Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att spara från Word till Server

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-21 16:45

Hallå,

Ett skumt problem har dykt upp, köpt nyligen en iMac och i och med det så fick jag för första gången OS 10.5. Datorn är uppkopplad mot en server som kör 10.4.11. Om jag öppnar ett word dokument från servern, gör en ändring, och sedan skall spara får jag detta meddelande "Ett nätverk- eller filbehörighetsfel har uppstått. Nätverkförbindelsen kanske är bruten.". Om jag däremot väljer att spara dokumentet på mitt skrivbord och sedan släpar det till servern och ersätter det som finns där så är det inga problem.
Detta problemet fanns inte när jag hade min gamla iMac med 10.4.
Jag använder Word 11.5.0.

Är det det någon som känner igen detta?
Börja bli lite trött på att behöva spara till skrivbordet.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-11-21 17:52
Ursprungligen av Docko:

Hallå,

Ett skumt problem har dykt upp, köpt nyligen en iMac och i och med det så fick jag för första gången OS 10.5. Datorn är uppkopplad mot en server som kör 10.4.11. Om jag öppnar ett word dokument från servern, gör en ändring, och sedan skall spara får jag detta meddelande "Ett nätverk- eller filbehörighetsfel har uppstått. Nätverkförbindelsen kanske är bruten.". Om jag däremot väljer att spara dokumentet på mitt skrivbord och sedan släpar det till servern och ersätter det som finns där så är det inga problem.
Detta problemet fanns inte när jag hade min gamla iMac med 10.4.
Jag använder Word 11.5.0.

Är det det någon som känner igen detta?
Börja bli lite trött på att behöva spara till skrivbordet.

Tack på förhand!

Låter som ett Microsoftproblem.... senaste uppdateringarna till Office?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-21 21:34

Senaste uppdateringen till Office är 11.5.2 , skall testa att lägga på den så fort jag kommer till jobbet.
Läste någonstans, minns inte var nu, om ett liknande problem, att det hade att höra med att servern körde 10.4 och klientdatorn 10.5, låter det rimligt?

Det finns ett känt problem som vi diskuterat här tidigare som har att göra med Adobe-programmen, Microsoft Office och även andra påverkas av en bugg som alltså ligger i operativsystemet Mac OS X (flera olika versioner). Kika gärna i dessa trådar:

http://www.99.se/mac-os-x-server/244140-bugg-i-10-5-3-photoshop-filer-blir-korrupta-p-filserver.html

http://www.99.se/adobe-macromedia/244315-varning-10-5-3-photoshop-cs.html
(Se tex inlägg 20 om att även andra program drabbas).

Varför man inte skall jobba med öppna filer mot server förklaras bland annat i detta blogginlägg av en av de som jobbar på Adobe:

John Nack on Adobe: File-saving issues on Mac OS 10.5.3

Det är alltså ett gammalt råd värt att upprepa, kopiera filerna du skall jobba med till din dator, jobba med dem, lägg tillbaka dem. Det ger mindre problem.

Ursprungligen av Taz_1999:

Det är alltså ett gammalt råd värt att upprepa, kopiera filerna du skall jobba med till din dator, jobba med dem, lägg tillbaka dem. Det ger mindre problem.

Vad omständigt, hur gör större företag, använder linux alt win på filservrarna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-24 12:26

Ahhh, tackar för informationen!

Det är likadant i andra plattformar.

Ursprungligen av Taz_1999:

Det är likadant i andra plattformar.

Knappast.

Rättighetsproblem är typiskt för Mac OS X server.

Var såg du att det var ett rättighetsproblem? Varken i John Nacks artikel eller i Adobes knowledge base artikel står något om rättigheter?

Ursprungligen av Taz_1999:

Var såg du att det var ett rättighetsproblem? Varken i John Nacks artikel eller i Adobes knowledge base artikel står något om rättigheter?

I loggfilerna när det är problem går det att läsa ut. Wordproblemet är pinsamt milt sagt.

En sann Mac OS X server feature.

Ah, ok, men du är medveten om att bara för att det STÅR permissionproblem så är det alltså inte säkert att det är det? Felmeddelanden funkar så.

I John Nacks artikel står nämligen detta:

Directly writing to a network filing system adds a level of complexity, which includes timing issues, network noise, performance, and other potential issues.

Rättigheter är alltså inte ett problem i det han beskriver, det är nätverkstrafik mm och i så fall så ligger det utanför operativsystemet, alltså är det likadant på alla plattformar.

Jämför vad han säger med denna beskrivning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nätverkslager

och sedan med denna beskrivning (som är operativystemet):
Applikationsskikt - Wikipedia

Problemet är att det på samma nätverk med samma uppsättning så sker inte felet på en windows, linux, solaris eller annan server. Det drabbar uteslutande Mac OX X server. Om Apple bara spenderat 10% av det som spenderats på iPhone-utvecklingen hade dessa problem varit lösta. Mac OS X server är enormt känslig. 10.5 är fortfarande i betastadiet om man jämför med Linux eller Windows som serveroperativ.

Rättighetsproblem har jag aldrig råkat ut på en windowsserver. Kanske får man inse att Apple har mycket att lära kring serverteknik innan det kan bli ett riktigt alternativ i blandad miljö.

Personligen så föredrar jag att leva med de ev. nätverksproblemen framför att ha de senaste versionerna av våra dokument utspridda på klienterna. Hur många kommer egentligen ihåg att kopiera över filen till servern när de ringer från dagis och tycker det är dags att hämta barnen?

10.5.3-debacklet med CS3 tycker jag förvisso är en allvarlig bugg, men det har inget att göra med att det med ett snabbt nätverk och effektiva servrar ska kunna gå att lagra sitt arbete centralt.

När det gäller originalfrågan så har vi haft problem just med Word. Det går oftast bra att spara även till servern så länge man ger filen ett nytt namn. Det här är definitivt Microsoft relaterat och jag tror det har att göra med MS håller sig med flera arbetsfiler med olika kryptiska namn som de flyttar och döper namn på fram och tillbaka. Ibland misslyckas de med att få lock på någon av filerna och då går hela processen åt skogen och filen blir "korrupt".

  • Medlem
  • 2010-02-22 10:32

Återupptar detta ämne på nytt..

Vi har på kontoret några iMacar med Mac OSX 10.5 Leopard (senaste uppdateringen) som är kopplade till en MacMini med Mac OSX 10.5 Server.

Det uppstår precis som nämnt tidigare i denna tråd stundtals ett problem då vi arbetar med till exempel word-dokument på servern från Microsoft Office -programmen (senaste versionen av 2008). Då vi försöker spara får vi ett meddelande som går ut på att servern och datorn har tappat kontakten med varandra. Väljer vi å andra sidan att spara om dokumentet i "spara som menyn" fungerar det utmärkt, och dokumentet sparas på servern på nytt.

Känns mycket irriterande att inte kunna arbeta med filer på servern direkt då vi är behov av att kunna dela dem med varandra och så vidare!

Är det någon som vet om denna problematik är löst? Är det MS eller Apple som ska lösa situationen?
Finns det anledning att uppgradera till Snow Leopard endast av denna anledning?

Tacksam för konstruktiva idéer!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-23 08:30
Ursprungligen av Henke:

Återupptar detta ämne på nytt..

Vi har på kontoret några iMacar med Mac OSX 10.5 Leopard (senaste uppdateringen) som är kopplade till en MacMini med Mac OSX 10.5 Server.

Det uppstår precis som nämnt tidigare i denna tråd stundtals ett problem då vi arbetar med till exempel word-dokument på servern från Microsoft Office -programmen (senaste versionen av 2008). Då vi försöker spara får vi ett meddelande som går ut på att servern och datorn har tappat kontakten med varandra. Väljer vi å andra sidan att spara om dokumentet i "spara som menyn" fungerar det utmärkt, och dokumentet sparas på servern på nytt.

Känns mycket irriterande att inte kunna arbeta med filer på servern direkt då vi är behov av att kunna dela dem med varandra och så vidare!

Är det någon som vet om denna problematik är löst? Är det MS eller Apple som ska lösa situationen?
Finns det anledning att uppgradera till Snow Leopard endast av denna anledning?

Tacksam för konstruktiva idéer!

Jag har för mej att jag läste om exakt det här problemet för många månader sedan... kanske på Apple MacOS-lista, eller Macworld.se.... (minnet är inte så bra).
De påstod att det var en "bugg" i Office, den använde inte de anrop som Apple anger, utan hade sin egen lösning (vid fillåsning....?), kommer dock inte ihåg vad lösningen skulle vara. Eller om vi får vänta till nästa version av Office...

  • Medlem
  • 2010-02-24 21:35
Ursprungligen av kenjon:

Jag har för mej att jag läste om exakt det här problemet för många månader sedan... kanske på Apple MacOS-lista, eller Macworld.se.... (minnet är inte så bra).
De påstod att det var en "bugg" i Office, den använde inte de anrop som Apple anger, utan hade sin egen lösning (vid fillåsning....?), kommer dock inte ihåg vad lösningen skulle vara. Eller om vi får vänta till nästa version av Office...

Mycket intressant, då kan det alltså vara så att det är Office som är problemet.. Har sökt runt lite utan att hitta artikeln du utgick från...
Skulle minnet komma tillbaka är det självklart välkommen

Ursprungligen av kenjon:

Jag har för mej att jag läste om exakt det här problemet för många månader sedan... kanske på Apple MacOS-lista, eller Macworld.se.... (minnet är inte så bra).
De påstod att det var en "bugg" i Office, den använde inte de anrop som Apple anger, utan hade sin egen lösning (vid fillåsning....?), kommer dock inte ihåg vad lösningen skulle vara. Eller om vi får vänta till nästa version av Office...

Jag har fått en liknande förklaring av vår macsupport, att det dels har att göra med hur word låser öppna filer, dels att vi slarvar med att "koppla från" filservern innan vi stänger av burkarna på kvällen!?

Vi är ett trettiotal pers med ett snabbt och stabilt mac os x server-nätverk, vi jobbar alltid mot filservern och har inte något liknande problem i något annat program, bara word (2008). Personligen tycker jag problemet uppstår när man har en fil öppen under en längre tid med lågintensivt arbete (lång tid mellan cmd+S)...

Det där indikerar att det är ett instabilt nätverk. Utan att i hundraprocentig detalj känna till hur MS Office hanterar filöppning/ändring så utgår jag från att det använder ett system med lås- och tempfiler, vilket innebär att ändringen rent tekniskt inte utförs på originalfilen, utan i en ny fil som så småningom ersätter den ursprungliga. Om kontakten med servern då bryts så fungerar kanske inte någon del i den kedjan. Det ska man egentligen vara väldigt glad för, eftersom det innebär att det blir mycket färre skador på filer (föreställ dig vad som annars skulle hända om en fil bara skrivits ner till hälften då kontakten bryts)

Eftersom det är intermittent så skulle jag våga mig på en gissning om att det är just nätverkstrafiken som spökar, och då får man se över det och alla dess komponenter, mjuk- såväl som hårdvara.

Nej, Snowleopard avhjälper inte problemet. Dessvärre.

Se till att ha snabbt nätverk, gigabit. Se till att alla använder kabel och INTE trådlöst. Se till att servern kör med bra hastighet och "sharepointen" är snabb nog, typ externt raid. Då brukar det fungera hyffsat. ELLER köra Parallels server med en Windows server på som sköter hanteringen av filer. Har ALDRIG haft problem på en windowsserver med rättigheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-22 13:26
Ursprungligen av Sweet_112:

Nej, Snowleopard avhjälper inte problemet. Dessvärre.

Se till att ha snabbt nätverk, gigabit. Se till att alla använder kabel och INTE trådlöst. Se till att servern kör med bra hastighet och "sharepointen" är snabb nog, typ externt raid. Då brukar det fungera hyffsat. ELLER köra Parallels server med en Windows server på som sköter hanteringen av filer. Har ALDRIG haft problem på en windowsserver med rättigheter.

.. eller kanske FreeNAS som klarar av AFP?

  • Medlem
  • 2010-02-22 21:42

Känner hur detta kom utanför min begränsade kompetens vad gäller serverhantering..

Vad jag vet är att en lösning via Parallells eller liknande inte är aktuell. Inte heller något byte till Windows-miljö är intressant..

Så vad jag förstår är detta ett nätverksrelaterat problem och inte direkt kopplat till Mac OSX Server, eller är detta extra känsligt för eventuella hård eller mjukvaroproblem i nätverket?

Sweet_112, för en serverinvalid, vad är egentligen "sharepointen"? Vad fastställer om servern kör med bra hastighet, servern i fråga är en relativt ny Intel MacMini, varav endast 4-5 macar ansluter, borde väl vara tillräckligt? Eller finns inställningar att göra så att den så att säga "kör snabbare"?

Vad är egentligen spikes och glitches?:)

Sist men inte minst, vad är FreeNAS?

Är det mest troligt att det handlar om ett hård eller mjukvarufel i nätverket?

Många frågor från en ovetande.. Vi är inte vana vid att administrera server och liknande på egen hand..:tveksam:

Bra råd. Värt också att titta över vad man har för switchar, UPS-enheter. Det kan röra sig om massor med saker, och bara en sån sak som spikes och glitches i elnätet kan skapa stora problem.

Senast redigerat 2010-02-22 20:25
  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-02-24 22:47

Hittade denna tråd på google, verkar vara ett liknande problem?
Finns lite tips där.
Make Mac Work: Office Won’t Save To Server

  • Medlem
  • 2010-03-04 17:27

Är det någon som vet om detta problem även gäller iwork programmen eller hade vi löst problematiken med en övergång till senaste iWork istället för Office 2008?

Ursprungligen av Creops:

Hittade denna tråd på google, verkar vara ett liknande problem?
Finns lite tips där.
Make Mac Work: Office Won’t Save To Server

Det här är ju pudels kärna.
Bra länk!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-03-07 01:22
Ursprungligen av elfstr0m:

Det här är ju pudels kärna.
Bra länk!

Tack

  • Medlem
  • 2010-03-18 11:39

Har nu varit i kontakt med Microsofts supportavdelning nummer 1, som först meddelade mig att de inte felsökte denna typ av problem, och hänvisade till Microsofts supportavdelning nummer 2. Väl framme hos dem vägrade de att hjälpa till, ett supportärende gick loss på 2600 SEK ex moms om jag inte minns fel..

Blir nog att byta till iWork med andra ord:)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-03-20 14:19
Ursprungligen av Henke:

Har nu varit i kontakt med Microsofts supportavdelning nummer 1, som först meddelade mig att de inte felsökte denna typ av problem, och hänvisade till Microsofts supportavdelning nummer 2. Väl framme hos dem vägrade de att hjälpa till, ett supportärende gick loss på 2600 SEK ex moms om jag inte minns fel..

Blir nog att byta till iWork med andra ord:)

NeoOffice & OpenOffice använder jag annars..

  • Medlem
  • Partille
  • 2010-03-25 19:15

Detta problem har man ju ägnat ett antal timmar åt att försöka begripa och fixa.
Det ligger något i att det här med tiden användaren varit inaktiv att göra.
Efter lite trix har jag sett mycket mindre av detta bland användarna i vårt system:
Så här gjorde vi:

Vi lyckades forcera fram att det alltid blev fel, inte bara från Word utan även TextEdit (av alla oskyldiga program)
Vi la en Folder redirection i WGM (Preferences/Details/com.apple.MCXRedirector) från server till lokal maskin för användaren.
Detta skall gynna hastigheten men medförde att det bara gick att spara en fil en gång med samma namn.
Hittade en lösning på nätet där man la en till Folder redirection tillbaka till servern av mappen Library/Caches/Temporaryitems

Sen verkar det gå mycket bättre.

iWork har inte dom här problemen såvitt jag vet!

Bevaka tråden