Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma åt laptopens hårddisk från min stationära dator

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag behöver koppla min bärbara macbookpro så att jag kan använda skärmen till den stationära datorn.
Sladd + kortkommando ? Jag hittar inte mina anteckningar ... hjälp tack

1. Du hade lagt ditt inlägg i en tråd som handlade om något helt annat. Nu är det flyttat hit, till en egen tråd.

2. Du hade skrivit två exakt likadana inlägg. Det ena är raderat nu.

/Mod

Det låter som om du vill koppla in laptopen och använda den som en ren skärm till den stationära datorn. Det går inte.

Enda sättet att använda laptopens skärm till den stationära, är nog att göra någon form av fjärrinloggning. "Remote Desktop", "Skärmdelning" eller något sådant.

Du kan ju börja med att berätta vilka operativsystem du kör, på laptopen och på den stationära.

Sen kommer säkert någon som är mer kunnig på det här området än jag, och hjälper dig med rätt program och kommandon.

Jag har gjort det förr. Alltså vill komma åt HD på laptoppen (MacBook Pro) med OSX, men använda skärmen på min stationära PowerPC G5 (Mac OSX)
En av dom skulle vara stängd, sen var det ett kortkommando vid start av den andra, o då fick man upp HD för laptopen på den stationära som en extra HD.
?? Har glömt kortkommandot...

Ursprungligen av typiskt tina:

Jag har gjort det förr. Alltså vill komma åt HD på laptoppen (MacBook Pro) med OSX, men använda skärmen på min stationära PowerPC G5 (Mac OSX)
En av dom skulle vara stängd, sen var det ett kortkommando vid start av den andra, o då fick man upp HD för laptopen på den stationära som en extra HD.
?? Har glömt kortkommandot...

Ja, det var ju något helt annat än vad frågeställningen i första inlägget antydde.

Då är det nog "Firewire target mode" du menar, vilket Marcus och badmojo redan svarat.

T.

Firewire target disk mode.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-02-21 12:57

Du håller in T när du startar din Macbook Pro. Sen kopplar du en firewire kabel mellan valfri dator med Firewire och Macbook Pro. Detta funkar bara med datorer som har firewire och kallas target-mode.

Edit: Ah, var 1 minut sen

Japp, jag trodde först också att det gällde skärmdelning, som du svarade på Jesper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 13:08

Att använda FireWire Target handlar inte om att använda någon annan dators skärm. Det du gör i detta fall är att använda din bärbara dators inbyggda hårddisk som startskiva till din stationära dator, i stället för den stationäras egna inbyggda hårddisk.

Ja, frågan var väldigt otydligt ställd.

Nu har jag ändrat trådens rubrik (igen), och flyttat tråden till ett mer passande forum.

/Mod

1
Bevaka tråden