Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Apps funktionalitet?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-02-25 16:24

Hej,

Jag har utvärderat Google Apps för får vårt företag. Vi är 25 användare och det vi provat är vi nöjda med. Men jag har några frågor som jag skulle behöva ha svar på.

Något som är svårt att utläsa är hur domänalias är tänkt att fungera med smeknamn i Google Apps. Om vi har två domäner och alla konton ha några smeknamn var. Kommer det gå att maila till båda domänernas samtliga smeknamn? Detta är ju lite kritiskt att veta innan man gör en total omkoppling, det är otydligt i informationen gällande detta.

Vi kör idag MDeamon på en windowsserver. Jag har satt upp alla konton med smeknamn och alla grupper i google apps. Räcker det att koppla om MX pekarna och sen fungerar allting? Det är ju inte ett alternativ att det blir ett avbrott, särskilt inte om man saknar svensk support som kan hjälpa en att lösa eventuella problem.

Finns det nått sätt att plocka bort betalande konton om förutsättningarna i företaget skulle förändras? Eller måste man betala för alla konton framöver även om personalstyrkan skulle minska?

Hoppas det finns någon erfaren Google Apps administratör här som kan ge mig bra svar!

Mvh
Bernt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-25 16:51

Jag kan svara på den enda icke-Google Apps-frågan: du måste ta i beaktande på vilken TTL du har inställt för din domän. Inför ett byte/flytt skruvar man ner dom gradvis till ett minimum. Gör flytten. Skruvar upp dom igen. Det var länge sedan jag gjorde detta så jag har inga bra siffror att komma med, men du borde hitta detta på nätet eller hos någon operatörs FAQ.

För gör du inte det så kommer det att finnas cachade MX-pekare med felaktig information aktiva *efter* att du har flyttat om. Och då har du ditt avbrott...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-25 16:52
Ursprungligen av Bernt:

Hej,

Jag har utvärderat Google Apps för får vårt företag. Vi är 25 användare och det vi provat är vi nöjda med. Men jag har några frågor som jag skulle behöva ha svar på.

Använder själv Apps sedan snart tre år och är mycket nöjd!

Ursprungligen av Bernt:

Något som är svårt att utläsa är hur domänalias är tänkt att fungera med smeknamn i Google Apps. Om vi har två domäner och alla konton ha några smeknamn var. Kommer det gå att maila till båda domänernas samtliga smeknamn? Detta är ju lite kritiskt att veta innan man gör en total omkoppling, det är otydligt i informationen gällande detta.

Använder inte, någon annan får svara på detta.

Ursprungligen av Bernt:

Vi kör idag MDeamon på en windowsserver. Jag har satt upp alla konton med smeknamn och alla grupper i google apps. Räcker det att koppla om MX pekarna och sen fungerar allting? Det är ju inte ett alternativ att det blir ett avbrott, särskilt inte om man saknar svensk support som kan hjälpa en att lösa eventuella problem.

Det kommer inte bli avbrott, dock så får du ju tanka över alla gamla mail för varje konto till gmail. Samt sitta och kolla både gmail och de gamla kontona under överföringen.

Som föregående talare var inne på så dröjer det ett tag tills ändringarna slagit igenom överallt, men så länge du har den gamla servern igång kommer du ju inte förlora mail iaf.

Ursprungligen av Bernt:

Finns det nått sätt att plocka bort betalande konton om förutsättningarna i företaget skulle förändras? Eller måste man betala för alla konton framöver även om personalstyrkan skulle minska?

Jag lever med reklamen!
Men jag har svårt att tro att man inte kan ta bort användare.
Man betalar ju per användare.. möjligen får du betala för ett helt år även fast du bara nyttjar det i några månader?

Ursprungligen av Bernt:

Hoppas det finns någon erfaren Google Apps administratör här som kan ge mig bra svar!

Mvh
Bernt

1
Bevaka tråden