Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjäna på att köpa minnen utomlands?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej nu är det så att jag ska åka till New York vid slutet av mars. Jag undrar om det bättre att köpa minnen till iMac 27" där än här? Det verkar vara rätt så dyrt. Jag hade vilja ha 16 gb men det är nog dyrt även om man handlar där. Jag har fattat som att de ska vara billigare där. Jag undrar en annan grej som inte har så mycket med hård vara att göra.
Jag tänkte ta med en MBP dit tänkte köpa itunes presentkort eller vad de kallas och sen köpa filmer och serier från amerikanska itunes store. Kan man då få över dem till nån hårddisk och sen få över dem till min iMac?
Med vänliga hälsingar

Ursprungligen av iPoduser:

Jag tänkte ta med en MBP dit tänkte köpa itunes presentkort eller vad de kallas och sen köpa filmer och serier från amerikanska itunes store. Kan man då få över dem till nån hårddisk och sen få över dem till min iMac?
Med vänliga hälsingar

Kan ju alltid ladda hem dom igen på iMacen?

Ursprungligen av poseidon84:

Kan ju alltid ladda hem dom igen på iMacen?

Jaså går det? Jag har själv ingen aning. Kan jag köpa fån amerikanska itunes store om jag köper presentkort till itunes i usa?

Citat:

marcushedenstrom

Men om jag köper i en vanlig affär så är det väl alltid inklusive momsen? Jag kommer tjäna ändå fast jag betalat momsen än om jag hade köpt i sverige?

Ursprungligen av iPoduser:

Jaså går det? Jag har själv ingen aning. Kan jag köpa fån amerikanska itunes store om jag köper presentkort till itunes i usa?

Ja, kolla in appletv delen av detta forum så hittar du flera människor som köper itunes-kort från USA och kör dom här hemma i svedala

Ska du ändå dit är det antagligen billigare att köpa där än här. Du får väl kolla runt lite på vad det kostar. Glöm inte 8,875 procent moms på priset i New york.

Sen blir det ju dyrt om det blir något fel på minnena och du måste lämna tillbaka dem.

Ja moms får du alltid betala, men det jag menar är att priser brukar anges utan moms, sen får man en överraskning i kassan.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ja moms får du alltid betala, men det jag menar är att priser brukar anges utan moms, sen får man en överraskning i kassan.

Aha jag trodde att det brukar visa priset inklusive momset på prislapparna. Vad jobbigt att räkna till 9 % på allt man köper Jag kan på..hur är det med tullskatt och allt vad de heter? Man måste väl betala skatt om man handlar ex antal?

Om jag minns rätt vill de ha moms (svensk moms) på grejer som är värda över 1700 kronor när du går genom tullen. Förutsatt att det faktiskt är någon där. Så där kommer ju minnena undan.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om jag minns rätt vill de ha moms (svensk moms) på grejer som är värda över 1700 kronor när du går genom tullen. Förutsatt att det faktiskt är någon där. Så där kommer ju minnena undan.

Men om man undviker för massa oöppnade förpackningar och så det ser ut som att prylarna man köpt ser ut som man har alltid haft dem då borde man komma undan?

Citat:

poseidon84

Men då måste man ha ett itunes konto för amerikanska store? jag kan inte logga in med mitt vanliga?

Senast redigerat 2010-02-21 17:05
Ursprungligen av iPoduser:

Men då måste man ha ett itunes konto för amerikanska store? jag kan inte logga in med mitt vanliga?

Köper du ett itunes kort i USA så måste du skapa ett konto i den amerikanska affären. Och du kan ha flera affärer i din dator.

Ursprungligen av poseidon84:

Köper du ett itunes kort i USA så måste du skapa ett konto i den amerikanska affären. Och du kan ha flera affärer i din dator.

aha men inte kontot som jag redan har? konstiga vara att jag har tydligen aktiverat 5 kontot enligt mitt itunes :S

Ursprungligen av iPoduser:

aha men inte kontot som jag redan har? konstiga vara att jag har tydligen aktiverat 5 kontot enligt mitt itunes :S

Anar att ditt nuvarande konto är för svenska butiken så då behöver du ett konto till för amerikanska butiken (var noga också med vilket stat du väljer då det är olika skatt på olika ställen)

Och angående dina 5 aktiveringar så tänk på att det är för alla datorer du lagt in det på (kanske glömt att ta bort det om du sålt eller slängt en dator?) Men du kan också via apples hemsida ta bort alla dina aktiveringar om du inte har någon kvar.

Ursprungligen av poseidon84:

Anar att ditt nuvarande konto är för svenska butiken så då behöver du ett konto till för amerikanska butiken (var noga också med vilket stat du väljer då det är olika skatt på olika ställen)

Och angående dina 5 aktiveringar så tänk på att det är för alla datorer du lagt in det på (kanske glömt att ta bort det om du sålt eller slängt en dator?) Men du kan också via apples hemsida ta bort alla dina aktiveringar om du inte har någon kvar.

Men isf kan jag göra ett amerikanskt konto nu på en gång och sen registera mitt bankkort så kan jag köpa grejer på direkten? Alltså det är så här när jag skaffade min dator vid slutet av november så vet jag att skaffade ett MobileMe trail så vet jag att jag köpte massa applikationer med det kontot och jag ville inte sen betala för de för jag tycker att MobileMe är för dyrt för mig för det man får. Vad jag har hört så ska mina applikationer kunna upptatteras ändå..så jag vet inte om jag kan ta bort det. Kan du länka vad du hittar det på Apples sida? Jag letar men hittar inget.

Ursprungligen av iPoduser:

Men isf kan jag göra ett amerikanskt konto nu på en gång och sen registera mitt bankkort så kan jag köpa grejer på direkten?

Men isf måste du ha ett amerikanskt kreditkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 08:51

iPoduser, om du söker efter "Amerikanskt iTunes Store konto site:99.se" på google så får du upp enkla, hur gör jag-anvisningar på att starta ett konto i USA, det du behöver är en valid adress i USA.
Dvs en adress med tillhörande postnummer som existerar - du behöver mao inte bo där.

Jag har haft am.itunes länge, och köper giftcards på blocket, funkar som en dröm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 08:52

Du kan alltså inte regga ett svenskt kort på storen i USA, utan då behöver du Amerikanskt kort.
Du reggar ett "gratis konto" - står i tråden hur du gör

Ursprungligen av Tangen:

Du kan alltså inte regga ett svenskt kort på storen i USA, utan då behöver du Amerikanskt kort.
Du reggar ett "gratis konto" - står i tråden hur du gör

Jag sökte och hittade några trådar. Man behöver en ny emailaddres som inte har använts i itunes innan. Såg på vissa trådar så sa de att man kunde ha applikationer på iPhone & touch som är köpta på itunesstore om man inte har applikationer från svenska itunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 10:58

Jag har både svenska och amerikanska apps på min iPhone, så det stämmer inte.

Däremot så har jag köpt alla mina apps via telefonen, inte via App Store i iTunes, vet inte om det kanske har med saken att göra.

iTunes har ett arkiv, och Appstore/iTunes Store ett annat.

Men ja du behöver en ny mailadress - det är bara att regga en gmail eller liknande.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Jag har både svenska och amerikanska apps på min iPhone, så det stämmer inte.

Däremot så har jag köpt alla mina apps via telefonen, inte via App Store i iTunes, vet inte om det kanske har med saken att göra.

iTunes har ett arkiv, och Appstore/iTunes Store ett annat.

Men ja du behöver en ny mailadress - det är bara att regga en gmail eller liknande.

/Tangen

Sådär nu har jag reggat för ett amerikanskt. Addresen jag valde var ett varuhus i new york.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 13:40

Grymt!

Grattis, du kommer att uppskatta det

Ursprungligen av Tangen:

Grymt!

Grattis, du kommer att uppskatta det

Det kommer jag att göra nu behöver man bara massor utav presentkort från usa. Du verkar ha koll: Om jag går in och skriver ner en sån kod i itunesstore på säg 50 usd måste jag använda dem direkt eller kommer det att stå hur mkt man har kvar? Sen om jag köper en film på en dator kan man få den till alla sina datorer då?

Senast redigerat 2010-02-21 14:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 14:32

Koden "redeemar" du i storen, så ligger det som ett tillgodosaldo, så du behöver inte utnyttja dom där och då.

Om du köper en film/serie på en dator kan du kopiera den till (5st) andra enheter, tex AppleTV, iPhone samt andra datorer.

Av någon anledning jag inte förstår kan man inte ladda ner samma film utan kostnad någon annanstans.

Så se till att spara dom.

Ursprungligen av Tangen:

Koden "redeemar" du i storen, så ligger det som ett tillgodosaldo, så du behöver inte utnyttja dom där och då.

Om du köper en film/serie på en dator kan du kopiera den till (5st) andra enheter, tex AppleTV, iPhone samt andra datorer.

Av någon anledning jag inte förstår kan man inte ladda ner samma film utan kostnad någon annanstans.

Så se till att spara dom.

Det var de att jag har nu en iMac hemma som jag använder men när jag ska till new york med min fabror så kommer han ta med sig sin MBP 13" så jag tänkte jag kunde köpa film när jag är där och sen få den på datorn hemma så man har den. Man vill ju inte liksom inte slänga filmen/ serien direkt man har sett den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 14:54

Det är bara att logga in med ditt konto på hans dator, klart.
När du kommer hem - kopiera över dom till din dator - enkelt.

Aha vad bra (: tackar så mkt då

Nu har man ett annat problem..jag verkar inte kunna deaktivera eller vad de heter på iTunes.

Ursprungligen av iPoduser:

Nu har man ett annat problem..jag verkar inte kunna deaktivera eller vad de heter på iTunes.

Nu är det den tredje, helt olika, frågan som du ställer i samma tråd. Det blir väldigt svårt att överblicka en sådan tråd, och det blir väldigt svårsökt för någon som har liknande frågor i framtiden.

Om det är väldigt närliggande frågor, så kan de kanske ligga i samma tråd. Men här handlar det om helt olika saker. Starta då gärna nya trådar, i underforum som passar respektive fråga.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu är det den tredje, helt olika, frågan som du ställer i samma tråd. Det blir väldigt svårt att överblicka en sådan tråd, och det blir väldigt svårsökt för någon som har liknande frågor i framtiden.

Om det är väldigt närliggande frågor, så kan de kanske ligga i samma tråd. Men här handlar det om helt olika saker. Starta då gärna nya trådar, i underforum som passar respektive fråga.

/Mod

oki ber om ursäkt. Jag verkar nu ha fixat problemet och nu ska de bara saknas att köpa hårdvara & tillbehöver till mac.

1
Bevaka tråden