Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPRS på t68i

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-14 09:48

Jag har en t68i, Comviq-abbonemang, bluetooth och en iBook. Varken i instruktionsboken till telefonen, på Comviqs hemsida eller någon annanstans hittar jag någon information om hur jag ska kunna surfa med hjälp av telefonen. Jag har aktiverat GPRS på abbonemanget, men vet inte hur jag ska använda det.

Tidigare har jag sett folk länka till sidor med script. Vad är det för script, och hur använder jag dem?

Om någon känner till en guide som en apa skulle kunna följa vore jag tacksam.

Jag har en t68i + Vodaphone + Bluetooth + PowerMac.

Jag har provsurfat lite via min dator, men mest använder jag GPRS för att kolla mina IMAP-brevlåda direkt från luren.

Jag minns att jag var tvungen att göra det jag hatar att göra. Ringa till Helpdesken som värsta vanliga användaren och fråga Vodaphone om hjälp . Dom skickade över inställningar till min telefon som jag aktiverade. Jag har för mig att jag inte behövde tanka hem något speciellt till min Mac. Men jag kan ha glömt något.

I "Network" under Preferences borde du ha ett alternativ "USB Bluetooth adapter" mer än "Built in Ethernet" bland poupen med dom möjliga portarna alltså.

En kort instruktion;

1. Ladda ner nödvändiga modemscript till din T68 här. Installera dem enligt medföljande anvisningar.

2. Sätt i Bluetooth-adaptern. Aktivera Bluetooth.

3. Öppna Systeminställningar/Nätverk.
Visa: USB-Modemadapter
TCP/IP
Ställ in: Med PPP
IP-adress DNS: 130.244.127.161, 130.244.127.169

PPP
Internetleverantör: Comviq
Namn: gprs
Lösenord: internet
Telefonnummer: isplnk1.swip.net

Blueooth-Modem
Modem: Ericsson GPRS CID 2
(Får du inte upp denna måste du installera om scripten)

4. Öppna Program/Internetansöutningar. Ställ in;
Konfiguration: USB-Modemadapter

5. Välj anslut!

Fungerar det?

/M

  • Medlem
  • 2003-05-14 10:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag minns att jag var tvungen att göra det jag hatar att göra. Ringa till Helpdesken som värsta vanliga användaren och fråga Vodaphone om hjälp

Det måste ha känts förskräckligt!
Jag kanske blir tvungen att följa den vägen också. Det är säkert lätt, men om man inte har en aning om hur man ska göra så hjälper ju inte det...

  • Medlem
  • 2003-05-14 10:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Fungerar det?

/M

Lugn... jag återkommer med rapport.

Tackar så väldans.

  • Medlem
  • 2003-05-14 12:10

WOW, nu fick jag det att fungera efter lite meck. Rätt ballt. Eller? Helt nytt att kunna maila på resande fot för min del.

  • Medlem
  • 2003-05-14 12:37

BTW, det är fortfarande gratis att surfa med GPRS och Comviq, väl? Och när de börjar ta betalt är det per MB och inte per uppkopplad tid, antar jag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag minns att jag var tvungen att göra det jag hatar att göra. Ringa till Helpdesken som värsta vanliga användaren och fråga Vodaphone om hjälp . Dom skickade över inställningar till min telefon som jag aktiverade.

Det är faktiskt ett sant nöje att ringa och prata med Vodafone's helpdesk. Snabbare och trevligare support får man leta efter. Overall är Vodafone ett supertrevligt företag tycker jag. GRPS inställningar får man automatiskt via deras hemsida.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 09:57

Har samma konfiguration, fast med Telia... och samma undring... Någon som vet hur man kopplar upp sin PB med en t68i som modem via Blue tooth? Jag har lyckats ladda ned ett GPRS konto (?) till telefonen från Telia. Men sedan är det stopp.

I System Preference -> Network välj USB Bluetooth Modem Adapter.

Under fliken TCP/IP väljer du PPP, inget mer.

Under fliken PPP skriver du *99# i telefonnummer, inget mer.

Under fliken Modem väljer du Ericsson T39 28.8 V110, inget mer.

Avsluta System Preferences, spara ändringarna.

Starta Internet Connect. Välj USB Bluetooth Modem Adapter i Configuration popupen. Klicka Connect.

Voila!

Jag använder denna metod med Telia och en T68i, men jag tror att det fungerar oavsett abonnemang. Den använder helt enkelt telefonens GPRS inställningar, till skillnad från lösningen beskriven ovan...

Är det någon som vet vad det är för speciellt med T68 modemskriptet som finns länkat till ovan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 13:39

hmm det funkar inte... Jag får detta:
"Ett seriellt Bluetooth-fel inträffade.
Kunde inte öppna en seriell RFCOMM-kanal. Kontrollera om autensitering måste aktiveras i enheten."

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
BTW, det är fortfarande gratis att surfa med GPRS och Comviq, väl? Och när de börjar ta betalt är det per MB och inte per uppkopplad tid, antar jag?

Jag har för mig att det är gratis fram till och med den 31/6. Efter det kommer de att ta betalt per MB, har för mig att det var något i stil med 35kr för den första MB:en, mindre för den andra osv. Hittade faktiskt inget om det på www.comviq.se.

//fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
hmm det funkar inte... Jag får detta:
"Ett seriellt Bluetooth-fel inträffade.
Kunde inte öppna en seriell RFCOMM-kanal. Kontrollera om autensitering måste aktiveras i enheten."

Testade lite och fick samma fel, någon som vet vad man ska göra åt detta?

Kan ju surfa med wappen på telefonen, så anslutningen fungerar ju iaf..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 15:21

OK nu funkar det...ingen aning vad jag gjorde. Bytte lite mellan modemen under fliken Bluetooth modem.. startade om telefonen. Startade om telefonen några gånger... som sagt.. ingen aning...
'
Men tack för bra info Force9!

vilket modem kör du med nu då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 16:17

Samma som force9 rekommenderade: Ericsson T39 28.8 V11

Bytte fram och tillbaks lite... en grej som jag inte vet påverkar... jag tog bort "invänta svarston" eller något i den stilen.

testat massa nu, får de inte att fungera :/

Någon som har några tips? Spelar de nån roll att man har SEC igång också? har testat stänga av clickern men de blir samma fel ändå.

buhu.. ja vill ju surfa med gprs ute i stora vida världen

hihi, fungerade för mig tillsut också! läckert må ja säga.

Felet vat tydligen att GPRS inte verkar funka om man syncat telefonen med nåt annat först, text adressbok, isync, SEC, eller annat prog.

Så starta datorn utan andra blåtandgrejjer och koppla upp sig så funkar de kanon.

Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Jag har för mig att det är gratis fram till och med den 31/6. Efter det kommer de att ta betalt per MB, har för mig att det var något i stil med 35kr för den första MB:en, mindre för den andra osv. Hittade faktiskt inget om det på www.comviq.se.

//fredrik

Hittade detta på Comviq, i något popup-fönster som dök upp:

------------------------------
Betala efter volym.
Med IQ GPRS betalar du endast för mängden data du överför, men du kan hela tiden vara uppkopplad till Internet. Du betalar endast för den mängd data du laddar ner till din mobiltelefon. Till den 31/5 är dock IQ GPRS kostnadsfritt. Prat kostar som vanligt. Fördelen är att du inte behöver koppla upp dig varje gång du ska ut på nätet. Du är redan där.

GPRS ingår i Abonnemangen;
MAX (3MB/månad gratis) - därefter 19kr/MB
DAG (0,5MB/månad gratis) - därefter 35kr/MB
KVÄLL (0,5MB/månad gratis) - därefter 35kr/MB
POTT (0,5MB/månad gratis) - därefter 35kr/MB
Lokal abonnemang - 35kr/MB
JUBILEUM (0,5MB/månad gratis) - därefter 35kr/MB

Comviq Kontant
GPRS ingår även i Comviq Kontant. Pris 35kr/MB

Rabattpaket
För dig som wappar mycket, och tex använder mobiltelefonen som modem till din bärbara dator, erbjuder vi nu följande rabattpaket:

LÅG 79 kr/mån 3 MB ingår därefter kostar det 19 kr/ MB
MEDEL 149kr/mån 10 MB ingår därefter kostar det 14 kr/MB
HÖG 280kr/mån 25 MB ingår därefter kostar det 11 kr/MB
------------------------------

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Hittade detta på Comviq, i något popup-fönster som dök upp:

------------------------------
Betala efter volym.
Med IQ GPRS betalar du endast för mängden data du överför, men du kan hela tiden vara uppkopplad till Internet. Du betalar endast för den mängd data du laddar ner till din mobiltelefon. Till den 31/5 är dock IQ GPRS kostnadsfritt. Prat kostar som vanligt. Fördelen är att du inte behöver koppla upp dig varje gång du ska ut på nätet. Du är redan där.

GPRS ingår i Abonnemangen;
MAX (3MB/månad gratis) - därefter 19kr/MB
DAG (0,5MB/månad gratis) - därefter 35kr/MB
KVÄLL (0,5MB/månad gratis) - därefter 35kr/MB
POTT (0,5MB/månad gratis) - därefter 35kr/MB
Lokal abonnemang - 35kr/MB
JUBILEUM (0,5MB/månad gratis) - därefter 35kr/MB

Comviq Kontant
GPRS ingår även i Comviq Kontant. Pris 35kr/MB

Rabattpaket
För dig som wappar mycket, och tex använder mobiltelefonen som modem till din bärbara dator, erbjuder vi nu följande rabattpaket:

LÅG 79 kr/mån 3 MB ingår därefter kostar det 19 kr/ MB
MEDEL 149kr/mån 10 MB ingår därefter kostar det 14 kr/MB
HÖG 280kr/mån 25 MB ingår därefter kostar det 11 kr/MB
------------------------------

Jag såg detta också nu, fick hem ett brev om det! Själv har jag pottabonnemang och brukar ligga på ca 1,5-3MB i månaden, så det blir inte så himla dyrt som tur är!

//fredrik

1
Bevaka tråden