Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smygreklam?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-22 12:51

Ser fler och fler inlägg som innehåller reklam för appar man själv gjort och/eller företag man jobbar på eller för.

Om jag inte minns fel så är det inte tillåtet att göra reklam UTAN godkännande från 99.se.

Vore det inte smidigt att dom inlägg som är godkända av 99.se förses med någon form av symbol så vet medlemmar, moderatorer och övriga vad som skall vara kvar och vad som skall tas bort?

Yes!!

Bra! Känns som om det varit väldigt mycket sånt här på sistone... Var ska gränsen dras? Ibland vet man inte om det bara är ett tips från en vanlig användare eller reklam från någon som varit med och utvecklat programmet/säljer produkten.

Börja med att rapportera de inlägg du tycker är tveksamma så får vi ögonen på dom lättare.

Samtidigt om nån gjort ett kul spel som kanske inte ens kostar nått. Och berättar det, ska det räknas som reklam?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-22 18:52

Jo, för samma person kan ju ha andra program, som kostar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-22 18:59
Ursprungligen av MatsOlov:

Jo, för samma person kan ju ha andra program, som kostar.

Det är ju bara att be en kompis berätta...
Jag tror aldrig man kommer att kunna hindra smygreklamen.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jo, för samma person kan ju ha andra program, som kostar.

I sådana falla föreslår jag att reglerna bör ändras så att det blir okej att tipsa om program som man själv utvecklat, även om det kostar pengar.
Bara fjantigt att ha en regel om att man inte får tipsa om egna program då vem som helst annan på forumet har rätt att tipsa om samma program.

Ursprungligen av Chaosstar:

I sådana falla föreslår jag att reglerna bör ändras så att det blir okej att tipsa om program som man själv utvecklat, även om det kostar pengar.
Bara fjantigt att ha en regel om att man inte får tipsa om egna program då vem som helst annan på forumet har rätt att tipsa om samma program.

Jag håller med. Och det är väl ungefär den tolkningen vi gör idag.

Så länge personen är ärlig och berättar att han ligger bakom programmet, och inte låtsas vara någon utomstående som gillar programmet...
Så länge personen är trevlig och hjälpsam, och inte kör alltför mycket säljsnack, i sina "reklam-trådar"...
Så länge personen inte spammar forumet med en massa korspostningar om sina program eller tjänster...

...så låter vi det oftast vara kvar.

Men - som nämnts tidigare - rapportera när ni ser något, så att vi får ögonen på det, och kan ta ställning till eventuellt behov av moderering.

/Mod

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-22 19:48

En liknande diskussion vi haft tidigare: http://www.99.se/feedback/273413-reklam-i-smyg.html

Senast redigerat 2010-02-22 19:59
  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-21 22:37

Hur är det med folk som gör reklam för sina siter i sitt namn?

Ursprungligen av zappee:

Hur är det med folk som gör reklam för sina siter i sitt namn?

Som sagt, är man ärlig och inte smyger med att man ligger bakom sajten eller produkten, så kanske det får ligga kvar... kanske...

Men eftersom det är bedömningsfrågor, så hade det varit lättare att diskutera utifrån ett exempel.

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-23 07:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Som sagt, är man ärlig och inte smyger med att man ligger bakom sajten eller produkten, så kanske det får ligga kvar... kanske...

Men eftersom det är bedömningsfrågor, så hade det varit lättare att diskutera utifrån ett exempel.

/Mod

http://www.99.se/medlem/karina%40skyshop.se/

Du hänger upp dig på hennes medlemsnamn?

Att hon är företagare i en bransch som inte har någonting med forumets ämnesområden att göra, och visar detta i sitt medlemsnamn, är ganska harmlöst, tycker jag.

/Mod

Jag uppskattar ärlighet, t o m ;

"Jag ser att du har ett problem, vi är ett företag som heter länklänklänk och vi kan nog lösa ditt problem"

kan fungera.

Värre är det med de som gör reklam och "tipsar" om ngn "ny grym produkt" och som inte är ärliga med att de äger siten och säljer produkten i fråga.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-03-22 08:32

Annars är det väl ganska enkelt att köpa en liten banner här på 99 om man nu har ett företag och tjänar pengar på sina produkter.

Här är ett exempel på uppenbar smygreklam. Vi hade en del diskussioner i PM med...

http://www.99.se/ipod-iphonetillbehoer/273411-battericase-till-iphone.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-22 15:32
Ursprungligen av Goflorp:

"Vi kan nu presentera" innebär väl att det knappast kan klassas som smygreklam. Jag ser det som reklam utan smyg.

Ursprungligen av gaimasa:

"Vi kan nu presentera" innebär väl att det knappast kan klassas som smygreklam. Jag ser det som reklam utan smyg.

Jo men sen, "den är ju görbra" och allt vad de skriver, fast å andra sidan, så mkt smyg är det ju inte

Vi hade ngn tjomme som sålde väskor från Kanada, men han sa aldrig att han jobbade där. Men det fanns svenskspråkiga i personalen.... och väskorna var Såååååååå bra!

Senast redigerat 2010-03-22 15:50
Ursprungligen av Goflorp:

Här är ett exempel på uppenbar smygreklam. Vi hade en del diskussioner i PM med...

http://www.99.se/ipod-iphonetillbehoer/273411-battericase-till-iphone.html

Just den är ett bra exempel på en tråd som inte är OK, i mina ögon.

När en företagare går in i en tråd och svarar, typ "vi har en sådan produkt/tjänst som du efterfrågar", så är det stor chans att inlägget får stå kvar.

Men om företagaren, som i det här exemplet, själv startar en tråd vars syfte bara är reklam, så tycker jag att man har gått över gränsen.

Jag har nu flyttat den tråden till papperskorgen, så länken fungerar inte längre.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Just den är ett bra exempel på en tråd som inte är OK, i mina ögon.

När en företagare går in i en tråd och svarar, typ "vi har en sådan produkt/tjänst som du efterfrågar", så är det stor chans att inlägget får stå kvar.

Men om företagaren, som i det här exemplet, själv startar en tråd vars syfte bara är reklam, så tycker jag att man har gått över gränsen.

Jag har nu flyttat den tråden till papperskorgen, så länken fungerar inte längre.

/Mod

Ett annat exempel

"kalle71" utger sig för att vara "nöjd kund" som kan "rekommendera" iPhoneservice.
8 inlägg på kontot, samtliga 8 på ungefär en rad och länk till Home Media

Nu såg jag själv denna användares inlägg, men ser ni ínlägg som är tydliga reklaminlägg, rapportera dem så är det större chans att vi ser dem och kan ta bort dem och kontakta användaren.

EDIT: Såg att de blev rapporterade också, satt inte vid mailen. Bra!

Senast redigerat 2010-09-24 09:06
1
Bevaka tråden