Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlänga wifi-nät med Airport Express?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-19 23:23

Hej!

Jag vill förlänga/förstärka signalen från mitt modem/rauter Thomson Speedtouch 2578CC. Jag har köpt en Airport Express som jag vill använda som "signalförstärkare". Funkar dock inte alls, det verkar som om man måste ha en annan airportenhet om man vill göra det. Det kan väl inte vara möjligt att det är så? Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-20 07:38

Har du ställt in din AirPort Express i AirPort-verktyg|Internet|Anslutningsdelning|"Av(bryggläge)"?

Du kan nämligen inte ha två routrar på samma nät.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-20 11:29

Ok, jag prövade det men jag känner att jag inte har koll på det här alls. Jag trodde att det bara gick att skicka signalen trådlöst till Expressen som sedan förstärkte den.
Ska jag alltså brygga Expressen eller ska jag kanske brygga SpeedTouchen istället?
Om jag som du föreslår bryggar Expressen, hur går jag vidare? Jag valde ansluta till befintligt nätverk, men då verkar det som om Expressen bara är del i SpeedTouchens nätverk, dvs ingen bättre täckning. Jag känner att jag börjar snurra till det här. Har du möjligen ytterliggare tips?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-20 12:00

Det är helt riktigt att den ska ingå i ett befintligt nätverk, nämligen det nätverk som Speedtouchen står för. Men du ska även gå in och sätta den i AV(bryggläge) i internetinställningarna. Då förlänger AirPort Expressen räckvidden på ditt befintliga nät. Istället för att sätta upp ett helt nytt.

Sen är det inte säkert att du får en bättre räckvidd om du ansluter via AirPorten. Det kan bero på andra saker t ex Speedtouchens antenner jämfört med AirPorten, andra trådlösa nät i närheten som kan störa AirPort Express:en mer än Speedtouchen, placering av accesspunkter o s v.

Jag har min AirPort Express på andra våningsplanet. Jag tycker att det blir bättre räckvidd sen jag höjde upp placeringen en halvmeter ovanför golvnivå.

Tack vare att jag har en AirPort Extreme så kan jag använda mig av WDS, och det är en stor fördel. Jag vet inte om din Speedtouch har stöd för WDS. Det får du kolla upp själv.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-21 13:09

Tack för bra info. Dock får jag ändå inte till det: När jag gjort ändringarna så vill Expressen starta om. Efter det kan inte Airport-verktyget hitta några trådlösa apple-enheter. Ändringarna jag gjort sparas alltså inte. Jag har prövat att trycka på reset på expressen och ta det från början, men får samma resultat. Vad kan det bero på?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-21 15:47
Ursprungligen av anb:

Tack för bra info. Dock får jag ändå inte till det: När jag gjort ändringarna så vill Expressen starta om. Efter det kan inte Airport-verktyget hitta några trådlösa apple-enheter. Ändringarna jag gjort sparas alltså inte. Jag har prövat att trycka på reset på expressen och ta det från början, men får samma resultat. Vad kan det bero på?

Som jag har skrivit förut i en annan tråd så stängs TP-porten av när du sätter Express:en i "Av(bryggläge)". Enda sättet att få igång den igen, eftersom du inte kan ansluta trådlöst, är att trycka på reset. Då kan du dra en TP-kabel till Express:en och gör om inställningarna i AirPort-verktyget. Se till att det trådlösa nätet är igång och att du har angivit vilket nät som Express:en ska ansluta till innan du tar bort TP-kabeln.

kan man inte byta kanal på express?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-21 15:53
Ursprungligen av Bajenwille:

kan man inte byta kanal på express?

Jo, men det förutsätter att man kan komma åt den via Airportverktyget.

ok jo det e ju klart.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-21 22:04

Ok, jag tror jag har följt instruktionerna men problemet kvarstår.
Jag ändrade inställningarna i Airport-verktyget. Sen vill Express:en uppdatera/starta om och så hittar inte verktygsprogrammet någon trådlös apple-enhet eftersom den är i bryggat läge = inställningarna sparas inte och nätverket funkar inte. När man väljer att Airport Express ska ingå i befintligt nätverk blir det per automatik bryggat läge och då hjälps det väl inte att jag har en TP-kabel? Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-22 08:32
Ursprungligen av anb:

Ok, jag tror jag har följt instruktionerna men problemet kvarstår.
Jag ändrade inställningarna i Airport-verktyget. Sen vill Express:en uppdatera/starta om och så hittar inte verktygsprogrammet någon trådlös apple-enhet eftersom den är i bryggat läge = inställningarna sparas inte och nätverket funkar inte. När man väljer att Airport Express ska ingå i befintligt nätverk blir det per automatik bryggat läge och då hjälps det väl inte att jag har en TP-kabel? Vad gör jag för fel?

Du måste ange namn på det trådlösa nätverket som Express:en skall ingå i!
Har du gjort det?

AirPort Express|AirPort|Trådlöst|Namn på trådlöst nätverk|xxx

Börja om!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-24 23:44

Jag har gjort så här: Airportverktyget/Airport/Trådlöst/Trådlöst läge/anslut till ett trådlöst nätverk/namn på trådlöst nätverk/ här väljer jag Speedtouchen i rullgardinsmenyn. Sen blir det som jag beskrivit tidigare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-25 08:56

Då borde du komma åt din AirPort Express via den trådlösa anslutningen mellan din Speedtouch och din Airport Express. Jag utgår ifrån att din Speedtouch är inställd på DHCP så att din AirPort får en IP-adress från Speedtouch:en. Det kan även vara klokt att reservera en särskild adress för AirPorten.

Sen ska det gå att komma åt AirPorten via AirPortverktyg. Men ethernetporten stängs av så fort man sätter AirPorten i bryggläge. Så den kan du koppla bort.

Enda sättet att förlänga det trådlösa nätet med AirPort är att sätta den i accesspunkts-läge med WDS (möjligt att det kallas WDS-slav eller något).
I detta läge kan man använda WDS där man etablerar en "port" eller brygga mellan de två accesspunkterna. Detta görs genom att para ihop två MAC-adresser, och denna förbindelse (som är stateless (det förhandlas inte med 802.11 Authentication eller 802.11 Association)) beter sig som vilken annan switchport i respektive ände, med allt vad det innebär.
Men för att detta ska fungera måste Thomson-routern ha stöd för WDS, och man måste ta reda på respektive MAC-adress.
DHCP och routing ska skötas av Thomson-routern, och APE:n måste vara så "dum" som möjligt.

APE:n kan man ansluta som klient mot Thomson-routern, men då associerar den bara med sin egen MAC-adress, vad den gör då är att förbinda skrivarservern och AirTunes-noden. Jag vet inte om man i detta läge även kan sätta enheter på ethernetsidan eller ej. Men gör man det så måste den ha viss protokollintelligens och skriva om ARP-paket samt ha koll på vilken MAC-adress som har vilken IP-adress eftersom associeringen den gör till routern bara är med dess egen MAC-adress, så all trafik måste se ut att komma från den.
Lite bökigt, och ja, allt är inte så enkelt som Apple får det att framstå. Åtminstone inte om man inte har Apple rakt igenom

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-28 21:55

OK, lite bökigt är väl en underdrift (iallafall för en lekman). Det framstår som om Apple verkligen inte vill att man använder andra produkter än deras egna.
Thomson-routern (ST 585) har stöd för WDS och man kommer åt APE:n under något som kallas "åtkomstpunkter". Jag fattar som att man i ST585 bara kan reservera en adress via ethernet och inte trådlöst. Det är förstås möjligt att jag har fel, jag har som ni säkert redan märkt dålig koll på det här.
Jag hänger heller inte riktigt med på det du Jonas skriver om "WDS-slav". Kan du beskriva lite mer "basic" vore jag mycket tacksam. Jag fattar som att man med APE:n bara kan delta i WDS-nätverk om det rör sig om två eller flera Appleprodukter.

MAC-adressen du ska skriva in i Thomson-routern är den trådlösa MAC-adressen på Airporten. (Står på etiketten bland annat, eller under summary i AirPort Utility. Airport ID).
På Airporten ska du sätta den under WIreless som "Particiate in WDS network", och på WDS-fliken ställer du sedan in den på WDS remote. Och i fältet för WDS Main skriver du in den trådlösa MAC-adressen på Thomson-routern samt kryssar i "Allow wireless clients".
Båda måste som sagt stå på samma kanal.

1
Bevaka tråden