Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera sista modellen Power Mac G5

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Är en total nybörjare på att uppgradera hårdvaran i en dator.
Det jag skulle vilja göra är att lägga till 2 gb RAM. Ett nytt grafikkort och ev en till hårddisk.

Jag har en Late 2005 power mac g5. Funkar det med "vanligt" PCI Express kort eller måste man köpa Apple:s speciella?

Kan man köra med två grafikkort? Har två skärmar till datorn och skulle även vilja koppla in min tv via dvi-hdmi.

Har hittat ett billigt RAM minne: Komplett.se - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1GB,funkar det?

Tacksam för hjälp.

Du måste ha ett grafikkort som är kompatibelt med Mac. Vanliga PC-kort funkar inte. Två grafikkort ska inte vara något problem. Den första PCIe-platsen är snabbare än den andra som är snabbare än de två sista.

Det där minnet ska passa bra. Det är PC2-5300, vilket är bakåtkompatibelt med PC2-4200 som din dator har. Kom ihåg att minnen måste installeras i lika par mittenifrån.

Vart kan man hitta ett sådant kort till en rimlig peng? Ska väl helst vara ett någorlunda bra så man kan använda det i ett ev mac pro köp i framtiden.

Funderar även på att installera en extra hårddisk på ca 250 gb, ska användas för att lagra de filer jag använder mest och ev ett äldre os x, har externa hårddiskar för att lagra större filer...
Funkar en sån här? Komplett.se - Hitachi Deskstar? 7K1000.C 250GB

Tack för ditt snabba svar!

eBay eller andra ställen. Att köpa från nån återförsäljare är ju bara pengar i sjön. Det finns flashade PC-kort (där någon har installerat en Mac-firmware på kortet). Det är ju ett alternativ. Som sagt; leta begagnat.

Hårddisken ser bra ut.

En sista fråga...
Vad ska man kolla efter när man letar grafikkort? Det ska finnas mac-firmware, PCI Express anslutning... något mer? kommer kortet funka om man väljer att sätta det i en mac pro så småningom? Och slutligen, att lägga in en mac firmware är inget man kan göra själv? har sett att det finns radeon 1900 kort till hyggliga priser...

1
Bevaka tråden