Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie-hårddisk "knäpper" och monteras inte

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag knäpper på min externa lacie hårddisk via FW800 så dyker inte den upp på min imac helt plötligt. den lixom knäpper, fläkten går men ibland bara går den ner i varv och så går den igång igen. vad kan vara fel? Jag dör om innehållet på den raderas

Testat olika kablar utan framgång. Hårddisken startar ju men knäpper och verkar varva lite oregelbundet eller så är de fläkten i den som gör de bara. Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-25 19:29
Ursprungligen av Mattias Svensson:

Testat olika kablar utan framgång. Hårddisken startar ju men knäpper och verkar varva lite oregelbundet eller så är de fläkten i den som gör de bara. Vad ska jag göra?

Knäpper det i hårddisken och den ändrar varvtal är den troligen paj...
Prova den i ett annat chassi....

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-25 20:43

jag var i veckan inne och i o f s skulle hämta ut en mangel (men den hade inte inkommit).. på varuuthämtningen i en butik .. brevid mig stod en kund och demade sin defekta EXT lacie HDkabinett .. den vevade på klickade vevade på klick klick klick så det hörde flera meter ifrån , där jag stod, svaret på andrasida disk va att den kan ha tappats \ 500:- för felsök \ tusentals kronor för att rädda ev data om det e kört!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-25 20:49

e det dags att dra örona åt sig att köpa lacie EXT kabinett med HDD i
-- att själv välja vad man soppar i deras controller-dosor då detta e 2 ggn jag ser\hör att det e fel på grejjerna på kort tid...(kunden hade bara hemmakört den på skrivbordet -- inget fummel .. men det kan man man ju inte helt blåögt tro på i o f s) -- men jag har märket i åtanke att det kan vara skräp man fått i handen...efter lite googlande även nu i efterhand

Ska jag testa att skruva ur hårddisken och koppla in den vi en usb grej som jag har som man kan koppla till andra vanliga hårddiskar? Kan de vara så att felet sitter i chassit bara?

fläktet i lacie chassit verkar död så kan ju vara elektroniken i chassit som är dött?

suck är sata och har inte den kontakten på min adapter

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-26 11:06
Ursprungligen av Mattias Svensson:

suck är sata och har inte den kontakten på min adapter

ClasOhlson/Kjell&Co har billiga SATA-USB-adaptrar.

frågan om de är värt å köpa en sån bara för å testa. vad kostar de att lämna in hårddisken och få de som kan räddat?
men med en sån adapter och om man fixar nåt dataräddarprogram, kan de fixa sig då? hittar den hårddisken även om den är lite paj, datorn verkar inte hitta den med chassit på iaf..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-26 17:10
Ursprungligen av Mattias Svensson:

frågan om de är värt å köpa en sån bara för å testa. vad kostar de att lämna in hårddisken och få de som kan räddat?
men med en sån adapter och om man fixar nåt dataräddarprogram, kan de fixa sig då? hittar den hårddisken även om den är lite paj, datorn verkar inte hitta den med chassit på iaf..

Visst, det är en chansning. Kan vara bra att ha en adapter hemma till en annan gång...
Rädda data är (svin)dyrt. Runt 10 000, men jag har hört att vissa kan göra det för runt 4000, vet dock inte var.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-26 22:38

"
Mattias Svensson ~\\ vad kostar de att lämna in hårddisken och få de som kan räddat?
"

du vill inte veta vad det kostar, men säg "svarta lådan(orange)" vid tex flygplanshaverier så börjar man närmar sig någolunda om det jävlas hårt!

LaCie har ju haft en del problem med nätdelar under åren (inte min dock). Att stoppa in disken i ett annat chassi eller via adapter skulle absolut vara värt mödan. Se till att ha förberett dig med tillräckligt med tomt lagringsutrymme för att kunna köra backup.

ska försöka låna en adapter som har sata-kabel och testa. Annars får någon hacker göra ett sista försök.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-26 22:35

ja fan kläck upp lådan \ skuva ut disken och kör den som vanligt! det e samma diskar man annars har innuti datorn ju!!

-- garantin e endå knäckt p g a att den inte funkar på återinlämningen (?)
-- tänker även på er andra som råka ut för samma trassel

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-26 22:39

det kan vara LACIEcontrollern som e rent KINA~KEXigt!
-- så det bästa e att stoppa HDD direkt i din egna dator!
-- bilda en egen uppfattning \ test därifrån!! PLEASE!
-- meddela hur det går\gått!

- jag skrev fel först tidigare(några dagar tidigare).. menade controller kortet \ konvertern i själva LACIEkabinettet, och inte själva disken som sådan i hårdvara

e kontroller uppfuckad *DELL'ad* så funkar inte disken ö h t \ även om den e helt OKAY fysiskt .. men får spatt p.g.a styrningen, alltså!
\ ber om ursäkt gällande det och mitt HMM ikke 99mac~vänliga ordval på grejjerna!

Senast redigerat 2010-02-26 22:52

Haft samma felsymptom på en av mina Lacie-diskar och då var det nätadaptern som var paj, den klarade tydligen inte av att leverera tillräckligt med kräm längre, och fick då till följd att disken knäppte samt varvade upp och ner. Så jag skulle försöka att testa med en annan nätadapter om du inte gjort det.

Har två Lacie hemma och ett gäng på jobbet, tror nätadaptrarna har pajat på alla diskarna minst en gång...

Jag har en 1TB nätverksdisk som netadaptern pajade på. Var tvungen att köpa en ny och flytta över hårddiskarna till den. Nu har även den nya slutat fungera. Dessutom har jag 3 mindre LaCie diskar där jag haft problem med alla tre. Bl a så är det strömbrytaren som har bränt och så vidare. Jag rekommenderar WD Western Digital.

LaCie har ingen vidare support heller. Om man skickar in hårddisken tar det inget ansvar för innehållet och om de inte kan laga den så skickar de en ny.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-26 23:05

NAIS .. kan vi slå oss samman i ett community - då att grejerna drar mer ström än vad strömVårtorna kan leverera, som man fått med!?

(man steker strömvårtan om man försöker dra mer ström ur tinget en vad det pallar att leverera)(en känd factor från tex musikmaskiner, jag kommer därifrån nu och vet vad jag talar om!)

lätt kollad med känseln i handen, e dom brännheta när man kört dom ett tag = underDimensionerade = byt till en som kan leverera mer ström!!

→ kolla efter en som kan leverera mer ampere-värde (ni ser det på vårtan)
→ ofta benämt i [A] \ [mA]

känns det som ni kan steka bacon på den = leta efter en med det dubbla värdet
-- kjell & co \ classe .. har grejjerna billigt och dom e redundanta nog att köra på!!
...
kliv in och säg att denna ger för svag Ström, men ska ha samma spec i volt & polaritet .. !

Testade hårddisken idag igen och gissa om jag blev förvånad och överlycklig när den varvade igång ordentligt och allt fungerade igen. jag förde snabbt som attans över allt till datorn kan jag säga

Det gjorde du rätt i Vilken tur!! Sådan tur hade inte jag med min Lacie. Precis samma sympton som din men den gick inte att rätt. Provade precis allt av ovan nämnda tips. Men fick en ny disk på reklamation. Men innehållet... hamnade på sopen.

Hej! Nu är det min tur att uppleva en märklig LaCie-disk som inte kommer upp på skrivbordet. Har läst igenom alla svar ovan, men inget verkar stämma in på symptomen jag ser. Nåväl, ska prova med en annan adapter innan jag kastar in handduken.

En sak som nämns ovan är att det måste bli superdyrt att fixa fram info från en kraschad disk, men det finns alternativ som inte är apdyra, kan tex tipsa om en firma i Uppsala som jag har anlitat en annan gång. Klart värt att kolla in alternativet: Dataräddning - Recovery.se

Kan vara värt att testa med Data Rescue:

Computer Data Recovery, Mac Data Recovery Software, Mac Data Rescue, Digital Data Recovery Disk for Mac - Data Rescue 3

Kostar $99, men har lyckats rädda en hel del data från knasiga diskar med hjälp av det programmet.

LaCie (och många andra) kör med dubbla spänningar, interfacet går på 5V och själva disken på en annan.

När den del som sköter disken bllr ur blir det precis som ni nämner.
Interfacet säger, hej här finns en disk. Disken försöker spinna upp, men det finns inte tillräckligt med ström för jobbet. KLick Klick.

Innan ni lägger tusentals kronor på data recovery, prova gå till INET/Dustin etc och köp ett hyfsat kabinett för disken, montera den där i.

Har man lite tur spinner den igång då.

Absolut, här finns flera steg:

A) kolla det som gör minst ont typ "är sladden i? Är det min dator som är knäpp?" Prova med usb istället för fw, (det senare hjälpte tydligen i mitt fall för plötsligt kom den upp på skrivbordet! *pust*

B) låna någon annans laCie-adapter, för som Goflorp och andra skriver ovan, så är detta en möjlig felorsak som är lite hemlig. Det kan både lysa fint i blåa lampan och snurra där inne, men inte tillräckligt (jag provade att byta adapter också, kanske var det lösningen ändå?)

C) prova att flytta över hårddisken till annat kabinett (kanske kan tom. själva flytten skaka om den lite också!)

D) mer eller mindre fysisk påverkan ... well, jag har mobbat min gamla iPod rejält och fått igång den flera ggr. MEN jag har också varit med om att åstadkomma motsatsen, och dödat en hd.

Så innan man går för långt så kan mjukvaru-rescue eller rescue-företag vara en bättre lösning. Företaget som jag tipsade om var långt mycket billigare än det norska företag som hittills varit enda alternativet. Det var också så att själva förundersökningen var kostnadsfri. Om datat som plockades fram var oanvändbart, så tog de heller inget betalt.

Här får man förstås vikta innehållet på disken mot möjligheten att återställa det på annat sätt.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-07-15 09:11

Tre olika LaCie diskar under ett års tid har jag skruvat upp nu och monterat i ett annat kabinett alla tre diskar har fungerat bra. Så LaCie kabinett kanske inte är att rekommendera.

Ursprungligen av Peppe:

Tre olika LaCie diskar under ett års tid har jag skruvat upp nu och monterat i ett annat kabinett alla tre diskar har fungerat bra. Så LaCie kabinett kanske inte är att rekommendera.

LaCie är KÄNDA för att köpa in lite för billiga nätagg.

Två saker är problem;

Av/På-knappen sluta fungera efter ett tag.
Ena delen av nätagget lämnar in, leder till diskar som funkar på USB men ej kan spinna upp. Klick klick...

Trodde inte att jag hade haft den här disken särskilt länge, men inser just att det är snart tio år gammal. Det kan ju okej att bli trött även som hårddisk!

1
Bevaka tråden