Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac Pro snart?

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-02 15:27

Lite mer "info", dock inte sagt att den är korrekt eller inte: Mac Pro Update With 6-Core Xeon Gulftown Processors Due Soon? - Mac Rumors

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-02 16:36

Ovanstående två inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Den tråden handlar om nya MacBook Pro. Om vi ska diskutera nya Mac Pro så är det bättre med en egen tråd för det.

/Mod

Idag så !

Jag är i köpartagen på en Mac Pro. Tror ni det troligt att det kommer någon ny modell snart?

Är 6 core processorn ens färdigutvecklad?

Köpa nu eller vänta en månad? Vill inte gärna drabbas av samma desperation och frustration som präglar de stackars själarna i Macbook Pro Quadcore tråden

/Rob

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-02-17 10:14

Det hela är egentligen väldigt enkelt. Behöver du en ny dator - köp. De flesta som skriver inlägg här är bara rena prylbögar som vill ha de allra senaste och häftigaste. Inte för att de behöver det, utan för att på något sätt hitta bortförklaringar till varför man inte kan vara utan den senaste modellen.

Det är lite som att skjuta sig själv i foten, om man gnäller över att nästa modell dröjer. Antingen har man ett behov, eller så har man inte ett behov. De som faktiskt har ett reellt behov köper. Alla andra gnäller.

/Jeppe - Prylbög med distans

  • Medlem
  • 2010-02-22 11:40

Håller inte med om att det bara är prylbögeri att vänta på en dubbel 6 core, och kanske 12 core(hoppas!). Det kommer bli sjukt stor skillnad mot dagens 8 core om man jobbar med 3D renderingar eller annat processorintensivt arbete.

Vad jag läst på macrumors så är det en 6 core på G, men om det blir någon version med dubbel 6 core vet man ju inte... Och enligt macrumors är det "DONT BY" på Mac Pro just nu vilket brukar tyda på nått nytt är på G. Jag kommer definitivt att vänta ett tag.

Jo, det är lite så jag tänker. Sitter nu på en lånad "gammal" 8 core och klipper HD material. Det snurrar på bra, men renderingstider kan i mina ögon aldrig vara för korta. Prylbögeri må det vara men inte köper man en gammal modell om det snart kommer något ännu snabbare till (vad jag förmodar) ungefär samma pris.

Ursprungligen av oee:

Håller inte med om att det bara är prylbögeri att vänta på en dubbel 6 core, och kanske 12 core(hoppas!). Det kommer bli sjukt stor skillnad mot dagens 8 core om man jobbar med 3D renderingar eller annat processorintensivt arbete.

Vad jag läst på macrumors så är det en 6 core på G, men om det blir någon version med dubbel 6 core vet man ju inte... Och enligt macrumors är det "DONT BY" på Mac Pro just nu vilket brukar tyda på nått nytt är på G. Jag kommer definitivt att vänta ett tag.

Håller helt klart med dig.. Känns lite dumt att lägga ut en massa nu när man kan få så mycket mer POWER om man väntar lite... Frågan e bara hur länge man måste vänta !

Jezez...nu får den komma snart...har en fetproduktion och vill uppdatera till SL och FCS 3 och vill köra med BlackMagic Media Express. G5 Quad'en är ju en fin maskin som hänger med rent prestandamässigt...men PPC-plattformen är nu helt övergiven i min branch. Kom igen nu Apple - jag har fickan full med pengar - money is not the issue - need new machine. Now!

Det värsta är att när dom släpper den blir det brist i lagren - dom har inte fattat det uppdämda behovet och hur många som väntar med inköp (köper någon dagens MacPro över huvud taget?) Det kommer att bli lååånga leveranstider och kalabalik. Kom ihåg var ni läste det först :-).

  • Medlem
  • 2010-02-23 19:26

Enligt denna wikiartikel är nya 6 core processorn 50% !! snabbare än dagens 4 core vid samma Ghz... så jag ser fram emot halverade renderingstider...

Gulftown (microprocessor) - Wikipedia, the free encyclopedia

Äntligen en uppdatering värd att vänta på, men bara om den även kommer i Dubbel 6 core version. Jag är lite rädd att de kanske skippar detta alternativ, en 6 core kommer ju vara lika snabb som dagens 8 core vid samma Ghz...

Ursprungligen av oee:

Enligt denna wikiartikel är nya 6 core processorn 50% !! snabbare än dagens 4 core vid samma Ghz... så jag ser fram emot halverade renderingstider...

Gulftown (microprocessor) - Wikipedia, the free encyclopedia

Äntligen en uppdatering värd att vänta på, men bara om den även kommer i Dubbel 6 core version. Jag är lite rädd att de kanske skippar detta alternativ, en 6 core kommer ju vara lika snabb som dagens 8 core vid samma Ghz...

Nu räknar du lite fel.

50% snabbare processor ger 2/3 av tidigare renderingstid - d v s en timme blir 40 minuter.

Förutom snabbare och fler processorer hoppas jag att de klämmer in en eSATA på den nya modellen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-24 10:35
Ursprungligen av Roberth:

Förutom snabbare och fler processorer hoppas jag att de klämmer in en eSATA på den nya modellen.

Fast det är ju bara att köpa och trycka i ett sådant kort om man behöver det.

man behöver ju inte ens ett riktigt kort: NewerTech® eSATA Extender Cable

...men esata på imacarna vore ju trevligt!

Visst kan man trycka i ett kort, men jag tycker det redan från början är lite snålt med PCI-e platser och att offra en för någonting som är standard på vartenda PC moderkort nuförtiden känns bara snålt från Apples sida.

Även en extender snor ju en PCI-e plats.

Det är verkligen ingen dealbreaker för min del, men jag har svårt att förstå motivet från Apples sida att inte ha det som standard.

Ursprungligen av Roberth:

Det är verkligen ingen dealbreaker för min del, men jag har svårt att förstå motivet från Apples sida att inte ha det som standard.

Apple pushar Firewire som de själva grundade. Kan ha något med det att göra.

Låter som ett konstigt motiv eftersom e-sata och firewire fyller så vitt skilda behov. Ser inte de båda som konkurrenter till varandra överhuvudtaget.

Men visst, konstigare saker har hänt...

Ursprungligen av Roberth:

... fyller så vitt skilda behov...

Skulle du vilja utveckla det? Jag är nyfiken på vilka skilda behov det kan vara.

(Ursäkta att det blir lite off-topic. Vi får så vart detta leder - vi får kanske bryta ut detta till en FW vs. ESATA-diskussion.)

Tja, det jag använder Firewire till är ljudkort, videobandspelare, breakoutbox osv.
Kan även i hänga på en och annan hårddisk där prestanda inte är viktig.

eSata används uteslutande till högpresterande hårddisklösningar. RAID torn osv.

Ursprungligen av Roberth:

Även en extender snor ju en PCI-e plats.

Så då kan man ju lika gärna sätta i ett kort.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-02-24 15:01

(S)ATA känns som en döende standard. Redan idag begränsas de snabbaste SSD-diskarna av interfacet. Det är ju till och med så att OCZ bundlar sin värstingdisk med ett PCI-Express 8X kort (Egenskaper för OCZ Z-Drive p84 PCI-Express SSD 1TB)
Med en skriv/läshastighet på 780/870 MB/s så får tom. det framtida SATA 6Gbit/s att svettas.

PCI-e klarar av att skyffla 250MB/s per bana i full duplex. 8x innebär således 2GB/s, således ganska mycket headroom.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-24 15:10
Ursprungligen av Jeppe_E:

(S)ATA känns som en döende standard.

Men det är väl det snabbaste som finns just nu, om man inte tittar åt serverlösningar med fiber osv.

Jeppe E: Visst finns det stora begränsningar i sata men det är ju ingenting mot begränsningarna i Firewire.

eSata är ett väldigt bra format för att få god prestanda till överkomligt pris. Att fixa 8TB med SSD skulle inte min plånbok klara iallafall

Det är ju samma speed ungefär. 870 MB/s och 6 Gbit/s.

eSATA är guld - I like. Halva Hollywood rullar på eSATA så det duger fint till mig.
Den dagen annat fetare dyker upp med infrastruktur (måste man ha om man jobbar pro) så tar jag det och älskar det också.

Jag tror dock aldrig det kommer förinstallerat på Mac - man får köpa korten. Apple ÄR FireWire - det är deras baby och den har haft enorm betydelse inom musik och videoproduktion. FW är en industristandard kan man säga; om man köper en HHD till HD-kameran - är det eSATA eller USB eller...nej, det är FW. Professionella ljudkort? Är det eSATA, USB? Nej, det är FW. Semipro-TV-prodlinje (mixer etc) - är det...nej, det är FW. Etc.
FW är så mycket mera än att hooka upp HDD's. Det vet alla som hängt med inom video/musik ett tag.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Med en skriv/läshastighet på 780/870 MB/s så får tom. det framtida SATA 6Gbit/s att svettas.

Ursprungligen av Zimmerman:

eSATA är guld - I like.
(...)
Jag tror dock aldrig det kommer förinstallerat på Mac - man får köpa korten.

så vi som inte har budget för en mac pro för harva vidare i diket och köra våra HDDs via ett ljudkort/gadget-interface...?

Om du menar PCIe-kort så - ja. Om det kommer inbyggt så är det säkert också bara att kortet redan är installerat vid köp - fast det inte tar någon kortplats utan inlagt på ett annat sätt. Kanske...kanske sitter det i en vanlig PCI-plats plus att dom klämt in en till plats.
MacPro har ju ett grafikkort när man köper den - det sitter i en PCI-plats :-).

Nå - det händer nog inte. FW gäller - nya supersnabba FW kommer på nya MacPro'n tror jag. Inga diskar finns dock än :-D. Det är ju bakåtkompatibelt tack och lov.

Ursprungligen av gabriela:

så vi som inte har budget för en mac pro för harva vidare i diket och köra våra HDDs via ett ljudkort/gadget-interface...?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-03-05 20:42
Ursprungligen av Zimmerman:

eSATA är guld - I like. Halva Hollywood rullar på eSATA så det duger fint till mig.
Den dagen annat fetare dyker upp med infrastruktur (måste man ha om man jobbar pro) så tar jag det och älskar det också.

Det finns betydligt bättre gränssnitt än eSATA.

Mina kunder som pysslar med filmproduktion köper RAID-kort och lagringschassin som använder t.ex SAS & SAS2. Serial attached SCSI - Wikipedia, the free encyclopedia

Fibre channel är ju också ganska välkänt, men rätt så dyrt. Fibre Channel - Wikipedia, the free encyclopedia

Klart det finns snabbare och "bättre". Men det där är ju en annan nivå och ekonomi det handlar om. Alla kör inte 4K och tre strömmar med 3D-grafiklayers över Jisses.
Eller du kanske menar att SAS2 bör finnas i nästa MacPro?

För vanlig HD-produktion (1080p) räcker eSATA väääldigt långt. Jag har proddat en hel del HD i FW800 också och det har bara slirat när jag försökte med fler än en ström (vilket inte är ofta jag behöver egentligen) - först nu på senare tid har jag gått över till eSATA.
(När nya MacPro kommer kör jag mot interna diskar (SATA) - backar bara upp via FW800...eller vad som nu sitter på nya MP'n.)

Ursprungligen av Mija:

Det finns betydligt bättre gränssnitt än eSATA.

Mina kunder som pysslar med filmproduktion köper RAID-kort och lagringschassin som använder t.ex SAS & SAS2. Serial attached SCSI - Wikipedia, the free encyclopedia

Fibre channel är ju också ganska välkänt, men rätt så dyrt. Fibre Channel - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-03-05 21:09
Ursprungligen av Zimmerman:

Eller du kanske menar att SAS2 bör finnas i nästa MacPro?

Heller det än eSATA. Det finns SAS-kort som inte är mycket dyrare än SATA och dessutom är SAS bakåtkompatibel så att man kan koppla in SATA-diskar.

För den som då vill köra eSATA så köps en sån här kabel och man får fyra eSATA anslutningar.

Senast redigerat 2010-03-06 10:09
Bevaka tråden