Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Permanent montering av nätverksshare

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två Macar, en iMac och en Mac Mini. Mac Minin står som mediacenter i vardagsrummet, och iMacen står i arbetsrummet. Eftersom iMacen är den dator jag använder mest så är det även den som har mitt iTunes-bibliotek, och därifrån jag syncar min iPod, men eftersom det är till Mac Minin jag har mina högtalare kopplade så skulle jag vilja använda den för att spela musik.

Jag har redan satt upp båda mina iTunes med samma library-filer, och det funkar utan större problem. Det enda problemet jag har är hur OS X hanterar nätverksshares. Jag behöver nämligen något som mer liknar monteringen i Windows, där ett share kan monteras till en egen diskenhet, och där monteringen är permanent oavsett om nätet går ner. Det ska inte spela någon roll om jag klickar eller om iTunes försöker läsa eller skriva data, såfort sharet används så ska den koppla upp automatiskt.

Finns det någon liknande funktion alls i OS X? Mina egna efterforskningar säger nej. Det närmsta jag kommer är att lägga in monteringen i Startup Items, vilket är helt meningslöst i min situation.

Alltså, mitt behov är en nätverksmontering som är permanent, som kopplar upp igen automatiskt och som sparar inloggningsinformationen. Jag ska kunna öppna iTunes och bara trycka play, inte behöva öppna Finder-fönster eller skriva in lösenord. Jag menar, om Windows kan så måste väl ändå OS X kunna... Eller?

Ursprungligen av Endemoniada:

Jag menar, om Windows kan så måste väl ändå OS X kunna... Eller?

Njae, Mac OS X må vara nära men inte helt magiskt så klart..
Det jag tror du skulle behöva så är det att göra ett Automator/Applescript-program som gör detta åt dig...

Inte helt säker på ifall Automator räcker till i detta läge men...
Om du är helt lost när det gäller programmering och sånt så kan du testa att öppna Applescript editor och spela in stegen du tar som du vill automatisera och förhoppningsvis kan editorn klara av det.

Återknyt gärna om hur det gick

Trevlig helg!

Jag ska faktiskt försöka mig på detta, så ifall jag får ihop något som funkade okej för mig så ska jag posta det så kan du modifiera det så det passar dina ändamål..

Sweet, det här var ju simplare än att rosta bröd..

Det du gör är att öppna Automator, välj program, släng in "Get specified servers", "Connect to server"
Första gången du kör arbetsflödet kommer du bli frågad efter lösenord men då skriver du bara in det och väljer att det ska ligga i nyckelringen (om du inte redan har det där förstås)
Spara flödet som ett program och lägg det i login items..

Hoppas du gillar den lösningen

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-02-19 19:41

Det du är ute efter är något du kan göra ganska enkelt med OSX Server. I klienten tror jag det är lite knepigare (om det ens går). I server så kan du välja ett en "share point" ska automonteras via antingen AFP eller NFS i /Network.

Annars kanske du kan lösa det med launchd på klienten och ett skript som kollar om nätverksskivan är monterad, och om inte monterar den åt dig.

Att skaffa OSX Server känns väl lite onödigt om man kan lösa det som ovan, vilket fungerade helt smärtfritt för mig...

InPezonator:

Så om jag sleepat båda datorerna, väckt min iMac (med filerna utdelade) och väcker min Mac Mini så behöver jag bara trycka play så kommer sharet kopplas upp igen automatiskt? Det känns som att du hoppar något steg där. Om jag skapar ett skript så måste jag väl köra det varje gång jag vill koppla upp igen. Det är precis det jag vill slippa.

Ah alright, jag förstod det som vid omstart och då behöver du ju inte köra scriptet om du lägger det i startobjekten... Sleep borde jag så klart tänkt på.
Man kan ju använda sig av loops och liknande men ah jag får väl erkänna mig besegrad och lämna saken därhän åt någon annan som möjligtvis kan hjälpa dig.

Det känns så bisarrt bara att behöva skripta och ha sig. En simpel checkbox när man skapar anslutningen för att "spara" den skulle räcka. Som sagt, kan Windows så måste väl ffs OS X också kunna. Dessutom har ju AFP + Bonjour ett klart övertag i det här fallet. Finder vet ju exakt när min Mac har vaknat och finns på nätet, så varför kan den inte ta det extra steget och upprätta min anslutning automatiskt igen?

Det är så frustrerande enkelt och svårt på samma gång.

Jag kanske missförstår något, men varför inte helt enkelt dela ut ditt iTunes-bibliotek på din iMac, så blir ju den automatiskt tillgänglig för din Mac Mini, utan att behöva montera några diskar.?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag kanske missförstår något, men varför inte helt enkelt dela ut ditt iTunes-bibliotek på din iMac, så blir ju den automatiskt tillgänglig för din Mac Mini, utan att behöva montera några diskar.?

Jag använde termer som mer passar i Windows-världen eftersom det är den funktionaliteten jag vill ha. Naturligtvis monterar jag inte en fysisk disk, utan ett nätverksshare, men poängen är att jag vill att sharet ska bete sig som en fast punkt, att den ska finnas kvar även om anslutningen bryts.

Ursprungligen av Macus:

Eller varför inte använda iTunes inbyggda funktion hemmadelning?
Då ser man ju enkelt vilka låtar som ännu inte är kopierade, och så drar man över dem.
Jag tycker att det är en fördel att ha musikbiblioteket på mer än en dator.
Då har man ju automatiskt en säkerhetskopia dessutom.
Och man slipper ha mer än en dator igång.

För att det är omständigt och inte borde behövas. Jag har redan backup med Time Machine, jag behöver inte ha ännu en tredje kopia av ~60GB musik. Disk är billigt, och allt sånt, men det är inte gratis.

iTunes inbyggda library sharing är dessutom rent patetiskt svagt, eftersom det enbart ger tillgång till en lång lista med all musik, utan album-grafik eller fler vyer.

Hur som helst är det inte så mycket iTunes här som är problemet, utan nätverksmonteringen. Det är den jag fokuserar på just nu.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-20 07:49

Eller varför inte använda iTunes inbyggda funktion hemmadelning?
Då ser man ju enkelt vilka låtar som ännu inte är kopierade, och så drar man över dem.
Jag tycker att det är en fördel att ha musikbiblioteket på mer än en dator.
Då har man ju automatiskt en säkerhetskopia dessutom.
Och man slipper ha mer än en dator igång.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-20 12:21

Jag fokuserar på problemet. Hur komma åt musiken på två datorer?
Du verkar ha hängt upp dig på en viss lösning i förväg.
Det finns alltid flera sätt att lösa ett problem. Frågan är vilket som är det smartaste.
Det smartaste sättet är kanske att lägga musik-biblioteket på Time Machine:n och sen ansluta till den. Då slipper du att ha mer än en dator igång.

iTunes hemmadelning är inte samma sak som library sharing. Hemmadelning var något som infördes i iTunes 9. Den gör det möjligt att enkelt sortera fram musik som inte finns på datorn, och sen kopiera över musiken från den andra datorn, med albumgrafik m m. Hemmadelning kräver ett mobileme-konto, tyvärr.

Själv så har jag löst problemet med en AppleTV istället för Mini. Den synkar musiken automagiskt samt kan hitta utdelade musikbibliotek med ett par klick. Men det hjälper ju inte dig.

Ta av dig PC-glasögonen och försök att tänka lite "out-of-the-box"!

Ursprungligen av Macus:

Jag fokuserar på problemet. Hur komma åt musiken på två datorer?
Du verkar ha hängt upp dig på en viss lösning i förväg.
Det finns alltid flera sätt att lösa ett problem. Frågan är vilket som är det smartaste.
Det smartaste sättet är kanske att lägga musik-biblioteket på Time Machine:n och sen ansluta till den. Då slipper du att ha mer än en dator igång.

iTunes hemmadelning är inte samma sak som library sharing. Hemmadelning var något som infördes i iTunes 9. Den gör det möjligt att enkelt sortera fram musik som inte finns på datorn, och sen kopiera över musiken från den andra datorn, med albumgrafik m m. Hemmadelning kräver ett mobileme-konto, tyvärr.

Själv så har jag löst problemet med en AppleTV istället för Mini. Den synkar musiken automagiskt samt kan hitta utdelade musikbibliotek med ett par klick. Men det hjälper ju inte dig.

Ta av dig PC-glasögonen och försök att tänka lite "out-of-the-box"!

Min disk (en vanlig firewire-disk, inte en Time Capsule som du blandar ihop med programmet Time Machine) är kopplad lokalt. Det är exakt samma sak att dela ut den som att bara dela ut min Music-katalog. Jag måste fortfarande ha datorn den är kopplad till igång för att dela ut den.

Jag vet att hemma-delningen inte är detsamma som Library Sharing, vilket är varför jag påpekade att med det ena så måste jag duplicera alla mina filer ytterligare en gång, och med det andra så blir iTunes-upplevelsen kraftigt begränsad (ingen grafik eller avancerad sortering).

Såvitt jag vet så kräver ingetdera ett Mobile Me-konto, eftersom jag redan kör båda utan att någonsin registrerat mig för att sånt konto.

Nej, en Apple TV hjälper inte mig.

PC-glasögonen? Kan vi hålla oss till problemlösningen utan att börja kalla varandra namn, kanske? Det enda jag gjort är påpekat att Windows klarar att göra det jag vill utan problem, mest för att beskriva vad det är jag är ute efter, inte för att klanka ner på Mac.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få att lösa problemet, men om du hellre kritiserar mig för saker du mest verkar hitta på så kan jag klara mig utan det, tack. Om du har frågor om hur min setup ser ut, så fråga istället för att bara anta.

Det här är en programvara som jag tycker ser bra ut för just att automontera olika typer av enheter:

Bonjour Mounter

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-20 14:25

eller, montera din disk, öppna finder gå till din hemma katalog, gå till library gå till recent servers, öppna system prefernces, gå till users, gå till din brukare och öppna login items, dra server länken från finder / library / recent servers till login items

Lägg en länk till din share under places i sidofältet "automonteras" när du väljer att browsa denna.

Skapa ett entry i /etc/fstab

Skapa ett script,

Tell application finder
mount protokoll://server/sharepath/

Eller liknande och lägg i startup items.

Ursprungligen av Lm:

eller, montera din disk, öppna finder gå till din hemma katalog, gå till library gå till recent servers, öppna system prefernces, gå till users, gå till din brukare och öppna login items, dra server länken från finder / library / recent servers till login items

Lägg en länk till din share under places i sidofältet "automonteras" när du väljer att browsa denna.

Skapa ett entry i /etc/fstab

Skapa ett script,

Tell application finder
mount protokoll://server/sharepath/

Eller liknande och lägg i startup items.

Jag kanske inte förklarade det tydligt nog, men jag loggar aldrig ur min Mac Mini, vilket alltså medför att jag aldrig loggar in heller. Så login-items är så gott som meningslösa.

Jag håller på och testar Bonjour Mounter just nu, och det verkar vara ungefär vad jag är ute efter.

Bonjour Mounter ser ut att funka perfect. Så fort den märker att min iMac är igång så monterar den även mitt share, vilket gör att jag kan bara starta iTunes och börja spela musik utan några fler steg överhuvudtaget. Perfekt!

Dock verkar den lite slö att koppla ifrån igen, så om jag sitter på iMacen och sleepar min Mac Mini så får jag upp "disconnected"-fönstret i Finder innan Bonjour Mounter automatiskt avmonterar sharet utan min inblandning. Ingen större grej, bara en smula störande.

Hur som helst så verkar det vara ett vettigt program. Antar att jag får köpa en licens eller två och köra på den här lösningen.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-02-20 19:54

En helt annan grej. Bonjourmounter är precis vad jag letat efter. Den i kombination med Chrono Sync kommer lösa mycket huvudvärk för mig. Tack för tipset.

Chrono Sync kan synca innehållet mellan två mappar och automatiseras när en volym monteras. Ska testa detta ikväll. Mitt dilemma har varit syncade Musik bibliotek när en bärbar Mac finns med i leken. Köper ofta musik när jag inte är hemma. När jag kommer hem vill jag att det nyinköpta automatiskt ska flyttas över till en stationär dator som står hemma och dit Sonos är kopplat. Vet att home-sharing kan automatisera detta, men då är man helt låst till iTunes Music Store köpt musik och man måste ha igång iTunes på båda datorerna. Med Bonjour Mounter och Chrono Sync så kommer förhoppningsvis det problemet lösas nu.

Vilka i-lands problem man dras med egentligen

Vet inte om detta har så mycket med denna tråden att göra, men ville bara flika in med detta. Sorry om jag pajjar tråden, var inte meningen isåfall. Tänkte att någon annan kanske satt med samma dilemma.

Kära forumdeltagare, var vänlig håller er till frågan och försök undvika att diskussionen glider över i "Tjafs"

För att underlätta för andra som söker lösningar på liknande problem har jag raderat såna inlägg som inte har med huvudfrågan att göra.

Högaktningsfullt:

Richard Rönnbäck, i egenskap av seniormoderator

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-21 09:44

Det som jag funderar lite på är varför du vill ha kopplingen kvar om nätet går ner? Det är ju inte så smart då skrivningar till monteringen kommer göra datorn väldigt ledsen.
Annars är mitt tips att du kollar in NFS och exporterar en lämplig mapp den vägen, NFS monteras rakt in i filsystemet som en mapp, du kan kan till och med byta ut Musik-mappen på en dator med en musik-mapp från en annan dator utan att du som användare kan se skillnaden.

Även om jag naturligtvis respekterar att det är moderatorns beslut, så vill jag tycka att det är lite konstigt att mitt inlägg, vars syfte var att lugnt och sakligt förklara vad exakt det var jag ville ha hjälp med, blir borttaget

bollman:

Det är inte nödvändigtvis så att jag vill ha kopplingen kvar. Återigen, se på hur Windows gör det. Monteringen finns kvar, men om kopplingen går ner så ger Windows helt enkelt ett felmeddelande. Ingen data skrivs "ut i rymden" bara för att fjärr-hosten är avstängd.

Problemet i OS X är att det är lite för smart. När det märker att fjärr-hosten försvunnit från nätet så tar den automatiskt bort alla mappningar och monteringar. Vad jag vill ha är, som i Windows, att jag kan spara monteringen så att såfort hosten är tillgänglig, så är det bara att fortsätta skriva data som vanligt. Varken jag eller OSet behöver göra om mappningen, för den finns redan där.

Bonjour Mounter gör precis detta, även om den gör det på ett lite omständigt vis.

Bara för nyfikenhetens skull, ni som undrar varför jag vill göra detta, har ni överhuvudtaget använt Windows och Map Network Drive? Det verkar vara så hemskt stor förvirring angående vad det är jag vill göra nämligen. Om inte, sätt er vid en Windows-burk (det gör ont, jag vet), mappa en drive och kolla hur bra den trots allt hanterar det. Helt utan tjänster som Bonjour dessutom. Jag älskar OS X över Windows för allt, utom just det här.

Hmm... Nu när jag tänker på saken kanske ett enkelt Alias skulle räcka? (vet inte, men värt att testa)

Ett Alias i Mac OS X (OBS! ej symlänk) är en pointer till en specifik fil/mapp lokalt eller på en nätverksvolym. Det finurliga är att om man dubbelklickar på ett alias som pekar till en nätverksmapp, så monteras volymen om den inte är monterad sen tidigare.

Nu vet jag inte om det är ett beteende som är specifikt för vissa program, t.ex. Finder, eller om det ligger djupare i OS X än så, och kanske funkar så att vadhelst som försöker komma åt en resurs för t.ex. läsning/skrivning automatiskt leder till att volymen monteras.

I så fall skulle det kanske räcka att låta iTunes peka ner mot ett alias och så skulle resten ske automagiskt.

Ingen aning om det kan funka, men kanske värt att lägga en liten stund på att testa?

Jag gjorde ett litet snabbtest på själva grundprincipen och kan konstatera att de program jag testade, BBEdit, InDesign m.fl. gör det, så det finns ju en hyfsat stor sannolikhet att det ligger inbäddat i OS X själv.

BTW, det bästa är att först montera volymen i Finder en gång och då spara användarnamn och lösenord, det är en förutsättning för att det ska funka.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hmm... Nu när jag tänker på saken kanske ett enkelt Alias skulle räcka? (vet inte, men värt att testa)

Ett Alias i Mac OS X (OBS! ej symlänk) är en pointer till en specifik fil/mapp lokalt eller på en nätverksvolym. Det finurliga är att om man dubbelklickar på ett alias som pekar till en nätverksmapp, så monteras volymen om den inte är monterad sen tidigare.

Nu vet jag inte om det är ett beteende som är specifikt för vissa program, t.ex. Finder, eller om det ligger djupare i OS X än så, och kanske funkar så att vadhelst som försöker komma åt en resurs för t.ex. läsning/skrivning automatiskt leder till att volymen monteras.

I så fall skulle det kanske räcka att låta iTunes peka ner mot ett alias och så skulle resten ske automagiskt.

Ingen aning om det kan funka, men kanske värt att lägga en liten stund på att testa?

Jag gjorde ett litet snabbtest på själva grundprincipen och kan konstatera att de program jag testade, BBEdit, InDesign m.fl. gör det, så det finns ju en hyfsat stor sannolikhet att det ligger inbäddat i OS X själv.

BTW, det bästa är att först montera volymen i Finder en gång och då spara användarnamn och lösenord, det är en förutsättning för att det ska funka.

Det låter absolut som en rimlig lösning på mitt problem. Har du lust att snabbt förklara hur man gör detta?

Montera din volym, ange lösenord och välj att spara det i Nyckelringen (om du inte får frågan om lösenord har du redan sparat det), leta reda på mappen/filen du är intresserad av för ditt/dina bibliotek, högerklicka och välj "skapa Alias". Dra sedan aliaset till en plats på den lokala disken och låt sedan iTunes peka mot aliaset istället för den ursprungliga filen. Det är alltså samma som en genväg i Windows, men med lite extra funktionalitet, bl.a. detta.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Montera din volym, ange lösenord och välj att spara det i Nyckelringen (om du inte får frågan om lösenord har du redan sparat det), leta reda på mappen/filen du är intresserad av för ditt/dina bibliotek, högerklicka och välj "skapa Alias". Dra sedan aliaset till en plats på den lokala disken och låt sedan iTunes peka mot aliaset istället för den ursprungliga filen. Det är alltså samma som en genväg i Windows, men med lite extra funktionalitet, bl.a. detta.

Klockrent! Exakt vad jag ville ha!

OS X kopplar upp på bråkdelen av en sekund, oavsett om jag navigerar i Finder eller öppnar iTunes. iTunes ger mig ett snällt och trevligt meddelande om att librariet är låst ifall jag skulle råka öppna båda samtidigt. iTunes håller till och med inställningar och library separat, så att alla filer och apps är synkade, men lokala inställningar som storleken på fönstret, vilken vy jag var i sist osv hålls sparade per maskin. Om den andra Macen är avstängd eller sleepad så gnäller den lite om att sharet inte är nåbart, men det är ju precis vad jag vill veta, så det är helt perfekt (oftast vet jag ju om de är på eller av oavsett).

Alla ni som hjälpt mig, tack så hemskt mycket. Det här är varför jag älskar Mac och OS X, och varför jag älskar Mac-folk. Ni som inte hjälpte mig... Tja, ni vet vilka ni är.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-21 18:48

Funkar kalas, så kör jag hemma (sorry att jag inte hann med i tråden tidigare).
Det som är kul med MacOS X är att man kan lägga aliaset på en USBsticka, ta med den till en annan dator, och dubbelklicka på den där. Det tror jag inte Windows klarar...
Det funkade för övrigt redan under gamla MacOS...

1
Bevaka tråden