Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluta till server OCH montera vissa volymer automatiskt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-02-23 10:01

Jag vill kunna klicka på en knapp och därmed ansluta till två eller fler servrar och montera ett tiotal utpekade volymer på dessa servrar. Jag vill inte göra det vid inloggning.
Med ett applescript lyckas jag ansluta till server - men inte montera volym(!?) - med Finders "mount volume".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 11:12

Baron,

Detta bör nog lätt kunna göras i Automator…

Har du testat?

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • 2010-02-23 11:18

Tänkte jag inte på. Men jag lyckas inte när jag försöker. Arbetsflödet hämtar angivna servrar, men jag ser dem inte i Finder när Automator påstår att det är klart.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-02-23 12:25

Jag använder mig av Bonjour Mounter som förvisso kostar pengar men som är smidigt och fungerar väl.

  • Medlem
  • 2010-02-24 10:16

Jag skapade mappen "Volymer" med alias till de volymer jag vill montera i ~/Documents/. Sedan kör jag detta som en app:

set myErr to ""
tell application "Finder"
	set myHome to path to home folder
	set myPath to (myHome & "Documents:Volymer:") as string
	set myItems to items of folder myPath
	set myMe to (path to me as string)
	set myMeName to name of file myMe
	repeat with I from 1 to count myItems
		set myItemName to name of item I of myItems
		if myMeName is not myItemName then
			try
				open alias (myPath & myItemName)
				close window 1
			on error
				set myErr to myErr & return & myItemName
			end try
		end if
	end repeat
	if myErr is not "" then
		display dialog "Följande volymer kunde inte monteras:" & myErr
	end if
end tell

edit: lade till några rader som gör det möjligt att ha appen i samma katalog som aliasen.

Senast redigerat 2010-02-24 10:28

Baron, jag kanske inte förstår vad du försöker göra, men när jag monterar mina volymer använder jag följande kommando:

mount volume smb://myUser:myPassWord@myServer/myShare/

Protokollet beror på nätverk/plattform. Det behöver dessutom inte omslutas av en tell app Finder-sats.

  • Medlem
  • 2010-02-24 14:20
Ursprungligen av Gruvan35:

mount volume smb://myUser:myPassWord@myServer/myShare/

Jag får bara felmeddelanden tillbaka med mina uppgifter i koden. Men jag gör väl fel nånstans...

  • Medlem
  • 2010-02-24 14:00

Kör du det i Terminal? Jag har byggt en applescriptapp som gör ovanstående.

Nej, det är en applescript-app, som jag visserligen kör som startup-script.

Jag är på inget sätt en expert, men har förstått att volymer normalt monteras i den osynliga /Volumes. Du verkar försöka montera dem i en egen "Volumes" och om det går kanske terminalen kan var en väg eftersom man först skapar en mount point med mkdir.
Här en variant jag fått:

mkdir /Volumes/Tempkat
mount -t smb //DATALAGER/Tempkat /Volumes/Tempkat

  • Medlem
  • 2010-02-24 14:46

Mina volymer monteras inte i min egen "Volymer", den har jag bara skapat för att Finder ska ha nåt att öppna. Jag lyckas inte ansluta direkt i skriptet utan måste be Finder ansluta genom att försöka öppna ett alias på resp volym.
Min modell fungerar och jag hinner inte få till snyggare lösning just nu. Men tack!

Det är ett smärre helvete att få till det där alldeles tillförlitligt och säkert och Alias-modellen är en av de bästa, om man kan (eller för den delen föredrar) ha ett gränssnitt och Finder-beroende.

  • Medlem
  • 2010-02-24 17:50

Skönt att höra.
Jag vill bara ha en knapp i Finder som kopplar upp mig snabbt. Nu har jag det.

1
Bevaka tråden