Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TimeCapsule och Airport Express - blanda n & b/g?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-02-26 21:40

Hej igen bästa forumiter,

Jag har en fundering. Hemma står en TimeCapsule och en AirPort Express. Båda kör 11n(b/g-komp) idag. Jag funderar på att låta TC:n köra n-only, då detta säkerligen kommer att snabba upp backup:erna ännu lite grann.

Frågan är då: till min airport express är en skrivare ansluten. Till denna ska även enheter som iphone och ps3 ansluta.

Fixar AirPort Express detta på något vis? Hur ska jag i sådant fall ställa in den (idag utökar den nätverket)? WDS-mode?

Any ideas?

Stäng av 802.11b, om du inte har några enheter som använder det.

Alla Airport-basstationer fixar WDS.

  • Medlem
  • 2010-02-26 21:52
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Stäng av 802.11b, om du inte har några enheter som använder det.

Alla Airport-basstationer fixar WDS.

Grejen är att både iPhone och Playstation 3 saknar stöd för N. Alltså vill jag att min mbp kör N mot TC:n, och resten b/g mot AE:n. Fixar WDS detta?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-26 22:51

Jag kör min AirPort Extreme i radioläge 802.11n(b/g-kompatibel) med WDS-koppling mot min AirPort Express som bara klarar 802.11g.

Nemas problemas.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-26 23:21

kan man inte utesluta b-farten helt som sagt!
-- det e ju baudRate \ fax Snack typ .. men har man klenoder som säljs dyrt på bukowskiAktion kan man ha det i undatagsfall håller med, det raten tar bara onödiga processRussin ur kakan

b\g- kan man köra ut på ipredia via balkong antennen i o f s
→→ http://ipredia.se/wiki/Huvudsida
-- jag e hygglig nog framöver och tänkte köra en DISXriktad antenn\sattSköld åt ett annat håll, för dom som har dålig täckning, här i kring sickla .. då jag på långa vägar inte nyttar mitt 100\100nät själv!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-26 23:40

jag e inte helt SKILLS'ad ännu \ torrskodd på hur man fixar järnpukan så den strålar \ tar emot OKAY med rätt täckning! (har hittat en disc i grooveRummet som ska gå att modifiera gött framöver för ipredia-jammare

underbart ju! delge -- det du annars bara eldar för kråkor(älgar) samt skiter i att det kan ev stå kor på taket, som vill jävlas!! (det får man räkna med) .. men jag tror på att ärligheten varar längst i längden .. och får väl ta dom smällarna personligen, jah om nån hax\hexHåddy-rakkare utnyttjar min parabol-trasponder för satt~tyg, den går ju ner då!!! om jag blir anmäld!!)

Ursprungligen av ~~~:

jag e inte helt SKILLS'ad ännu \ torrskodd på hur man fixar järnpukan så den strålar \ tar emot OKAY med rätt täckning! (har hittat en disc i grooveRummet som ska gå att modifiera gött framöver för ipredia-jammare

underbart ju! delge -- det du annars bara eldar för kråkor(älgar) samt skiter i att det kan ev stå kor på taket, som vill jävlas!! (det får man räkna med) .. men jag tror på att ärligheten varar längst i längden .. och får väl ta dom smällarna personligen, jah om nån hax\hexHåddy-rakkare utnyttjar min parabol-trasponder för satt~tyg, den går ju ner då!!! om jag blir anmäld!!)

Jag har aldrig någonsin i ett inlägg förstått vad du menar och säger.
Det blir inte bättre.

  • Medlem
  • 2010-02-27 23:53
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har aldrig någonsin i ett inlägg förstått vad du menar och säger.
Det blir inte bättre.

Second that.

  • Medlem
  • 2010-02-27 14:37

Okej, för att förtydliga.

Jag vill alltså optimera prestandan på framför allt backups över nätet.

I lägenheten har jag en TimeCapsule - den är kopplad som router, och kör idag n(b/g-komp). Två st bärbara macs gör sin backup där. På annat håll i lägenheten har jag en airport express, den delar ut skrivare och är kopplad till stereoanläggning. Den utökar det befintliga nätverket. Den är placerad långt ifrån routern och det går inte att dra en sladd till den (går och går, det blir en lång sladd isf).

Andra enheter på nätverket är 2st iphones och en playstation 3. Ingen av dessa klarar n-protokollet.

Jag vill alltså att de bärbara mac:arna kör n gentemot TC, och att de andra enheterna kan köra b/g mot airport-express:en. Min TC är 1gen och har alltså inte dual band.

Kan jag lösa detta på något smidigt sätt, eller måste jag byta TC framöver?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-02-27 22:29

Har du inte dubbla band i din time capsule? Kör allt mot den.

  • Medlem
  • 2010-02-27 23:52
Ursprungligen av chubben:

Har du inte dubbla band i din time capsule? Kör allt mot den.

Nej, tyvärr.

Det är 1gen TimeCapsule utan dubbla band.

Får väl helt enkelt uppdatera framöver, verkar vara den enklaste lösningen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-28 14:27

En annan lite halv offtopicfråga. Köpte mig en Time Capsule för några dagar sen som nu är hemmets mittpunkt i princip. Har 2 mac, 1 PC, 2 iPhones, 1 skrivare och ett PS3 kopplat till den.

Och iphones vad jag är inte N-kompitabla så antagligen kör jag väll Time Capsulen på något som klarar både N och G-nät? Men hur fungerar det med hastigheten då?

Vad jag har förstått så ligger där någon maskin som kör G i nätet så körs allting på G? Men räcker det man stänger av dem prylarna så börjar den köra N mot dem maskiner som klarar N? Eller man måste ställa in Time Capsule att enbart köra N för att få den hastigheten? Dock så har jag sett på min PC att det står att den är ansluten till ett 130 Mbps nätverk. Trots då att jag har iphones i nätet också...

Ursprungligen av Kajan:

En annan lite halv offtopicfråga. Köpte mig en Time Capsule för några dagar sen som nu är hemmets mittpunkt i princip. Har 2 mac, 1 PC, 2 iPhones, 1 skrivare och ett PS3 kopplat till den.

Och iphones vad jag är inte N-kompitabla så antagligen kör jag väll Time Capsulen på något som klarar både N och G-nät? Men hur fungerar det med hastigheten då?

Vad jag har förstått så ligger där någon maskin som kör G i nätet så körs allting på G? Men räcker det man stänger av dem prylarna så börjar den köra N mot dem maskiner som klarar N? Eller man måste ställa in Time Capsule att enbart köra N för att få den hastigheten? Dock så har jag sett på min PC att det står att den är ansluten till ett 130 Mbps nätverk. Trots då att jag har iphones i nätet också...

Med den senare varianten på Time Capsule så har man dubbla antenner. Man kan således köra ena på b/g och den andra på n.
Smidigt.
iPhone kör 802.11b .

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-28 17:57

Ok. Aha den kör B. Men hur ställer man in det? får man 2 nät då eller? Det har jag redan ett gästnätverk men tycker inte jag sett några direkta inställningar för det nätverket.

På klassiskt Apple-manér, don't know, who cares

jag har n-fart på två bärbara, och två iPhones anslutna till ett och samma nätverk.
Vete fan hur det går till, säkert ngt elektroniskt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-28 22:46

Ja fan det ser jag ju nu när jag tittar närmare på det Men sånt här är bra o veta när man ska förklara hur saker o ting fungerar för dem jävla PC användarna som klagar på att Apple e dyrt... Visst lite dyrare men saker o ting fungerar...

  • Oregistrerad
  • 2010-03-01 08:49

Någon som vet huruvida man kan få en AE att utöka ett blandat nät? Har en Dual Band TC som kör både 802.11n/g i 2.4GHz men den verkar bara utöka 802.11n via AE:n.

Senast redigerat 2010-03-01 09:02
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-01 08:58
Ursprungligen av Iphone77:

Någon som vet huruvida man kan få en AEX att utöka ett blandat nät? Har en Dual Band TC som kör både 802.11n/g i 2.4GHz men den verkar bara utöka 802.11n via AEX:n.

Har du provat med WDS?

  • Oregistrerad
  • 2010-03-01 09:01

Jo jag utökar redan ett nät mha WDS men den utökar bara 802.11N-delen vilket gör att jag får kass mottagning för min iPhone.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-03-01 14:20

Men om man

Ursprungligen av Iphone77:

Jo jag utökar redan ett nät mha WDS men den utökar bara 802.11N-delen vilket gör att jag får kass mottagning för min iPhone.

ställer in som jag med en Airport Extreme (APE) och en Airport Express (AE) funkar det ju hur bra som helst:
WDS:
APE WDS huvud
AE WDS fjärr
trådlöst:
APE N (B/G komp)
AE B/G komp

Hemma körs det 3 st N och 2 B/G kompatibla samt
2st iPhones som kör B/G

Samtliga funkar perfekt samt att jag ser att om dom N-kompatibla är i närheten av APE så höjs farten på dom (överföringshastiget 130 och om jag närmar mig AE:n sänks den till 54-60 nästan som dom som har B/G 54).
Jag vet inte hur det går till, jag har den första modellen av APE med ett band.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-01 10:10

Jag har inte någon dual band så jag kan tyvärr inte kolla inställningarna.
Men har du kollat inställningarna på båda enheterna och inte hittat något så är det väl inget mer man kan göra.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-01 18:04

Så här har jag konfigurerat Airport Extreme (gamla modellen med bara en sändare) ihop med en Airport Express (ej n).
Airport Extreme: Endast n-läge (5 GHz)
Airport Express: b/g läge (2,4 GHz)
Extreme närmast modemet, sedan Express kopplad med ethernet-kabel till extreme. Olika namn på nätverken.
På så sätt får man alltid max hastighet till datorerna (med n-kort).

1
Bevaka tråden