GHz med Tiger och Transmission 1.54? Börjar misstänka att man måste ha en Intel-mac för att få detta att fungera.

Det beror nog mest på att du har en gammal version av Transmission. Senaste versionen är 1.91.

Transmission är Universal binary och funkar både på PowerPC och Intel.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-28 14:04

Då är problemet att jag kör 10.4 (Tiger). Transmission 1.91 kräver minst 10.5.

1
Bevaka tråden