Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft lanserar MSN för Mac OS X

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-16 15:52

Problemet med Microsoft är kanske inte att de har slarviga programmerare utan att de har en okunnig och samtidigt arrogant ledning. (Steve Ballmer sålde pizzor tidigare. Han byggde upp Pizza Hut USA. Det kanske han passar bättre till.)

Jag tror att folk har vant sig vid den undermåliga kvaliteten på Microsofts produkter och inte förväntar sig särskilt mycket. Microsoft är helt dominerande på pc-marknaden och det är svårt att undvika MS-produkter. När datorn får blåskärm eller programmen utför förbjudna åtgärder accepterar folk det och säger "Jahapp, så är det. Det är väl nåt fel som är trasigt."

Ett annat problem är att den usla kvalitetskänslan har spritt sig till andra programföretag och även till helt andra branscher. Kunderna betalar dyrt men förväntar sig inte kvalitet. Jag vågar till och med påstå att företag som Microsoft aktivt arbetar med att sänka människors förväntningar. Kvalitet är nämligen för dyrt och besvärligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-16 17:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Ett annat problem är att den usla kvalitetskänslan har spritt sig till andra programföretag och även till helt andra branscher. Kunderna betalar dyrt men förväntar sig inte kvalitet. Jag vågar till och med påstå att företag som Microsoft aktivt arbetar med att sänka människors förväntningar. Kvalitet är nämligen för dyrt och besvärligt. [/B]

Håller helt med mondo65. Tidigare var det helt oacceptabelt att starta om datorn för att ett program (eller något) hängt sig.
Numera verkar det vara helt i sin ordning att säga: "starta om så löser det sig nog".
I det flesta fallen gör det det åxå, men bara tankesättet....
Kvalitetskänslan måste tillbaka i systemutvecklingen

/ E

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-16 17:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av ripley609
Håller helt med mondo65. Tidigare var det helt oacceptabelt att starta om datorn för att ett program (eller något) hängt sig.
Numera verkar det vara helt i sin ordning att säga: "starta om så löser det sig nog".
I det flesta fallen gör det det åxå, men bara tankesättet....
Kvalitetskänslan måste tillbaka i systemutvecklingen

/ E

Om jag minns rätt, är detta inte på något sätt unikt för Microsofts produkter. Jag hade definitivt inte valt Mac, om det inte vore för OS X. Nian var oerhört frustrerande just av de skäl du nämner ovan.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-16 19:24
Citat:

Om jag minns rätt, är detta inte på något sätt unikt för Microsofts produkter. Jag hade definitivt inte valt Mac, om det inte vore för OS X. Nian var oerhört frustrerande just av de skäl du nämner ovan.

Det stämmer, det är inte unikt för Microsoft, men MS är så pass stora att de orsakar mest skada.

Apple borde ha kommit med något liknande Mac OS X, BeOS eller Copland långt tidigare. Nu räddades företaget fem i tolv, när det var nere för räkning, av NeXT och Steve Jobs, men det hade varit oerhört mycket bättre om så skett fem år tidigare, 1992 eller -93.

Vänligen, Mondo

Har försökt läsa allas inlägg i denna tråd men har fortfarande, liksom flera andra här, inte insett vad msn är?

Någon som känner sig manad att förklara?

John

MSN är som AOL.

Det kommer nog knappast komma till Sverige. Kommer ni ihåg då AOL Sverige lanserades? Sjukt bara med namnet: America Online Sverige. Bra att dom dog tidigt så man slapp alla dessa jäkla CD skivor och disketter...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tjalfe

Jag användar Windows därför att jag måste, men jag användar faktiskt Mac därför att jag vill...!

Snyggt

Ok... nu sticker jag fram hakan...
Sikta!
(Fast den är nog svår att träffa, för jag garvar så hejdlöst...:D

Nån gång i början av den här tråden var det någon som försiktigt undrade vad MSN egentligen innebär för tjänster, och vilken nytta man eventuellt skulle kunna ha av det.

Blixtsnabbt drog jag den genialiska slutsatsen att någon som har lite bredare erfarenhet av datoranvändande än bara en plattform, snart skulle börja ösa ur sin rikhaltiga kunskap, och upplysa oss fåkunniga, så att man möjligtvis skulle kunna ta ett välgrundat beslut om att ha eller inte ha MSN. Jag läste med stigande nyfikenhet vidare, och tänkte:

-Yep, snart vet även jag...! HALLELUJA bröder och systrar...! Lycka och kanelbullar...! Fan att man ska va så obildad att man aldrig använt MSN... Kul att nu äntligen få veta lite mera, för nu kommer ju sakliga, förnuftiga människor som kan ge en egen beskrivning, utan att man måste slösa en massa tid på att försöka tränga igenom reklamflosklerna (?) på MSN:s sidor.

Då dök det upp en hord vildögda profeter som med 149 dB förkunnade Macens lov, och de talade och sade att Mac-ar aldrig har hängt sig, Windows är Mefistofeles brorsa och Office är koskitens fader...

Kom igen nu gubbar...
Det där visste jag förut...

Är det nån som har erfarenhet av att använda MSN i olika sammanhang och i sin allomfattande välvillighet mot mänskligheten skulle vilja dela med sig en aning av den?
På ett seriöst... PROFESSIONELLT sätt...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N

Är det nån som har erfarenhet av att använda MSN i olika sammanhang och i sin allomfattande välvillighet mot mänskligheten skulle vilja dela med sig en aning av den?
På ett seriöst... PROFESSIONELLT sätt...?

Nej, ingen.

  • Medlem
  • 2003-05-17 11:32

Dags att plocka bort nyheten kanske? Det har ju inte hänt något - Microsoft har INTE släppt sin browser - och hela den här tråden är relativt meningslös.

När det gäller huruvida Microsoft har dåliga programmerare eller ej så kan jag efter att ha suttit dryga året heltid med mac osx bara konstatera att maken till skitprogramvara som finns på mac har jag aldrig stött på någonsin i windowsmiljö. OfficeX krashar flera gånger dagligen, senaste Chimerabetan krashar dagligen, Internet Explorer krashar dagligen, Safari krashar dagligen, Entourage som inte stödjer HTML-mallar, Applemail som inte kan skapa HTML-mails, ICQ som inte har smileys och fortfarande inte stödjer grupper (säg nu inte Proteus/Fire osv för de stödjer inte att användare lagras på AOLs servrar - de lagrar endast users lokalt) osv. Nu är SMB-stödet bättre, men i (10.2.0->3) räckte det att stänga av en dator som hade delat ut en mapp för att få "kernel panic"... Jag har inte fått en blå skärm på PCn på 3-4 år, efter switchen till Mac tog det en vecka för kernel panic i dåvarande 10.1.x och så har det fortgått. Nu minns jag inte hur många jag fått - samtliga verkar dock triggas av fildelningen med SMB-nätverk (jag har unix i andra änden så det är ingen pc-grej heller)...

Sen kan man ju lägga till allt annat som fungerar sämre på mac. Typ Photoshop - ni som kör det - mycket långsammare på skärmuppdateringarna i osx än tom en 400mhz PC (ja, jag har nu till och med en riktigt ny mac), file selectorn där man inte kan markera filer som redan finns i listan (de är utgråade) - i windows fungerar det perfekt, dreamweaver mx som INTE följer standarden med Alt/Command för att hoppa mellan ord utan man måste komma ihåg att ALT gäller för att hoppa mellan ord i APPLE-programvara, Command/Äpple i MS-programvara och Dreamweaver... Program till Mac är en stor soppa med haffsigt ihopslängda program som fungerar därefter.

Sorry. Men jag har verkligen försökt att tycka om mac.. Men efter att ha jobbat dagligen med osx kan jag bara konstatera mitt helhetsintryck: mac är lite sämre på i princip allting.

Tilläggas kanske skulle att jag är rätt kunnig på PC-datorer. Men jag tycker om Apples gränssnitt och deras hårdvara bättre (i alla fall innan vindtunnlarna). Tyvärr så spelar det i mitt fall ingen större roll då min produktivitet sänks. Hade det inte varit för Logic Platinum så hade jag nog inte haft kvar maskinen alls...

Till slut.. Jag har även byggt en del spelplattformar (typ www.gapidraw.com).. Jag har verkligen försökt att få fram information för hur man kommer åt hårdvaran för att skapa riktigt snabb 2d grafik på mac, men det verkar helt hopplöst.. Jag vill inte gå via den otroligt långsamma quartz-renderaren.. Jag vill komma åt videokortets VRAM för att skriva via DMA från systemminnet. Att Apple fortfarande har kvar sin Sprockets-dokumentation med texten "uppdaterade utvecklingspaket kommer snart" (det har stått så nu i något år) är ett hån mot utvecklare - det känns precis som att Apple inte vill att man skall bygga applikationer för deras plattform (deras Objective C fungerar ganska bra som medel att hålla utvecklare borta i sig - blä säger jag bara).

Beklagar om det är fel forum för mitt inlägg. Jag kastar inte skit på Mac. Det här är mina erfarenheter som macanvändare. Om någon moderator vill får ni gärna flytta inlägget.

Öhh.. Det har dom visst det...
Men du måste betala för det för kunna ladda hem den (antaligen via ISP tjänst från MS eller via betaltjänst)... Varför tror du dom har laggt ut den på Versiontracker för?

sbl. Ang program så har jag rätt så tvärtom upplevelser. Inget krashar någonsin på min burk. 400 MHZ G4/AGP GEFORCE 2 MX. Använder iofs inte ICQ. Utan iChat och MSN Messenger. Sen använder du bara betor och alfor av webbläsare. Pröva senaste Mozilla t.e.x Där har det hänt en del. Explorer för OS X är ju hopplöst ouppdaterad.

Däremot på PCn med WinXP (800 P4, Geforce 3) så krashar det friskt + att det swappar järnet. Trots mer minne. Det roliga är också att när Photoshop tar rejält med CPU tid så låses hela GUI:et. Fascinerande.

Typsnittshanteringen krånglar hela tiden. Så det blir support stup i kvarten.

Outlook Express/Outlook på Win är ju en säkerhetsrisk. Och det säger jag inte för att jag skulle ogilla MS. Det är det.

Explorer krashar hur ofta som helst.. Och däremed hela filnavigeringen.

Fet Latency i Audioapps...

Som sagt. Säger inte att alla har dina problem, eller mina. Men jag kan slå vad om att om du sätter 20 XP PCs mot 20 OS X Macar med liknande program så kommer du se vem som kommer ebhöva mest support. Sen om vissa saker är rappare på XP än OS X är en annan sak när man trivs med arbetsflödet. Så jag tycker du lika gärna kan sälja din mac om det är så mycket problem. Jag tycker man skall jobba med det man trivs, varken sig det är XP/AmigaOS/Linux eller OS X..

Senast redigerat 2003-05-17 13:44
  • Medlem
  • 2003-05-17 15:39

Det är väl inte så konstigt om det finns folk som provat Mac, och kommit fram till att de gillar Windows bättre? Är man inkörd på ett system är det naturligtvis jobbigt att byta.

Att vi som har valt Mac inte håller med är väl inte så konstigt heller. Varken Windows eller OS X är perfekta, och de är bra på helt olika saker. Jag uppskattar enkelhet, och väljer därför en Mac. Gillar man komplexitet kanske man väljer Windows eller Linux.

Windows har ju självklart en fördel i att det används av nästan alla. Samtidigt är virushotet inte så skojigt. Windows har tillgång till snabbare (och även bättre, om man vill betala) hårdvara, vilket är en fördel för vissa. Macen fungerar antingen perfekt med extern hårdvara, eller inte alls, vilket jag ser som en bra sak.

Så till MSN. MSN är i princip .mac, fast inte lika integrerat. Grundpelaren är MSN-browsern, och MSN-kontot. Det är knutet till en massa onlinetjänster precis som .mac... inga konstigheter, och inte överdrivet användbart för professionella syften, eftersom MSN-browsern är en riktig miss. Utvecklad av och för tråringar. Den har fasta länkar till Microsoft och dess olika samarbetspartners, vilket gör att man ska kunna göra "allt" med några enkla klick. Som en portal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-17 16:41
Citat:

Applemail som inte kan skapa HTML-mails

Varför skulle någon vilja skicka e-post i HTML-format? E-post är avsett för text. Om man vill visa bilder, layout osv och ha interaktivitet i mejlen kan man ju lika göra bygga något i Dreamweaver och Flash, lägga det på en server och peka på sidan i e-postmeddelandet.

sbl,

du snackar en massa skit för att uttrycka det snällt. Var det någonting i ditt inlägg som stämmer?

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Varför skulle någon vilja skicka e-post i HTML-format? E-post är avsett för text. Om man vill visa bilder, layout osv och ha interaktivitet i mejlen kan man ju lika göra bygga något i Dreamweaver och Flash, lägga det på en server och peka på sidan i e-postmeddelandet.

Ja för det du just beskrev, lät ju inge krångligare än att skapa ett html-mail.

Finns väll många anledningar varför man skulle vilja använda html-mail, även om jag själv föredrar utan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Grejen är att microsofts mac avdelning är riktigt bra faktiskt. De har inte alls windowsmentaliteten. Microsofts Mac-mjukvara är för det mesta mycket bättre än motsvarigheten på Windows.

Ciryon

Iaf Outlook Express

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 11:17

Mail hanterar html-mail men kan inte skapa dem själv. Personligen föredrar jag att folk INTE gör HTML-mail för man vet aldrig riktigt hur de kommer se ut + att det tar längre tid att tanka ner + att de ofta är svårare att printa.

Det ska bli mycket intressant att se hur mycket support den nya PC:n vi köpte till kontroet behöver... 1 PC bland 11 macar... Vi behövde den till ekonomin...

Hur som haver... Över till MSN. Varför kommer det sig att Microsoft släpper denna produkt egentligen? Vem köper den? Vem köper något de inte ens kan testa UTAN en massa tjafs innan? Varför släpper inte Microsoft IE6.0 för MacOSX? Varför sätter inte Microsoft lite fokus på sin Mac-utveckling?

Som jag uppfattat det så har Microsoft världens näststörsta utvecklas stab för MacOS - Apple är de enda som har en större sådan. Det verkar ju inte vara så att de jobbar så himmla effektivt dock... Apple uppdaterar OSX, FCP, FCE, Shake, DVDSP, iPhoto, iTunes, Apple Music Store, iDVD, iMovie, Safari, Mail, MacOSX Server och fler SAMT hela sin hårdvara konstant... Kan inte Microsoft klämma ur sig en vettig browser för OSX?

MSN är dömn att misslyckas. Visst, de tror de kan tjäna pengar på det, men jag tvivlar STARKT på att många köper det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Kan inte Microsoft klämma ur sig en vettig browser för OSX?

Nuvarande Internet Explorer för OS X är en vettig browser. Inte lika vettig som Safari, Camino eller Mozilla men betydligt bättre än Internet Explorer för Windows när det t.ex. gäller att följa W3C's standarder.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-05-18 11:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Kan inte Microsoft klämma ur sig en vettig browser för OSX?

Nä... för den gamla renderingmotorn är tvärkass
[Hur många kör MCSA Mosaic idag? Många... Alla IE-användare :)]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 11:40
Citat:

Nuvarande Internet Explorer för OS X är en vettig browser. Inte lika vettig som Safari, Camino eller Mozilla men betydligt bättre än Internet Explorer för Windows när det t.ex. gäller att följa W3C's standarder.

Jo, det vet jag och det håller jag med om. Men de få ju "bring it up to speed" om man säger så. Den känns inte så modern, även om ex. IE6 för Windows inte ens hanterar PNG-bilder korrekt (vilket skämt det är).

Hur som haver... Jag antar det jag stör mig på IE är att den för OSX är avsevärt mycket slöare på att ladda sidor än Safari. Och Safari är lixom inte ens version 1.0. Som en programmerare skulle jag känna mig lite knekt när jag hade ett program i version 5.x som är slöare en ett annat som inte ens lämnat beta-stadiet...

Eftersom MS bestämt sig för att vara standard på Web-browsersidan borde det satsa lite på OSX. Safari kommer ta bort IE från Macen som det ser ut nu (vissa sidor fungerar fortfarande inte korrekt med Safari dock - men det blir bättre o bättre).

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-24 05:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av sbl
Dags att plocka bort nyheten kanske? Det har ju inte hänt något - Microsoft har INTE släppt sin browser - och hela den här tråden är relativt meningslös.

När det gäller huruvida Microsoft har dåliga programmerare eller ej så kan jag efter att ha suttit dryga året heltid med mac osx bara konstatera att maken till skitprogramvara som finns på mac har jag aldrig stött på någonsin i windowsmiljö. OfficeX krashar flera gånger dagligen, senaste Chimerabetan krashar dagligen, Internet Explorer krashar dagligen, Safari krashar dagligen, Entourage som inte stödjer HTML-mallar, Applemail som inte kan skapa HTML-mails, ICQ som inte har smileys och fortfarande inte stödjer grupper (säg nu inte Proteus/Fire osv för de stödjer inte att användare lagras på AOLs servrar - de lagrar endast users lokalt) osv. Nu är SMB-stödet bättre, men i (10.2.0->3) räckte det att stänga av en dator som hade delat ut en mapp för att få "kernel panic"... Jag har inte fått en blå skärm på PCn på 3-4 år, efter switchen till Mac tog det en vecka för kernel panic i dåvarande 10.1.x och så har det fortgått. Nu minns jag inte hur många jag fått - samtliga verkar dock triggas av fildelningen med SMB-nätverk (jag har unix i andra änden så det är ingen pc-grej heller)...

Sen kan man ju lägga till allt annat som fungerar sämre på mac. Typ Photoshop - ni som kör det - mycket långsammare på skärmuppdateringarna i osx än tom en 400mhz PC (ja, jag har nu till och med en riktigt ny mac), file selectorn där man inte kan markera filer som redan finns i listan (de är utgråade) - i windows fungerar det perfekt, dreamweaver mx som INTE följer standarden med Alt/Command för att hoppa mellan ord utan man måste komma ihåg att ALT gäller för att hoppa mellan ord i APPLE-programvara, Command/Äpple i MS-programvara och Dreamweaver... Program till Mac är en stor soppa med haffsigt ihopslängda program som fungerar därefter.

Sorry. Men jag har verkligen försökt att tycka om mac.. Men efter att ha jobbat dagligen med osx kan jag bara konstatera mitt helhetsintryck: mac är lite sämre på i princip allting.

Tilläggas kanske skulle att jag är rätt kunnig på PC-datorer. Men jag tycker om Apples gränssnitt och deras hårdvara bättre (i alla fall innan vindtunnlarna). Tyvärr så spelar det i mitt fall ingen större roll då min produktivitet sänks. Hade det inte varit för Logic Platinum så hade jag nog inte haft kvar maskinen alls...

Till slut.. Jag har även byggt en del spelplattformar (typ www.gapidraw.com).. Jag har verkligen försökt att få fram information för hur man kommer åt hårdvaran för att skapa riktigt snabb 2d grafik på mac, men det verkar helt hopplöst.. Jag vill inte gå via den otroligt långsamma quartz-renderaren.. Jag vill komma åt videokortets VRAM för att skriva via DMA från systemminnet. Att Apple fortfarande har kvar sin Sprockets-dokumentation med texten "uppdaterade utvecklingspaket kommer snart" (det har stått så nu i något år) är ett hån mot utvecklare - det känns precis som att Apple inte vill att man skall bygga applikationer för deras plattform (deras Objective C fungerar ganska bra som medel att hålla utvecklare borta i sig - blä säger jag bara).

Beklagar om det är fel forum för mitt inlägg. Jag kastar inte skit på Mac. Det här är mina erfarenheter som macanvändare. Om någon moderator vill får ni gärna flytta inlägget.

Får du kernel panic mest hela tiden, och dina program kraschar, borde du skicka in datorn för reperation, detta må vara normalt i Windows världen (jo då jag bytte från denna för ett halvårsedan) men inte hos Mac...

Bevaka tråden