Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur numrera sidor i InD CS3?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Ni verkar vara experter allihop så kanske någon kan hjälpa mig. Jag har inte ens nått upp till amatörnivå. Jag sitter på Mac och i Indesign CS3. Jag har gjort en mall och vill få sidorna numrerade i mallen från 1-32. Omslaget skall naturligtvis inte synas nummer på. Jag försöker i fliken "Sida" under "Numrerings- och avsnittsalternativ". Numreringen syns i paletten men inte på själva dokumentet.

Om någon kan svara så tänk på att jag inte fattar för avanserad vokabulär. Förklara som till ett litet barn. Tackar på förhand

  • Medlem
  • 2010-02-23 12:40

Du måste rita en textram på de sidor som ska numreras eller i den mall som ska användas på dessa sidor. I den textramen ska du skriva in tecken för automatisk sidnumrering. Det finns i menyn Text/Infoga specialtecken eller något liknande (tar det ur huvudet).

Hej igen
Nu har jag försökt sedan jag fick ditt var men det går inte. Under Text>Infoga specialtecken, har jag inte. Jag hittar inte någonstans valet " automatisk sidnumrering". Vad tusan gör jag för fel?
Under "Infoga specialtecken" har jag bara, "Symboler" "Märken", Bindestreck och streck", "Citattecken" och "Annat". Jag har sökt under "Hjälp"fliken men inget där heller.

  • Medlem
  • 2010-02-23 13:34

Aha, jag utgick från CS2. Har du tittat i de olika undermenyerna?
(Där hittar du nämligen svaret, iaf om det ser likadant ut som in CS4.)

I mallen gör du en textruta där du vill ha sidnumreringen. Infoga sedan tecknet med kortkommandot cmd+alt+skift+N. Du hittar det i menyn som på engelska heter Type, tre steg till höger om Arkivmenyn. (Vad den heter på svenska har jag inte lyckats hitta.) Femte menyraden nedifrån heter förmodligen Infoga specialtecken. Det kommandot ger ett flervalsalternativ, välj det andra uppifrån, och därefter det översta. Current Page Number heter det i min engelska version.

Sedan ska allt sköta sig själv. Det blir inte en siffra i mallen, utan en bokstav. Men det blir siffror sedan.

Lyckligast på jorden - jag fick till det. Tusen, tusen tack. I CS3 står det under "Infoga specialtecken>märken>nästa sidnummer. Det var rätt förut när jag försökte men jag fattade inte för att det kom upp ett "B" i textrutan. När jag gick tillbaka till dokumentet så var det siffror istället. UUUUUNNNDERBART ! ! ! ! Jag kanske återkommer någon gång vid nästa problem. Det strular jämt och tyvärr är jag enveten så jag blir sittande i dagar ibland. Hoppas ni hjälper igen. TACK!!!

  • Medlem
  • 2010-02-23 14:05

Du får bättre och snabbare hjälp om du
1. Beskriver frågan i rubriken. Jag ändrade från "Amatörfråga".
2. Postar din fråga i en egen tråd. Jag flyttade ut denna ur tråden om önskelistan för InDesign CS5.

Så gör det.

Hej igen
Jag hade nog tänkt att starta en ny tråd men jag fattade inte hur jag skulle göra. Jag var inne på alla rubriker men begrep ändå inte. Jg är okunnig inte bara på Indesign som du förstår. Ska se om jag får till det en annan gång och ska komma ihåg det där med rubriken. Tack

1
Bevaka tråden