Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte helt nöjd med Magic Mouse

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 17:43

Hej!

Har haft min Magic Mouse i drygt 10 dagar nu och har nu sakta men säkert börjat vänja mig vid den. I början upplevde jag det aningen störande att hela tiden komma åt högerklick fastän jag ville vänsterklicka.

Men jag kommer inte ifrån att jag tycker musen upplevs som något seg. Om sanningen ska fram upplevs allt segt jämfört med min DeathAdder på Windows. Pekplattan på MacBook Pron är allt annat än seg. Den är riktigt trevlig. Önskar jag kunde säga detsamma om Magic Mouse..

Har provat att installera Magic Pref men tycker inte det ger samma sving som på Windows eller med pekplattan. Har provat Apples egna inställningar men har heller inte fått det så där bra jag vill att det ska vara.

Jag har noterat att Magic Mouse är riktigt dålig på att följa små rörelser. Alltså om jag ska gå nära en knapp så hoppar pekaren till och hamnar i obalans. Om jag använder musmatta (pendlat mellan två stycken varav den ena är 1,5mm tjock och den andra 4mm) blir det faktiskt sämre än om jag använder musen direkt på bordet. Fast på bordet å andra sidan låter det mer. Och det blir heller inte perfekt. Vill att det ska vara perfekt.

Vilket dilemma.

Någon som upplever samma sak?

Jag har inte upplevt att muspekaren hoppar till vid små musrörelser, men efter över en månads användning håller jag med dig om att den känns seg och har sämre reaktionsförmåga. Och då jämför jag med min >10 år gamla Microsoft Intellimouse Explorer-mus som följer mina rörelser klart rappare än Magic Mouse. Till på köpet så gillar jag inte Magic Mouse's platta utformning.

Tyvärr, måste jag säga, för dels är Magic Mouse jäkligt snygg och dels är det tråkigt att behöva ockupera en USB-port när möjligheten finns att koppla datormöss via bluetooth. Jag funderar därför kring om alla bluetooth-datormöss dras med segare reaktionsförmåga.

  • Medlem
  • 2010-02-23 15:09
Ursprungligen av Mattias_N:

Jag funderar därför kring om alla bluetooth-datormöss dras med segare reaktionsförmåga.

Svar: Nej! Min förra Mighty Mouse var ruskigt snabb efter ett kommando i Terminalen. Men det kommandot funkar tyvärr inte på Magic Mouse. Än...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 15:20

Tycker inte att jag upplever några problem som ni skriver... har ni trådlösa tgb också? Jag sitter nämligen med USBtgb och Magic Mouse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 22:57

Jag sitter med ett USB tangentbord (det lilla i metall). Jag har tweakat och tweakat i Magic Pref hur mycket som helst nu men tycker ändå att det beter sig slöaktigt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-23 23:47

Jag är nöjd med min magic mouse efter 2 månaders användning. Inget hoppande vid små rörelser.

Aningen seg och lite platt är den i sin utforming. Men fortfarande magisk i mina ögon

one of its kind

  • Medlem
  • 2010-02-24 00:31

Det är den bästa mus jag har haft. Men det tål inte att man tappar den i golvet. Två stycken på redaktionen tappade högerklicket vid ett fall från ett skrivbord. Den ena kan inte högerklicka alls och den andra kräver ett hårt tryck.

Efter två månaders användande kan jag säga att jag är riktigt nöjd med Magic Mouse. Till en början tyckte jag inte att den var lika bra som min gamla spelmus från Logitech, men nu när jag ibland tar tillbaka Logitechen för att spela inser jag hur mycket sämre den egentligen är. Precision och navigering är Magic Mouse oerhört mycket bättre på, enligt mitt tycke. Och då ska sägas att den gamla musen är begåvad med sladd.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-08-09 23:54

Min muspekare blir seg och ryckig när jag samtidigt tankar filer från nätet i lite högre hastigheter (1-2 MB/s). Så fort nedladdningen är klar rör sig muspekaren normalt igen. Kör MBP med ext tangentbord+mus (båda blåtand).

Ska tillägga att det är en Magic Mouse eftersom det var det tråden handlade om

Vet inte om du fått svar på varför den beter sig så men det är pga att det blir för mycket näteverkstrafik
i 2.4GHz nätet som både bluetooth och Wifi(g) kör i.
Om du har möjlighet så kör i 5Ghz (n) nätet så försvinner problemet.

Min Magic mouse börjar irritera mig kraftigt. Efter blott 1 månads användande tappar den anslutningen med datorn titt som tätt. Det räcker i princip med att lyfta den 0,5-1 cm och sätta ned den så får man en väldigt ofrivillig paus.

Känns som att Apple har lite jobb att göra på kvalitetsfronten...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-09-17 19:31

Och jag instämmer med Baron o Kalkoman - den fungerar perfekt. Kan utföra hur små rörelser som helst och hur snabba som helst. Har dock inte testat att tappa den i golvet ännu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 11:12

Har en drygt ett år gammal Magic Mouse och sedan före julen så är den seg som sirap i markörrörelser.. Har provat alla inställningar och program som ska öka hastigheten, men inget hjälper. Det är något fel på det optiska. Tyvärr ringde jag återförsäljaren först idag, så garantin gäller inte längre. Ringde även Lan Master och de hade inget liknande fall att berätta om. Ringde också Apple, men de kunde inte berätta om liknande problem eller göra något åt saken. Ska prova öppna den och se om det går att fippla med den något eller så tappar jag den i marken och hoppas felet hoppar rätt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-14 21:33
Ursprungligen av formica:

Har en drygt ett år gammal Magic Mouse och sedan före julen så är den seg som sirap i markörrörelser.. Har provat alla inställningar och program som ska öka hastigheten, men inget hjälper. Det är något fel på det optiska. Tyvärr ringde jag återförsäljaren först idag, så garantin gäller inte längre. Ringde även Lan Master och de hade inget liknande fall att berätta om. Ringde också Apple, men de kunde inte berätta om liknande problem eller göra något åt saken. Ska prova öppna den och se om det går att fippla med den något eller så tappar jag den i marken och hoppas felet hoppar rätt.

Har du provat en annan mus på den datorn, så du vet om felet ligger i musen eller i datorn?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-14 11:47

Upplevde oxå min Magic som slö i början på en 27" skärm. Med MagicPrefs blev det bättre. Om man kommer från Win som jag så får man 'lära' om sig lite, accelerationskurvor etc skiljer sig lite.
formica: har du provat MagicPrefs? Musen på en annan dator? Prova och stäng av AirPort, sätter jag på min så stör den musen tokigt värre.
(Fast det sista löser man säkert med att byta kanal?)

Använde min Magic Mouse i ungefär en dag, sen åkte den ner i källaren. Ruskigt seg (även med musaccelereringsprogram som man drar upp till max känns den rätt seg imo), inte så bra precision och reagerar väldigt dåligt på scroll och klick. Då jag högerklickade blev det minst lika ofta vänsterklick.. Kör numer ett standard "fullstort" usb-tangentbord (då jag blev less på att byta batterier hela tiden samt saknade numpad) och en Razer Pro Click-mus (vilket egentligen är en vit Razer Diamondback). Riktigt nöjd nu, men Magic Mouse har jag väldigt svårt för. Den funkar om man ska snabbkolla facebook och aftonbladet, men för jobb / spel är den usel om ni frågar mig. Dessutom var den för platt, så jag fick ont i hand / arm av att hålla i den. Men men, smaken är som baken

1
Bevaka tråden