Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hi-end BT stereo headset till 3GS 3.1.2

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Ända sedan jag bytte till min iPhone har jag blivit mer och mer frustrerad över hur dåligt mitt SE HBH-DS980 fungerar. Vid första anblicken så kändes det kalas, allt parade ihop sig utan problem och fungerade klanderfritt under de initiala testerna men ju mer man använder kombinationen desto fler buggar/fel upptäcker jag.

Samtal droppar i kanske 50% av fallen, ljudkvaliteten för den andra parten är inte alls bra och varje gång jag har gjort ett samtal måste jag parkoppla om den för att kunna återuppta musiklyssningen. Med iPod spelar det ingen större roll eftersom parningen återkommer automatiskt så fort jag trycker på Play, men med favoriten Spotify så slutar det 9 gånger av 10 med att jag måste starta om headsettet. Inte helt säker, men jag har en känsla av att det innan 3.1 gick att återfå kopplingen bara genom att klicka på svara-knappen, men nu med 3.1.2 hamnar man direkt i röstuppringning.

Röstuppringningen känns som att den har blivit sämre än vad den var från början och numera så ligger alltid ett brummande ljud kvar i headset efter att man avbryter en uppringning, antingen genom att prata eller att klicka på avbryt. En avbruten röstuppringning för att återfå uppkopplingen slutar således alltid i en omstart av headset för att få det att lira.

Jag klarar mig gott utan att kunna skifta låtar via headset, men i övrigt förväntar jag mig att grejorna ska fungera. Krasst sett har HBH-DS980 allt jag behöver om det bara fungerade betydligt stabilare...

Med detta sagt för att ni ska ha en tanke kring de problem jag har idag och vad jag inte vill ha imorgon:

Är det någon som av egen erfarenhet har ett headset som
- klarar både musik (stereo) och samtal
- Behåller samtalen aktiva
- Bra ljudkvalitet
- Inte tappar kontakten med telefonen när man skiftar användningsområde, t.ex. mellan samtal och musik
- Volymkontroll på headset
- Starta/stoppa åtminstone iPod från headset

Jag är inte intresserad av en lista över headset som nästan fyller specen, däremot gärna headset som klarar mer än dessa (enligt mig) självklarheter. Om vi utgår från att pengar inte är något problem så får vi se hur mycket som krävs för att få något som är tillräckligt bra *ler*

MVH

/Jonas

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-01 16:51

Ja, antalet svar talar väl sitt tydliga språk. Inte många iphone-ägare kör med blåtand.

Jag har inte heller något svar men de headset jag tittat närmare på är Jabras BT3030 och Philips Tapster SHB7110. Båda fungerar med iPhone.

De tråkiga är väl att man måste prova själv för att säkert veta om det fyller ens behov, och chansa vill man helst inte med så mycket pengar.

Själv fattar jag inte hur man klarar sig utan BT över huvudtaget, men å andra sidan så har just avsaknaden av en stabil BT tvingat mig att göra om mina vanor. För tillfället har jag insett att jag är tvungen att starta om headsetet varenda gång jag genomfört ett samtal, oavsett om det är jag som ringer eller om jag svarar. Var tredje-fjärde gång startar iPod/Spotify upp automatiskt igen efter att samtalet avslutats, men oftast inte. Ibland räcker det att bara trycka på Play på headsetet, men det fungerar dessvärre enbart med iPod.

Har däremot blivit lovad att få låna ett par olika headset och testa av en av de lokala telefonibutikerna, inte klokt vilken dörröppnare det är när man inleder med "Ge mig ett headset som fungerar, jag bryr mig inte om vad det kostar..." *ler*

Lite mer allvarligt:
Helt sjukt att det ska fungera så dåligt som det gör, man får gå tillbaka åtminstone fem år i tiden för att hitta samma dåliga hantering i mina gamla SE telefoner. Det som retar mig mest är att jag börjar rätta in mig i ledet med alla andra iPhone-frälsta och i praktiken accepterar bristerna, helt sanslöst egentligen.

/Jonas

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-08 15:44

Anledningen till att Apple inte har något eget BT-headset är kanske för att funktionaliteten inte är på topp. Man vill inte ha en massa trassel eller dålig ljudkvalitet som smittar av sig på varumärket iPhone.

Det sagt så har min 5 år gamla Motorola headset fungerat perfekt till min Motorola och idag installerade jag samma headset på min pappas (nästan helt nya) SonyEricsson. Fungerar perfekt. Det bästa med det headset'et var att man kunde ansluta det under pågående samtal. Den fungerar dock inte på min iPhone. Det går att para ihop men den överför inte ljud åt något håll.

Ursprungligen av planB:

Anledningen till att Apple inte har något eget BT-headset är kanske för att funktionaliteten inte är på topp. Man vill inte ha en massa trassel eller dålig ljudkvalitet som smittar av sig på varumärket iPhone.

Det sagt så har min 5 år gamla Motorola headset fungerat perfekt till min Motorola och idag installerade jag samma headset på min pappas (nästan helt nya) SonyEricsson. Fungerar perfekt. Det bästa med det headset'et var att man kunde ansluta det under pågående samtal. Den fungerar dock inte på min iPhone. Det går att para ihop men den överför inte ljud åt något håll.

Det är precis det man lyckas/misslyckas med idag.
Man slår stort på trummorna om att FW 3.0 ska stödja Bluetooth och A2DP, men kommer långt från fram. Krasst sett ligger man ljusår från sina konkurrenter. Tyvärr finns i dagsläget inget alternativ i mina ögon, iPhone krossar fortfarande allt motstånd bland smartphones, men jag kan inte påstå att jag som företagskund och beroende av telefonen är fullt nöjd med den.

Det som retar mig mest är att den fungerar så fantastiskt bra när jag lyssnar på musik, inte en glitch. Så fort man blandar in telefonin i bilden så droppar samtal, med jämna mellanrum kommer tiondels sekunder av tystnad och för att vara säker på att headsetet ska fungera så måste jag starta om det mellan varje samtal. Krasst sett är det inte en telefon utan en pimpad iPod. Surt...

Får hoppas på att nästkommande mjukvaruuppdateringar från Apple löser eller åtminstone förbättrar detta.

Nog tjurat från min sida, hoppas helt enkelt att någon som hittar ett fungerade headset bumpar denna tråd längre fram. Tills dess får jag leta vidare själv också...

/Jonas

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-10 20:59

Jag antar att det går att få till grundläggande funktionalitet med de flesta BT-headset, eller? Jag funderar på ett mono-headset tillvidare för just samtal - om de fungerar bättre.

Har du googlat och hittat något utanför den svenska forum-plaskdammen?

Lånar tråden lite...

Jag har sen jag skaffade iPhone "nött ut" inte mindre än fem olika hörlurar/headset med sladd. Jag börjar med andra ord bli ganska trött på att sladdarna är så jävla dåliga att man inte kan använda dom mer än några månader i stöten sen är det dags att reklamera... Kablarna är alltså av inuti höljet och jag lindar aldrig upp lurarna eller så utan hänger dom på en krok hemma och på jobbet för att inte slita på dom i onödan. Har kört igenom Två Creative EP-630 och två EP-630i med mikrofon och idag gav mina Nocs upp...

Så nu börjar man ju fundera på trådlösa lurar men efter att ha läst det här blev man ju osäker igen... Hittade iaf dessa:

Altec Lansing Backbeat 906
Altec Lansing BackBeat 906 trådlösa hörlurar - Apple Store (Sverige)

Motorola S9-HD
Motorola S9-HD trdlsa hrlurar + D670 Bluetooth-adapter - Apple Store (Sverige)

Är det något att ha?

Tips på lurar med sladd som håller är också okej

Ursprungligen av MacBookSnobben:

Jag har sen jag skaffade iPhone "nött ut" inte mindre än fem olika hörlurar/headset med sladd. Jag börjar med andra ord bli ganska trött på att sladdarna är så jävla dåliga att man inte kan använda dom mer än några månader i stöten sen är det dags att reklamera... Kablarna är alltså av inuti höljet och jag lindar aldrig upp lurarna eller så utan hänger dom på en krok hemma och på jobbet för att inte slita på dom i onödan. Har kört igenom Två Creative EP-630 och två EP-630i med mikrofon och idag gav mina Nocs upp...

Wow! Inte dåligt... Till min förra iPhone använde jag originallurarna i princip dagligen i ett år utan problem. De började se rätt sunkiga ut mot slutet, men de fungerade bra. I övrigt har jag inte heller någonsin lyckats ha sönder originallurarna till någon av mina iPods. Jag rullar ihop dem och har dem i jackfickan. Hur lyckas man ha sönder fem stycken? Jag har läst om andra med samma problematik, men något speciellt måste man väl göra för att de ska gå sönder? Eller har jag bara haft enorm tur och alla mina hörlurar/headset har varit av ovanligt bra kvalitet?

Ursprungligen av Capeman:

Wow! Inte dåligt... Till min förra iPhone använde jag originallurarna i princip dagligen i ett år utan problem. De började se rätt sunkiga ut mot slutet, men de fungerade bra. I övrigt har jag inte heller någonsin lyckats ha sönder originallurarna till någon av mina iPods. Jag rullar ihop dem och har dem i jackfickan. Hur lyckas man ha sönder fem stycken? Jag har läst om andra med samma problematik, men något speciellt måste man väl göra för att de ska gå sönder? Eller har jag bara haft enorm tur och alla mina hörlurar/headset har varit av ovanligt bra kvalitet?

Apples originallurar har överlägset bäst kvalité på kabeln tycker jag, mjuka och fina.

Jag har haft ett gäng andra tillverkares lurar, allt från 500kr-1500kr.
Blev less efter att kabeln på de dyraste jag köpte för ca 1 år sen började glappa för nån månad sen. Köpte då Apples In-Ear och de har lika fina kablar som originalen.

Jag gör precis som du, rullar ihop lurarna och lägger ner de i jackfickan..

Jag är mycket förvånad över att det inte går att få klara besked om vad som funkar i BT-stereo-väg med iphone. Obegripligt för en så dyr produkt.
Min gamla SE med BT-stereo funkar ju perfekt.

Finns det NÅGON som har läst en test eller genomgång NÅGONSTANS om vad som faktiskt kan tänkas fungera med ifånen?

Nedan nämns här Altec Lansing Backbeat 906 och Motorola S9-HD. Men de säljs med en BT-dongle som pluggas in i telefonen - vilket väl antyder att den inte stödjer protokollet som den ska.
Ett av problemen är kanske att det i själva verket är två protokoll och att iphone inte kan växla mellan dem på ett sömlöst sätt.

Jag vill inte ha trassliga sladdar. Jag vill ha en liten behändig trådlös sak (som jag haft till Sony Ericsson i flera år), värdig en avancerad, påkostad och dyr telefon som 3gs. Ska det vara så hopplöst??

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-01 00:18
Ursprungligen av Vierdank:

Nedan nämns här Altec Lansing Backbeat 906 och Motorola S9-HD. Men de säljs med en BT-dongle som pluggas in i telefonen - vilket väl antyder att den inte stödjer protokollet som den ska.

Är det inte så att donglen är meningen skall användas på iPod?

Den tråkiga sanningen är nog att man får chansa lite. Men säljs det i Apple Store eller Apple återförsäljare har man större chans att bli nöjd.

(Själv gav jag upp och köpte ett par trådade lurar som passade mina behov. Jag vill inte pressa in någon plugg i örongången, samtidigt som jag stör mig på lurar som trillar ur örat så det blev ett par sådana här:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41UwxdXwZ4L._SL500_AA280_.jpg

Men som sagt, trådtrasslet slipper man inte.)

Ursprungligen av Vierdank:

Jag är mycket förvånad över att det inte går att få klara besked om vad som funkar i BT-stereo-väg med iphone. Obegripligt för en så dyr produkt.
Min gamla SE med BT-stereo funkar ju perfekt.

Finns det NÅGON som har läst en test eller genomgång NÅGONSTANS om vad som faktiskt kan tänkas fungera med ifånen?

Nedan nämns här Altec Lansing Backbeat 906 och Motorola S9-HD. Men de säljs med en BT-dongle som pluggas in i telefonen - vilket väl antyder att den inte stödjer protokollet som den ska.
Ett av problemen är kanske att det i själva verket är två protokoll och att iphone inte kan växla mellan dem på ett sömlöst sätt.

Jag vill inte ha trassliga sladdar. Jag vill ha en liten behändig trådlös sak (som jag haft till Sony Ericsson i flera år), värdig en avancerad, påkostad och dyr telefon som 3gs. Ska det vara så hopplöst??

Tro mig, jag har letat och överallt läser man "nja, det funkar väl sådär..."
Använder hellre "tröstlöst" än "hopplöst" eftersom det senare känns så permanent

Min bild är att det är ett rent mjukvaruproblem, eller jag hoppas det i alla fall. Mina SE-pluggar fungerar snudd på klanderfritt (eller i alla fall inte sämre än till andra telefoner) så länge som jag inte använder enheten som telefon utan enbart mediaspelare. Relativt övertygad om att det är duplex-kommunikationen som inte fungerar, dvs så fort som headset och iPhone ska kommunicera i båda riktningarna så blir det skakigt. Innan Apple hade jag inga som helst problem att hoppa mellan SE-headset till Nokia, Siemens etc. eller andra vägen. Det är därav jag lutar mig åt att det är patchad firmware i iPhone som behövs...

Man kanske skulle hoppas på att någon av headsetleverantörerna även tar initiativ till att laga felet på sin sida, om inte annat för att få kränga fler headset och göra sina potentiella kunder glada. Personligen struntar jag i vad det är för logga på mitt headset, bara det funkar.

Kör också SE HBH-DS980 till min iPhone.

Lurarna låg och dammade ett tag, då jag också upplevt krånglet ovan (kopplingen som strular etc, och allra främst svajigt och lågt ljud till mottagaren vid tel.samtal). Gick över till trådade lurar ett tag, men saknade den trådtrasselfria tillvaron...

Plockade upp mina DS980 igen härom veckan, och häpnade över att problemet med ljudöverföringen nu är mycket bättre vid tel.samtal. Kan det vara något med senaste firmware-uppdateringen?
Resten av krånglet kan jag leva med, för att slippa sladdar...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-11 00:11

Hoppla! Apple store säljer alltså BT-lurar? det hade jag helt missat.

BT-lurar är alltid lite av en chansning, verkar det som, men om det finns på Apple store (utan nedgörande recensioner) är ett positivt tecken.

1
Bevaka tråden