Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem ReadyNAS Duo. Tips kan belönas!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-02-27 13:39

Har stora problem att komma åt min Netgear ReadyNAS Duo från internet.
Den är kopplad via ett Com Hem modem/router som agerar DHCP, vidare till en AP Extreme som är bryggad. (För att få Gb-anslutning internt i hemmet) Jag har aktiverat delning via HTTPS och öppnat portarna i modemet/routern. Jag har skaffat en "domän" på myftp.org som "pekar" på min ip-adress så att jag hela tiden kommer till NASen.
NASen har tilldelats en statisk IP från modemet/routern.
Men varken jag eller mina kompisar kommer åt NASen via HTTPS. Givetvis har det skapats användarkonton på NASen.
Någon som vet vad som kan vara fel?

Bör tilläggas att jag inte är speciellt duktig på detta. Det är mitt första försök att komma åt mina filer över nätet. Men någonstans måste man ju börja.

En slant utlovas till den som kan hjälpa mig att lösa detta. Förslagsvis via PayPal. Observera att tipset dock måste ha en avgörande betydelse, jag kan tyvärr inte ersätta alla.
Oerhört tacksam för svar.

Senast redigerat 2010-02-27 16:03
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-27 14:28

Vilka portar har du öppnat upp?

  • Medlem
  • 2010-02-27 14:42

443 samt 12741.

Misstänker att problemet ligger i modemet. Även fast jag sätter det i UPnP så funkar det inte! Finns det något sått att kolla vilka portar som verkligen är öppna?
När jag öppnar en port för tex Transmission så säger Transmission att porten är stängd.

Vilken adress har du pekat myftp.org-adressen mot? Den externa eller intärna ip-adressen? du kan se din externa ip-adress på What's My IP Address? Networking Tools & More och det är den som myftp.org-adressen ska pekas mot.

  • Medlem
  • 2010-02-27 15:11

Den pekar mot den externa IP-adressen.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-27 15:26

Du skriver att du har öppnat portarna, men har du även gjort port forwarding i routern så den vet vart den skall skicka trafiken internt? Dvs, om du har en webserver så jobbar den på port 80 vanligen, då måste routern veta att all inkommande trafik på port 80 skall skickas till den ipadress i det interna nätverket som har webservern. I ditt fall din NAS.

PortForward.com - Port Forwarding Guides Listed by Manufacturer and Model

  • Medlem
  • 2010-02-27 15:39

Ursäkta min otydlighet. Ja det är port forwarding jag har gjort. Jag har öppnat specifika portar för den lokala IP-adressen som NASen ligger på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-27 16:38
  • Medlem
  • 2010-02-27 16:53

Både TCP och UDP är öppna.

Tack för länken.

Enligt den där Port Check Tool är samtliga portar stängda.

Snart säljer jag skiten! Någon intresserad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-27 17:08

Jag tror problemet ligger på ComHem. Jag har för mej att man inte kan köra AFP via ComHem, så de spärrar kanske andra portar också....
Har du pratat med deras support om de tillåter att man kör på de portar du vill använda?

Comhem är boven. AFP är stängt. Det finns 100 000 inlägg om det på detta forum. Det finns t.o.m. en folkrörelse i denna fråga.

  • Medlem
  • 2010-02-27 17:54

Aj fan! Låter inget vidare.
Com Hem är värdelöst och vill inte ens ge support på sina egna grejer när man frågar om Port Farwarding.
Har sneglat lite på BBB. Någon som vet om det fungerar med deras tjänst? Man vill inte köpa grisen i säcken.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-27 18:15
Ursprungligen av Dalle:

Aj fan! Låter inget vidare.
Com Hem är värdelöst och vill inte ens ge support på sina egna grejer när man frågar om Port Farwarding.
Har sneglat lite på BBB. Någon som vet om det fungerar med deras tjänst? Man vill inte köpa grisen i säcken.

Jag har BBB, kör FTP, jabber, HTTP utan problem idag.
Hur det är med AFP vet jag dock inte.

Comhem + afp fungerar för mig. Jag kanske ska svara i en annan tråd?

Tydligen funkar afp för oss som bor i hus som hade det där andra bolaget (minns inte vad dom hette) som blev köpta av Comhem. Vi är en liten minoritet dock. För nästan alla i landet funkar afp INTE på Comhem. Det har dom aktivt sett till efter en idiotisk hysteri i media som vilade på okunskap. Detta vet Comhem och skulle säkert och lätt slå på afp igen, men media är sanningen även om media har fel. Så funkar det. Bad media is death (om man inte är rockstjärna förstås).

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Comhem + afp fungerar för mig. Jag kanske ska svara i en annan tråd?

  • Medlem
  • 2010-02-27 19:34
Ursprungligen av zimmerman:

tydligen funkar afp för oss som bor i hus som hade det där andra bolaget (minns inte vad dom hette)

upc? O:-)

  • Medlem
  • 2010-02-27 21:16

Men AFP är ju ett eget protokoll. Borde inte HTTPS fungera? Eller tänker jag fel? Men oavsett så hittar jag ingen port som funkar med HTTPS.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-02-27 23:39

AFP = Apple filling protocol - bara känt bland mac användare. HTTPS borde vara mera ok.

Efter att ha googlat omkring så är det ända jag kan hitta om vilka portar som comhem blokerar är SMTP,Netbios, de vanliga PC virus skräp tjänsterna - kan någon säga med säkerhet att Comhem blockerar alla tjänster ?. Är det så att dom bolkerar port 443 så kan man säga att https ska köra på 1935 (då måste man ändra port nummer på NAS lådan och i comhem lådan) och adressen blir då https://adress:1935. ( Tips är i så fall att använda port.nr > 1024)

På comhem dosan som kör DHCP server så förmodar jag att du använder någon slags network-adress-translation (NAT) - dvs en publik IP adress mot internet och ett gäng interna adresser som delaus ut via DHCP servern. På dosan så måste du då konfigurera så port forwarding för port 443 till NAS lådans interna IP-adress - dvs att slå av comhem dosans brandväggen kommer inte att påverka. När detta är korrekt konfigurerat så kommer alla användnings försök att komma fram till NAS lådan - borde synas i dess loggar samt kunna bekräftas med en portskanning av comhem lådan. Innan port forwardning är konifurerat så vet inte comhem lådan vilken intern adress den ska skicka https begäran till och gör inget.

När du försöker ansluta mot lådan testa då att ange adressen med IP-adress siffrorna till comhem lådans publika IP-adress istället för DNS namnet för att undvik stul med DNS (Om du inte förstås verifierat adressen löses korrekt med t.ex. en nslookup). Om du försöker ansluta innefrån dit nätverk kan det ev strula (Port forvardning kan bli vilse) så be någon som sitter på ett annat nät testa.

P.s. UDP ska du inte behöva stänga av då HTTPS enbart använder TCP.

  • Medlem
  • 2010-02-28 00:18

@tok.

Det är precis så jag har gjort. Men vilken j**la port jag än ställer in i brandväggen och NASen så får jag detta meddelande från Open Port Check Tool: Reason: Connection timed out.
Och det fattar jag som att porten ej är öppen. Sen spelar det ingen roll om jag har port 1935 eller 14258... Jag hittar ingen port som funkar.

Jag har även kopplat upp mig med min iPhone som modem till iMacen för att få ett annat IP och sedan försökt att logga in på NASen via HTTPS. Men det funkar inte.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-02-28 02:03

Connection time out kan mycket väl betyda att comhem blockar porten, men det kan också bara betyda att tjänsten som du försöker med inte släpper igenom, bäst är att köra riktig portscanner som t.ex. Nmap. Har du kollat maskinernas loggar?.

Vad är det för comhem låda du har? Kollade på comhems hemsida och båda trådlösa modemen dom använder stöder port forewarding - comhem hade t.o.m. skrivit en separat manual själva för en av dom så comhem kan inte helt vara inne på att blocka all kommunikation.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-28 06:28

Testa med port 80 först, den kan de inte gärna blocka, antar jag.
Kolla om du kommer åt din NAS internt först, och sedan via port forwarding.

Jag testade PLC (Internet via elnätet) några år, och trots att man (trodde) man fick en IPadress, så var det fejk. De körde något annat protokoll mellan transformatorstationen och mej, så jag kunde inte köra något utifrån och in. Bara surfa och köra mail (ping svarade även när datorn var avstängd). ComHem gör inget sådant?

  • Medlem
  • 2010-02-28 12:18

Samma svar på port 80. Connection Timed Out.

Kommer åt NASen internt, både via HTTPS och AFP. Men då går det ju via Airporten och inte Com Borts sunkiga låda.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-02-28 13:31
Ursprungligen av Dalle:

Samma svar på port 80. Connection Timed Out.

Kommer åt NASen internt, både via HTTPS och AFP. Men då går det ju via Airporten och inte Com Borts sunkiga låda.

Om Airporten är satt i brygg läge så ska den fungera som en switch, men bara för att säkerställa att APn inte orskar några problem så kan du testa att ansluta NAS lådan dirrekt till comhem lådan.

  • Medlem
  • 2010-02-28 12:25

Alias CEk var ju försäljare på Com Bort. Var håller han hus? O:-)

  • Medlem
  • 2010-02-28 13:58

Testat utan framgång.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-02-28 20:17

Då pekar ju allt mot comhems nät och comhem lådan - vad är det för modell på comhem lådan?. Nästa åtgärd borde vara att ringa comhem och fråga vad som gäller.

  • Medlem
  • 2010-03-03 13:25

Så, efter några hektiska dagar har det lugnat ner sig lite och jag har hunnit kolla modemet. Det är ett Scientific Atlanta 2434. (Om jag inte har missat någon annan beteckning?)

Här finns mer info: https://www.comhem.se/portal/comhem/tradlost_modem
Väldigt usel info dock.

Senast redigerat 2010-03-03 13:45
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-03-04 01:03

Och du gjort som beskrivs på:

Default Port Forwarding on the Scientific-Atlanta WebSTAR-EPC2434

Här finns manualen http://www.cisco.com/web/consumer/support/userguides2/4011350.pdf .

Mac os X har i "Program->Verktygsprogram->Nätverksverktyg.app" en portscanner som du kan testa - är inte den bästa av port scannar, men den borde kunna indikera om porten är öppen

  • Medlem
  • 2010-03-04 05:58

Tack tok, ska genast kolla när jag kommer hem från jobbet.

  • Medlem
  • 2010-03-04 15:26

Ok, Det gick att använda Nätverksverktyg för att kolla portarna, tack för tipset.
Resultatet är att modemet inte tillåter några inkommande portar alls. Låter konstigt då jag kan köra tex Transmission utan problem. Stänger jag av brandväggen i modemet så släpper den igenom port 80, och endast den. Borde den inte tillåta alla inkommande portar då, om de inte är spärrade av Com Bort?

Bevaka tråden