Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pulserande brum och annat brum på iMac 24"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har återigen fått problem med BRUM på min annars fina iMac 24". Köpte en iMac oktober 2007, men den började genast brumma så kraftigt att jag fick byta ut den mot en annan iMac, som var bättre. Dessvärre kraschade hårddisken i somras, så jag fick - på garantin - lämna in datorn och fick en ny hårddisk inmonterad. Den har varit relativt tyst, tills för någon månad sedan, då det irriterande och störande, pulserande brummet dök upp även i den här iMacen. Det är inte fläktar som surrar, utan vibrationer från hårddisken som förstärks av skärmen, som ger resonans. Det hjälper inte att ställa datorn på mjuka underlag. Det konstiga är att det pulserande ljudet hörs några minuter när jag drar på datorn (från vila, oftast), när en extern hårddisk också är igång. Efter några minuter kopplar den externa ner i vila, och då upphör det PULSERANDE brummet från datorn, men det övergår i ett ganska kraftigt JÄMNT brummande.
Jag funderar på att lämna in iMacen, som är i slutet på garantitiden, till Dataservice i Norrköping, för koll och ev. reparation(?) - men jag är så trött på att behöva jamsa runt med Macen för ett eländigt brummande. Jag funderar förstås på om dessa vibrationer också SKADAR hårddisken. Nån som vet?

Jag har också det där pulserande brummet som du berättar om, i en bara några veckor gammal iMac 24". Nej precis, det är inte fläktarna som väsnas, jag har prövat att varva dem med smcFanControl och det pulserande brummet fortsatte parallellt. Jag hoppas verkligen inte att det skadar hårddisken, men om det är så att HD:n vibrerar kan det ju påverka dess livslängd.

Jag funderar på om brummandet/resonansen kan vara relaterat till ett skärmfenomen som jag har. Kan du pröva att använda den helfärgade grå Apple-bakgrunden och dra ned skärmbelysningen till minimum och se om skärmbilden också "vibrerar"?

Nej, inga skärmbildsvibrationer. Det här är, tror jag, ett typfel för den här sortens Macar. De har inte klarat att hitta en konstruktion som funkar fullt ut, i jakten på tunnhet... Inte precis något de skryter om i sin reklam - men så är det. Det är hårddisken som vibrerar. Vet inte om den vibrerar mer än andra hårddiskar, men problemet är väl att vibbarna förstärks genom chassiresonans. Enda chansen är väl att verkstan går in och vrider lite på hårddisken, så att den inte kommer emot lika mycket. Jävligt dumt fel! Alla har det inte heller; en del ÄR tysta. Jag blir nästan ännu mer irriterad när jag kommer till jobbet och drar på min gamla PC där, som bara susar behagligt. Apple borde erkänna det här konstruktionsfelet och ordna nån slags recall för de som behöver det, så man slipper övertyga verkstäderna om att man inte hallucinerar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-25 12:23

Tyvärr är det skönt att stänga av min imac 24"...

Min imac 24" brummar med ett lågfrekvent brummande resonans ljud precis som era.
När jag stänger av känns det underbart tyst och skönt. Men självklart vill jag ju kunna använda datorn utan att dra på volymen med hög musik för att kompensera bort brummandet.

Plågsamt. Ljudet ändras för varje tangenttryck på tangentbordet eller om jag lägger armen mot bordet.

Jag lämnade in den på Macsupport i Göteborg och de bytte en av fläktarna, men tyckte inte att datorn brummade så farligt hos dom. Jag har transporterat datorn några gånger i originalförpackningen. Samt har ett hårt homogent bord av ek. Tidigare hade jag datorn på ett vingligt bord från IKEA. Då var datorn tyst... Ev. borde Apple specificera vilka bord som är bra till deras iMac.... Stön!

Vad kan man göra?

Det enda man kan göra i längden är nog att köpa en annan modell, där hårddiskjäveln inte sitter i skärmen, så att säga. Det är en onaturlig konstruktion, som för övrigt bara krånglar till det. Man kan ju inte byta disk själv, t.ex. Nej, de här iMacarna är riktiga misslyckanden, ett slags missfoster. Jag hade aldrig köpt en, om jag haft råd med en Mac av "vanlig" konstruktion. Nu ska jag iallafall lämna in min för koll, för jag tror att hårddisken skadas av dessa vibrationer, och dessutom har jag nåt grafikfel också, så då tar jag det samtidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-26 00:36

Vad du kan göra? Tja, du kan ju använda det vingliga bordet från ikea

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-27 15:18
Ursprungligen av Locovarg:

Det enda man kan göra i längden är nog att köpa en annan modell, där hårddiskjäveln inte sitter i skärmen, så att säga. Det är en onaturlig konstruktion, som för övrigt bara krånglar till det. Man kan ju inte byta disk själv, t.ex. Nej, de här iMacarna är riktiga misslyckanden, ett slags missfoster. Jag hade aldrig köpt en, om jag haft råd med en Mac av "vanlig" konstruktion. Nu ska jag iallafall lämna in min för koll, för jag tror att hårddisken skadas av dessa vibrationer, och dessutom har jag nåt grafikfel också, så då tar jag det samtidigt.

Det är den stora nackdelen med iMac att man inte kan göra så mycket på den
utan är hänvisad till verkstad och framför allt har en garanti på den annars så kan det blir dyrt om man måste laga den! Man betalar mycket för design man kan jämföra den med en Bang & Olufsen. Men peppar peppar så har min funkat bra hittills är nöjd med den.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-02-21 12:35

Har stört mig ett tag nu på att min iMac 20" C2D börjat "brumma" och bestämde mig för att felsöka. Har läst lite olika trådar och testat lite olika saker själv. Vill inte starta en ny tråd så jag väcker liv i den här då ni diskuterat samma sak.

Jag kan konstatera att ljudet beror på ljusstyrkan på skärmen. Drar jag upp ljusstyrkan så försvinner brummandet helt. Drar jag ner ljusstyrkan igen så kommer det tillbaka. Jag har ingen lust att ha ljusstyrkan på max så jag skulle gärna vilja veta om någon hittat något sätt att bli av med brummandet, utan att öka ljusstyrkan?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-28 14:39

Pulserande brummande på 27 iMac, någon annan med liknande problem?

Hej,

Min flickvän har precis skaffat sig en iMac 27 " med C2D-processorn och den har ett mycket irriterande pulserande brummande ljud.

Den här tråden verkar bara ta upp äldre iMacs. Har andra liknande problem med nya iMacs?

Kan man få felet avhjälpt av Apple?

Mvh
Andreas Lundin

Om skrivbordet fungerar som en resonanslåda, har ni provat med att lägga något emellan foten och bordet, en musmatta t ex.

1
Bevaka tråden