Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemkatalog skapas ej

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-08-29 20:41

Hej,

Sitter och leker lite med 10.6 Server och har problem med hemkataloger.

För det första skapas ingen katalog för användaren när man klickar på "Make homedir"
Om jag skapar den manuellt vad ska den då ha för rättigheter (posix och acl) ? vad ska Users katalogen ha för rättigheter?

Upptäckte samma dilemma idag, dock märke jag att den skapade en hemkatalog. Men den kopplar inte det till användaren på fler sätt än mer rättigheter.

Vad gör man för fel?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-06 11:38

Har ni lagt upp en share med automount som hemkatalog?
Sen, första gången man gör en hemkatalog så måste man ange nätsökvägen i WGM, efter det funkar det genom att bara klicka i listan.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-06 18:20

Kör man 10.6 behöver man inte ange någon sökväg i WGM, avsluta bara och starta om den så kommer sökvägen ligga där automatiskt. Däremot måste man fortfarande skapa katalogen, vilket är rätt korkat.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-08 20:09

sudo createhomedir -s -u USERNAMN

  • Medlem
  • 2010-02-25 15:35

För mig så skapar den endast Desktop och Library i ~. Borde den inte skapa Documents, Downloads, Movies, Music, Pictures?

Känns som att jag har missat något hehe.

Ursprungligen av q-biq:

För mig så skapar den endast Desktop och Library i ~. Borde den inte skapa Documents, Downloads, Movies, Music, Pictures?

Känns som att jag har missat något hehe.

Det kanske Mac OS X server automatiskt gör när användaren loggar in i kontot första gången?

  • Oregistrerad
  • 2010-02-25 21:09
Ursprungligen av The Real Viking:

Det kanske Mac OS X server automatiskt gör när användaren loggar in i kontot första gången?

Nädu så smart är inte osx

Ursprungligen av studiox:

Nädu så smart är inte osx

Då låter det som en bug i Mac OS X! - Det är bara att rapportera buggen till Apple!

Antingen borde allt skapas vid nytt konto eller bör vissa viktiga mappar automatisk skapas när någon loggar in första gången.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-26 08:31
Ursprungligen av studiox:

Nädu så smart är inte osx

Jo, men det beror på vad du har valt i login-pluggen. Antingen skapar den med det som finns på näthemmet och är den tom så skapas bara vad som behövs vid inlogg (brukar vara Library och Desktop) medans om du väljer att den skall skapa det nya kontot med den lokala templaten så fylls hemkatalogen med alla mappar man förväntar sig.

Ursprungligen av q-biq:

För mig så skapar den endast Desktop och Library i ~. Borde den inte skapa Documents, Downloads, Movies, Music, Pictures?

Känns som att jag har missat något hehe.

Jag hade samma problem på ny mini server vid försök att skapa konton via Systeminställningar och Accounts, installerade om 10.6 server och då fungerade det...

  • Medlem
  • 2010-02-25 17:25

Isf borde mina ut och inloggningar skapat dom men inga nya mappar. Känns som att då jag väljer "Create Home Dir" så kör den inte igenom allt som behövs.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-26 08:30

Det finns många inställningar som påverkar detta.
Om du kör quota så rekommendrar jag att du istället för createhomedir kör inituser eftersom det kommandot också sätter quotan på användaren.
Knappen "Create home on save" eller vad den heter funkar alltid för mig iaf så länge det finns en share satt som hemkataloger med automount och jag klickar på rätt sökväg i WGMen.
Numera skapar jag nästan inga användare dock, det sköts genom ett script

1
Bevaka tråden