Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defragga HFS+ partitionen inifrån XP?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-02-20 10:55

Hej!

Skulle vilja göra en defrag på den partition som HFS+ (journ.) volymen ligger på inifrån Win XP (för att kunna vara effektiv och jobba samtidigt som mac-delen defragmenteras).

Letar efter ett program som klarar detta, men inte ens proffsiga O&O Defrag har någon info vilka filssystem som stöds. Fixar den HFS+ (jounalförd) ?

Går det ens? Finns det några direkta hinder?

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-20 11:44

Mac OS sköter defrag etc. själv. Det är inget du behöver eller ska syssla med. Det är ett typiskt Windows-beteende.

Att försöka med defrag från Win är dömt att misslyckas. Win kan inte ens läsa HFS+ volymer utan extra programvara.

Använd iDefrag när du kör OS X

Coriolis Systems :: Products :: iDefrag

Håller med Gunnar här, it works, OSX sköter det själv, dont mess with it.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 13:46

Men tänk på att den inbyggda funktionen i Mac OS X bara defragmenterar filer mindre än 20MB och det hjälper dig inte om du sitter med stora filer på flera GB.

Tror inte jag har defragmenterat sedan år 2000.
Varför?

Ursprungligen av Goflorp:

Tror inte jag har defragmenterat sedan år 2000.
Varför?

Den vanligaste anledningen är användare som efter en tid vill installera boot camp på en disk där det inte finns tillräckligt med kontinuerligt utrymme. Enda sättet att installera boot camp då att radera disken om man inte defregmanterar den.

Ursprungligen av hummel:

Den vanligaste anledningen är användare som efter en tid vill installera boot camp på en disk där det inte finns tillräckligt med kontinuerligt utrymme. Enda sättet att installera boot camp då att radera disken om man inte defregmanterar den.

Ah! Då finns det ju iaf en anledning.

Jag har för mig att förr i tiden när man ville skapa en disk-image-fil på sin hårddisk var det samma sak, den var tvungen finnas i "continous disk space".

Men, idag, av "performance-skäl" finns väl föga anledning.

Ursprungligen av Goflorp:

Men, idag, av "performance-skäl" finns väl föga anledning.

Helt rätt, i alla fall under Mac OS X.

1
Bevaka tråden