Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabba upp mail/flytta inboxar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Jag sitter med en gammal trostjänare (PB 15" 1.67 Ghz) och den har ju börjat sega betänkligt på senaste trots ominstallationer och defrag. Det verkar som om mailen är det tyngsta, jag har en jäkla massa (~20 000) mail i mina inboxar, och detta segar nog ner en del. Finns det något bra sätt att:

- Snabba upp mail? Hittills har jag kört sqlite-scriptet som tipsas om här. Det verkar också som att bygga om brevlådor kan hjälpa, men vissa blev av med sina skickade mail. Nån som har fler tips eller erfarenheter?

- Flytta mail från inboxarna? Jag tänker att det skulle gå snabbare om alla äldre mail låg i en mapp så inte de behöver laddas till inboxen varje gång mail startas, men ändå så pass tillgängliga så man kan gå dit och söka bland dem om det skulle behövas - arkivera mail verkar bara skapa en stor fil som man sen behöver importera - inte så intressant.

Eller är det bara att kapitulera och köpa en ny arbetshäst?
Erik

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-21 10:47
Ursprungligen av råddan:

Tjena,

Jag sitter med en gammal trostjänare (PB 15" 1.67 Ghz) och den har ju börjat sega betänkligt på senaste trots ominstallationer och defrag. Det verkar som om mailen är det tyngsta, jag har en jäkla massa (~20 000) mail i mina inboxar, och detta segar nog ner en del. Finns det något bra sätt att:

- Snabba upp mail? Hittills har jag kört sqlite-scriptet som tipsas om här. Det verkar också som att bygga om brevlådor kan hjälpa, men vissa blev av med sina skickade mail. Nån som har fler tips eller erfarenheter?

- Flytta mail från inboxarna? Jag tänker att det skulle gå snabbare om alla äldre mail låg i en mapp så inte de behöver laddas till inboxen varje gång mail startas, men ändå så pass tillgängliga så man kan gå dit och söka bland dem om det skulle behövas - arkivera mail verkar bara skapa en stor fil som man sen behöver importera - inte så intressant.

Eller är det bara att kapitulera och köpa en ny arbetshäst?
Erik

Kör IMAP om du kan, och flytta mailen till olika mappar.

Citat:

Kör IMAP om du kan, och flytta mailen till olika mappar.

Varför är IMAP bättre än POP?

Hittade f.ö. den här: MacMost – MacMost Now 67: Optimizing Mail som var en bra video i ämnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 13:30
Ursprungligen av råddan:

Varför är IMAP bättre än POP?

Hittade f.ö. den här: MacMost – MacMost Now 67: Optimizing Mail som var en bra video i ämnet.

IMAP är inte bättre än POP ur snabbhetssynpunkt. Snarare tvärtom då IMAP har mer kontakt med servern vilket kan påverka Apple Mail hastighet negativ (om än ganska lite).

råddan: Skriv alltid vilken Mac OS X version du har. Jag vet att tidiga versioner av Mail hade svårt när det fanns mycket mail i Inkorg och i Skickat. Men det löste sig i och med Mac OS X 10.4 och framåt.

1
Bevaka tråden