Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera MacPorts på Darwin 8 PPC

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-20 22:04

Jag har försökt att installera MacPorts på Darwin för PPC men har fått lite problem. Jag har hämtat ner MacPorts-1.8.1.tar.gz (valde en som inte var .dmg för mac os).

Packade up filen på macen och flyttade den till G4an som kör Darwin, sedan földe jag instruktionerna från MacPorts, ställde mig i mappen ~/MacPorts-1.8.1 körde, make
och sedan sudo make install, men fick följande fel.

>$make
make: *** No targets specified and no makefile found.  Stop.

>$sudo make install
cat install.sh >install 
chmod a+x install

>$ls
ChangeLog							
Doxyfile.in						
HACKING
LICENSE	
Makefile.in
Mk
NEWS
aclocal.m4
config			
config.guess		
config.sub		
configure		
configure.ac		
doc			
install			
install.sh		
m4			
portmgr			
regen.sh		
setupenv.bash.in
src
tests

Finns någon annan här som har installerat MacPorts på Darwin för PPC, eller som har någon aning om vad problemet kan va?

Har du provat att köra configure-skriptet först? När det är ett autoconf-projekt som detta kör man ett sådant först för att bygga ihop en lämplig makefile för just ditt system. Se MacPorts dokumentation, punkt 2.3.2 där de bland annat har ett exempel på hur man kan göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-20 22:37

Nej det har jag inte gjort, hmm, kollade igenom det där innan men missade nog att jag var tvungen att köra det, i och med att man även tar upp att man kan välja alternativ till /opt/local. Skall testa nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 00:33

Det där funkade tills configure fastnade på att den inte hittade foundation headers. Måste jag installera Gnusteps foundation för att det skall fungera?

Här är dom två sista raderna från configure:

configure: WARNING: GNUSTEP_SYSTEM_ROOT is not defined in your environment, preventing the use of GNUstep's Foundation library
configure: error: Could not find a working Foundation implementation

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-21 14:40

Googlat lite och det verkar som att man i configure-scriptet kan mata in som prefix "--with-objc-
runtime=no --with-objc-foundation=no" för att komma förbi gnustep foundation-problemet du har.

http://lists.macosforge.org/pipermail/macports-tickets/2009-October/043071.html

Även --without-x kan vara bra om du saknar x11.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 16:50

Tack, testade det där innan och det fungerar! Nu har det dock dykt upp problem med make istället, något som har att göra med att libtool inte hittar shared libraries, stannar på saknade symboler för core foundation. Core foundation finns ju på darwin om än i begränsad omfattning från mac os. Kollade inne i make filen och hittar där:

SHLIB_LD                = cc -dynamiclib ${LDFLAGS}
STLIB_LD                = ${AR} cr
LDFLAGS                 =

Funderar på om man manuellt kan lägga till något efter LDFLAGS, är inte så hemma på gcc's alla vilkor, men antar att LDFLAGS skall vara en sökväg till någon frameworks mapp?

Edit:
Har också funderat på om man kanske skall testa en äldre version av MacPorts. Tror det kan finnas nyare versioner av CoreFoundation än vad som finns på Darwin iso filen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 17:58

Ok jag har lyckats att installera nu! Testade tillslut att bara köra:

./configure --without-objc-foundation

Lämnade kvar obj-c runtime, och det fungerade, fick några varningar, men nu skall vi se om det fungerar.

Edit:
Lyckades att köra: sudo port -v selfupdate från macports server, så det verkar ju som att det skall fungera nu. Tack för hjälpen.

Senast redigerat 2010-02-21 18:28
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-21 18:48

Kul att du lyckades få igång det.

1
Bevaka tråden