Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick en i5 av MediaMarkt istället för i7, vad nu?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-02-23 23:00

Tjenare!

Ringde till MM i morse och frågade om dom hade en i7 på lager, dom hade 1, jag bad dom lägga undan för jag var riktigt sugen på en!

Åkte och hämta, dom scannade skiten i garantisaken och det stod i7 på kvittot, kollade noga men dum som jag var kollade jag inte på paketet!
Så kom hem, såg att det var en i5, blev lite sur för hade åkt långt i snön för att få tag i den och vill verkligen ha i7 för skaffade mig en Canon 7D med som skall agera filmkamera, så vill ha så mycket prestanda som möjligt!

Vad ska jag göra och ska jag begära något extra?

Synd för denna skärmen fungerar utan gul toning eller annat, men ja som sagt, i7 vill jag ha!

Ska jag ringa till MediaMarkt och säga att dom får kavla upp armarna och ge gratis hemleverans?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-02-23 22:50

Fick en i5 av MediaMarkt istället för i7, vad nu?

Bad MediaMarkt lägga undan en i7, det gjorde dom, åkte hämtade den, kom hem, testade sysinfo på irc, visade 2.7ghz, trodde scriptet var ouppdaterat, men icke, visst fan hade jag fått en i5:a

Går det inte göra "timg"?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-02-24 17:14

Jupp, ringde till MM idag och frågade hur vi skulle lösa detta, dom skyllde på ett lagersystem fel, visst kanske det stämmer men tröstar ju inte så mycket, däremot fixar dom fram en i7:a fast preliminärt datum är satt till 15:e mars, sa till snubben jag snackade med att jag har långt att åka och har inte alltid tillgång till bil så kan inte lämna tillbaka i5:an än på några dagar, då sa han att jag kunde behålla i5:an och använda den tills i7:an kommer!

Var tillmötesgående och självklart skyllde han inte ifrån sig och sa att felet låg hos dom så jag gjorde inget väsen av det, blir nog bra till slut!

Känns dock inte så motiverande att installera alla program, bootcamp, konfigurationer osv på denna nu, aja, får se!

Ursprungligen av x-per:

Jupp, ringde till MM idag och frågade hur vi skulle lösa detta, dom skyllde på ett lagersystem fel, visst kanske det stämmer men tröstar ju inte så mycket, däremot fixar dom fram en i7:a fast preliminärt datum är satt till 15:e mars, sa till snubben jag snackade med att jag har långt att åka och har inte alltid tillgång till bil så kan inte lämna tillbaka i5:an än på några dagar, då sa han att jag kunde behålla i5:an och använda den tills i7:an kommer!

Var tillmötesgående och självklart skyllde han inte ifrån sig och sa att felet låg hos dom så jag gjorde inget väsen av det, blir nog bra till slut!

Känns dock inte så motiverande att installera alla program, bootcamp, konfigurationer osv på denna nu, aja, får se!

Men vill dom inte ha tillbaka den förrän du får din nya så är det bara att föra över användaren ju med inställningar och allt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-24 18:07

Eller så kör du in allt du vill ha in på den nya på en extern USB/FW disk under tiden

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-24 18:22

Det hade kunna varit en omvänd situation.
Du skulle köpa en i5 och fick en i7 istället. Då hade det inte funnits lika stort behov av att krångla med MM.

Ursprungligen av joakimo:

Det hade kunna varit en omvänd situation.
Du skulle köpa en i5 och fick en i7 istället. Då hade det inte funnits lika stort behov av att krångla med MM.

Man är väl ingen gnällspik som alltid måste klaga

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-24 22:55

Det kan låta bra och allt. Men du har inget skriftligt. Kalla mig paranoid men du har svårt att bevisa något om MM skulle ställa sig på tvären den 15 mars. Speciellt om du kommer 4 veckor senare och säger att du har fått fel dator och vill byta den så kan MM säga att det inte går eftersom du har använt datorn i 4 veckor och den är nu begagnad.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det kan låta bra och allt. Men du har inget skriftligt. Kalla mig paranoid men du har svårt att bevisa något om MM skulle ställa sig på tvären den 15 mars. Speciellt om du kommer 4 veckor senare och säger att du har fått fel dator och vill byta den så kan MM säga att det inte går eftersom du har använt datorn i 4 veckor och den är nu begagnad.

//Rob

Du har en poäng här.
Tillbaka med i5:an till mediamarkt direkt.
Annars kan de hävda att den här är ju minsann begagnad osv...

För noga anteckningar om VEM du pratade med (fullt namn) och NÄR.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-24 23:54

Varningsklockorna ringer. Du kan inte lita på någon anonym säljare per telefon och hans löften. Har dålig erfarenhet av det när det gäller större kedjor.

För noga anteckningar. personens namn, telefon nummer. datum. ordernummer . nytt beställningsnummer på i7 i ditt namn.

Kalla det ett "case" hos MM. måste finnas ett case nummer som du kan hänvisa till.

Be MM att skicka ett mail eller helst en skriftlig redogörelse per post vad som gäller och är beställt. dvs.. serienummer.. casenummer mm

Bra där, Robo-X!
Be att få detta skrivet med namn, nummer etc på personen som lovat dig att behålla tills nya kommer.

Edit: ojsan vad sen jag var...

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-02-26 11:55

Tack för tipset, ska kontakta dom och be dom skicka ett avtal eller liknande så allt står rätt till!

Jag tycker det är svinskumt att säljaren/vem-du-nu-pratade-med inte gav dig något ärendenummer eller någonting. Det har de typ på alla saker på Mediamarkt, om det så är en spritpenna du ska ha utbytt blir det ärendenummer.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-26 16:25

Jag hade nog åkt och lämnat in datorn direkt och krävt att få pengarna tillbaka ifall de inte kan fixa fram rätt maskin illa kvickt. Det har man rätt till enligt konsumentköpslagen.

Om du använder den här felaktigt levererade datorn så hinner den bli begagnad innan den andra kommer, och då är det stor risk att du inte får byta in den.

Tycker det låter väldigt märkligt att de skulle låta dig använda datorn i 4 veckor tills den andra kommer.. Den blir ju begagnad och de kommer inte kunna sälja den annat än som demomaskin..
Har sett mycket hur kedjor som Media Markt agerat extremt oprofessionellt som att sälja demomaskiner till kunder och meddelat att det är förra modellen (men ändå nya) och att det skulle vara därför man hade sänkt priset varpå kunden förlorar mycket garantitid hos tillverkaren..

Ring tillbaka till MediaMarkt! Du har betalt för i7 och så står det på kvittot. Du skall ha den maskin som du betalt för! MediaMarkt skall ta in den maskin du har och leverera i7 till dig + ursäkt för att de gett dig fel maskin!

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-02-23 23:15

Precis, har du pyntat för en i7 skall du ju ha det. Det är ju en liten prisskillnad mellan maskinerna.

Ursprungligen av x-per:

Tjenare!

Ringde till MM i morse och frågade om dom hade en i7 på lager, dom hade 1, jag bad dom lägga undan för jag var riktigt sugen på en!

Åkte och hämta, dom scannade skiten i garantisaken och det stod i7 på kvittot, kollade noga men dum som jag var kollade jag inte på paketet!
Så kom hem, såg att det var en i5, blev lite sur för hade åkt långt i snön för att få tag i den och vill verkligen ha i7 för skaffade mig en Canon 7D med som skall agera filmkamera, så vill ha så mycket prestanda som möjligt!

Vad ska jag göra och ska jag begära något extra?

Synd för denna skärmen fungerar utan gul toning eller annat, men ja som sagt, i7 vill jag ha!

Ska jag ringa till MediaMarkt och säga att dom får kavla upp armarna och ge gratis hemleverans?

Bara att åka tillbaka och lämna in. Det kommer med stor sannolikhet säkert inte bli något problem. Har inte haft många ärenden hos MM, men de gånger jag haft så har jag blivit mycket väl bemött.

Du skall säga till dem tt du har 7 mil till den här affärn och att det är jävligt jobbigt nu med all snö...
be dem komma med förslag på lämplig kompensation - de kommer antagligen ta i mer än du gör...

Och kom ihåg, hela tiden skall du vara SNÄLL och Trevlig.

det är roligare hjälpa ngn som är trevlig än en vrespotta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-23 23:58

En snöig historia måste jag säga. men du nämner själv lämpliga saker som du har all rätt att kräva. Du ska ha va du betalt för och MM har felat i sitt data system så då får dom kompensera dig för allt ditt extra besvär.

Felet ligger hos MM .

Men en vänlig men bestämd ton hela tiden i din kontakt med MM, hjälper dig nog längre och kan också ge dig en kompensation i slutänden.

Senast redigerat 2010-02-24 09:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 23:57
Ursprungligen av x-per:

Bad MediaMarkt lägga undan en i7, det gjorde dom, åkte hämtade den, kom hem, testade sysinfo på irc, visade 2.7ghz, trodde scriptet var ouppdaterat, men icke, visst fan hade jag fått en i5:a

Går det inte göra "timg"?

Packa ihop den och åk och lämna tillbaka den?

Ursprungligen av x-per:

Bad MediaMarkt lägga undan en i7, det gjorde dom, åkte hämtade den, kom hem, testade sysinfo på irc, visade 2.7ghz, trodde scriptet var ouppdaterat, men icke, visst fan hade jag fått en i5:a

Går det inte göra "timg"?

Du hade skyddsfilmen kvar på skärmen då du tog bilden...

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-02-24 08:50
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Du hade skyddsfilmen kvar på skärmen då du tog bilden...

jao??

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Du hade skyddsfilmen kvar på skärmen då du tog bilden...

Ja, men vad har det med något att göra...?

Ursprungligen av Capeman:

Ja, men vad har det med något att göra...?

Inget speciellt, bara konstaterade det. Tänkte att det väl är en av de första "sakerna" man tar bort i samband med att man sätter upp macen på skrivbordet...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-24 12:10

Flyttade några inlägg hit från en annan tråd.
/Admin

1
Bevaka tråden