Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri laddas ur i viloläge

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-19 08:46

Hej,

jag har en Macbook alu 13" som jag tycker har börjat ladda ur alldeles för mycket batteri i viloläge. Köpt i april 2009.

Jag brukar använda datorn på dagen på jobbet och sen stänga locket så den går i viloläge på eftermiddagen/kvällen. Om jag inte använder den mer förrän nästa morgon kan batteriet ha laddat ur med ca 20 %, dvs att jag har gått från 100% till 80% i viloläge över natten bara. Ibland när jag sätter på har den t.o.m. gått ner till 40% i viloläge över natten.

Beror det på att batteriet börjar bli dåligt eller hur mycket batteri laddas ur för er i viloläge, vad är normalt?

Tacksam för hjälp.

(sökte men hittade inte svar, ber på förhand om ursäkt om jag missat någon tråd som tar upp detta, men tar tacksamt emot en länk dit isf )

Prova resetta System management Controller (SMC).

Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

Funkar inte det, så börja koll aom du har ngt jox igång på maskinen som förhindrar vila.
Jag pluggade in en Minnesadapter till frugan i hennes dator expansionsport.
Smällde man igen locket på den så gick den inte i vila, stod och klickade och försökte gå ner i vila konstant... = glödhet dator som dränerade batteriet rätt snabbt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-19 20:31

Tack för svaret! Ska testa att resetta SMC.

Vad gäller att något förhindrar viloläge så är jag hyfsat säker på att den går i vila varje gång. Jag smäller igen locket och väntar tills lampan börjar snarka innan jag lägger den i väskan. Dessutom har jag inget inkopplat när den ligger i väskan över natten.

Hur mycket laddning är normalt att det dras när den vilar? Ett par % på en natt känns rimligt, men inte mycket mer?

Haft burkar i vila i tre veckor, öppnat locket och de har vart igång på 1s.

Så nån procent per dygn låter vettigt.

Har du kollat att den inte startar nån halvtimme mitt i natten?

Ett problembarn med vila har visat sig vara Eye-TV's programvara för att spela in program, det drar igång maskinen miss i nassen för att kolla inspelningsscheman.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-19 21:29

Hmm något sånt skulle det kunna vara kanske. Eye tv har jag inte iofs, men kanske nåt annat som gör nåt liknande.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-20 10:10

Det blir bara skummare, håller på och laddar ur batteriet för en kalibrering nu. Kollar på tid kvar: först står det 1 h 40 min på kvar på 89% laddning. 1 minut senare står det 4 timmar kvar på 88 % laddning. Den håller på och hoppa upp och ner. T.o.m. Maximum capacity enl coconut har gått upp från 94% till 96%...

Ge den nåt och göra och lämna den tills den är död.

Fortsätter batteriet bära sig åt så här Efter kalibreringen är klar så är det nog nåt som inte är friskt i det.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-20 20:39

Reklamationsmässigt ofriskt?

Bär den sig likadant åt efter en reset på SMC, att den hoppar väldigt hela tiden i laddning, så hade jag pratat med inköpsstället.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-20 21:55

Tack för att du tar dig tid

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-21 11:07

Så där. Kalibrering och SMC-reset genomförda.
Nu ska jag testköra i veckan och hur det mår.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-21 15:22

Ok kan redan konstatera att det inte är ok. Procenten tickar ner medan jag kollar på batterimätaren, fort går det. Gick från 100 till 60 % på mindre än 30 minuter. Hoppar mellan 1 timma kvar till 3 timmar kvar.

När jag började skriva detta stog mätare på 55 % och 3 timmar kvar, sen hoppade den ner till 54 % och 1 timma kvar, nu 54 % och 2 timmar kvar....

Drar till butiken i morgon.

redan nere på 53 % och 1 h 45 min kvar.

edit: ett par minuter senare: 50 % och 2.42 kvar. Strax därefter 49% och 2 timmar kvar.

Senast redigerat 2010-02-21 15:33

Du har troligen en eller flera trasiga celler i batteripacken.

Kapacitetet (hur länge det håller) blir lidande.'

Hoppas du får det bytt. Medtag kvitto

1
Bevaka tråden