Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan min hårddisk vara trasig?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stött på lite problem med min iMac körandes Snow Leopard. För någon dag sedan så låste sig en del program helt och gick inte tvångsavsluta. Jag dödade processerna i aktivitetshanteraren men datorn fortsatte vara seg. Jag testade köra Onyx (stavning?) och programmet meddelade mig att jag var tvungen att reparera disken. Sagt och gjort jag startade om med installationsdisken och kontrollerade och reparerade disken i skivkontroll och bootade om. Men då stannande den på blåskärmen med "kranshjulet" rullande och stod och tuggade där utan att gå igång. Jag startade återigen skivverktyg som meddelade mig att jag var tvungen att reparera disken igen. Gjorde det men ingen förbättring, jag lyckades starta den i felsäkertläge och gjorde en säkerhetskopia.

Sedan testade jag formatera disken och installera om. Verkade fungera så jag började lite smått installera lite program igen (audium, vienna osv) inget märkvärdigt och så helt plötsligt så hände samma sak igen. Safari och Vienna svarade inte och gick inte tvångsavsluta. Jag körde skivverktyg som meddelade att jag måste reperara disken!
Men denna gång så kunde det inte utföras och jag fick meddelandet att jag var tvungen att formatera och installera återigen. Så nu har jag gjort det och sitter på en helt ren installation och skriver detta. Jag har inte vågat installera något extra än och det enda jag har gjort är att starta safari och surfat hit för att skriva detta inlägg.

Kan disken vara fysisk trasig och måsta bytas ut? eller skulle det inte gå att abvända den överhuvudtaget då. Vad kan annars vara fel tror nu?

Blev ett långt inlägg, hoppas någon kan förbarma sig

tack på förhand

den är väl inte dagsfärsk? Den har säkert snurrat ett bra tag.

På det du beskriver ovan låter det som den är kass.

Är den kass så skall du inte använda den till ngt annat, den är ju en disk du inte kan lita på i något sammanhang.

Mina fem spänn ligger på trasig disk, men vi kan avvakta lite. Kanske ngn annan på forumet har ngn alternativ idé (Man skall aldrig vara tvärsäker...)

Nej den har cirkus två år på nacken så ny är den inte, men den kan alltså vara trasig trots att det går att använda den som nu. Som det verkar nu så är det ju när jag lägger in något program på den som den flippar ur. Finns det något bättre diagnostikprogram än skivverktyg som kan tala om ifall den har något fysiskt fel?

Ingen som vet nån lösning?

Du kan köra disk warrior på den och pilla med tech-tools, men jag kan sätta en Thüssen-Krupp-Keps jag har i pant på att den är kass.

En hårddisk som börjat pajja kan bli högst tillfället bättre efter en dust med dessa program (som inte är billiga).
Tid tar det med, möjligen kan man skriva av tiden som lärotid.
Inom en rätt snar tid börjar den krångla igen.

Du leker då med dina filer, Inge bra.

Jag hade kört backup på den disken IDAG!
sedan skaffat en ny.

Den är backuppad och klar men det känns som den leker med mig för nu så har den flytit på bra i nån dag sedan senaste inlägget men samtidigt så har jag inte dragit in så mkt program på den heller. Jag installerade någon S.M.A.R.T övervakare på den och den meddelar iaf inget än så länge

Bara för att jag sa att det hade flytit på fint så gick det åt helvete igen badbollar som fasen nu och det går inte göra ett skit. Verkar som sagt hända när man börjar lägga in lite program och filer på disken, den fungerar som vanligt när den var helt nyinstallerad

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-23 22:52

Låter som en bränd disk.

Hade samma problem på min iMac efter 1 år. Bytte till en lite kallare Samsung disk.

Har du möjligtvis en extern disk kan du köra OSX från den och verifiera att problemet är den interna disken.

Det är nog bara att byta skivan, har du AppleCare så gäller garantin.

Jag bytte själv nyligen en död hårdskiva i min iMac till en Intel X25 SSD, något jag inte ångrat en sekund.

Var ner och snackade med killarna på Grafit i Svall och de sa väl ungefär det man befarat att disken är kaputt. De gav dock samma tips som Csoft att testa installera OSX på en extern så det blir väl nästa steg. Jag tror knappast jag är kapabel att byta disken själv men kan jag bestämma vilken disk jag vill ha ifall jag lämnar in den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-25 09:55
Ursprungligen av jonmannen:

Var ner och snackade med killarna på Grafit i Svall och de sa väl ungefär det man befarat att disken är kaputt. De gav dock samma tips som Csoft att testa installera OSX på en extern så det blir väl nästa steg. Jag tror knappast jag är kapabel att byta disken själv men kan jag bestämma vilken disk jag vill ha ifall jag lämnar in den?

Har du garanti är det upp till Apple. Men du kanske kan få en annan (större) mot en mellanskillnad.
Har du ingen garanti bestämmer du helt själv.

Nope nån garanti har jag ej kvar. Nu kör jag från en externdisk och ska se hur det går...sjukt störigt att den låter så mkt men den har några år på nacken. Känns så här initialt inte som någon långvarig lösning. Föressten så låter det som att den interna disken också snurrar upp ibland, går den att inaktivera? just nu är den formaterad och orörd

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-26 20:17

mjah det kan även sitta låst kodlort på en sector
.. kan då hicka på tex sector-fel (fast disken e helt okay annars \ Fysiskt alltså!!)
.. den behöver inte gå till återvinningen för att OS'et har kukat och slagit krokben på sig själv med tröga käppar i hjulen för att komma vidare .. testa att formatera om den berörda partitionen (inte hela disken) och se efter!

-- min post täcker upp för andra fel även gällande disk trassel \ OS som inte vil leka med hårdvaran

Men jag har ju endast en partiotion? Menar du att disken skulle gå att använda som lagringsmedium men inte klarar av att ha ett OS?

Ursprungligen av jonmannen:

Men jag har ju endast en partiotion? Menar du att disken skulle gå att använda som lagringsmedium men inte klarar av att ha ett OS?

Nej.

Har en disk börjat strula, lita ALDRIG på den mer.
Att formattera om den först och se ifall det fortsätter, det ingår i felsökningsprocessen. Fortsätetr den strula det minsta - släng den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-07 00:14

Hur går man till väga för att installera OS X på en extern disk?
Jag har en FW-disk, men dessvärre har hushållets enda Mac (alltså: min) ballat ur. Jag antar att jag måste dra hem till min ende Mac-polare och få det gjort hos honom?! Eller?!
Det är ingen stor förlust, vad gäller data på (den kraschade) disken, men litet retligt är det ju alltid när en HDD bestämmer sig för att ta ned skylten.
Det finns några grejor på HDD:n som jag gärna skulle haft tag i och kan gärna vänta någon dag för att få ta i det.

I övrigt hade jag ändå tänkt mig att byta HDD snart, men det känns visset att det inte blev "mitt beslut". Än en gång har tekniken segrat över människan!!

Ursprungligen av IEB:

Hur går man till väga för att installera OS X på en extern disk?
Jag har en FW-disk, men dessvärre har hushållets enda Mac (alltså: min) ballat ur. Jag antar att jag måste dra hem till min ende Mac-polare och få det gjort hos honom?! Eller?!
Det är ingen stor förlust, vad gäller data på (den kraschade) disken, men litet retligt är det ju alltid när en HDD bestämmer sig för att ta ned skylten.
Det finns några grejor på HDD:n som jag gärna skulle haft tag i och kan gärna vänta någon dag för att få ta i det.

I övrigt hade jag ändå tänkt mig att byta HDD snart, men det känns visset att det inte blev "mitt beslut". Än en gång har tekniken segrat över människan!!

Det är bara att starta installationen normalt från dvdn med FW-disken inkopplad. FW Skivan ska dyka upp som ett val var du kan installera, alternativt kan du först formatera den från Disk Utility som finns i installationsprogrammets meny.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-08 11:50

Tack för tips!!
Det funkade ju kanon och jag lyckades rädda nästan allt av det lilla jag inte hade säkrat sedan tidigare.

Följdfråga: När jag tittade på mapparna på den "gamla" HDD:n, var de mappar som ligger under mitt gamla användarkonto taggade med små stopp-skyltar.
Jag kunde inte öppna dessa, men kopiera en del av dom gick bra (efter att ha blivit tillfrågad om det gamla lösenordet). En del av mapparna verkar dock ha blivit skadade på något sätt, för kopieringen avslutas rätt som det är, och Finder anger Felkod: 36, som skäl till avbruten kopiering.
Finns det något sätt att komma åt dessa stopp-märkta mappar från min FireWire-SnöLeopard? (Jag har ju det gamla lösenordet och bevisligen går det att kopiera en av informationen.)

Fel 36; unexpected end of File (EOF).
Stoppskylten betyder att du saknar rättigheter till mapparna.

Klicka på mappen högst upp i hierarkin, välj "Visa Info", kolla en bit ner vem som har skriv/läs-rättigheter till mapparna.
Klicka på lilla kugghjulet och välj att du skall ha läs/skrivrättigheter och kryssa i rutan "Använd för inkluderade objekt" (alltså underkataloger) klicka utför.

(Sånt här älskar "terminalmänniskor" göra från terminalen och jag kan sätta 20:- på att ngn kommer in strax och säger att det är bara skriv Sudo chown bl bla bla )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-08 22:41

Tack för tipset Goflorp!
Bra att kunna inför framtida behov.
Just nu vill det inte fungera. Antagligen beroende på en "major malfunction".
Om det sedan beror på ett fysiskt fel på HDD:n, eller om det "bara" är något annat knas,...det har jag inte en aaaaaaaning om.
Kugghjulet är i vart fall nedtonat, så jag kommer ingen vart där.

Kör just nu Data Rescue, och det verkar funka ganska bra. I alla fall på de små mängder data det handlar om i mitt fall!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-15 13:30

ja eller så kan man ju starta en grafik användarApplikation som SuperUser! för att slippa terminalen .. men det e ju fel!

typ SUDO och starta FINDER från terminalen eller dyligt
sen veva i grafiken istället för per textRemsor ?? går inte det??
-- finns det inte en superuserknapp i toolsmenyn i finder så man kan bli superuser?
-- eller e det för farligt för användare, ingen aning?

sen e det bara att ange rättigheter för en användare på en katalog \underliggande filer etc, etc \ och stänga ner SUDOmode sen, enklare än så kan det ju inte bli??

1
Bevaka tråden