Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[Recension] Synology DS710+ (NAS)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-23 19:49

Här nedan ska vi gå igenom en del av funktionerna och möjligheterna med Synologys nya nas DS710+. Det ska bli mycket spännande att se vad den klarar av, särskilt då jag inte bekantat mig så väl med Synology tidigare, men nu är det som sagt dags att ta tillfället i akt och göra det!

Innehåll
• DS710+ huvudenhet
• Installations-CD
• Välkomstblad
• Assembling Kit
• AC Strömadapter
• AC Power Cord
• 2M RJ-45 LAN-kabel
• Skruvar för montering av 3,5” eller 2,5” hårddiskar

Hårdvaruspecifikation
Processor: 1,67GHz with floating point
Ram: 1 GB (64bit@DDR800)
HDD: 2X 3.5” SATA(II) or 2X 2.5” SATA/SSD
Anslutningar: 3X USB, 1X eSATA, Console Port
Strömförbrukning: 31W vid belastning; 17W i viloläge
Vikt: 1,69kg

Installation
Det medföljer ingen hårddisk vid köpet, så vi måste se till att installera detta själv. Dock medföljer det skruvar för att enkelt montera hårddiskar. Man får plats med antingen 2st 3,5”-diskar eller 2st 2,5”-diskar på sammanlagt max 2x2TB. Installation av diskar är väldigt enkel, då det är bara att låsa upp spärren på släden, samt trycka till för att få ut den. I med disken, skruva fast den och för sedan in släden igen och lås spärren. Jag tycker dock att kvaliten på låsspärrarna känns lite klena och plastiga.

Så där, nu är det dags att starta upp enheten. Vi kopplar in strömkabel och nätverkskabel och trycker sedan på Power-knappen som sitter på enhetens front. Nästa steg blir att installera programvaran. Detta gör vi med hjälp av den medföljande skivan som innehåller Synology Assistant. Installera programmet och kör igång det. Nu kommer Synology Assistant automatiskt hitta DS710+. Installationen är smidig även om det kunde stått att vi ska välja ”.pat”filen i ”Patches”katalogen som finns med på skivan som installationsfil. Själva installationen går mycket snabbt.

Nu är det dags att via webbläsaren logga in på DS710+ till Synology DiskStation Manager DSM 2.2. Det finns även en Beta version 2.3 ute nu, men vi fokuserar i detta test på version 2.2.

Nästa steg i installationen är att vi måste skapa en Volym. Här tycker jag att det skulle kunna göras lite tydligare på så sätt att man automatiskt skulle få förklarat och pekas till menyn för att skapa Volym. Nu har vi lite olika möjligheter för att skapa Volym beroende på om vi har installerat en eller två hårddiskar. De val som finns är: Basic, JBOD, RAID 0, RAID 1. Att skapa volym tar i vårt fall några timmar. Vi skapar en Basic-volym på en 1TB disk. Vi väljer att kontrollera disken mot fel, vilket säkerligen gör att skapandet tar mycket längre tid än om vi hoppat över denna rekommenderade kontroll.

Genomgång av funktioner Disk Station Manager 2.2
Synology DS710+ är verkligen fullspäckad med mängder av funktioner och applikationer. Här finns det väldigt mycket som imponerar, allt via ett mycket snyggt och lättöverskådligt gränssnitt. Via DSM 2.2 kan vi ställa in vilka funktioner vi vill aktivera på enheten. Några möjligheter som finns: Audio Station, Photo Station, File Station, FTP-server, iSCSI target, Brandvägg, Autoblock, UPnP/DLNA-server, iTunes-delning.

Audio Station
Audio Station är enligt min mening en helt fantastisk funktion som Synology tillhandahåller på sina nasar. Med Audio Station kan du via din webbläsare lyssna på all musik du har på din DS710+ och komma åt den och streama den överallt där du har åtkomst till Internet. Först måste man aktivera Audio Station under ”Applikationer”. Då får man tillgång till en mapp ”Music” där man nu kan lägga in sin musik för åtkomst vi Audio Station.

Jag vet att flera av Synologys konkurrenter ej har någon liknande funktion som standard. Har du en iPhone finns även en finfin gratisapplikation vid namn DS audio som möjliggör att du kan streama hela ditt musikbibliotek till din telefon! Mycket bra jobbat där måste jag säga! iPhone-applikationen tar även mp4-filer, vilket webbvarianten tyvärr inte gör.

Via admin-kontot kan du välja vilka användare som ska få tillgång till att skapa spellistor, och det ska även gå att koppla på USB-högtalare på systemet. Det är mycket enkelt och smidigt att skapa spellistor genom ”drag and drop”.

Tilläggas kan också att det även funkar att logga in via Safari på din iPhone och logga in och lyssna på musik pga den fina iPhone-integrationen.

FTP-server
Här är Synologys FTP-server. Det är väldigt enkelt att komma igång; aktivera bara FTP-tjänsten, välj eventuellt om du vill använda en annan port än standardport 21. Per automatik har man åtkomst både via FTP samt FTPS med SSL/TLS. Bra att man även kan välja att aktivera loggfil för filöverföringen om man vill, begränsa bandbredden mm. En smart funktion är även att man kan aktivera användarens rot till användarhem. Detta kräver dock att du först har aktiverat tjänsten Användarhem under Privilegier > Användare. Vad detta innebär är att alla användare automatiskt får tillgång till sin egen hemmamapp, där varje användare endast kommer åt sina egna filer. Mycket smidigt faktiskt för att slippa skapa delade mappar och individuellt tilldela dem
rättigheter.

Download Station
Download Station handlar helt enkelt om att ladda ner filer, direkt till din nas. Du kan välja mellan att ladda ner Torrentfiler, HTTP, FTP eller NZB. Det finns en allmän inställningspanel där du kan välja att det skickas e-post efter varje färdignedladdad uppgift samt nedladdningsschema där du kan välja att begränsa att Download Station är aktivt bara en viss tid per dag. Sedan finns det även ytterligare en inställningspanel där du kan ställa in mer avancerade val som vilka portar som ska användas, max tillåten upp-/nedladdningshastighet, protokollkryptering för BitTorrent osv.

En mycket smidig finess med Download Station är att det finns en funktion för att klistra in/ladda ner URL, extremt smidigt och snabbt om du tex ska hämta ner bilder mm.

Photo Station
Photo Station är ett bloggverktyg integrerat med en video/fotoalbumstjänst.

För att komma igång går man in under Appplikationer > Photo Station och aktiverar tjänsten. Sedan väljer du under Privilegier vilka användare eller användargrupper du vill ska få tillgång till Photo Station. Nu har nämligen en delad mapp ”photo” skapats. I denna mapp kan vi nu skapa nya mappar som automatiskt blir utdelade i Photostation. Men innan användare kan logga in via webbgränssnittet går vi in på http://serveradress/photo/ och loggar in som admin för att skapa Photo Station-användare och tilldela dem rättigheter och göra övriga inställningar.

När det gäller inställningar för Photo Station så finns det faktiskt en hel del av välja på. Det finns ett antal olika trevliga teman att välja mellan. Man kan välja sorteringsordning för album, antal album per sida mm. Det finns även en loggfunktion för att kunna ha koll på vilka användare som loggat in på Photo Station.

Man kan kommentera foton, titta på dem i fullskärm och visa bildspel så jag skulle vilja säga att även Photo Station är en väl genomarbetad funktion.

Sedan har vi ju även då bloggfunktionen som vi tar en snabb titt på. Det verkar vara enkelt att komma igång med bloggandet och här finns en del inställningar som kolumner och teman man kan ändra för att få bloggen mer personlig. Du kan även enkelt säkerhetskopiera din blogg.

Media Server
DSM 2.2 har även en egen DLNA/UPnP-mediaserver. Med den aktiverad kommer man åt alla sina mediafiler, från enheter eller program sk DMA (Digital Media Adapter) som har DLNA/UPnP-stöd. Det man ska tänka på här är att spara filerna i mapparna music, video och photo för åtkomst och rätt sortering. Om din DMA inte har stöd för vissa filformat som tex FLAC, AAC, AIFF kan man aktivera olika DMA-transcoders för detta.

File Station 2
File Station är Synologys filhanterare. Här kommer du åt samtliga mappar och filer på din nas. Du kan mycket enkelt skapa nya mappar och filer. File Station har även dra och släpp-funktionalitet, vilket gör det hela väldigt smidigt att flytta/kopiera filer mellan olika mappar. Du kan även via detta gränssnitt ladda/upp ner filer till din DS710+. Det finns dock en begränsning i att man max kan ladda upp 10 filer åt gången. Välkommet är att det också finns en extraheringsfunktion samt att det under Egenskaper finns möjlighet att ändra privilegier samt användar-/ägarrättigheter.

Prestanda
Nu är det äntligen dags att ta reda på vad DS710+ har för skriv-/läsprestanda. Enligt Synologys egna specikationer ska den klara 113+ MB/sek vid läsning samt 102+ MB/sek vid skrivande. Synologys egna tester är gjorda i Windows-miljö och under en RAID-1 konfiguration. Vi kör Mac och ingen RAID.

Vår testutrustning enligt nedan:
Router: Airport Extreme
DS710+, Samsung SpinPoint F1 (7200rpm, 32MB cache, 1TB) - HD103UJ
MacBook Pro (2.66Ghz, 4GB 1067MHz DDR3, Hitachi 7200rpm, 32MB cache, 320GB) - HTS723232L9SA62, Gigabit Ethernet
Snow Leopard 10.6.2
Xbench 1.3

Skrivhastigheter
AFP sekventiell 83.74 MB/sek
AFP random 85.18 MB/sek

SMB sekventiell 52.78 MB/sek
SMB random 50,20 MB/sek

iSCSI target sekventiell 77,14 MB/sek
iSCSI target random 71,71 MB/sek

Läshastigheter
AFP sekventiell 72.76 MB/sek
AFP random 61.97 MB/sek

SMB sekventiell 48,85 MB/sek
SMB random 46,06 MB/sek

iSCSI target sekventiell 64.86 MB/sek
iSCSI target random 63.97 MB/sek

Jag måste säga att jag tycker att dessa hastigheter är i linje med mina förväntningar. Man får ju tänka på att tillverkarens tester är gjorda vid optimala förhållanden och som sagt även i detta fall i en RAID-1 konfiguration.

Slutkommentarer DS710+
Jag tycker att denna Synology DS710+ lämpar sig alldeles ypperligt för hemmaanvändaren samt det lilla företaget. I hemmamiljö är den oumbärlig som mediaserver tack vare fantastiska Audio Station, Photo Station, UPnP/DLNA-server, iTunesdelning med mera. Den är dessutom väldigt snygg och ser helt klart klockren ut på mediabänken framför TV:n. DS710+ är verkligen fullspäckad med funktioner. Det märks att det ligger mycket hårt arbete bakom för att lyckas få fram en så bra mjukvara.

För företagsanvändaren är det ju väldigt välkommet med dess väldigt fina och rappa prestanda, iSCSI-Target, FTP-server och backup/rsyncmöjligheter (vilka det sistnämnda vi visserligen inte berört i detta test)

Det ska bli väldigt spännande att se vad som kommer framöver också i form av utvecklingen Disk Station Manager. Jag har faktiskt redan sneglat lite på betaversionen av DSM 2.3 och det ser minst sagt väldigt lovande ut. Mycket nytt där både vad gäller Audio Station 3 samt File Station kan jag skvallra om. Så jag ser verkligen fram emot den skarpa versionen som väntar oss i början av mars 2010.

Värt att nämna är också att DS710+ kan utökas till sammanlagt 7 hårdddiskar tack vare Synology DX510!

Nu vet vi inte ännu vad de svenska priserna kommer hamna på när jag skriver detta, men troligtvis kommer DS710+ hamna en bit under 5000 SEK, vilket jag ändå tycker är relativt prisvärt för denna mångsidiga produkt.

+ Låg energiförbrukning
+ Mångsidigheten, här finns verkligen det mesta att önska av en nas
+ Bra iPhoneintegration
+ Audio Station är verkligen en favorit
+ Riktigt snygg (om man tycker det är viktigt)
+ Mycket tillfredsställande prestanda
+ Bra gränssnitt i DMS 2.2
+ WOL (Wake On Lan)

+/- Enkel installation förutom lite otydlighet kring skapandet av Volym och val av patchfil.

- Jag hade gärna sett en till eSata-anslutning
- Byggkvalitén känns lite plastig

Slutbetyg: 4 nasar av 5 möjliga

Ställ gärna frågor...

Ursprungligen av aineman:

Nu vet vi inte ännu vad de svenska priserna kommer hamna på när jag skriver detta, men troligtvis kommer DS710+ hamna en bit under 5000 SEK, vilket jag ändå tycker är relativt prisvärt för denna mångsidiga produkt.

Var köpte du din?

Aha, tackar! Jag förutsatte att den inte fanns att köpa här ännu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-25 08:03

Blev faktiskt sugen på denna. Har funderat på en Drobo ett bra tag fördelen med den är ju att den tar 4 hårddiskar...
hmm är kluven.

Hur fungerar gränssnittet mot OSX, får du upp den på skrivbordet som en vanlig disk eller hamnar den under enheter?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-23 10:44

Bastuman:
Du kan använda dig av AFP med Bonjour (Den dyker då upp automatiskt under delat i Finder).

Tack för informationen!

1
Bevaka tråden