Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort med s-video ut?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-05-13 14:42

Om man beställer Powermac G4 med Radeon 9000 grafikkort så går man bara uttag för DVI och och apples egna digitala skärmport. Men hur är det med de övriga grafikkorten, Radeon 9700, Geforce 4mx, Geforce 4 titanium? Har någon av dessa s-video ut?

jag kan inte mkt om video, så detta är kanske en korkad fråga:

är inte S-video alltid både in och ut?

/Mikael

ATI Radeon 8500 AGP har S-VHS utgång (dock endast NTSC), annars skulle jag föreslå ett TV-kort.

PS. En VHS-port är - så som de flesta andra portar - antingen in el. ut. DS.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-05-16 01:55

kan till min besvikelse säga att geforce4ti inte har någon videoutgång...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel
PS. En VHS-port är - så som de flesta andra portar - antingen in el. ut. DS.

ok

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-05-16 12:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
ATI Radeon 8500 AGP har S-VHS utgång (dock endast NTSC), annars skulle jag föreslå ett TV-kort.

PS. En VHS-port är - så som de flesta andra portar - antingen in el. ut. DS.

Är du säker på att det kortet spm säljsi Sverige endast har NSTC?
Var intresserad ett tag av detta kort och man upplyste mig om att det skulle vara anpassat till PAL.
Någon som har detta kort och testat?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sten_n
Är du säker på att det kortet spm säljsi Sverige endast har NSTC?
Var intresserad ett tag av detta kort och man upplyste mig om att det skulle vara anpassat till PAL.
Någon som har detta kort och testat?

Kolla på www.macoteket.se, men det kan ju finnas ngn annan stans. Annars kan man ju försöka flasha ett PC-kort.

  • Medlem
  • 2003-05-17 19:08

Finns det något videokort som funkar i X?

Om du har en ledig VGA-port så kan du annars använda en sån här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 13:05

För att rätta till lite "fel" i denna diskussion:

ATI Radeon 8500 AGP har S-VHS utgång (dock endast NTSC), annars skulle jag föreslå ett TV-kort.

Nej, fel. Radeon har en S-video port som även fungerar som en komposite ("RCA") port om man så vill. Denna fungerar UTMÄRKT till PAL-TV aparater här i Sverige i upplösningarna:

- 720x576@50Mhz
- 768x576@50Mhz
- 800x600@50Mhz

Jag vet inte var alla fått för sig att ATI inte stödjer PAL - de har gjort det så länge jag kan minnas.

En VHS-port är - så som de flesta andra portar - antingen in el. ut.

Det stämmer att en video-port i regel antingen är in eller ut, fast det finns inget (så vitt jag vet) som heter "VHS-port".

S-video är en bättre typ av kontakt där signalen är uppdelad i två (för att göra det enkent)

Composite är den sämsta typen av kontakt där allting går igenom en kabel istället för två som med S-video.

Apple säljer inga kort som fixar s-video eller composite ut till PowerMacarna vilket jag tycker är skräp. Ska du har TV-ut på datorn så är Radeon 8500 AGP 64MB det bästa kortet du kan välja idag. Det ger dig bättre prestanda än Radeon 9000-kortet Apple säljer med sina burkar, ger dualhead-stöd och TV ut.

Alternativet är att köpa en Radeon 7000 PCI som även det har dualhead och TV-ut. Då förlorar du ingen av portarna som finns på AGP-kortet.

Både Radeon 7000 PCI och 8500 AGP fungerar bra i OSX. Jag har själv haft ett Radeon 8500 i min G4 i över ett år utan problem och den gör sig mycket bra vad gäller att koppla till TV:n.

Last, but not least, så finns en uppsjö olika VGA-breakout-boxar som kopplas mellan din VGA-ut på grafikkortet och din skärm där ytterliggaren en kabel då går till din TV eller VIDEO. Förr kostande dessa ganska mycket och gav dålig kvalité som tusan (för c:a 5-7 år sedan). Idag kan jag tänka mig läget ser bättre ut. Hur som haver så kostar denna operation dig c:a 1000-1500 kr.

Citat från Macotetket:
AVerKey Lite (VGA -> TV converter) 811kr
Billigast, men du förlorar en VGA-port

ATI Radeon 7000 PCI 32MB 1561kr
Dyrast troligen, men du får möjlighet att ha 3 skärmar plus en TV.

ATI Radeon 8500 AGP 64MB_ 2494kr
Troligen något billigare än att skaffa ett Radeon 700PCI eftersom du lär kunna få ut 1000 kr för dit nuvarande Radeon9000. Dock får du bara möjligheten att ha 1st datorskärm samt 1st TV.

Vill du ha mer hjälp hör av dig

  • Oregistrerad
  • 2003-05-18 17:35

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Erik.dv

Tack för ett bra inlägg.
Dags att dra en kabel från mitt Radeon 8500 till TVn och kolla på alla de där filmerna jag laddat hem!

Jag vet inte var alla fått för sig att ATI inte stödjer PAL - de har gjort det så länge jag kan minnas.
Macotekets irrläror? De är spridda lite här och där.

Ska du har TV-ut på datorn så är Radeon 8500 AGP 64MB det bästa kortet du kan välja idag. Det ger dig bättre prestanda än Radeon 9000-kortet Apple säljer med sina burkar, ger dualhead-stöd och TV ut.
Prestandaskillnaden mellan Radeon 8500 och 9000 skall inte vara stor. Tveksamt om 8500 kommer ut som segrare i samtliga avseenden?
Det finns nackdelar med 8500 kontra 9000. Man tappar ADC-kontakten. Sedan är väl 9000 fläktlös?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 20:31

Jo, Macoteket har skrivit att kortet endast stödjer NTSC ut - varför är en bra fråga.

I och för sig står det inget om det på ATI:s hemsida så gott jag kan se, men både mitt RADEON 8500 och mitt f.d. ATI xClaim VR kunde jag koppla till min svenska PAL-TV med Scart-kontakt

Radeon 8500 vinner prestandamässigt över Radeon 9000 på i stort sätt allt, om inte allt.

1) Multitexture går mycket snabbare (många spel använder detta)
2) Shaders går väldigt mycket snabbare

Ett exempel är att min Dual 500 G4 är snabbare på vissa 3D saker än en Dual 1Ghz med Radeon 9000. Detta när jag testat ATI:s "tech-demos" för vertex och pixelshaders. På denna punkt är Radeon 8500 mycket mycket bättre än Radeon 9000, medan Radeon 9700 är överlägset mycket bättre än Radeon 8500.

Jag tror Radeon 9000 bygger på Radeon 8500 fast man skalat bort vissa delar på hårdvaran för att göra den enklare och billigare att tillverka.

Vad gäller portar och så så har du ju en annan uppsättning på Radeon 9000 vs Radeon 8500.

RADEON 8500
- VGA
- DVI (DVI -> VGA konverter medföljer)
- S-video

[i]Kan bara använda två av dem åt gången, tyvärr[/b]

RADEON 9000
- DVI
- ADC

That´s it. Du kan med Radeon 9000 ha två digitala TFT-skärmar, även två ADC-skärmar om du så vill (med konverter) det kan du inte med Radeon 8500. Dock har Radeon 8500 TV-ut och det får du icke på Radeon 9000. Radeon 9000 klarar iofs av högre upplösning på digitala skärmar (om man är ute efter det).

Så... Beror lite på vad man är ute efter. Radeon 8500 är hur som helst ett snabbare kort

  • Oregistrerad
  • 2003-05-18 20:54

Radeon 8500 vinner prestandamässigt över Radeon 9000 på i stort sätt allt, om inte allt.

1) Multitexture går mycket snabbare (många spel använder detta)
2) Shaders går väldigt mycket snabbare

Jag säger egentligen inte emot dig, men iaf:
Radeon 9000 ska bygga på en modifierad‚ och i viss mån förenklad, variant av gpu'n i 8500. RV250 mot R200 om jag minns rätt.

Men, jag har för mig att 9000 har något högre klockfrekvens och lite snabbare minne. 8500 däremot har lite mer kisel för att bearbeta 3D-objekt som du beskriver ovan.
(Vågar inte ta gift på att ovanstående är helt korrekt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 20:55

Mycket möjligt att det stämmer. Men allt jag läst och testat själv visar att Radeon 9000 presterar sämre på 3D-spel i vart fall.

Jag tror den har högre klockafrekvens, men den måste köra ett extra pass i multitexture vilket i slutändan slöar ner kortet. Vissa spel påverkas mer än andra. Främst är det detta i samband med shader-prestandan som är sämre. Jag blev själv mycket förvånad att min Dual 500 med Radoen 8500 kunde slå en Dual 1Ghz med Radeon 9000 på fingrarna, men det kunde den i renda shader/multitexturetester. I spel vinner nog DP 1Ghz ganska lätt på sin rena CPU-prestanda.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-18 21:18

Kan det vara så att ditt renderingstest är ett syntetiskt benchmark som effektivt isolerar prestandan hos gpu'n från cpu'n? Alltså att fördelen med 1GHz-processorn inte spelar någon roll?

Nu letade jag lite. Den mest aktuella jämförelsen jag hittade mellan 8500 och 9000 är hos xlr8yourmac. Där ser jag ingen stor skillnad mellan 8500 & 9000.

Jag skaffade ett 8500 för ett tag sedan. Det var priset som avgjorde till 8500:ans fördel i slutänden.
Idag hade jag förmodligen valt 8500 igen trots en omkastad prisbild

Ps. Egentligen hur meningsfullt är det att ha en TV-utgång på grafikkortet när man endast har en 14" TV? Datorskärmen är liksom en del större.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 21:22

Kan det vara så att ditt renderingstest är ett syntetiskt benchmark som effektivt isolerar prestandan hos gpu'n från cpu'n? Alltså att fördelen med 1GHz-processorn inte spelar någon roll?

Mja, på sätt och vis. Det var ett ATi tech-demo som visade deras shader stöd. De demos som hade låg polygon-mängd gick bättre på min DP500 än på jobbets DP1Ghz. Här får CPU:n jobba mindre och det visar att på vissa saker gör sig Radeon 8500 bättre.

Men skillnaden är som du säger inte så enorm. Det är lixom inte en GeForce4Ti vs GeForce4MX jämföresle.

Erik.dv är du säker på att den TV du kopplade till inte har stöd för NTSC.
(nästan alla moderna TV apparater stödjer NTSC, sedan typ 10år tillbaka)

Det är nästan bara "low-end" TV apparater som inte stödjer NTSC kan man säga. Jag vet med säkerhet att ATIs kort endast ger ifrån sig en NTSC signal på S-video utgången.

FEL !!

Följ tråden :

denna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 15:57

Så sant...
PAL fungerar finfint.

thihi, jag citerar mannen i den där andra tråden ang. NTSC & PAL stödet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 17:36

Argh!

Det går att välja under bildskärms menyn:

720x576@50Hz
768x576@50Hz
800x600@50Hz

samt en serie för 60Hz också.

Tro mig, den kör PAL ut.

Du kan i ATi:s utility välja "PAL" eller "NTSC". Väljer jag NTSC så får jag en SVARTVIT bild (min TV stödjer inte NTSC alltså ), väljer jag PAL så får jag en FÄRGBILD (kortet stödjer tydligen PAL :rolleyes:).

Ännu en gång, kortet stödjer BÅDE NTSC och PAL.

PAL Std: 50hz
NTSC Std: 60Hz

Ännu ännu en gång, PAL stödjs av kortet.

Ska lägga upp en skärmdumpar när jag kommer hem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 17:39

Tänkte jag kunde visa denna fina bild jag hittade nu:

Bort med dumma idéer om att Radeon-kort inte skulle fungera på PAL-TV:s. Det måste vara ett kretin på Macoteket som startat denna idé. Alternativt går inte ATi ut med officiellt stöd för detta. Alternativt har de missuppfattat ATi:s specar ("max refresh rate at X resolution" står det på deras sida bl.a.).

Ska ta med mig min Radeon 8500 BOX imorn o skanna in faktan åt er!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 17:46
Citat:

Ska ta med mig min Radeon 8500 BOX imorn o skanna in faktan åt er!

Jag intygar att det står samma sak på min 8500-låda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 19:58

(nästan alla moderna TV apparater stödjer NTSC, sedan typ 10år tillbaka)

Mja... Det skulle jag nog inte hålla med om. Det skiljer sig mycket från modell och tillverkare. Men att många moderna TV apparater (c:a 5-7 gamla) kan jag hålla med om, men verkligen inte alla.

  • Medlem
  • 2003-05-21 09:26

Vad är Radeon 8500 sämre, respektive bättre på än vad 9000 är?
Men om man köper en ny Powermac idagsläget så blir det billigare att köpa den där adaptern än att köpa ett nytt grafikkort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-21 10:48

Hur står sig GeForce4 MX mot Radeon 8500? Eller har GeForce4 MX TV-ut? Fattar inte riktigt specarna som finns här. "Integrated TV Encoder – providing bestof-class TV-out functionality up to 1024x768 resolutions." ???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 11:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Tänkte jag kunde visa denna fina bild jag hittade nu:

http://www.enskede.net/ivar/tvout.jpg

Ja visst är den fin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 11:59

Vad är Radeon 8500 sämre, respektive bättre på än vad 9000 är?
Men om man köper en ny Powermac idagsläget så blir det billigare att köpa den där adaptern än att köpa ett nytt grafikkort.

- Radeon 8500 är snabbare på 3D än Radeno 9000.
- Radeon 8500 har 1st VGA, 1st DVI-D och 1st S-video
- Radeon 9000 har 1st DVI-D och 1st ADC

Med Radeon 8500 kan du ha:
- Två VGA skärmar
- 1 VGA och 1 DVI-skärm
- 1 VGA-skärm och 1 TV
- 1 DVI-skärm och 1 TV

Med Radeon 9000 kan du ha:
- Två VGA skrämar (en ADC -> VGA adapter måste köpas för c:a 700 kr)
- Två DVI-skärmar (igen, ADC -> DVI en extra adapter krävs tror jag, vet ej pris)
- Två ADC-skrämar (igen, DVI -> ADC en extra adapter krävs, vet ej pris)
- En VGA och en DVI-skärm
- En VGA och en ADC-skärm
- En DVI och en ADC-skärm

Jo, "TV-adaptern" gick på c:a 900 kr väl. Ett Radeon 8500 går på c:a 2200 kr och du kan säkert sälja ditt Radeon 9000 för 1200-1500 kr. Det går ungefär jämt ut tror jag, kanske adaptern blir lite billigare...

Tänk på att adaptern kopplas via VGA. Med Radeon 9000 så har du 1st ADC och 1st DVI-port. Du får med en DVI till VGA konverter, men ingen ADC till VGA konvereter så denna behöver du köpa för 700 kr.

Hur står sig GeForce4 MX mot Radeon 8500?
GeForce4MX är ett mycket slöare kort än Radeon 8500. Det saknar helt stöd för shaders, har sämre mpeg2-decoding och har inte TV-utstöd på MacOS så vitt jag vet. Det finns inga retail-kort för Mac med GeForce4MX heller, bara OEM-kort och dessa har 1st ADC och 1st DVI-port så vitt jag vet.

På PC-sidan brukar video-ut-porten på dessa billigarekort vara en skärmdubblering av den interna skärmen. Dessa kan varriera väldigt mycket i kvalité från det lilla jag sett (en kompis hade ett low-end GeForce2MX kort med TV-ut som inte var någon höjdare bl.a.).

Tittar man på Radeon 8500 och dyl. på PC med Dualhead så fungerar det precis som på Macen (antar jag ).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-21 12:30

Går det absolut inte att använda ett sånt här kort (Crucial ATI Radeon 8500LE 128MB DDR. AGP, ATI Radeon 8500LE, TV-Out, Bulk) på macen? Går det inte att ändra inställningarna på något sätt?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-21 13:05

Jag tror det är tveksamt. Skulle inte våga säga blankt nej, men oddsen är inte de bästa.

Innan jag själv bet i äpplet och köpte ett Mac-ATI 8500 letade jag efter lämpliga rapporter om lyckade modifieringar av ATI 8500-kort för PC. De fanns mer eller mindre lyckade exempel men också många misslyckade försök. Drar mig till minnes många misslyckade försök med 8500 LE kort. ATI kort med 64 MB VRAM som tekniskt överensstämde väl med Mac-korten kunde däremot fungera, mer eller mindre iaf.

Oddsen för att vissa nVidia Geforce MX2-(400) kunde firmware-uppdateras för kompatibilitet med Mac verkade betydligt bättre.

xlr8yourmac är första stället att börja leta.

OK, dags för mig att slänga mig in i debatten.

Enl. Macotekets sida är Radeon 8500 Pro billigare och har mindre features (ingen TV-out t.ex.) än samma kort utan "Pro" i namnet? Hur stämmer det?

Situationen jag står för är att köpa en standalone DVD spelare för 2000:- eller skaffa nytt grafikkort till min gamla trotjänare, G4 Sawtooth (350 MHz)...

Radeon 8500 stödjer Quartz Extreme?

Bevaka tråden